2018.21.9
Moderator: Redaktion
Re: 2018.21.9
Att en varning från bilen skulle få en att tappa fokus så mycket så att man blir trafikfarlig är ju bara larvigt. Ögonen flyttar ju fokus hela tiden vid normal bilkörning. Vägen, sidan av vägen, backspeglar, hastighet, osv.
Jag kan dock tänka mig att irritationen som skapas av att bilen varnar mer än man tycker är rimligt gör en till en sämre förare.
Istället för att "gnugga ratt" kanske det går att göra en mjuk rattrörelse som flyttar bilen några cm i sidled?
Jag kan dock tänka mig att irritationen som skapas av att bilen varnar mer än man tycker är rimligt gör en till en sämre förare.
Istället för att "gnugga ratt" kanske det går att göra en mjuk rattrörelse som flyttar bilen några cm i sidled?
Re: 2018.21.9
Rör man ratten så mycket att man påverkar färdriktningen stängs filhållaren av. Man måste alltså ha ett lätt tryck på styrningen, men bara som ett motstånd, inte så att man faktiskt styr bilen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: 2018.21.9
Brukar det inte vara olika versioner beroende på version av AP?
För 2018.21.9 så har jag 75bdbc11 både för min S75D med AP 2,5 och för min X75D med AP 1...
För 2018.21.9 så har jag 75bdbc11 både för min S75D med AP 2,5 och för min X75D med AP 1...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: 2018.21.9
Nej, det brukar vara samma och är oberoende av AP, annan utrustning eller Model S/X.Legato skrev:Brukar det inte vara olika versioner beroende på version av AP?
För 2018.21.9 så har jag 75bdbc11 både för min S75D med AP 2,5 och för min X75D med AP 1...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: 2018.21.9
Får gräva lite mer i detta imorgon, men är ganska säker på att vissa versioner enbart gått till Model 3 respektive till olika AP-versioner på S och X.Svenssons skrev:Nej, det brukar vara samma och är oberoende av AP, annan utrustning eller Model S/X.Legato skrev:Brukar det inte vara olika versioner beroende på version av AP?
För 2018.21.9 så har jag 75bdbc11 både för min S75D med AP 2,5 och för min X75D med AP 1...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: 2018.21.9
Har precis avverkat 60 mil på Autopilot med uppdaterade versionen AP1. Den larmar tätare om man inte håller händerna på ratten men det Är i praktiken inga problem så länge du vilar en eller två händer löst på ratten. Helt odramatiskt om man använder AP på rätt sätt.rockard skrev:Deer handlar inte om att släppa ratten, det handlar om att behöva "gnugga" den fram och tillbaka när vägen i övrigt gott rakt fram. Det handlar om att om du på ett trafiksäkert sätt, med händerna på ratten och ögonen på vägen, sitter och kör på en rak väg, kommer en ökad frekvens av varningar göra att du släpper vägen med blicken för att se varningen och sen börja göra onaturliga rattrörelser. Det blir alltså mindre trafiksäkert.Svenssons skrev:För mig är AP väldigt användbar. Har inte märkt någon direkt skillnad i 2018.21.9 mot tidigare, möjligen att den vill att jag håller i ratten tidigare om jag släpper ratten men svårt att avgöra. För en del kanske den inte är användbar om kravet för att vara användbar är att man kan släppa ratten i minuter eller inte behöva vara uppmärksam på körningen.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
Re: 2018.21.9
Tänkte som av en händelse i förra veckan på varför man inte såg bilarna i intilliggande filer på displayen. Vips en knapp vecka senare så kom en uppdatering som la till detta. Spooky.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 2018.21.9
Kan du inte passa på att tänka på lite mer bra saker som vi vill ha?!evilirish skrev:Tänkte som av en händelse i förra veckan på varför man inte såg bilarna i intilliggande filer på displayen. Vips en knapp vecka senare så kom en uppdatering som la till detta. Spooky.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: 2018.21.9
Fick uppdateringen i natt på min AP1-bil. Var tvungen att prova. Körde minst 5 min utan en enda varning/reaktion från AP. Händerna vilande långt ner på ratten. Blir automatiskt att jag lägger lite tyngd på ratten så det kan vara det.
Re: 2018.21.9
AP1 bil. Fick uppdateringen 2018.21.9 häromdagen och här är mina autopilot varningstider: Före uppdateringen hade jag 45s på landsväg och ca 90s minut på motorväg.
Nu ligger den på 40s på landsväg och lika mycket på motorväg 40s (samma alltså)! Inte så mycket att gnälla på egentligen. Bara att vila med en hand på ratten och ge den lite motstånd när bilen kräver det.
Nu ligger den på 40s på landsväg och lika mycket på motorväg 40s (samma alltså)! Inte så mycket att gnälla på egentligen. Bara att vila med en hand på ratten och ge den lite motstånd när bilen kräver det.
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 2018.21.9
Är det bara jag som inbillar mig (fullt möjligt) att det är främst AP2-ägare som märker en "försämring" (dvs mer nag eller vad det nu kallades)?
Dvs att kanske AP1 inte blev någon större skillnad...
Jag tyckte inte heller att jag märkte någon större skillnad och har AP1
(däremot tycker fortfarande att AP är ganska värdelös och funkar "sådär" på stora vägar och utan annan trafik, även om problemet med att den helt plötsligt
kan få för sig att svänga rakt ner i diket har blivit avsevärt mycket bättre...)
Dvs att kanske AP1 inte blev någon större skillnad...
Jag tyckte inte heller att jag märkte någon större skillnad och har AP1
(däremot tycker fortfarande att AP är ganska värdelös och funkar "sådär" på stora vägar och utan annan trafik, även om problemet med att den helt plötsligt
kan få för sig att svänga rakt ner i diket har blivit avsevärt mycket bättre...)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: 2018.21.9
Tycker du att det är lika lätt som tidigare att se att bilen vill ha input när det inte längre blinkar runt hela instrumentpanelen? Är det större risk att man missar det?matsm skrev:AP1 bil. Fick uppdateringen 2018.21.9 häromdagen och här är mina autopilot varningstider: Före uppdateringen hade jag 45s på landsväg och ca 90s minut på motorväg.
Nu ligger den på 40s på landsväg och lika mycket på motorväg 40s (samma alltså)! Inte så mycket att gnälla på egentligen. Bara att vila med en hand på ratten och ge den lite motstånd när bilen kräver det.
Re: 2018.21.9
Fast vi är ju flera AP 2 (samt 2,5) ägare som skrivit i tråden att vi tycker det funkar utmärkt. Jag har alltid hand på ratten som man ska och har inga problem med att ge det motstånd som behövs. Tycker detta är den bästa versionen av AP hittills (och redan i början av året gick den om AP1 som jag har på andra bilen imo).Bjelke skrev:Är det bara jag som inbillar mig (fullt möjligt) att det är främst AP2-ägare som märker en "försämring" (dvs mer nag eller vad det nu kallades)?
Dvs att kanske AP1 inte blev någon större skillnad...
Jag tyckte inte heller att jag märkte någon större skillnad och har AP1
(däremot tycker fortfarande att AP är ganska värdelös och funkar "sådär" på stora vägar och utan annan trafik, även om problemet med att den helt plötsligt
kan få för sig att svänga rakt ner i diket har blivit avsevärt mycket bättre...)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: 2018.21.9
Testade imorse på väg till jobbet, AP1. Hand på ratten hjälper inte, får ändå upp varningen om att sätta handen på ratten. Måste göra en rörelse så den får motstånd för att släcka varningen. Tycker själv det är störigt att behöva knixa med ratten var 40s även om jag redan har handen på ratten. Då kan jag lika gärna köra själv. Tråkigt när de nu till slut fått rätt på AP så den är lugn och mindre nervös.
Inga direkta köer imorse så kunde inte testa i långsam hastighet. Blir klart intressant att se hur det funkar. Förr i bilkö fick jag aldrig upp varningen.
Inga direkta köer imorse så kunde inte testa i långsam hastighet. Blir klart intressant att se hur det funkar. Förr i bilkö fick jag aldrig upp varningen.
Model X Performance Ludicrous levererad aug 2019
Re: 2018.21.9
Är det bara jag som har fått problem med blinkers sedan uppdateringen? Den blinkar 4,5 eller 6 gånger, sen blir den tyst. Jag tror att den blinkar men ljudet är borta
MY Performance, Midnight Cherry Red/svart, beställd 2023-04-22 (10 juni-30 juni EDD)
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 2018.21.9
Låter verkligen som läge att starta om datorn... kanske funkar, jag har noterat samma fenomen strax före spontana omstarter (när datorn kraschar alltså)crex skrev:Är det bara jag som har fått problem med blinkers sedan uppdateringen? Den blinkar 4,5 eller 6 gånger, sen blir den tyst. Jag tror att den blinkar men ljudet är borta
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: 2018.21.9
Låter verkligen som läge att starta om datorn... kanske funkar, jag har noterat samma fenomen strax före spontana omstarter (när datorn kraschar alltså)[/quote]
Ah, kanske inte är knepigare än så. Uppdateringen gjordes ju för typ 2 dagar sen och då trodde jag ju också att datorn startades om. Men då testar jag det, tack för tipset!
Ah, kanske inte är knepigare än så. Uppdateringen gjordes ju för typ 2 dagar sen och då trodde jag ju också att datorn startades om. Men då testar jag det, tack för tipset!
MY Performance, Midnight Cherry Red/svart, beställd 2023-04-22 (10 juni-30 juni EDD)
Re: 2018.21.9
Nej det är sant, blinket missar man mer nu när det bara i ovankant, har ratten precis där så täcks av den ibland. Upptäckte igår (en grej dom missat eller dragit bort?) att AP1 inte höjer hastigheten automatiskt.Fidde skrev:Tycker du att det är lika lätt som tidigare att se att bilen vill ha input när det inte längre blinkar runt hela instrumentpanelen? Är det större risk att man missar det?matsm skrev:AP1 bil. Fick uppdateringen 2018.21.9 häromdagen och här är mina autopilot varningstider: Före uppdateringen hade jag 45s på landsväg och ca 90s minut på motorväg.
Nu ligger den på 40s på landsväg och lika mycket på motorväg 40s (samma alltså)! Inte så mycket att gnälla på egentligen. Bara att vila med en hand på ratten och ge den lite motstånd när bilen kräver det.
Vid tidigare uppdateringar har det också åkt bort till och från men nu är det borta igen. Dvs åker på 90 väg, offset +10 så åker i 100. Sedan ner på 70 väg, bilen säker till 80. Efter detta 90 igen så höjer den inte utan ligger kvar på 80...
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Re: 2018.21.9
Jag har samma problemmed AP2, den höjer inte hastigheten automatiskt efter en sänkning. Lite jobbigt när bakomliggande blir irriteradematsm skrev:Nej det är sant, blinket missar man mer nu när det bara i ovankant, har ratten precis där så täcks av den ibland. Upptäckte igår (en grej dom missat eller dragit bort?) att AP1 inte höjer hastigheten automatiskt.
Vid tidigare uppdateringar har det också åkt bort till och från men nu är det borta igen. Dvs åker på 90 väg, offset +10 så åker i 100. Sedan ner på 70 väg, bilen säker till 80. Efter detta 90 igen så höjer den inte utan ligger kvar på 80...
Men jag tycker det är kul att man nu ser bilarna från de andra filerna på displayen! även om det är inte adderar något värde direkt!
Re: 2018.21.9
För mig med AP1 så höjer den automatiskt. Den höjer dock inte mer än till hastigheten där AP slogs på + offset. Dvs inte till 110 om jag slog på vid 90-väg . Ingen skillnad mot tidigare versioner alltså.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: 2018.21.9
AP är väll användbart om den räddar liv? Om det nu stämmer som Elon säger så är det färre olyckor med AP aktiverat än när bilen framförs "manuellt"?JFAH skrev:En av anledningarna till att AP faktiskt inte är användbar för tillfället. Den placerar människan i den roll som hon/han är absolut sämst ämnad att utföra, nämligen övervakning. En av de första sakerna man lär sig i människa maskin interaktion är just att denna typ av system är helt förkastliga från en praktisk synvinkel. Antingen gör systemet det den skall, eller så är det bättre att inte ha det på alls. Som människa _blir_ du okoncentrerad i en övervaknings situation, det fins det glasklara observationer på från ett otal olika fält.
AP1.0 eller AP2.0 innebär inte att bilen är total självskörandel, utan att bilen har ett hjälpmedel (styrning, bromsning, etc) vid framförandet, precis som automatlåda, farthållare, servo, ABC etc
Tycker det inte handlar om övervakning, det handlar om att föraren skall vara närvarande när bilen framförs med AP.
Man kan diskutera metoden för att säkerställa att föraren är närvarande.
Tills vi har fått "totalt" självkörande (nivå4) bilar så måste föraren vara närvarande, men att AP är ett fantastiskt och användbart hjälpmedel tycker i alla fall jag.
Re: 2018.21.9
Service centret var tvungna att uppdatera vår bil när vi lämnade in den, avvaktat i några dagar nu.
Blir o testa ikväll och imorgon mer ordentligt(60mil).
Blir o testa ikväll och imorgon mer ordentligt(60mil).
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Re: 2018.21.9
Detta beteende har jag också fått senaste veckorna på min AP1 bil. Har dock inte fått ngn uppdatering så det är inte kopplat till den.matsm skrev:Nej det är sant, blinket missar man mer nu när det bara i ovankant, har ratten precis där så täcks av den ibland. Upptäckte igår (en grej dom missat eller dragit bort?) att AP1 inte höjer hastigheten automatiskt.Fidde skrev:Tycker du att det är lika lätt som tidigare att se att bilen vill ha input när det inte längre blinkar runt hela instrumentpanelen? Är det större risk att man missar det?matsm skrev:AP1 bil. Fick uppdateringen 2018.21.9 häromdagen och här är mina autopilot varningstider: Före uppdateringen hade jag 45s på landsväg och ca 90s minut på motorväg.
Nu ligger den på 40s på landsväg och lika mycket på motorväg 40s (samma alltså)! Inte så mycket att gnälla på egentligen. Bara att vila med en hand på ratten och ge den lite motstånd när bilen kräver det.
Vid tidigare uppdateringar har det också åkt bort till och från men nu är det borta igen. Dvs åker på 90 väg, offset +10 så åker i 100. Sedan ner på 70 väg, bilen säker till 80. Efter detta 90 igen så höjer den inte utan ligger kvar på 80...
Re: 2018.21.9
Låter mer som det gjorts förändringar på vilka vägar som är restricted. Dessa ligger i databas som verkar kunna uppdateras utan uppdateringar av kartdata.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.