Kraftig nedröstad i BRF, ingen laddning!

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Skee
elbilist
Inlägg: 118
Blev medlem: 02 aug 2017 01:01

Kraftig nedröstad i BRF, ingen laddning!

Inlägg av Skee »

Kom precis från mitt BRF årsmöte, av 30 möjliga röster röstade 27 NEJ, någon kom med ett spädbarn, fråga när det skulle röstas och kom in senare bara för att rösta nej, är folk så negativa?

Folk sade att dom inte har råd med någon elbil, vi är ju vanliga arbetare? tänker dom på Tesla endast då? jag vill ju ladda min Zoe just nu till min M3 kommer.

Vad kunde man gjort bättre?

Varsågod att läsa föreningens svar bifogat.

Så nu har jag fått skriva av mig.
elbilsmotion.pdf
Senast redigerad av Skee, redigerad totalt 1 gånger.
Föredetta Model 3 reservatör, men köpte en Renault Zoe 41kwh Bose medans jag väntar på Model Y eller annan kombi/SUV.
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Kraftig nedröstad i BRF, ingen laddning!

Inlägg av OlleBack »

Tröttsamt :(
3kw!? Tokigt. Men dom verkade iaf ha en del bra poänger förrutom kanske det där men ventilationen...

Kanske om man flyttar att folk inser hur viktigt det är och stt det påverkar värdet men det är ju lite drastiskt :(
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Kraftig nedröstad i BRF, ingen laddning!

Inlägg av Smutt »

Jag hade nöjt mig med att medlemmar som är intresserade av att ladda sin elbil har rätt att på egen bekostnad få el framdraget som sen betalas enligt föreningens självkostnadspris
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Kraftig nedröstad i BRF, ingen laddning!

Inlägg av bylund »

De insåg i alla fall att en Tesla inte kan laddas 27 h/dygn. Alltid något!
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Kraftig nedröstad i BRF, ingen laddning!

Inlägg av Mickep »

Inte för att vara negativ, men jag hade röstad ner en sådan motion. (även om jag är för laddplatser)
Problemet var att det var MINST 6 platser (a 20 000 - hittar bara på)det skall betalas av alla det är över 100 000. (och gynnar bara en bråkdel av delägarna). Det är liksom att säga att 6 av brf medlemmar skall få elen omdragen i bostaden.
Jag skulle börja mer försiktigt att man uppdrar att undersöka möjligheten att installera platser samtidigt som man besiktigar statusen på befintliga motorvärmare. För att göra en sådan investering (som påverkar allas avgift) måste den visa att man kan spara något (ex om man ändå MÅSTE byta ut motorvärmare). ex byta fönster gör man energibesparing men också boendemiljö förbättras.
Man skulle också kunna undersöka marknaden för att få fram beslutsunderlag (ex begära in offerter). Viktigast att man kan visa att det gynnar alla i föreningen.
Användarvisningsbild
Skee
elbilist
Inlägg: 118
Blev medlem: 02 aug 2017 01:01

Re: Kraftig nedröstad i BRF, ingen laddning!

Inlägg av Skee »

Mickep skrev:
Inte för att vara negativ, men jag hade röstad ner en sådan motion. (även om jag är för laddplatser)
Problemet var att det var MINST 6 platser (a 20 000 - hittar bara på)det skall betalas av alla det är över 100 000. (och gynnar bara en bråkdel av delägarna). Det är liksom att säga att 6 av brf medlemmar skall få elen omdragen i bostaden.
Jag skulle börja mer försiktigt att man uppdrar att undersöka möjligheten att installera platser samtidigt som man besiktigar statusen på befintliga motorvärmare. För att göra en sådan investering (som påverkar allas avgift) måste den visa att man kan spara något (ex om man ändå MÅSTE byta ut motorvärmare). ex byta fönster gör man energibesparing men också boendemiljö förbättras.
Man skulle också kunna undersöka marknaden för att få fram beslutsunderlag (ex begära in offerter). Viktigast att man kan visa att det gynnar alla i föreningen.
Exakt, men inte ens det ville dom gå med på, i grund o botten blev investeringen för stor för att ens få fram ledningar till garagen som skulle stödja att kunna installera laddboxar, sedan fick jag inte svar på frågan att om 5 år kommer ni inte få halva betalt av staten som bidrag.

jag är helt enkelt för tidig ännu, men det vart rekord i närvarande, många som ville rösta nej.

Men som tur är får jag ju dra en "tillfällig" förlängningssladd från min egna lägenhet, då blir det ju iaf 3fas med 10A =) så länge propparna klarar det.
bylund skrev:
De insåg i alla fall att en Tesla inte kan laddas 27 h/dygn. Alltid något!
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Föredetta Model 3 reservatör, men köpte en Renault Zoe 41kwh Bose medans jag väntar på Model Y eller annan kombi/SUV.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kraftig nedröstad i BRF, ingen laddning!

Inlägg av Legato »

Fantastiskt hur folk orkar lägga massor av timmar på en utredning utan att ens förstå det orimliga i att anta att varje bil ska laddas från tomt till fullt batteri en gång per dygn varje dygn...

Jag tror inte det finns en enda Teslaägare i hela världen som laddar 36 MWh hemma per år...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
spacemoose
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 10 aug 2016 16:19
Ort: Eslöv

Re: Kraftig nedröstad i BRF, ingen laddning!

Inlägg av spacemoose »

En motion till en stämma behöver formellt vara utformad så att stämman kan säga ja eller nej till den. Sedan så blir det så klart mycket lättare för stämman att bifalla motionen om den är skriven så att du föreslår att låta styrelsen undersöka / utreda saken alternativt tillsätta en arbetsgrupp som gör det och som sedan rapporterar till styrelsen. Ungefär som mickep föreslog. Då blir tröskeln betydligt lägre för stämman och motionen går enklare igenom.

Underlaget som styrelsen har gett som svar inför stämman var ju rätt omfattande, men definierade ändå inte vilka ekonomiska konsekvenser som motionen innebar. Bara en massa spekulationer och halvfärdiga resonemang och det är rätt svårt att ta ett beslut baserat på det underlaget. Det enda riktiga var att stämman avslog motionen både med anledning till hur den var utformad men också baserat på styrelsens dåliga underlag vilket stämman också gjorde.

Eftersom det troligtvis är ett år till nästa årsstämma, så hade jag nog försökt att gå direkt till styrelsen nu och föreslå att en arbetsgrupp kan tillsättas och att du själv gärna är med i denna arbetsgrupp för att utreda saken närmare och med avsikt att ta fram ett konkret beslutsunderlag. Syrelsen kan så klart neka dig, men är det resonabelt folk så bör de vara positiva till en hjälpande hand från en medlem. Utredningen som sådan kan vi alla säkert hjälpa dig med här inne. :)
Skulle de ändå neka dig, så utforma en ny motion inför nästa stämma. Alternativt kalla till stämma själv kring denna punkt om du kan få med dig tillräckligt med medlemmar för ett sådant förfarande. Titta i stadgarna hur de är utformade kring att kalla till stämma.

Observera att beslutet som sådant inte nödvändigtvis behöver tas på en stämma utan det kan styrelsen mycket väl ta på egen hand om de finner beslutsunderlaget rimligt. Så klart lite beroende på hur era stadgar är utformade.
Model 3 SR+ Refresh 2021.
Model S 90D 2016 - såld.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Kraftig nedröstad i BRF, ingen laddning!

Inlägg av Henrik Torphammar »

Skee skrev:
Kom precis från mitt BRF årsmöte, av 30 möjliga röster röstade 27 NEJ, någon kom med ett spädbarn, fråga när det skulle röstas och kom in senare bara för att rösta nej, är folk så negativa?

Folk sade att dom inte har råd med någon elbil, vi är ju vanliga arbetare? tänker dom på Tesla endast då? jag vill ju ladda min Zoe just nu till min M3 kommer.

Vad kunde man gjort bättre?

Varsågod att läsa föreningens svar bifogat.

Så nu har jag fått skriva av mig.
Tillåter dom "vanliga bilar"? Tänk på om någon kör på gengas och står och eldar i garaget regelbundet? Eller ja, antagligen kör de flesta å gengas i den föreningen.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kraftig nedröstad i BRF, ingen laddning!

Inlägg av LarsL »

Jag hade undersökt om jag inte kunnat dra fram el till min plats och då st för den kostnaden själv. Alternativ flyttat...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kraftig nedröstad i BRF, ingen laddning!

Inlägg av mati »

Legato skrev:
Fantastiskt hur folk orkar lägga massor av timmar på en utredning utan att ens förstå det orimliga i att anta att varje bil ska laddas från tomt till fullt batteri en gång per dygn varje dygn...

Jag tror inte det finns en enda Teslaägare i hela världen som laddar 36 MWh hemma per år...
Men det är ju alltid samma problematik. Folk förstår inte hur lite el en elbil drar.
Jag har bott på ett litet hotell i Tyskland förra veckan. Jag frågade innan om jag kunde ladda bilen nånstans och när jag kom fram hade de lagt en förlängningssladd ut till parkeringen. Finemang. Mer än så behövs ju inte. Nån som har fattat, tänkte jag.
Till min stora förvåning kom de nästa morgon och meddelade mig att de tycker att det är opraktiskt med elbilar, det finns ju inte en enda laddare i stan. Var ska man ladda alla bilar då? Såhär, sa jag, och pekade på deras förlängningssladd. Nej, det var inget alternativ enligt dem. Hemmaladdning anses tydligen bara som en nödlösning så länge det inte finns några "riktiga" laddare som man kan åka till.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kraftig nedröstad i BRF, ingen laddning!

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Till min stora förvåning kom de nästa morgon och meddelade mig att de tycker att det är opraktiskt med elbilar, det finns ju inte en enda laddare i stan. Var ska man ladda alla bilar då? Såhär, sa jag, och pekade på deras förlängningssladd. Nej, det var inget alternativ enligt dem. Hemmaladdning anses tydligen bara som en nödlösning så länge det inte finns några "riktiga" laddare som man kan åka till.
Jag uppfattar tyskar (förlåt) som otroligt regelföljade. Står det i manualen att du bara i undantagsfall/nödfall ska ladda med stickpropp, ja då ÄR det så.
Användarvisningsbild
R2D2
Teslaägare
Inlägg: 208
Blev medlem: 26 aug 2015 19:49

Re: Kraftig nedröstad i BRF, ingen laddning!

Inlägg av R2D2 »

Hade lite av samma problem när det kom till våran BRF.
Slutade med att jag köpte en laddbox själv och betalade för installationen och framdragning av kablage (behövdes bara 10m).
Skrev även ett avtal med BRF att jag får nyttja "Ladda hemma stödet" för fastigheten då jag var den enda som för tillfället var intresserad. Samt att jag monterar ned boxen och tar med mig den om jag skulle flytta.
Elen debiteras var 6e månad.
Model 3 LR AWD Solid Black AP 2019
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
chutil
Inlägg: 5
Blev medlem: 01 jun 2018 19:51

Re: Kraftig nedröstad i BRF, ingen laddning!

Inlägg av chutil »

I min förening där jag är ordförande har frågan varit uppe på dagordningen.
Vi tog då ett principbeslut att när någon önskar en laddbox så monterar vi upp den och justerar månadshyran för platsen så att elen blir betald och boxen betald på 10 år. 400:-/mån har jag skissat på.
Vi kan inte utan att byta kablage erbjuda högre laddström än 10A om alla behöver ladda samtidigt.
Det skulle för vår del se märkligt ut om vi inte kunde erbjuda detta när vi samtidig ska slänga upp solelspaneler på taken som vi hoppas ska ge 210.000kWh per år :-)
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Kraftig nedröstad i BRF, ingen laddning!

Inlägg av Mickep »

Man skulle kunna börja med att påstå att motorvärmare behövs bytas inom några år, detta medför en kostnad som måste tas och med ditt förslag kan den kostnaden halveras( med investeringsstöd) och samtidigt kan värdet på föreningen öka. Det verkar som de är miljömedvetna iom solcellerna och jag tror att man kan istället föreslå batterilaggring, då detta gör att föreningen kan säkra ned och därmed spara fasta månads kostnad. (Det är lönsamt).
MEN för att någon stämma ska kunna ta beslut så måste det finnas beslutsunderlag med väl definierade risker och kostnad. Så att ta fram sådant bör vara steg ett för annars skall en stämma rösta ned förslag oavsett hur välvillig den är. Det är för många frågor som behövs besvaras innan de kan rösta ja i nuläget.men lycka till nästa gång.
Användarvisningsbild
ivveh
Teslaägare
Inlägg: 106
Blev medlem: 12 maj 2016 08:40
Ort: Göteborg

Re: Kraftig nedröstad i BRF, ingen laddning!

Inlägg av ivveh »

Tråkigt att höra, verkar vara vanligt att kleti & pleti sitter i styrelse och bakåtsträvar. Själv råkade jag ut för de. Slutade med att jag drog en kabel från altanuttaget och ut till min parkeringsplats.
Detta trots att de fanns befintligt kablage och kontakt. Dock med timer monterat vid varje plats på parkering. Jag hade enda elbilen.
Jag fick höra en del riktigt dumma floskler och trams på möten och i samtal med dom som bestämde.

Lösning: flytta till hus där man har veto på allt :)
Model S 60 / Tech paket m. AP / Supercharger / 22kW Laddare / Halvläder / Automagisk baklucka / Finbelysning / Cyklon 19" SÅLD!
Model X 100D / Premium / AP / 7 säten
Rabattkod: http://---
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Kraftig nedröstad i BRF, ingen laddning!

Inlägg av Gustafsson »

Motstånd är bara naturligt, var enveten men inte otrevlig och kom tillbaka med en bättre förberedd fråga varje gång. Utvecklingen kommer att verka för din sak.
Det var rätt mycket motstånd när Tor och Oden skulle bytas ut vad jag läst.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Skee
elbilist
Inlägg: 118
Blev medlem: 02 aug 2017 01:01

Re: Kraftig nedröstad i BRF, ingen laddning!

Inlägg av Skee »

LarsL skrev:
Jag hade undersökt om jag inte kunnat dra fram el till min plats och då st för den kostnaden själv. Alternativ flyttat...
Garaget är ju allmän plats och då sket det sig även om jag ville betala själv nämns i yttrandet, då dom gick på samma utlåtande som en annan förening.

Ska ta en tänkare hur jag ska kunna lämna in en bättre motion, som många sa här var den rätt så dålig och jag håller med, det var dock standardmallen från http://www.fixaladdplats.se som jag lämna in i vintras och jag skulle velat ändra på den så den bara gällde mig eller på något sätt gynnade hela föreningen, antingen så lämnar jag in en för att få ladda min egna bil för egen kostnad eller så nöjer jag mig med att ladda utanför altanen.
Jag tror dock att jag sabbat mina möjligheter att få till detta i denna föreningen, skulle lämnat in en bra motion från första början. :(

Så jag har nu dragit en trefaskabel till min altan från mitt egna elskåp, blir nog en 7-9kw, så jag får ställa bilen på andra sidan häcken och ladda bilen där innan jag parkerar den, började rätt omgående titta på alternativt boende igår.
Vad som är lustigt är att precis på andra sidan häcken är den en kopplingscentral för fjärrvärme under marken så det är snöfritt året runt just vid min altan. :twisted:
Föredetta Model 3 reservatör, men köpte en Renault Zoe 41kwh Bose medans jag väntar på Model Y eller annan kombi/SUV.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Kraftig nedröstad i BRF, ingen laddning!

Inlägg av Jocce »

Tyvärr är det så att folk inte ser nyttan i det. (Och jag kan delvis förstå det, jag skulle inte vilja att föreningen la massa med pengar för något som inte gynnar mig. Jag vill t.ex. ha bort vår uthyrningslägenhet samt i längden vår tvättstuga)


Jag fick kämpa som f-n i min förening (gjorde det medans jag satt i styrelsen) för att få till laddning.
Många sura miner, tjafs, bråk, hot om att inte rösta ansvarsfrihet för Styrelsen m.m., men till slut sitter laddstolpar på plats!

Vi valde dock att lägga HELA kostnaden på oss som hyr (i dagsläget bara jag själv, men fler som börjat kika på elbil nu iallafall...) genom extra höjd parkeringsavgift.


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kraftig nedröstad i BRF, ingen laddning!

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Jag uppfattar tyskar (förlåt) som otroligt regelföljade. Står det i manualen att du bara i undantagsfall/nödfall ska ladda med stickpropp, ja då ÄR det så.
Din uppfattning är troligen rätt angående tyskar. Men just i det här fallet tror jag att det handlar om ren tröghet och oviljan att tänka i nya banor. För om du vill hitta en riktigt passande beskrivning för tyskar så är begreppet "urbota konservativt" det bästa jag kan komma på.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Kraftig nedröstad i BRF, ingen laddning!

Inlägg av Kulingen »

Folk är inte emot de är rädda för allt nytt även den farliga elbilen. När Volvo har börjat med enbart elbilar/laddhybrider så kommer medelsvensson att klämma och känna på grannens Volvo eller besöka dom för köpa ny bil. Då kommer rädslan att gå över till nyfikenhet och sedan när flera grannar har köpt en elbil först då släpper rädslan för den farliga elbilen och de köper en också. Alltså nästa omröstning för dig 2023

Förlåt alla Svensson, speciellt Svensson här inne
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kraftig nedröstad i BRF, ingen laddning!

Inlägg av LarsL »

Ja, det är lätt att glömma att de flesta är några år efter mig/oss. När man lyssnar på folk på jobbet så har de ungefär samma funderingar som jag hade för kanske 5-10 år sedan. Många tror forfarande att man måste/kan ha ett reservbatteri tex på en släpkärra. Andra funderar på att odla eget bränsle, precis som jag gjorde för 10 år sedan (nej, det går inte ihop om någon undrar).
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Kraftig nedröstad i BRF, ingen laddning!

Inlägg av Kulingen »

Man blir mörkrädd när man diskuterar med elbilshatare suck

Batterierna är tillverkade på de allra smutsigaste sättet någon tidning har skrivit om
Allt kobolt grävs upp av barn
Man måste kunna köra 150 mil om frugan ska ha barn
Den måste kunna ha en husvagn på 5000 kg och kunna åka i 150km/h i 200 mil
Batteriet håller endast 12000 mil och ett sådant släpper utblicka mycket som 2vst golf
Mm mm mm, har ont i öronen
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Kraftig nedröstad i BRF, ingen laddning!

Inlägg av Jerka »

Det där med jämförelsen av olika batteristorlekar tar verkligen priset. Ju större batteri desto mer drar bilen! :D

Någon som vet om det ligger något i det där med ventilation? Är det någon grej som bygger på laddning av blysyrabatterier där det bildas explosiv vätgas vid laddning eller vad? Känns helt vansinnigt att man har ett garage fullt med rullande bensinbomber men är rädd för att ladda en elbil.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kraftig nedröstad i BRF, ingen laddning!

Inlägg av Bjelke »

Jerka skrev:
Det där med jämförelsen av olika batteristorlekar tar verkligen priset. Ju större batteri desto mer drar bilen! :D

Någon som vet om det ligger något i det där med ventilation? Är det någon grej som bygger på laddning av blysyrabatterier där det bildas explosiv vätgas vid laddning eller vad? Känns helt vansinnigt att man har ett garage fullt med rullande bensinbomber men är rädd för att ladda en elbil.
Jag är helt övertygad om att du gissar rätt när det kommer till ventilation, det var en 100%-ig rekommendation förr just pgav knallgasen som bildas vid laddning av den sortens batteri och som
dessutom var det enda som användes på bilarna förr.
Det finns (inte många nu längre) ju tom elbilar som har/haft blysyra-batterier, vilket säkert förstärker denna "myt".
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar