Shit - jag ropade hem en bil!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Shit - jag ropade hem en bil!

Inlägg av LarsL »

Grattis till ett hyfsat pris också.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Shit - jag ropade hem en bil!

Inlägg av jeppe_sthlm »

Bjelke skrev:

Najs :)
( fast liiiite skojsigare om det blivit på Torsdag hehe)
Just det - Elon-Torsdag! Det hade jag ju glömt :D
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Shit - jag ropade hem en bil!

Inlägg av hed »

Grattis! :D
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Shit - jag ropade hem en bil!

Inlägg av jeppe_sthlm »

LarsL skrev:
Grattis till ett hyfsat pris också.
Mja - kraven var AP, panoramatak, lite garanti kvar och helst reggad med låg effekt. De flesta bilar med de förutsättningarna (85:or RWD mest) har under de senaste månaderna landat runt 600'. Någon tiotusenlapp upp eller ner. Nu fick jag iallafall en fullsmetad bil med ett års garanti kvar samt ett P och ett + på köpet, så att säga. Så på så vis var det väl ett skäligt pris. Även om jag generellt tycker att bilarna är för dyra begagnade.

Enligt den här tråden http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 5&start=10 är P85+ med AP också en rätt sällsynt kombo. 10-15 st estimerat i Europa.
...om det nu möjligen skulle kunna göra att den håller värdet lite bättre. Troligtvis inte - inget jag räknar med, men lite kul ändå :)
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Shit - jag ropade hem en bil!

Inlägg av Bjelke »

jeppe_sthlm skrev:
LarsL skrev:
Grattis till ett hyfsat pris också.
Mja - kraven var AP, panoramatak, lite garanti kvar och helst reggad med låg effekt. De flesta bilar med de förutsättningarna (85:or RWD mest) har under de senaste månaderna landat runt 600'. Någon tiotusenlapp upp eller ner. Nu fick jag iallafall en fullsmetad bil med ett års garanti kvar samt ett P och ett + på köpet, så att säga. Så på så vis var det väl ett skäligt pris. Även om jag generellt tycker att bilarna är för dyra begagnade.

Enligt den här tråden http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 5&start=10 är P85+ med AP också en rätt sällsynt kombo. 10-15 st estimerat i Europa.
...om det nu möjligen skulle kunna göra att den håller värdet lite bättre. Troligtvis inte - inget jag räknar med, men lite kul ändå :)
Ja en P85+ med AP är ju ganska ovanligt som sagt, men framförallt så är det en sjuhelsikes jäkla rolig bil att köra! :)
Den får lätt släpp på torr asfalt även i ganska normala kurvor när man trycker plattan i mattan :mrgreen:
Se upp med åldersveck i hela ansiktet för du kommer att flina en hel del framöver nu ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
wLn
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 11 jun 2018 19:48

Re: Shit - jag ropade hem en bil!

Inlägg av wLn »

Stort grattis!! Hoppas att hitta en fin P85D för vettiga pengar inom kort så man får uppleva samma känsla :)
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Shit - jag ropade hem en bil!

Inlägg av jeppe_sthlm »

Men dra på trissor...den här mackapären är verkligen beroendeframkallande!!

Nu har ju jag aldrig haft några ”roliga” bilar tidigare, vilket säkert spelar in, men ändå.

”Nja, men man kanske skulle åka till Gustavsberg och äta en glass (från Solna)...”

Åkte runt lite i stan också. Har aldrig känt mig så ”in control” i en bil i mitt 24-åriga körkorts liv på ren svenska. Det är ju en rejält stor bil, men det känns inte alls i stan ens.

Vet inte om det beror på drivlinan, att det är bra runt-om-sikt, plus-fjädringen, 21-tums däcken eller troligtvis en combo av allt.

Nu har jag kört för lite andra Teslor för att kunna jämföra, men det är mycket möjligt att en bil med standardchassie och 19-tum ger motsvarande kontrollkänsla.

Summering av första dygnet med Teslan:
- Har fått en uppdatering
- Laddar på SuperCharger, jobbet och in-charge
- Fått ett par sköna bakhjulssläpp
- Har haft svårt att sluta köra
- Skrämt en kompis
- Fått ett felmeddelande på parkeringsbromsen och pratat med supporten och startat om bilen

Det sistnämnda hjälpte dessvärre inte - ServiceCenter skulle höra av sig imorgon. Glad att jag köpte en bil med garanti...




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Shit - jag ropade hem en bil!

Inlägg av bylund »

jeppe_sthlm skrev:
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Är du säker på att ni har tillräckligt med mjölk hemma? Kanske bäst att åka till Uppsala och köpa ett paket?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Shit - jag ropade hem en bil!

Inlägg av vigge50 »

bylund skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Är du säker på att ni har tillräckligt med mjölk hemma? Kanske bäst att åka till Uppsala och köpa ett paket?
:lol:
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Shit - jag ropade hem en bil!

Inlägg av jeppe_sthlm »

bylund skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Är du säker på att ni har tillräckligt med mjölk hemma? Kanske bäst att åka till Uppsala och köpa ett paket?
Läser du mina sms?? Det var nämligen precis vad jag skrev till en polare tidigare Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Shit - jag ropade hem en bil!

Inlägg av Tars »

Att åka liiiiiite extra med en tesla är inte ovanligt.
Än en gång, grattis!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Shit - jag ropade hem en bil!

Inlägg av frippe »

jeppe_sthlm skrev:
Uj, uj...3.5 år efter första provkörningen, på tok för många timmar på det här forumet, ett antal mer eller mindre hållbara kalkyler och en hel massa samvetskval, så verkar det som att jag faktiskt har köpt en Tesla!

Klickade hem en röd, fullutrustad (så när som på 7-sits), P85+ med AP på KVD. Var och kollade på den förra veckan - såg riktigt fin ut, men fick inte provköra, så vi får väl hoppas att den håller måttet även där.

Går väl fortfarande att ångra sig antar jag...
Visst är det härligt, har haft bilen en vecka själv och hunnit med en resa till Stockholm. Går otroligt smidigt även inne i Stockholmstrafiken för en lantis som mig.

Ska bara komma underfund med laddningsbehov så man inte laddar på sig vid SuC och står i onödan på långresor.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Fredric83
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 03 aug 2017 12:05
Ort: Helsingborg

Re: Shit - jag ropade hem en bil!

Inlägg av Fredric83 »

frippe skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Uj, uj...3.5 år efter första provkörningen, på tok för många timmar på det här forumet, ett antal mer eller mindre hållbara kalkyler och en hel massa samvetskval, så verkar det som att jag faktiskt har köpt en Tesla!

Klickade hem en röd, fullutrustad (så när som på 7-sits), P85+ med AP på KVD. Var och kollade på den förra veckan - såg riktigt fin ut, men fick inte provköra, så vi får väl hoppas att den håller måttet även där.

Går väl fortfarande att ångra sig antar jag...
Visst är det härligt, har haft bilen en vecka själv och hunnit med en resa till Stockholm. Går otroligt smidigt även inne i Stockholmstrafiken för en lantis som mig.

Ska bara komma underfund med laddningsbehov så man inte laddar på sig vid SuC och står i onödan på långresor.
Mitt råd är, lita på bilen. Slå in din destination på GPS'n, tuta och kör och lita på vad bilen säger.
Skall du någonstans bara över dagen och det inte finns destinations laddning så kolla på ABRP hur mycket du behöver ladda på närmsta SuC för att komma fram och tillbaka till den samma. :)
Model S75 vid namn Morticia. Med AP2.5, nya prestandan och nya baksätet.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Shit - jag ropade hem en bil!

Inlägg av jeppe_sthlm »

Jahapp. Då var jag tvungen att åka en sväng till macken, som ligger ca 700m bort, för att köpa yoghurt. Märkligt nog visade tripmätaren 32km när jag kom hem.

Kan det vara fel på bilen? Eller lider jag av NTS (nybliven-teslaägare-syndrom)?

Om ni tror det senare - hur länge kan det sitta i?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Shit - jag ropade hem en bil!

Inlägg av Bjelke »

jeppe_sthlm skrev:
Jahapp. Då var jag tvungen att åka en sväng till macken, som ligger ca 700m bort, för att köpa yoghurt. Märkligt nog visade tripmätaren 32km när jag kom hem.

Kan det vara fel på bilen? Eller lider jag av NTS (nybliven-teslaägare-syndrom)?

Om ni tror det senare - hur länge kan det sitta i?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har ingen aning om vad du pratar om..... ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Shit - jag ropade hem en bil!

Inlägg av bylund »

jeppe_sthlm skrev:
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Såhär tre och ett halvt år senare har jag fortfarande NTS.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Shit - jag ropade hem en bil!

Inlägg av jeppe_sthlm »

bylund skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Såhär tre och ett halvt år senare har jag fortfarande NTS.
Å fan! Det verkar vara en kronisk åkomma


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Shit - jag ropade hem en bil!

Inlägg av e5m1r »

Grattis
Se till att få den där bromsen fixad under garanti då det verkar vara vanlig och dyr problem
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Shit - jag ropade hem en bil!

Inlägg av jpetters »

Sannolikt det senare. Tre år efter första Teslan har det inte släpp helt i mitt fall....
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Shit - jag ropade hem en bil!

Inlägg av hed »

Blir nog tvungen att åka å äta på kocken o kallskänkan ikväll(uppsala supercharger). Testa lite supercharging när man ändå är där :) . Men måste dra ur batteriet lite först. Blir nog inga problem. Får väl åka till västerås å köpa snus eller nåt.
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Shit - jag ropade hem en bil!

Inlägg av Tars »

Ja... alltså... man blir aldrig av med det tror jag.... 3,5 år senare gör jag än idag ”onödiga” turer.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Shit - jag ropade hem en bil!

Inlägg av Viper »

"Nej, du kan få dricka ikväll. Jag kan köra hem ... inga problem" ... Inte ofta jag sa så till min bättre hälft innan Tesla :D
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Shit - jag ropade hem en bil!

Inlägg av ellerstrom »

Viper skrev:
"Nej, du kan få dricka ikväll. Jag kan köra hem ... inga problem" ... Inte ofta jag sa så till min bättre hälft innan Tesla :D
+1

Har iofs alltid tyckt om att köra motordrivna fordon, men Teslan är något utöver det vanliga. Precis som andra beskriver så längtar jag, också, verkligen efter att få köra. Fantastiskt kul!
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Shit - jag ropade hem en bil!

Inlägg av jeppe_sthlm »

e5m1r skrev:
Grattis
Se till att få den där bromsen fixad under garanti då det verkar vara vanlig och dyr problem
Jajjemän - fick tid för byte redan idag!
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Shit - jag ropade hem en bil!

Inlägg av hed »

Aldrig känt mig så lugn och i ro som när jag kör Teslan(jämfört med andra bilar). Har aldrig kört en bil så lugnt heller. Bara cruisa fram i tystnaden
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Skriv svar