Mina solcellsanläggningar

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Teslaspolen »

En snabb fråga; om man har två eller fler hastigheter som samma person äger som ska installera solceller; hur fungerar bidraget? Är det per en gång person eller per installation?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av chaffis75 »

Jag ska börja installera solceller nästa vecka troligen, väntar bara på att bygglovet ska vinna laga kraft och att min leverantör har tid.
Har såklart titta på de där med vad jag får betalt... Vattenfall har sagt att de erbjuder spotpriset plus 40 öre... Jag tror jag kommer åtminstone börja med dem. Man kan dock inte skriva avtal förrän solcellerna är på plats och mätaren är bytt.

Försten är de någon som vet hur de där med bygglov fungera, de står att de tar en vecka för bygglovet att vinna laga krav och då kan någon kan överklaga, vem är de som kan överklaga och på vilka grunder? Är de typ om kommunen bedömt detaljplanen fel eller kan de vara att någon bara "tycker" att de stör?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Pro-Z »

Legato skrev:
Pro-Z skrev:
Är inte riktigt med på hur du jämfört. Om man tar 7H som exempel med 60 öre per kWh, är det inklusive ersättning för EC och UG? Om det tillkommer verkar det ju väldigt bra.

Om du vill komplettera din tabell så hade jag följande på GodEl för Q1 2018:

Volymvägt Spot = 0,36
EC = 0,15
UG = 0,20
Skattered = 0,60

Totalt 1,31:- / kWh
Det är inte min lista och jag har glömt bort vem det är som uppdaterar den.
Under fliken "Pris elcertifikat (EC) och ursprungsgarantier (UG)" står det 0 för företaget 7H så det är ju eklusive då.
Teslaspolen skrev:
En snabb fråga; om man har två eller fler hastigheter som samma person äger som ska installera solceller; hur fungerar bidraget? Är det per en gång person eller per installation?
Som jag har förstått det så gäller bidraget vid ett tillfälle per fastighet (med fastighet menar jag fastighetsbeteckning).
Har du t.ex två byggnader på fastighet "Kalle Anka 3:156" så gäller bidraget en gång. Planerar du byggnationen på båda byggnaderna samtidigt så gäller bidraget för båda byggnaderna.
Men söker du bidrag för byggnad 1 på Kalle Anka 3:156 först för att senare i tiden söka bidrag igen för byggnad 2 på Kalle Anka 3:156 så beviljas du ej bidrag för den andra byggnationen.
Men söker du bidrag vid en senare tillfälle på Kajsa Anka 3:211 så beviljas du bidrag.
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av jonas »

Jag skaffade precis från vattenfall och fick spotpris plus 40 öre och så förstås de 60 ören från staten.
Blir ca 1,40/kWh
Erbjudandet gäller 1 år och man måste ringa igen för att få detta igen vilket hon i luren sa skulle vara OK.

Min levererar nu sen 6 dagar en peak på 25kW kommer att komplettera med fler paneler till jag uppnår 63A.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av mati »

chaffis75 skrev:
Försten är de någon som vet hur de där med bygglov fungera, de står att de tar en vecka för bygglovet att vinna laga krav och då kan någon kan överklaga, vem är de som kan överklaga och på vilka grunder? Är de typ om kommunen bedömt detaljplanen fel eller kan de vara att någon bara "tycker" att de stör?
Ja du. Jag har en granne som älskar att bråka och han kom för nåt år sedan på idén att stämma en av de andra grannarna eftersom han (alltså bråkstaken) anser att den andra grannen har byggt för nära tomtgränsen. Det är en skogstomt får jag tillägga. De kan inte se varandras hus ens. Det nya huset har dessutom byggts på exakt samma ställe som ett hus som brann ner några år tidigare. Det hela gick så långt att kommunen till sist var tvungen att riva upp och ogiltigförklara ett 10 år gammalt bygglov. Grannen har alltså retroaktivt byggt sitt hus utan bygglov och riskerar böter eller så får han riva. Jag visste inte ens att det är möjligt, men så blev det. Lite vilda västern, kanske är det ett Götene-specifikt problem som har sin orsak i att våra tjänstemän inte begriper bättre (hört talas om Medeltidens värld?), men i alla fall så kan man uppenbarligen inte vara säker på att ett bygglov har bestånd.
I vanliga fall gäller 4 veckor efter att du har fått beskedet att ett bygglov vinner laga kraft.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
chaffis75 skrev:
Försten är de någon som vet hur de där med bygglov fungera, de står att de tar en vecka för bygglovet att vinna laga krav och då kan någon kan överklaga, vem är de som kan överklaga och på vilka grunder? Är de typ om kommunen bedömt detaljplanen fel eller kan de vara att någon bara "tycker" att de stör?
Ja du. Jag har en granne som älskar att bråka och han kom för nåt år sedan på idén att stämma en av de andra grannarna eftersom han (alltså bråkstaken) anser att den andra grannen har byggt för nära tomtgränsen. Det är en skogstomt får jag tillägga. De kan inte se varandras hus ens. Det nya huset har dessutom byggts på exakt samma ställe som ett hus som brann ner några år tidigare. Det hela gick så långt att kommunen till sist var tvungen att riva upp och ogiltigförklara ett 10 år gammalt bygglov. Grannen har alltså retroaktivt byggt sitt hus utan bygglov och riskerar böter eller så får han riva. Jag visste inte ens att det är möjligt, men så blev det. Lite vilda västern, kanske är det ett Götene-specifikt problem som har sin orsak i att våra tjänstemän inte begriper bättre (hört talas om Medeltidens värld?), men i alla fall så kan man uppenbarligen inte vara säker på att ett bygglov har bestånd.
I vanliga fall gäller 4 veckor efter att du har fått beskedet att ett bygglov vinner laga kraft.
Oj detta låter ju helt galet. Ja så illa hoppas jag de inte kan bli. Mitt bygglov sa 1 vecka för laga kraft, kanske för att de är ett mindre ingrepp med solceller.
Oavsett så blev de tyvärr så att de som installerar blev tvungna att flytta de några veckor istället så då är de verkligen laga kraft. Jag vågade inte börja innan, känns som en onödig risk med tanke på att detta är ju långsiktigt även om man såklart vill ha de direkt när man väl bestämt sig.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av frippe »

chaffis75 skrev:
Försten är de någon som vet hur de där med bygglov fungera, de står att de tar en vecka för bygglovet att vinna laga krav och då kan någon kan överklaga, vem är de som kan överklaga och på vilka grunder? Är de typ om kommunen bedömt detaljplanen fel eller kan de vara att någon bara "tycker" att de stör?
Måste du ha bygglov?
I min kommun behövs inget bygglov för solceller på taket om cellerna har samma färg som taket och monteras utmed taket, liggande på och inte sticker ut eller vinklas på något sätt.
Men antar att det är olika från kommun till kommun.
Model Y LR.
Model S70D
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av chaffis75 »

frippe skrev:
chaffis75 skrev:
Försten är de någon som vet hur de där med bygglov fungera, de står att de tar en vecka för bygglovet att vinna laga krav och då kan någon kan överklaga, vem är de som kan överklaga och på vilka grunder? Är de typ om kommunen bedömt detaljplanen fel eller kan de vara att någon bara "tycker" att de stör?
Måste du ha bygglov?
I min kommun behövs inget bygglov för solceller på taket om cellerna har samma färg som taket och monteras utmed taket, liggande på och inte sticker ut eller vinklas på något sätt.
Men antar att det är olika från kommun till kommun.
Ja ingen tvekan, I min kommun krävs de bygglov när man täcker mer än 1/3 av ett tak fall. Väldigt tråkigt då de har kostat både tid och pengar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
perwis
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 01 mar 2015 22:13

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av perwis »

Ni vet att regeringen lagt en proposition att bygglov för solceller inte ska behövas. Klubbas förhoppningsvis i riksdagen i juni och börjar gälla 1 aug 2018. http://www.regeringen.se/rattsdokument/ ... 201718197/
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av chaffis75 »

perwis skrev:
Ni vet att regeringen lagt en proposition att bygglov för solceller inte ska behövas. Klubbas förhoppningsvis i riksdagen i juni och börjar gälla 1 aug 2018. http://www.regeringen.se/rattsdokument/ ... 201718197/
Japp känner till denna men ville komma igång tidigare så de är bara att bita i de sura... Dock är väl kostnaden för bygglovet marginal i jämförelse med anläggningen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Legato »

Regeln är ju i grunden att bygglov krävs om installationen signifikant påverkar byggnadens utseende.

Respektive kommun tolkar regeln helt olika. På Tyresö har de bestämt att allt över 10 kvadratmeter har en signifikant påverkan.

Personligen ångrar jag att jag överhuvudtaget kontaktade kommunen. Hade jag struntat i det och bara hänvisat till regeln så har jag svårt att se hur de hade kunnat göra något i efterhand. Mina paneler syns inte överhuvudtaget annat än från helikopter/flygplan... Knappt ens då, då det är svarta paneler som ligger platt på ett svart gummitak.

Jag bråkade ganska mycket med dem men det fanns inget "slink". Kostade mig onödig tid och kostnad, men framförallt frustration över att missa en hel sommar med solenergi.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av chaffis75 »

Legato skrev:
Regeln är ju i grunden att bygglov krävs om installationen signifikant påverkar byggnadens utseende.

Respektive kommun tolkar regeln helt olika. På Tyresö har de bestämt att allt över 10 kvadratmeter har en signifikant påverkan.

Personligen ångrar jag att jag överhuvudtaget kontaktade kommunen. Hade jag struntat i det och bara hänvisat till regeln så har jag svårt att se hur de hade kunnat göra något i efterhand. Mina paneler syns inte överhuvudtaget annat än från helikopter/flygplan... Knappt ens då, då det är svarta paneler som ligger platt på ett svart gummitak.

Jag bråkade ganska mycket med dem men det fanns inget "slink". Kostade mig onödig tid och kostnad, men framförallt frustration över att missa en hel sommar med solenergi.
Så tråkigt... ja de straffas sig lätt att göra rätt... oj vad bitter jag låter nu... :? :roll:

Hoppas de nya reglerna i augusti göra att du kan sätta upp paneler...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 27 apr 2015 23:07
Ort: Kalmar

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Machris »

1-IMG_3861.JPG
Äntligen på plats och ordentligt med sol. :)
72 paneler, ca 20 kW. Väntar på att få mätare inkopplad men testar systemet för att ladda bilen. Känns otroligt bra att få helt rena elektroner i batteriet :D
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Pro-Z »

Nice :!: 8-)
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av bat »

Machris skrev:
1-IMG_3861.JPG
Äntligen på plats och ordentligt med sol. :)
72 paneler, ca 20 kW. Väntar på att få mätare inkopplad men testar systemet för att ladda bilen. Känns otroligt bra att få helt rena elektroner i batteriet :D
Snyggt. Vad har du kört med för markställning och vad kostade de? Har slut på tak här hemma... :)
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 27 apr 2015 23:07
Ort: Kalmar

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Machris »

Matab markställning enligt offerten. Det är Solarfarm som installerat så är du intresserad hör med dem. Morgan håller till här på forumet.
Ca 50 kKr för vårt system till 72 paneler
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av mickeisol »

20180516_184804_HDR.jpg
Ja må han leva

nu har solcellsanläggningen fyllt 100000 kwh
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Pro-Z »

Hurray :!: 8-)
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 649
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av HerrNilsson »

Nuså har jag tagit i drift min solcellsanläggning. 20st paneler, cirka 6kW totaleffekt.
Fantastisk känsla att generera sin egen el :idea: :)
IMG_5523.JPG
IMG_5610.JPG
Mvh
Nilsson

Model Y LR
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av chaffis75 »

Grattis... Ja jag känner igen den där känslan fick igång min anläggning i slutet på Maj och jag tittar fortfarande för mycket på hur mycket jag producerar hela tiden.
Gillar ditt val av växelriktare för jag kör ju också den dock fock jag en 17kW trots att jag bara har en 8.9 KWp anläggning, vet inte varför leverantören var på bra humör eller så hade de igen på 10 hemma :)
Kan säga att min 230 volts kabel är ganska mycket fetare då man förberedde för 17KW även om man bara satte 16amp säkring just nu men de känns bra då jag redan nu känner mig sugen på att sätta paneler på andra sidan taket också (öst)...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av zyax »

Grattis till HerrNilsson.
chaffis75 skrev:
Grattis... Ja jag känner igen den där känslan fick igång min anläggning i slutet på Maj och jag tittar fortfarande för mycket på hur mycket jag producerar hela tiden.
Gillar ditt val av växelriktare för jag kör ju också den dock fock jag en 17kW trots att jag bara har en 8.9 KWp anläggning, vet inte varför leverantören var på bra humör eller så hade de igen på 10 hemma :)
Kan säga att min 230 volts kabel är ganska mycket fetare då man förberedde för 17KW även om man bara satte 16amp säkring just nu men de känns bra då jag redan nu känner mig sugen på att sätta paneler på andra sidan taket också (öst)...
Jag tänkte som så att jag inte vill göra som jag hört att många andra gjort, dvs köpa en mindre anläggning som man senare bygger ut, det verkade bökigt, så vi körde på med vad jag trodde skulle bli nära på 100%. Enligt prognos blir det runt 90% i verkligheten första året så det är inte så långt ifrån så att det finns lite utrymme att försöka spara el för de sista 10% också.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Pro-Z »

Grattis HerrNilsson :!: 8-)

Kommentar till Chaffis så tittar jag fortfarande på produktion flera gånger om dagen fortfarande trots att jag haft solceller i 3 år nu :D
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av zyax »

Pro-Z skrev:
Grattis HerrNilsson :!: 8-)

Kommentar till Chaffis så tittar jag fortfarande på produktion flera gånger om dagen fortfarande trots att jag haft solceller i 3 år nu :D
Om 10 år när anläggningen betalt sig själv kan man ju faktiskt titta och verkligen se hur mycket man tjänar, istället för hur mycket man sparar :D
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av chaffis75 »

Pro-Z skrev:
Grattis HerrNilsson :!: 8-)

Kommentar till Chaffis så tittar jag fortfarande på produktion flera gånger om dagen fortfarande trots att jag haft solceller i 3 år nu :D
hehe, ok jag då vet jag vad jag ska förvänta mig... Frun blir ju vansinnig när jag sitter och tittar hela tiden...

Häromdagen blev de rekord i momentan effekt, 9.11kW på en anläggning på 8.9kWp, man känner sig så nöjd då... Sedan att de var långt ifrån bästa dagen (vad det gäller antal kWh) de brydde jag mig inte om då. De var en sådandär dag med en del stora moln men mycket sol också, de blir de lite toppar när solen tittar fram lite snabbt... Jag trodde faktiskt inte de var möjligt att komma över specen för anläggningen men har ju sett andra prata om de och nu också upplevt de själv.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av zyax »

chaffis75 skrev:
Pro-Z skrev:
Grattis HerrNilsson :!: 8-)

Kommentar till Chaffis så tittar jag fortfarande på produktion flera gånger om dagen fortfarande trots att jag haft solceller i 3 år nu :D
hehe, ok jag då vet jag vad jag ska förvänta mig... Frun blir ju vansinnig när jag sitter och tittar hela tiden...

Häromdagen blev de rekord i momentan effekt, 9.11kW på en anläggning på 8.9kWp, man känner sig så nöjd då... Sedan att de var långt ifrån bästa dagen (vad det gäller antal kWh) de brydde jag mig inte om då. De var en sådandär dag med en del stora moln men mycket sol också, de blir de lite toppar när solen tittar fram lite snabbt... Jag trodde faktiskt inte de var möjligt att komma över specen för anläggningen men har ju sett andra prata om de och nu också upplevt de själv.
När anläggningen kyls ner av ett moln under dagen så når den en temperatur som är lägre än de 25 grader som kWp är räknat mot (toppeffekten sjunker med ökad värme). Men detta gäller under väldigt kort tid som du säkert redan noterat.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Skriv svar