Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Verdi skrev:
Legato skrev:
Verdi skrev:
Tornval89 skrev:
Finns bara 50 kW laddare, duger inte, det tar en halvdag att ladda... :shock:

150 kW-laddare i ett SuC-liknande nät är ju på gång (Ionity).
SUC-liknande är en ganska stor stretch. De hoppas att ha lika många laddplatser 2020 som Tesla har idag. Likvärdigt undrar jag om det någonsin blir, lär ju åtminstone dröja till runt 2025.

Om de lyckas med sina planer så blir dessa bilar ett realistiskt alternativ för mig om 2-3 år. Med tanke på hur snabbt Teslas nät expanderar så får det dock vara en ruskigt bra och prisvärd bil för att konkurrera, särskilt då när Model 3 finns i alla utföranden.

Med Audin verkar man ju iaf få vettig hemmaladdning så den känns iaf som ett mindre dåligt alternativ än Jaguaren. Även prisbilden ser rimligare ut imo.
Jag skrev liknande eftersom det ska vara samma upplägg med 6+ laddplatser per site. Att det inte är lika omfattande till en början är ju bara en tillfällig sak. Det finns pengar att bygga för och i teorin tar det lika lång tid att bygga 1000 st siter som en enda. Vilket de inte lär göra men det kan gå ruskigt fort om de bara vill.

Beroende på hur Teslas serviceorganistation utvecklar sig så kan det snart vara smidigare med en Audi ändå totalt sett. Finns ju verkstad i en mängd städer. Att vänta på sin bil i 4 månader efter en krock är ju t ex inte ok.
Att det blir många laddplatser per site är bra. Att det bara är en tillfällig sak med mindre omfattning vet dock varken du eller jag... Det vi vet med hyfsat stor säkerhet är att nätet kommer vara klart mindre än Teslas kommande 2-4 år, därefter kan det eventuellt växa ikapp, men det kan lika gärna aldrig göra det.

VAGs servicenät ser jag som en stor nackdel, inte en fördel. Hellre bra service på färre ställen än usel service på mängder av platser imo. Dock givetvis enklare när man bor i Stockholm och får både tätheten och kvaliteten med en Tesla.
Jo, just för att det är en VAG kommer jag aldrig köpa en e-tron. :lol: För min del är det också lugnt som bara har 40 minuter till Bredden. Men om du läser tråden om den krockade Teslan här på forumet så finns det ju vissa inkörningsproblem. Hoppas de klarar av Model 3 när den börjar komma.

Förresten så gjorde jag en Model 3 reservation precis nu. :) Håller väl på att bli en fanboy! ;)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Audi visar för första gången upp interiören på Audi E-tron:

https://alltomelbil.se/elbilen-audi-e-t ... nterioren/
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

Hyfsat plottrig måste jag säga.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Audi e-tron

Inlägg av EnTraktor »

Verdi skrev:
Beroende på hur Teslas serviceorganistation utvecklar sig så kan det snart vara smidigare med en Audi ändå totalt sett. Finns ju verkstad i en mängd städer. Att vänta på sin bil i 4 månader efter en krock är ju t ex inte ok.
Det är absolut inget som säger att Audi kommer ha en bättre service organisation, tvärtom min erfarenhet är att allt blir enormt mycket sämre. Jag har en i stort sett ny Mini Cooper laddhybrid (samma organisation som BMW) där frugan körde på en trottoar i början på april. Bilen bärgades till "Förenade Bil" Mini i Malmö för reparation. Reparationen startade först i början på juni och blev klar sista dagarna i juni. Jag hämtade bilen i måndags för att köra hem den 65 mil till Stockholm. Efter 5-10 mil började skärmen blinka med 6 olika felmeddelanden på drivlina och batteri. Vissa felmeddelanden sa att drivlinan är trasig och att jag skulle stanna omedelbart och andra meddelanden sa att batteriet höll på att ta slut och att jag skulle köra långt för att ladda batteriet. Efter 23 mil med olika hot från bilens sida, så stannade jag till slut i Värnamo och lämnade in bilen på en auktoriserad Mini verkstad "Holmgrens Bil" och åkte Tesla hem till Stockholm. Nästa dag ringde "Holmgrens Bil" Mini i Värnamo och sa att dom ej har EL behörighet för att skruva i hybridbilar. Jag ringde "Förenade Bil" Mini i Malmö som sa att dom lagat och testkört bilen och nu var det inte deras ansvar något mer. Ringde Mini i Stockholm som sa att jag skulle ringa "Förenade Bil" Mini i Malmö. Ringde "Förenade Bil" Mini i Malmö som gick med på att bärga den till Malmö igen, men sa att om felet ej kan härledas till deras reparation så åker jag på att betala både för bärgning och felsökning. Så 3 månader för att laga ett relativt enkelt fel, och därefter blir man hotad att betala för bärgning och felsökning när bilen som precis lagats och har 2,5 år garanti kvar inte fungerar på första turen från verkstaden. ALDRIG MER TYSKT!

Det känns HELT hopplöst att bli bollad mellan olika Mini handlare som skyller på varandra och har inga som helst samarbeten och där majoriteten dessutom inte kan/får skruva i elbilar. Mini's hemsida har ingen information om vilka verkstäder som har behörighet för EL. Både Holmgrens Bil och Förenade Bil har egentligen inget med Mini att göra och skiter helt i om jag är nöjd med reparationen av min bil. Då är Teslas organisation mycket bättre med bara ett varumärke och en organisation.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Audi e-tron

Inlägg av chaffis75 »

EnTraktor skrev:
Verdi skrev:
Beroende på hur Teslas serviceorganistation utvecklar sig så kan det snart vara smidigare med en Audi ändå totalt sett. Finns ju verkstad i en mängd städer. Att vänta på sin bil i 4 månader efter en krock är ju t ex inte ok.
Det är absolut inget som säger att Audi kommer ha en bättre service organisation, tvärtom min erfarenhet är att allt blir enormt mycket sämre. Jag har en i stort sett ny Mini Cooper laddhybrid (samma organisation som BMW) där frugan körde på en trottoar i början på april. Bilen bärgades till "Förenade Bil" Mini i Malmö för reparation. Reparationen startade först i början på juni och blev klar sista dagarna i juni. Jag hämtade bilen i måndags för att köra hem den 65 mil till Stockholm. Efter 5-10 mil började skärmen blinka med 6 olika felmeddelanden på drivlina och batteri. Vissa felmeddelanden sa att drivlinan är trasig och att jag skulle stanna omedelbart och andra meddelanden sa att batteriet höll på att ta slut och att jag skulle köra långt för att ladda batteriet. Efter 23 mil med olika hot från bilens sida, så stannade jag till slut i Värnamo och lämnade in bilen på en auktoriserad Mini verkstad "Holmgrens Bil" och åkte Tesla hem till Stockholm. Nästa dag ringde "Holmgrens Bil" Mini i Värnamo och sa att dom ej har EL behörighet för att skruva i hybridbilar. Jag ringde "Förenade Bil" Mini i Malmö som sa att dom lagat och testkört bilen och nu var det inte deras ansvar något mer. Ringde Mini i Stockholm som sa att jag skulle ringa "Förenade Bil" Mini i Malmö. Ringde "Förenade Bil" Mini i Malmö som gick med på att bärga den till Malmö igen, men sa att om felet ej kan härledas till deras reparation så åker jag på att betala både för bärgning och felsökning. Så 3 månader för att laga ett relativt enkelt fel, och därefter blir man hotad att betala för bärgning och felsökning när bilen som precis lagats och har 2,5 år garanti kvar inte fungerar på första turen från verkstaden. ALDRIG MER TYSKT!

Det känns HELT hopplöst att bli bollad mellan olika Mini handlare som skyller på varandra och har inga som helst samarbeten och där majoriteten dessutom inte kan/får skruva i elbilar. Mini's hemsida har ingen information om vilka verkstäder som har behörighet för EL. Både Holmgrens Bil och Förenade Bil har egentligen inget med Mini att göra och skiter helt i om jag är nöjd med reparationen av min bil. Då är Teslas organisation mycket bättre med bara ett varumärke och en organisation.
De var ju ett intressant exempel även om jag tror alla verkstäder med tiden (så snart elbilar blir vanligt inom respektive märke) kommer klara reparationer på elbilar också.
Tesla är ju väldigt bra med att de alltid är Tesla medans återförsäljare lätt kan skjuta ansvaret mellan varandra och sitt märkes Sverige bolag. Men en sak är ju ändå ett faktum och de är att Tesla har en väldigt begränsad organisation i Sverige (3 platser att lämna bilen på) fortfarande men vi kan väl hoppas den utökas.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jerker »

Samma med Volvo/Renault-återförsäljaren Skobes som är verksam i Sörmland, Östergötland och norra Småland. De har väldigt få tekniker med behörighet att serva elbilarna. För mig som bor utanför Nyköping så har de en enda (1) tekniker med den rätta behörigheten och han är stationerad i Katrineholm.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Audi e-tron

Inlägg av EnTraktor »

chaffis75 skrev:
EnTraktor skrev:
Verdi skrev:
Beroende på hur Teslas serviceorganistation utvecklar sig så kan det snart vara smidigare med en Audi ändå totalt sett. Finns ju verkstad i en mängd städer. Att vänta på sin bil i 4 månader efter en krock är ju t ex inte ok.
Det är absolut inget som säger att Audi kommer ha en bättre service organisation, tvärtom min erfarenhet är att allt blir enormt mycket sämre. Jag har en i stort sett ny Mini Cooper laddhybrid (samma organisation som BMW) där frugan körde på en trottoar i början på april. Bilen bärgades till "Förenade Bil" Mini i Malmö för reparation. Reparationen startade först i början på juni och blev klar sista dagarna i juni. Jag hämtade bilen i måndags för att köra hem den 65 mil till Stockholm. Efter 5-10 mil började skärmen blinka med 6 olika felmeddelanden på drivlina och batteri. Vissa felmeddelanden sa att drivlinan är trasig och att jag skulle stanna omedelbart och andra meddelanden sa att batteriet höll på att ta slut och att jag skulle köra långt för att ladda batteriet. Efter 23 mil med olika hot från bilens sida, så stannade jag till slut i Värnamo och lämnade in bilen på en auktoriserad Mini verkstad "Holmgrens Bil" och åkte Tesla hem till Stockholm. Nästa dag ringde "Holmgrens Bil" Mini i Värnamo och sa att dom ej har EL behörighet för att skruva i hybridbilar. Jag ringde "Förenade Bil" Mini i Malmö som sa att dom lagat och testkört bilen och nu var det inte deras ansvar något mer. Ringde Mini i Stockholm som sa att jag skulle ringa "Förenade Bil" Mini i Malmö. Ringde "Förenade Bil" Mini i Malmö som gick med på att bärga den till Malmö igen, men sa att om felet ej kan härledas till deras reparation så åker jag på att betala både för bärgning och felsökning. Så 3 månader för att laga ett relativt enkelt fel, och därefter blir man hotad att betala för bärgning och felsökning när bilen som precis lagats och har 2,5 år garanti kvar inte fungerar på första turen från verkstaden. ALDRIG MER TYSKT!

Det känns HELT hopplöst att bli bollad mellan olika Mini handlare som skyller på varandra och har inga som helst samarbeten och där majoriteten dessutom inte kan/får skruva i elbilar. Mini's hemsida har ingen information om vilka verkstäder som har behörighet för EL. Både Holmgrens Bil och Förenade Bil har egentligen inget med Mini att göra och skiter helt i om jag är nöjd med reparationen av min bil. Då är Teslas organisation mycket bättre med bara ett varumärke och en organisation.
De var ju ett intressant exempel även om jag tror alla verkstäder med tiden (så snart elbilar blir vanligt inom respektive märke) kommer klara reparationer på elbilar också.
Tesla är ju väldigt bra med att de alltid är Tesla medans återförsäljare lätt kan skjuta ansvaret mellan varandra och sitt märkes Sverige bolag. Men en sak är ju ändå ett faktum och de är att Tesla har en väldigt begränsad organisation i Sverige (3 platser att lämna bilen på) fortfarande men vi kan väl hoppas den utökas.
Självklart kommer Audi bli bättre med tiden, precis som Tesla blir bättre med tiden. Jag menar bara att det automatiskt inte blir bättre för att det står Audi på skylten, utan vi pratar om en hel ny generation bilar och en otroligt förlegad företagskultur. Jag är helt övertygad om att första 2 åren kommer det vara ytterst få verkstäder som kan skruva i en E-tron. Tesla kommer ha ett försprång även här!

Jag är övertygad att bilhandlarna är så ointresserade av elbilar att första åren med E-tron kommer bara vara en plåga.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Audi e-tron

Inlägg av chaffis75 »

EnTraktor skrev:
chaffis75 skrev:
EnTraktor skrev:
Verdi skrev:
Beroende på hur Teslas serviceorganistation utvecklar sig så kan det snart vara smidigare med en Audi ändå totalt sett. Finns ju verkstad i en mängd städer. Att vänta på sin bil i 4 månader efter en krock är ju t ex inte ok.
Det är absolut inget som säger att Audi kommer ha en bättre service organisation, tvärtom min erfarenhet är att allt blir enormt mycket sämre. Jag har en i stort sett ny Mini Cooper laddhybrid (samma organisation som BMW) där frugan körde på en trottoar i början på april. Bilen bärgades till "Förenade Bil" Mini i Malmö för reparation. Reparationen startade först i början på juni och blev klar sista dagarna i juni. Jag hämtade bilen i måndags för att köra hem den 65 mil till Stockholm. Efter 5-10 mil började skärmen blinka med 6 olika felmeddelanden på drivlina och batteri. Vissa felmeddelanden sa att drivlinan är trasig och att jag skulle stanna omedelbart och andra meddelanden sa att batteriet höll på att ta slut och att jag skulle köra långt för att ladda batteriet. Efter 23 mil med olika hot från bilens sida, så stannade jag till slut i Värnamo och lämnade in bilen på en auktoriserad Mini verkstad "Holmgrens Bil" och åkte Tesla hem till Stockholm. Nästa dag ringde "Holmgrens Bil" Mini i Värnamo och sa att dom ej har EL behörighet för att skruva i hybridbilar. Jag ringde "Förenade Bil" Mini i Malmö som sa att dom lagat och testkört bilen och nu var det inte deras ansvar något mer. Ringde Mini i Stockholm som sa att jag skulle ringa "Förenade Bil" Mini i Malmö. Ringde "Förenade Bil" Mini i Malmö som gick med på att bärga den till Malmö igen, men sa att om felet ej kan härledas till deras reparation så åker jag på att betala både för bärgning och felsökning. Så 3 månader för att laga ett relativt enkelt fel, och därefter blir man hotad att betala för bärgning och felsökning när bilen som precis lagats och har 2,5 år garanti kvar inte fungerar på första turen från verkstaden. ALDRIG MER TYSKT!

Det känns HELT hopplöst att bli bollad mellan olika Mini handlare som skyller på varandra och har inga som helst samarbeten och där majoriteten dessutom inte kan/får skruva i elbilar. Mini's hemsida har ingen information om vilka verkstäder som har behörighet för EL. Både Holmgrens Bil och Förenade Bil har egentligen inget med Mini att göra och skiter helt i om jag är nöjd med reparationen av min bil. Då är Teslas organisation mycket bättre med bara ett varumärke och en organisation.
De var ju ett intressant exempel även om jag tror alla verkstäder med tiden (så snart elbilar blir vanligt inom respektive märke) kommer klara reparationer på elbilar också.
Tesla är ju väldigt bra med att de alltid är Tesla medans återförsäljare lätt kan skjuta ansvaret mellan varandra och sitt märkes Sverige bolag. Men en sak är ju ändå ett faktum och de är att Tesla har en väldigt begränsad organisation i Sverige (3 platser att lämna bilen på) fortfarande men vi kan väl hoppas den utökas.
Självklart kommer Audi bli bättre med tiden, precis som Tesla blir bättre med tiden. Jag menar bara att det automatiskt inte blir bättre för att det står Audi på skylten, utan vi pratar om en hel ny generation bilar och en otroligt förlegad företagskultur. Jag är helt övertygad om att första 2 åren kommer det vara ytterst få verkstäder som kan skruva i en E-tron. Tesla kommer ha ett försprång även här!

Jag är övertygad att bilhandlarna är så ointresserade av elbilar att första åren med E-tron kommer bara vara en plåga.
Jo jag är helt med på vad du säger men faktum kvarstår att de har ett nät av verkstäder redan som dock måste få kunskap... Men visst har de inte viljan så kommer Tesla fortsätta att vara de bättre valet oavsett vad för bilar de andra säljer.

Jag undrar hur de ser ut med hybriderna. Vi har ju flera kända märken som ändå säljer hyfsat antal av dessa, te.x Volvo, VW och BMW. Jag undrar om man är hänvisat till bara vissa verkstäder om de blir någon fel på el drivlinan.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

chaffis75 skrev:

Jo jag är helt med på vad du säger men faktum kvarstår att de har ett nät av verkstäder redan som dock måste få kunskap... Men visst har de inte viljan så kommer Tesla fortsätta att vara de bättre valet oavsett vad för bilar de andra säljer.

Jag undrar hur de ser ut med hybriderna. Vi har ju flera kända märken som ändå säljer hyfsat antal av dessa, te.x Volvo, VW och BMW. Jag undrar om man är hänvisat till bara vissa verkstäder om de blir någon fel på el drivlinan.
Är det så för Mini så är det väl rimligen så även för BMW iaf.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Audi e-tron

Inlägg av chaffis75 »

Legato skrev:
chaffis75 skrev:

Jo jag är helt med på vad du säger men faktum kvarstår att de har ett nät av verkstäder redan som dock måste få kunskap... Men visst har de inte viljan så kommer Tesla fortsätta att vara de bättre valet oavsett vad för bilar de andra säljer.

Jag undrar hur de ser ut med hybriderna. Vi har ju flera kända märken som ändå säljer hyfsat antal av dessa, te.x Volvo, VW och BMW. Jag undrar om man är hänvisat till bara vissa verkstäder om de blir någon fel på el drivlinan.
Är det så för Mini så är det väl rimligen så även för BMW iaf.
Ja kanske dumt att ta upp BMW då vi troligen har svaret så frågan är kanske hur de är med andra märken... Någon mer erfarenhet kanske? Visst finns här lite hybrid ägare på forumet.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Audi e-tron

Inlägg av ellerstrom »

Körde förbi Audin tidigare idag när jag körde över Öresundsbron. Den är säkert på väg hem till Tyskland igen. Tog några bilder, men ber om ursäkt för den undermåliga kvalitén. Motorvägsfart och en vindruta full med insekter (ja, det är verkligen dags att tvätta bilen) gjorde tyvärr sitt bästa för att förstöra fotona.
E0C67F14-3CEF-4429-BED5-B2006D27242E.jpeg
76B13C73-83F5-43DE-BDF1-C240F970D114.jpeg
9D150FDA-53E9-40F1-8D79-DF05694DACEC.jpeg
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

ellerstrom skrev:
Körde förbi Audin tidigare idag när jag körde över Öresundsbron. Den är säkert på väg hem till Tyskland igen. Tog några bilder, men ber om ursäkt för den undermåliga kvalitén. Motorvägsfart och en vindruta full med insekter (ja, det är verkligen dags att tvätta bilen) gjorde tyvärr sitt bästa för att förstöra fotona.
E0C67F14-3CEF-4429-BED5-B2006D27242E.jpeg
76B13C73-83F5-43DE-BDF1-C240F970D114.jpeg
9D150FDA-53E9-40F1-8D79-DF05694DACEC.jpeg
Det räcker iaf med detaljstudien i en av dina bilder för att reflektera över vad mycket snyggare inredningen i Teslan är :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Audi e-tron

Inlägg av danni »

Audis serviceorganisation är riktigt dålig, så hoppas inte på för mycket på den fronten. Särskilt inte som de lär vara ännu mindre intresserade av elbilar än de är av att ta hand om fossilbilar som de sålt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Audi e-tron

Inlägg av chaffis75 »

danni skrev:
Audis serviceorganisation är riktigt dålig, så hoppas inte på för mycket på den fronten. Särskilt inte som de lär vara ännu mindre intresserade av elbilar än de är av att ta hand om fossilbilar som de sålt.
jo den bedämmningen får man göra innan.. man kan ju inte räkna med att de ska bli bättre bara för de syssla med elbilar. Många biltillverkare har ju en horrible service nivå men för volvo har jag lärt mig att aldrig vända mig till Bilia utan tar några mindre handlare/verkstad utanför de största städerna dock volvo ändå.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Audi e-tron

Inlägg av danni »

chaffis75 skrev:
danni skrev:
Audis serviceorganisation är riktigt dålig, så hoppas inte på för mycket på den fronten. Särskilt inte som de lär vara ännu mindre intresserade av elbilar än de är av att ta hand om fossilbilar som de sålt.
jo den bedämmningen får man göra innan.. man kan ju inte räkna med att de ska bli bättre bara för de syssla med elbilar. Många biltillverkare har ju en horrible service nivå men för volvo har jag lärt mig att aldrig vända mig till Bilia utan tar några mindre handlare/verkstad utanför de största städerna dock volvo ändå.
Detsamma gäller Audi. Håll dig långt borta från Din Bil (som är de som driver de Audi-återförsäljare som låter lite mer officiella som Audi Göteborg, Audi Stockholm osv). Jag köpte och servade min Audi på ett mindre ställe i Alingsås, flera mil från stan. Även där var det väl inte toppen, ärligt talat, men det var oändligt mycket bättre än Din Bil.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Audi e-tron

Inlägg av EnTraktor »

För att summera min erfarenhet av bilservice senaste 10 åren.

Audi - dyrt och hopplöst. På 2 år lyckades Audi att skapa ett hat till varumärket som gör att jag aldrig kommer äga en Audi igen.
Volvo - värdelöst. Samma fel om och om och om och om och om igen. Trötta och ointresserade.
Toyota - stabilt. Alltid samma nivå, men aldrig det där extra. Stänger man 17:00 så stänger man 17:00. Ingen mening att ringa och säga att man kommer 17:01.
Mini (BMW) - inte vårt problem. Skyll dig själv att du köpte en Mini.
Tesla - väldigt ojämn kvalitet. Från världsklass, till inget svar i telefon på 5 dagar. För tillfället verkar kurvan peka uppåt.
Senast redigerad av EnTraktor, redigerad totalt 1 gånger.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av OfarligTesla »

Min erfarenhet är såhär:

Audi - Riktigt bra, snabba ryck, bra information och snabb lösning på eventuella problem. Säger de att de skall höra av sig gör de det.
VW - Något mindre ringande från deras sida för att se till att allt sköts snabbt och snyggt men i övrigt bra.
BMW - Helt okej, svårt att få information från service ibland, säljorganisationen är dock katastrof.
Tesla - Inte haft så mycket med dem att göra men med tanke på hur dåliga de var på att ge information vid leverans är jag inte så hoppfull. Tog en vecka att få svar på huruvida det gick att beställa en mobilladdare till bilen, priset de gav var dessutom fel och sedan tog det en månad att få in en sådan enkel sak.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jerker »

Min erfarenhet av service på de bilar jag tidigare ägt:

Ibland fixade jag det omgående men det hände att jag åkte omkring med en läckande ljuddämpare i veckor för att jag inte iddes ta tag i problemet, men till slut var jag ju tvungen och plockade fram garagedomkraften och drog på mig overallen! :shock: ;)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Audi e-tron

Inlägg av LarsL »

Hemma servicen är både den bästa och sämsta. Den utförs aldrig i tid och mekanikern är otrevlig. Men tiderna är väldigt flexibla, jag har fått service sent in på söndagskvällen ibland även på måndagsmorgon, vinterdäck.

Annars har Huyndai varit bäst, billigt och fri lånebil. Mercedes kollar hur mycket kredit man har på betalkortet och tar det i betalning, sedan hittar de alltid nya fel eller skapar dem under ”reparationen”. Man måste vara supertydlig, ”Byt belägg fram rör inget annat.”
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Audi e-tron

Inlägg av chaffis75 »

Nu är vi ju en bit offtopic men jag skulle nog säga att jag sett större skillnader mellan verkstäder inom samma märke än skillnaden mellan olika märkens verkstäder. Dvs som alltid de beror på vem man möter. Sedan är de väl ganska tydligt att de går i vågor mellan märken också... Man försöker uppifrån spara pengar på service organisation fram till dess att kunderna börjar klaga för mycket eftersom de som jobbar där inte hinner med och tillslut inte orkar hålla uppe tempot och kvalitet.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Audi e-tron

Inlägg av chaffis75 »



Detaljerad video om bilen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jerker »

Så det är tillåtet nu att ha kameror istf yttre backspeglar i EU?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

chaffis75 skrev:


Detaljerad video om bilen.
Spännande :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

Jerker skrev:
Så det är tillåtet nu att ha kameror istf yttre backspeglar i EU?
Jag förstår inte heller helt det där. Verkar som Audi försöker sig på en fuling, där de menar att de är först, trots att många andra tex tesla hade det på X, men inte fick lov att ha det på serieproducerade bilar. Om man ser på audis lösning, så undrar man ju var ”Vorsprung durch Technik” är? Deras kameraspeglar är ju nästan lika stora som vanliga speglar, armen är dödskraftig och sticker nästan lika långt ut. Teslas hade väl egentligen kunnat använda kameran i blinkers utan att den sticker ut någonting. Där pratar vi försprång! Sen är det ju lite kul att en del saker som man aldrig sett på som tillval tidigare nu ska bli dyra tillval, ”speglar”, laddlucka (på passagerarsidan i tillägg till förarsidan). Det är säkert fler saker dom hittar på att ta extra betalt för. Jag tror definitivt inte e-Tron med allt av utrustning kommer vara billigare än motsvarande Tesla, snarare tvärtom. Det är ju alltid kul när diverse artiklar jämför bilpriser utan att se vad som är med i samma pris. En Tesla kan man ju faktiskt köpa utan tillval och ändå ha en schysst bil med det mesta av utrustning. Försök det med en Audi? Man får väl knappt stolar eller ratt då :o
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Jag håller med att det kan bli lite konstig prissättning. Samtidigt är det nästan säkert att Audi kommer att ha saker på tillvalslistan som man bara kan drömma om i en Tesla. Och man får väl vad man betalar för.
Men standardbilen blir säkerligen ganska basic och utan lull-lull. Om den blir prisvärd för den delen är en annan fråga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar