Laddnind och konstigheter

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8546
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Laddnind och konstigheter

Inlägg av Pontus »

Hade min bil på långsamladsning idag på jobbet. När den sa att det var 10 min kvar var räckvidden 281 Miles. Sedan när den var klar och jag tittade 2 timmar senare var räckvidden 280 Miles. När den laddat klart och bilen behöver ström tar den då ifrån batteriet i stället för från kabeln? Något som skulle kunna styrka detta är att jag slog på ACn 10 min innan jag gick ut bilen och det var 276 Miles kvar när jag kom ut.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Laddnind och konstigheter

Inlägg av Smutt »

Min S gör på samma sätt
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Laddnind och konstigheter

Inlägg av mati »

Smutt skrev:
Min S gör på samma sätt
Ja, det upplever jag också. Laddnivån sjunker nästan alltid en gnutta efter att laddningen har avslutats. Jag tror inte det har med ACn att göra. Det händer oavsett.
Jag har ställt in att den ska ladda till 70% på natten, och i appen står alltid att laddningen har avslutats vid 70%, men i princip varje morgon står den på 69%.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Laddnind och konstigheter

Inlägg av Bjelke »

När batteriet svalnar så sjunker spänningen lite vilket motsvarar lite lägre räckvidd, tror det är den effekten vi ser oftast... men på vintern kan det även vara batteri-värmesystem som drar en del osv.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8546
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Laddnind och konstigheter

Inlägg av Pontus »

Bjelke skrev:
När batteriet svalnar så sjunker spänningen lite vilket motsvarar lite lägre räckvidd, tror det är den effekten vi ser oftast... men på vintern kan det även vara batteri-värmesystem som drar en del osv.
Trodde temperaturer närmare 20 C var bättre för batteriet och räckvidden. Vi hade 42 C ute igår så mycket avsvalnade kan det inte varit :)
Dessutom extremt långsam laddning vilket borde ge lite uppvärmning av batteriet. 1,2 kW.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Laddnind och konstigheter

Inlägg av Bjelke »

Pontus skrev:
Bjelke skrev:
När batteriet svalnar så sjunker spänningen lite vilket motsvarar lite lägre räckvidd, tror det är den effekten vi ser oftast... men på vintern kan det även vara batteri-värmesystem som drar en del osv.
Trodde temperaturer närmare 20 C var bättre för batteriet och räckvidden. Vi hade 42 C ute igår så mycket avsvalnade kan det inte varit :)
Dessutom extremt långsam laddning vilket borde ge lite uppvärmning av batteriet. 1,2 kW.
Ja det har du ju rätt i :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar