Jag tycker AP2 snart är fulländad

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Frodo
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 09 nov 2016 23:56
Ort: Uppsala

Re: Jag tycker AP2 snart är fulländad

Inlägg av Frodo »

Min AP2 har blivit klart bättre i takt med uppdateringar men den är fortfarande instabil, lynnig och opålitlig, liknar vissa personlighetsstörda.

Mina passagerare hatar den.

På motorvägen fungerar den instabilt, särskilt vid filbyte.

Min fungerar ofta utmärkt på 80 och 90 vägar.

Jag har funderat på om min hårdvara är felfelställd, är det någon som fått hjälp på SC?
Modell S 90D. Uthämtad mars 2017.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Jag tycker AP2 snart är fulländad

Inlägg av e5m1r »

Gustafsson skrev:
AP2 ser inte heller skillnad på en moppe och en lastbil än, vilket AP1 ju gjorde.
AP1 gör :)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jag tycker AP2 snart är fulländad

Inlägg av mati »

Gustafsson skrev:
AP2 ser inte heller skillnad på en moppe och en lastbil än, vilket AP1 ju gjorde.
Den ser inte ens skillnad på en bil och min trädgårdpump eller bakre väggen på mitt garage. Det är ganska ofta den påstår att det står en bil där. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jag tycker AP2 snart är fulländad

Inlägg av mati »

Frodo skrev:
Min AP2 har blivit klart bättre i takt med uppdateringar men den är fortfarande instabil, lynnig och opålitlig, liknar vissa personlighetsstörda.

Mina passagerare hatar den.

På motorvägen fungerar den instabilt, särskilt vid filbyte.

Min fungerar ofta utmärkt på 80 och 90 vägar.

Jag har funderat på om min hårdvara är felfelställd, är det någon som fått hjälp på SC?
Samma här. Välutbyggda 80- och 90-vägar eller tomma motorvägar utan omkörningar fungerar nog bäst. Filbyten på motorväg gör att passagerarna blir totalt skräckslagna. Sambon blir arg på mig när jag försöker byta fil med AP.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Jag tycker AP2 snart är fulländad

Inlägg av oscfor »

mati skrev:
Frodo skrev:
Min AP2 har blivit klart bättre i takt med uppdateringar men den är fortfarande instabil, lynnig och opålitlig, liknar vissa personlighetsstörda.

Mina passagerare hatar den.

På motorvägen fungerar den instabilt, särskilt vid filbyte.

Min fungerar ofta utmärkt på 80 och 90 vägar.

Jag har funderat på om min hårdvara är felfelställd, är det någon som fått hjälp på SC?
Samma här. Välutbyggda 80- och 90-vägar eller tomma motorvägar utan omkörningar fungerar nog bäst. Filbyten på motorväg gör att passagerarna blir totalt skräckslagna. Sambon blir arg på mig när jag försöker byta fil med AP.
Förstår inte att ni inte får era bilar fixade. Filbyten fungerar verkligen hur bra som helst med AP2.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Jag tycker AP2 snart är fulländad

Inlägg av Alfred »

Instämmer. AP2 är lite onödigt feg med hur mycket avstånd den tycker det behövs till det omkörda fordonen innan den går med på att byta tillbaka till högerfil vilket gör att jag ibland byter manuellt för att släppa fram bakomvarande Audi-förare som har ännu mer bråttom än jag.

Men annars funkar filbytena hur bra som helst. Bara man lärt sig att få en känsla för när bilen kommer gå med på att byta fil och hur länge man måste låta blinkersen vara aktiv är bytena mjuka och fina.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jag tycker AP2 snart är fulländad

Inlägg av mati »

Men varför ska man hålla på och fippla och blinka 7, 8, 9, 10 gånger och vänta på att AP förhoppningsvis behagar att byta fil när man samtidigt kan göra det själv snabbt och enkelt på ett par sekunder? Jag fattar inte grejen.
När jag sitter som nu vid skrivbordet och jag vill ta en klunk kaffe så behöver jag inte heller en komplicerad robotarm som tar tag i koppen och lyfter den omständligt upp för att sedan försiktigt och förhoppningsvis utan att spilla häller lite kaffe i min mun. Alltså visst, det är tekniskt sett extremt coolt, men det är liksom inte praktiskt. Tycker inte jag i alla fall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Frodo
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 09 nov 2016 23:56
Ort: Uppsala

Re: Jag tycker AP2 snart är fulländad

Inlägg av Frodo »

Matti skrev

"Samma här. Välutbyggda 80- och 90-vägar eller tomma motorvägar utan omkörningar fungerar nog bäst. Filbyten på motorväg gör att passagerarna blir totalt skräckslagna. Sambon blir arg på mig när jag försöker byta fil med AP."

Matti!
Du och jag kanske har samma fel. Om jag minns rätt fick vi båda leverans i mars 2017 av MS90D,. Kanske de byggdes samtidigt och att det var något fel i produktionen då.
Modell S 90D. Uthämtad mars 2017.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Jag tycker AP2 snart är fulländad

Inlägg av Remuz »

Med min nu fungerande Ap2 så var det helt fantastiskt att köra E20 till Kvänum. Filbyten sköter jag dock själv, men det kan bli läge att testa på vägen hem. Den är inte tjatig, inte labil Osv. Några svagheter finns såklart, just det där att komma ikapp någon på motorväg tex blir den småknäpp av, bromsar två veckor innan man är ikapp bilen framför tom med avstånd 1 inställt.

På det hela taget galet avslappnad körning med Ap2 nu. Kunde den se till att dra ner farten INNAN kameran också så skulle den fått köra 2+1vägen helt själv, men eftersom Molgan som kör bilen ligger runt 29km/h för fort tills kameran kommer så funkar inte det, Ap2 vill bara köra 10km/h över från Mariestad...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jag tycker AP2 snart är fulländad

Inlägg av mati »

Frodo skrev:
Du och jag kanske har samma fel. Om jag minns rätt fick vi båda leverans i mars 2017 av MS90D,. Kanske de byggdes samtidigt och att det var något fel i produktionen då.
Min bil är byggd i nov 2016. Den var alltså en av de första AP2-bilarna som byggdes. Den funkade inte alls i början och behövde en omkalibrering av radarn eller vad det nu var. Först därefter kunde jag använda farthållaren.
Det är naturligvtis fullt möjligt att de har slängt ihop bilen utan att veta vad de gjorde, någon mjukvara för AP2-hårdvaran existerade ju ännu inte när bilen byggdes.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Jag tycker AP2 snart är fulländad

Inlägg av oscfor »

mati skrev:
Men varför ska man hålla på och fippla och blinka 7, 8, 9, 10 gånger och vänta på att AP förhoppningsvis behagar att byta fil när man samtidigt kan göra det själv snabbt och enkelt på ett par sekunder? Jag fattar inte grejen.
När jag sitter som nu vid skrivbordet och jag vill ta en klunk kaffe så behöver jag inte heller en komplicerad robotarm som tar tag i koppen och lyfter den omständligt upp för att sedan försiktigt och förhoppningsvis utan att spilla häller lite kaffe i min mun. Alltså visst, det är tekniskt sett extremt coolt, men det är liksom inte praktiskt. Tycker inte jag i alla fall.
Det måste vara något fel. Jag blinkar en gång och den byter direkt. Vilket alla andra också verkar uppleva. Du kanske ska testa någon annans bil?
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
ironjack
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 10 mar 2014 21:18
Ort: Bålsta

Re: Jag tycker AP2 snart är fulländad

Inlägg av ironjack »

oscfor skrev:
mati skrev:
Men varför ska man hålla på och fippla och blinka 7, 8, 9, 10 gånger och vänta på att AP förhoppningsvis behagar att byta fil när man samtidigt kan göra det själv snabbt och enkelt på ett par sekunder? Jag fattar inte grejen.
När jag sitter som nu vid skrivbordet och jag vill ta en klunk kaffe så behöver jag inte heller en komplicerad robotarm som tar tag i koppen och lyfter den omständligt upp för att sedan försiktigt och förhoppningsvis utan att spilla häller lite kaffe i min mun. Alltså visst, det är tekniskt sett extremt coolt, men det är liksom inte praktiskt. Tycker inte jag i alla fall.
Det måste vara något fel. Jag blinkar en gång och den byter direkt. Vilket alla andra också verkar uppleva. Du kanske ska testa någon annans bil?
Du menar ETT blink på blinkersen (en ljuspuls, ett tick i reläet)?! Inte en chans! På min går det inte att använda det lätta trycket på blinkersspaken, det som ger tre blink, utan jag måste trycka ner/upp spaken till det fasta läget och vänta tills den blinkat minst fyra-fem gånger innan den byter fil. Och filbyte sker endast om det är en stooor lucka i angränsande fil. Det funkar helt enkelt väldigt dåligt i tät trafik, det blir inget flyt utan stör mer än det hjälper. Men är man i princip ensam på vägen så funkar AP2 bra.
Model 3 LR/DM, mars 2019, röd, 19”, svart premiuminteriör, AP.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Jag tycker AP2 snart är fulländad

Inlägg av jpetters »

Borde bli bättre med "Mad Max" mode...
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jag tycker AP2 snart är fulländad

Inlägg av mati »

ironjack skrev:
Du menar ETT blink på blinkersen (en ljuspuls, ett tick i reläet)?! Inte en chans! På min går det inte att använda det lätta trycket på blinkersspaken, det som ger tre blink, utan jag måste trycka ner/upp spaken till det fasta läget och vänta tills den blinkat minst fyra-fem gånger innan den byter fil. Och filbyte sker endast om det är en stooor lucka i angränsande fil. Det funkar helt enkelt väldigt dåligt i tät trafik, det blir inget flyt utan stör mer än det hjälper. Men är man i princip ensam på vägen så funkar AP2 bra.
Jepp, ett lätt tryck med trippelblink som man brukar göra vid manuellt filbyte räcker inte. Man måste flytta blinkerspaken så att den fastnar i blink-läge. Sedan får man vänta precis som du säger 4-5 blinkningar innan den ens påbörjar ett filbyte. Sedan får man fortsätta att blinka minst 3-4 gånger till. Helst längre än så. Stänger man av blinkersen för tidigt avbryts filbytet på ett mer eller mindre våldsamt sätt. I praktiken får jag blinka ungfär 10 gånger från att jag vill byta fill tills att filbytet är avslutat.
Ett blink finns inte på tapeten. Är det verkligen så det ska fungera? I så fall är det nåt allvarligt fel på min bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Jag tycker AP2 snart är fulländad

Inlägg av Remuz »

Testade filbyten på vägen hem. Funkade kanon... tyvärr slutade spaken för ap och farthållare funka efter suc i Arboga. Gick inte heller att boota om IC. Efter 40min i kö till service gav jag upp... min bil och ap alltså, det går troll i det här.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
AKarlsson
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 16 jun 2018 15:46

Re: Jag tycker AP2 snart är fulländad

Inlägg av AKarlsson »

Filbyten funkar ok tycker jag men lite väl försiktiga ibland. Jag skulle dock vilja kunna koppla ur styrhjälpen utan plinget så inte passagerarna störs

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Bitman
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 17 aug 2017 12:15
Ort: Malmö

Re: Jag tycker AP2 snart är fulländad

Inlägg av Bitman »

AKarlsson skrev:
Filbyten funkar ok tycker jag men lite väl försiktiga ibland. Jag skulle dock vilja kunna koppla ur styrhjälpen utan plinget så inte passagerarna störs

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Håller med. Fick köra Malmö - Sthlm utan AP just för att slippa plingandet och tillhörande tjat från passageraren.

Filbyteproceduren förlängs oftast av behovet att bevisa att man håller i ratten.
2017 (november) Model S 100D, röd MC, krämfärgad interiör med kolfiber, soltak, AP2.5
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Jag tycker AP2 snart är fulländad

Inlägg av oscfor »

ironjack skrev:
oscfor skrev:
mati skrev:
Men varför ska man hålla på och fippla och blinka 7, 8, 9, 10 gånger och vänta på att AP förhoppningsvis behagar att byta fil när man samtidigt kan göra det själv snabbt och enkelt på ett par sekunder? Jag fattar inte grejen.
När jag sitter som nu vid skrivbordet och jag vill ta en klunk kaffe så behöver jag inte heller en komplicerad robotarm som tar tag i koppen och lyfter den omständligt upp för att sedan försiktigt och förhoppningsvis utan att spilla häller lite kaffe i min mun. Alltså visst, det är tekniskt sett extremt coolt, men det är liksom inte praktiskt. Tycker inte jag i alla fall.
Det måste vara något fel. Jag blinkar en gång och den byter direkt. Vilket alla andra också verkar uppleva. Du kanske ska testa någon annans bil?
Du menar ETT blink på blinkersen (en ljuspuls, ett tick i reläet)?! Inte en chans! På min går det inte att använda det lätta trycket på blinkersspaken, det som ger tre blink, utan jag måste trycka ner/upp spaken till det fasta läget och vänta tills den blinkat minst fyra-fem gånger innan den byter fil. Och filbyte sker endast om det är en stooor lucka i angränsande fil. Det funkar helt enkelt väldigt dåligt i tät trafik, det blir inget flyt utan stör mer än det hjälper. Men är man i princip ensam på vägen så funkar AP2 bra.
Nej, för att aktivera filbyte behöver man sätta i läget för blinkersspaken. Så är det ju konstruerat. Men den markera i samband med första blinket att den börjar byta fil och börjar ungefär när första blinket släcks att göra själva bytet. Egentligen något för fort om man ska följa reglerna, men jag är väldigt nöjd. Snabbare byte än så riskerar ju att inte informera omgivningen om filbytet.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
ironjack
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 10 mar 2014 21:18
Ort: Bålsta

Re: Jag tycker AP2 snart är fulländad

Inlägg av ironjack »

oscfor skrev:
ironjack skrev:
oscfor skrev:
mati skrev:
Men varför ska man hålla på och fippla och blinka 7, 8, 9, 10 gånger och vänta på att AP förhoppningsvis behagar att byta fil när man samtidigt kan göra det själv snabbt och enkelt på ett par sekunder? Jag fattar inte grejen.
När jag sitter som nu vid skrivbordet och jag vill ta en klunk kaffe så behöver jag inte heller en komplicerad robotarm som tar tag i koppen och lyfter den omständligt upp för att sedan försiktigt och förhoppningsvis utan att spilla häller lite kaffe i min mun. Alltså visst, det är tekniskt sett extremt coolt, men det är liksom inte praktiskt. Tycker inte jag i alla fall.
Det måste vara något fel. Jag blinkar en gång och den byter direkt. Vilket alla andra också verkar uppleva. Du kanske ska testa någon annans bil?
Du menar ETT blink på blinkersen (en ljuspuls, ett tick i reläet)?! Inte en chans! På min går det inte att använda det lätta trycket på blinkersspaken, det som ger tre blink, utan jag måste trycka ner/upp spaken till det fasta läget och vänta tills den blinkat minst fyra-fem gånger innan den byter fil. Och filbyte sker endast om det är en stooor lucka i angränsande fil. Det funkar helt enkelt väldigt dåligt i tät trafik, det blir inget flyt utan stör mer än det hjälper. Men är man i princip ensam på vägen så funkar AP2 bra.
Nej, för att aktivera filbyte behöver man sätta i läget för blinkersspaken. Så är det ju konstruerat. Men den markera i samband med första blinket att den börjar byta fil och börjar ungefär när första blinket släcks att göra själva bytet. Egentligen något för fort om man ska följa reglerna, men jag är väldigt nöjd. Snabbare byte än så riskerar ju att inte informera omgivningen om filbytet.
Märkligt! Undrar hur stor skillnad det faktiskt är rent tekniskt, och hur mycket våra upplevelser skiljer sig bara?
Model 3 LR/DM, mars 2019, röd, 19”, svart premiuminteriör, AP.
Användarvisningsbild
AKarlsson
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 16 jun 2018 15:46

Re: Jag tycker AP2 snart är fulländad

Inlägg av AKarlsson »

Den verkar kräva en extra stark rattimpuls innan den börjar byta. Kanske är det som skiljer

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jag tycker AP2 snart är fulländad

Inlägg av mati »

AKarlsson skrev:
Den verkar kräva en extra stark rattimpuls innan den börjar byta. Kanske är det som skiljer
Så kan det vara. Jag upplever att man måste nästan guida bilen ibland, dvs hjälpa till med ratten för att den ska börja byta fil. Men så är det inte alltid. Svårt att sätta fingret på. Det är definitivt inte så att man bara behöver blinka lite kort och bilen sköter resten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Jag tycker AP2 snart är fulländad

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
AKarlsson skrev:
Den verkar kräva en extra stark rattimpuls innan den börjar byta. Kanske är det som skiljer
Så kan det vara. Jag upplever att man måste nästan guida bilen ibland, dvs hjälpa till med ratten för att den ska börja byta fil. Men så är det inte alltid. Svårt att sätta fingret på. Det är definitivt inte så att man bara behöver blinka lite kort och bilen sköter resten.
Fin grej det här med AP. Man måste alltså blinka och vrida på ratten för att den ska byta fil? Låter bekant på nåt sätt. :lol:
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Jag tycker AP2 snart är fulländad

Inlägg av Jerker »

Verdi skrev:
mati skrev:
AKarlsson skrev:
Den verkar kräva en extra stark rattimpuls innan den börjar byta. Kanske är det som skiljer
Så kan det vara. Jag upplever att man måste nästan guida bilen ibland, dvs hjälpa till med ratten för att den ska börja byta fil. Men så är det inte alltid. Svårt att sätta fingret på. Det är definitivt inte så att man bara behöver blinka lite kort och bilen sköter resten.
Fin grej det här med AP. Man måste alltså blinka och vrida på ratten för att den ska byta fil? Låter bekant på nåt sätt. :lol:
Jag har samma funktion i min Zoe! :mrgreen:
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Jag tycker AP2 snart är fulländad

Inlägg av nek0 »

Verdi skrev:
mati skrev:
AKarlsson skrev:
Den verkar kräva en extra stark rattimpuls innan den börjar byta. Kanske är det som skiljer
Så kan det vara. Jag upplever att man måste nästan guida bilen ibland, dvs hjälpa till med ratten för att den ska börja byta fil. Men så är det inte alltid. Svårt att sätta fingret på. Det är definitivt inte så att man bara behöver blinka lite kort och bilen sköter resten.
Fin grej det här med AP. Man måste alltså blinka och vrida på ratten för att den ska byta fil? Låter bekant på nåt sätt. :lol:
Så var det på min Renault 12TL från 74 och alla andra bilar jag haft,Och jag tror att man inte ens behöver blinka ( i Småland i iallafall )
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Jag tycker AP2 snart är fulländad

Inlägg av frippe »

Bitman skrev:
AKarlsson skrev:
Filbyten funkar ok tycker jag men lite väl försiktiga ibland. Jag skulle dock vilja kunna koppla ur styrhjälpen utan plinget så inte passagerarna störs

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Håller med. Fick köra Malmö - Sthlm utan AP just för att slippa plingandet och tillhörande tjat från passageraren.

Filbyteproceduren förlängs oftast av behovet att bevisa att man håller i ratten.
Efter drygt två månaders ägande av en tesla utbrister frun:
”Gud vad denna bilen piper hela tiden! Går det inte att stänga av?”
Model Y LR.
Model S70D
Skriv svar