Växjö - Prag ToR första långresan

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Växjö - Prag ToR första långresan

Inlägg av frippe »

Som nybliven Teslaägare så har vi precis varit iväg på vår första långresa. Vi brukar bila ned i Europa och tänkte fortsätta med det efter att vi köpt vår Tesla. Efter mycket om och men så köpte vi en 70D med ganska lite mil på mätaren och en del garanti kvar.

Vår tanke var att inte göra det så annorlunda än vad vi gjort andra år då vi kört dieselbil, ta samma vägval, köra på liknande sätt. Enda skillnaden att tänka på ladda istället för tanka. Bilen har inte hunnit få senaste uppgraderingen av varken system som navigation. Funderade innan på om vis kulle köpa fobskydd men slog av passive entry, tänkte det kanske skyddar lite.

Vårt val på resväg gick via Öresundsbron, färja gedser-Rostock och vidare ned förbi Berlin till Prag. Tanken var att nå Prag samma dag.
Laddstopp vid, Köge, Nörre Alslev, Herzsprung, Beelitz och Nossen.

Drog iväg tidigt för att hinna med lunchfärjan, snabbt laddstopp vid Köge för att toppa upp så vi kunde nå Nörre Alslev. Där blev det ett litet längre stopp, för att ha tillräckligt med laddning för att nå Herzsprung. Lite svårt att beräkna behov då jag inte riktigt fattat hur Abrp eller Teslas egen navigator hanterar färjeturen. Vi kom lite i tidsbrist också så vi fick avbryta lite tidigare än tänkt. Har inte riktigt greppat hur teslas navigator beräknar säkerhetsmarginaler och laddbehov för resan, tycker jag på andra kortare resor alltid har laddat på mig lite för mycket. Blev lite onödig dötid i Nörre Alslev, ganska pisstråkig laddplats. Toabesök ända som var nödvändigt egentligen.

Vi hann dock till färjan med fyra minuters marginal. Så långt stämde tidsbestämningen väldigt bra, kanske tappat 20min eller så. Lunch på färjan, ingen höjdare men passade bra tidsmässigt.

Väl ute på autobahn funkade däremot tidsplanen inte alls. Hade beräknat med på tok för hög fart så trots att det inte var så mycket bilar var vi redan efter när vi anlände till Herzsprung. Men vad gjorde det, vi var trots allt på semester.
Laddade upp för att nå Beelitz. Fortfarande osäker på exakt behov men gick efter vad navigatorn och vad Abrp räknat ut att jag behövde.

Vidare färd söderut. Trafiken ökade när vi närmade oss Berlin vilket gjorde det svårt att hålla jämt tempo. Blev lite för mycket gasa bromsa, var inte heller helt överens med farthållaren hur tidigt den behöver sakta ned när vi kom ikapp fordon. Blev lite ryckigt och säkert inte bästa energisnålaste körningen.
Utanför Potsdam på ringleden ville navigatorn leda oss av autobahn, förstod inte riktigt varför och höll mig kvar på motorvägen, tyckte trafiken flöt bra och var inte så tät. Men 500m efter avfarten tog det tvärstopp i ett vägbygge, tog 1,5h att passera.

Väl fri från köerna kom vi fram till Beelitz, mycket trevlig atmosfär för en SUC. De andra SuC hade varit placerade vid bensinmackar men inte här. Lugn atmosfär vid en fin park, där vi tog en skön promenad och tittade på det gamla sjukhuset. Passade bra också för vi behövde lite extra laddtid för att ha tillräckligt för att nå Nossen. Turen vidare gick utmärkt, men vi gled längre ifrån vår tänkta tidsplan. Mest för att farten jag brukar hålla på autobahn inte alls funkade i Teslan. Detta Då jag ville köra jämnare och helst hålla mig runt 130. Såg att förbrukningen gick ganska brant upp om farten översteg 140 allt för länge.

Framme vid Nossen lagom för kvällsmat, skulle även här ladda lite extra för att nå Prag och ha lite marginal att nå SuC söder om Prag om laddningen i Prag av någon anledning inte skulle funka. Matstället i Nossen var ok med tanke på att det var en vägkrog, faktiskt en positiv överraskning.
Här var också enda stället på resan söderut där det var lite trångt på SuC. Sex laddare, när vi kom stod en och laddade, så vi fick bra kräm direkt, när vi satt och åt lämnade den andre och sedan kom det i snabb takt tre till, de två första ordnade upp sig fint så vi inte delade effekt, men den fjärde som kom, en norsk X ställde sig vid oss för han tittade och såg att vi nästan var klara då vår laddeffekt var ganska låg.

Kom iväg och körde ned mot Tjeckien, köpte vignette, och vidare in i Tjeckien. Märkte när jag tittade på höjdkurvan att det ver ett par rejäla kullar att passera på vägen ned mot Prag. Förbrukningen åkte hiss beroende på uppförsbacke eller nedförsbacke. Framme vid hotellet en bit över kl. 23, lite senare än tänkt men på rätt sida midnatt, checkade in och körde sedan bilen till sin vila i ett parkeringshus bakom järnvägsstationen som erbjöd destinationsladdning i priset. Hotellet ville ha 28€ för parkering per dygn utan laddning. Här 140SEK per dygn inklusive laddning och då i skyddat garage.

Summa på resan ned, 198 Wh/km blev snittet, får anses som helt ok, tyder nog på att vi inte alls kört så hårt direkt.

Svårigheter var att uppskatta förbrukning, hade inte hunnit testa så mycket innan vi gav oss iväg. Nu vet jag mer.
Köra på autobahn med elbil kontra diesel kräver ett betydligt jämnare tempo då man direkt blir straffad med ökad förbrukning med elbilen. Blir man med diesel också men det märks inte på samma sätt.
Laddningen tyckte hela familjen funkade bra, var stoppen på Nörre Alslev och Herzsprung som vi egentligen bara satt av som dötid. Kände oss piggare vid ankomsten än vad vi brukade göra med annan bil.

Saknar en klocka i appen, där det står när laddningen påbörjades.

Inte riktigt överens med farthållarens avståndsmarginal när man kommer ikapp fordon, tycker den saktar ned väldigt långt ifrån. Speciellt på autobahn där det är mycket trafik och det inte direkt går att byta fil.
Ap1 passade inte alls på autobahn när det var mycket trafik, tyckte jag, speciellt då allt för många kör i så olika farter, blev mycket gasa bromsa, däremot superbra vid köer, vägbyggen och när det inte är så mycket trafik i olika tempon.

Så, lite egna lärdomar från första bilsemestern med Teslan. Återkommer med hemresan.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Widolf
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 20 okt 2017 22:54

Re: Växjö - Prag ToR första långresan

Inlägg av Widolf »

Du vet väl att du kan ställa avståndsmarginalen?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Växjö - Prag ToR första långresan

Inlägg av frippe »

Widolf skrev:
Du vet väl att du kan ställa avståndsmarginalen?
I Abrp eller i Teslans egna navigator?
I Abrp har jag ändrat marginalen men inte i navigatorn.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Växjö - Prag ToR första långresan

Inlägg av kangru »

Bra rapport.

För TACC (avståndshållaren) så vet du kanske att du har en inställning på AP spaken genom att vrida på den yttre delen. Om den är inställd på 7 så har du ganska så god framförhållning men kan bli ryckigt, ställer du den på 3 eller 4 så får du vara mer allert själv för att undvika problem om oplanerade saker händer men borde vara mindre ryckig.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Växjö - Prag ToR första långresan

Inlägg av frippe »

kangru skrev:
Bra rapport.

För TACC (avståndshållaren) så vet du kanske att du har en inställning på AP spaken genom att vrida på den yttre delen. Om den är inställd på 7 så har du ganska så god framförhållning men kan bli ryckigt, ställer du den på 3 eller 4 så får du vara mer allert själv för att undvika problem om oplanerade saker händer men borde vara mindre ryckig.
Ja, den borde jag tänkt på att justera, tänkte inte riktigt så långt. Trodde mer det hade med säkerhetsmarginaler för nödbromsningen att göra.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Växjö - Prag ToR första långresan

Inlägg av leiflodde »

Tänkte köra samma resa imorgon (Laddstopp vid, ej Köge, Nörre Alslev, Herzsprung, Beelitz och Nossen) men söker bra tips på hur man ser matchen imorgon 16:00 då vi ej tror vi hinner ner till Prag.

Har bra med surf på mobilen och tänkte testa HOLA men ibland säkrare med ett trådlöst nätverk och tacksam för tips.

Tycker att deras frukost- och lunchbuffe på Gedser-Rostock-Gedser är kanon men bör förbokas då det brukar bli fullt.

Nu kör vi :)
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Växjö - Prag ToR första långresan

Inlägg av frippe »

Nu vet jag inte hur långt du hinner till kl. 16. Men på stoppet vid Nossen visade de fotboll på storbildsskärm.

Inte omöjligt på hotellet vid Beelitz men såg ingen skylt om det eller ens en tv-skärm.
Model Y LR.
Model S70D
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Växjö - Prag ToR första långresan

Inlägg av Smutt »

Kör själv S60 så vi har nog lika mycket plats i batteriet

Mitt tipps är att alltid ladda 100% när du lämnat Sverige, det är på långresa man förstår dom som köper 100 batteriet
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Växjö - Prag ToR första långresan

Inlägg av leiflodde »

frippe skrev:
Nu vet jag inte hur långt du hinner till kl. 16. Men på stoppet vid Nossen visade de fotboll på storbildsskärm.

Inte omöjligt på hotellet vid Beelitz men såg ingen skylt om det eller ens en tv-skärm.
Har bokat Gedser-Rostock 07:00 men tror inte hinner fram innan 16:00 i Prag så behöver en reservplan.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Växjö - Prag ToR första långresan

Inlägg av frippe »

leiflodde skrev:
frippe skrev:
Nu vet jag inte hur långt du hinner till kl. 16. Men på stoppet vid Nossen visade de fotboll på storbildsskärm.

Inte omöjligt på hotellet vid Beelitz men såg ingen skylt om det eller ens en tv-skärm.
Har bokat Gedser-Rostock 07:00 men tror inte hinner fram innan 16:00 i Prag så behöver en reservplan.
Nossen är vid Dresden, dit kanske du hinner.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Växjö - Prag ToR första långresan

Inlägg av leiflodde »

frippe skrev:
leiflodde skrev:
frippe skrev:
Nu vet jag inte hur långt du hinner till kl. 16. Men på stoppet vid Nossen visade de fotboll på storbildsskärm.

Inte omöjligt på hotellet vid Beelitz men såg ingen skylt om det eller ens en tv-skärm.
Har bokat Gedser-Rostock 07:00 men tror inte hinner fram innan 16:00 i Prag så behöver en reservplan.
Nossen är vid Dresden, dit kanske du hinner.
Jo kan var en plan då utbudet i Nossen ser lite klent ut, annars får SVT PLAY via mobilen bli lösningen.
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Växjö - Prag ToR första långresan

Inlägg av Arild »

Tack, frippe, för en mycket läsvärd och spännande beskrivning av din resa. Efter några turer genom Europa lär man sig mer och mer om vad som fungerar. Mina ”take-away” från din beskrivning och egna erfarenheter:
- Det tar alltid längre tid än beräknat.
- En laddplats inte alltid den mest spännande plats att tillbringa tid på. DE bättre än FR.
- Det är bra med många korta stopp. Du kommer fram mer utvilad.

Vägbyggen sker ofta sommartid, vilket förlänger restiden.

Jag ser starkt fram emot nästa kapitel i din följetong! ;)
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Växjö - Prag ToR första långresan

Inlägg av frippe »

Arild skrev:
Tack, frippe, för en mycket läsvärd och spännande beskrivning av din resa. Efter några turer genom Europa lär man sig mer och mer om vad som fungerar. Mina ”take-away” från din beskrivning och egna erfarenheter:
- Det tar alltid längre tid än beräknat.
- En laddplats inte alltid den mest spännande plats att tillbringa tid på. DE bättre än FR.
- Det är bra med många korta stopp. Du kommer fram mer utvilad.

Vägbyggen sker ofta sommartid, vilket förlänger restiden.

Jag ser starkt fram emot nästa kapitel i din följetong! ;)
Tack, kommer en fortsättning lite senare.

Jag ska inte kalla mig för supervan bilsemestrare, men har gjort 6-7 längre semesterresor med bil utomlands. Och visst har tidsplaneringen skjutits i sank ett par gånger, men då beroende på vägarbeten och köer p.g.a. krockar.

I detta fallet var det varken eller, visst vi tappade 1,5h ungefär vid ett vägarbete, men oaktat detta så tyckte jag nog att det var svårare att hålla tidschemat som jag vant mig vid att planera efter. Min fundering är att jag kör olika beorende på om jag gör fossilbil eller elbil. Med elbilen är jag betydligt mer vaken på förbrukningen eftersom den presenteras direkt på instrumentpanelen. Viket jag tror får mig att hålla igen lite.

Men kan också ha att göra med vana av att panera lite annorlunda när jag kör elbil.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Växjö - Prag ToR första långresan

Inlägg av leiflodde »

frippe skrev:
Nu vet jag inte hur långt du hinner till kl. 16. Men på stoppet vid Nossen visade de fotboll på storbildsskärm.

Inte omöjligt på hotellet vid Beelitz men såg ingen skylt om det eller ens en tv-skärm.
Lite jobbigt med Tyska men bild iallafall.
20180707_155038.jpg
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Växjö - Prag ToR första långresan

Inlägg av frippe »

Vi tar del 2 lagom efter fotbollsdebaclet.

Vi parkerade bilen garaget med tillräckligt med laddning för att nå SuC i Vestec strax söder om Prag. Men destinationsladdningen i garaget funkade så när vi turistat klart i Prag stod bilen fulladdad och väntade.

Resan hem skulle gå vi Rugen för lite bad så vi planerade resa vi Bersteland, Uckerfelde och Suderholz.
I Suderholz planerade vi att ladda så vi skulle kunna nå tillbaka tillSuderholtz igen om vi inte hittade laddning på plats på Rugen. Ja jag vet lite fegt men kanske vågar lite mer nästa gång.

När vi satte oss i bilen och letade upp Bersteland i navigatorn sa den att stationen var ur drift temporärt. Hmm, attans också. Alternativet var att köra till Nossen och ladda för att hoppa över Bersteland. Men vi började rulla uppåt för att se hur det utvecklades innan vi kom till Dresden där vi behövde välja. Ringde till supporten på Tesla och enligt norrmannen jag fick prata med hade det varit arbete på stationen men att laddare 1a och b skulle funka men troligen inte 2a och b. Så vi vågade och satsade på Bersteland.

Inte mycket trafik så det flöt på, trots det gled vi sakta ifrån vår tidsplan. Har i efterhand kommit på att jag beräknat med för hög maxhastighet sett till körmönster.

Resan upp bjöd inte på några överraskningar, Bertesland funkade som de sagt. I närheten låg ett fashionabelt hotell där vi lånade toalett. Vet inte om det var ok men vi frågade inte och ingen sa något. Vi var ensamma på laddstationen, tur det när det bara fanns två laddstolpar.

Vidare upp på östrasidan av Berlin, fina betongplattor som underlag så bilen skakade lagom vid skarvarna.

Nådde Uckerfelde, ett par laddare vid en bensinstation. Hade tänkt att ta en matbit här men serveringen stängde 20 och vi var där tjugo över. Surt. Passade på att låna vatten för att tvätta rutan som gömd för deras kassa öppettider. När vi kom var laddplatsen tom men halvvägs kom en tyskregistrerad tesla.

Suderholz fick bli ett matstopp, lite sent men nöden hade ingen lag. Precis när vi kom lämnade en annan svenskregistrerad tesla. Annars helt ensamma här också.

Framme sent på Rugen, boendet bokade vi under resan. Det stod att de hade incheckning till midnatt och vi räknade med att vara framme strax efter 23.
När vi kom fram till pensionatet var det becksvart, men ägaren stod och skulle precis köra hem. Lite tur så vi kunde checka in och komma i säng.

Ingen laddare på pensionatet men på andra sidan järnvägen fanns ett hotell som hade en 22kw gratisladdare så där kunde vi ladda upp fullt för hemresan.

Del två av resan bjöd inte på några överraskningar som det blev till slut. Men fortsatt hade vi tokfel i tidsberäkningen. Inte beroende på trafik utan på missbedömning och fegande på förbrukningen.

Dock, parkera inte vilen under lindar, det blir kletigt på lack och rutor.

Saknar möjligheter att tvätta vindrutan på flera SuC. Annars funkade allt perfekt nu i efterhand.

Del tre, innebar hemåkning upp till Växjö från Rugen. Vi hade fulladdad bil och valde mellan att ta Sassnitz-Trelleborg eller Rostock-Gedser. Tiderna för Sassnitzfärjans avgång avgjorde så vi tog Rostockfärjan.
På hemvägen gjorde vi ett snabbt laddstopp i Köge sedan ett längre stopp i Löddeköpinge.
Sista biten hem passade jag på att studera skillnader i förbrukning beroende på höjdskillnaden. E6, E4 samt Rv25 från Malmö till Växjö innebär ett sakta stigande vilket blir tydligt på förbrukningen. Något man inte direkt funderat på när jag kört fossilbil. Sist blir det en ökad förbrukning för en fossilbil men känslan är helt annorlunda i elbil.

Summerat, det var en intressant första erfarenhet att åka på bilsemester i Europa med elbil.
Lärdomar:
- bättre tänk kring hastighet på resan för att kunna planera bättre.
- ser gärna att det finns möjlighet att tvätta rutan på SuC.
- testa bilens förbrukning så vi får bättre kunskap om snittförbrukningen vid motorvägsfart.
- laddningsstoppen innebar inget problem, men ska bli bättre på att utnyttja tiden, ta en promenad eller liknande.
- Jag som förare är piggare längsmed hela resan tacklare stoppen och vilan från körningen.
- mina funderingar om storlek på batteriet innan vi köpte vår 70D visade att ett 70D räcker för oss. Visst, ett större batteri kanske hade gjort att vi vågat stå på mer på autobahn. Men ser inte behovet av det nu i efterhand. Vi kanske gör två-tre resor där ett större batteri spelat roll. Men ekonomin har fått avgöra där all vardagskörning samt körning till sommarstugan, svärföräldrar eller liknande går kalasbra med den vi har.

Blir definitiv en fortsättning på europaresandet även med Teslan. Alla funderingar kring att det inte skulle funka är helt borta.

Avslutningsvis, avgörande är ett väl utbyggt och fullt fungerande laddnätverk. Där vinner Tesla över alla andra elbilar, inklusive I-pace.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Växjö - Prag ToR första långresan

Inlägg av tehjimos »

Vad tycker du om bilen då i jämförelse med dom andra bilarna du gjort långresor med innan?

Körupplevelse?
bra / dåligt?
nöjd?
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Växjö - Prag ToR första långresan

Inlägg av frippe »

tehjimos skrev:
Vad tycker du om bilen då i jämförelse med dom andra bilarna du gjort långresor med innan?

Körupplevelse?
bra / dåligt?
nöjd?
Vi är extremt nöjda med upplevelsen. Med lite vana kommer nog stoppen att användas mer aktivt än att sitta och vänta pratandes i bilen.
Barnen i baksätet, 16 och 13 klagade lite på att de fick ont i rumpan, men oftast bara efter att de suttit och sovit i samma ställning ett tag.

Jag som förare måste nog bli bättre på att koppla av förbrukningskollen. Det blev lite väl ryckigt körmässigt på autobahn vilket stressade på lite eftersom förbrukningskurvorna blev lite väl taggiga. Innan denna resa hade jag kört tor till Stockholm så vi var inte supervana vid längre elbilsresor. Det var tydligt hur mycket energi som går åt när farten blir runt 140km/h. Det behöver jag nog vänja mig vid. Snålkörning är något som jag tycker en elbil inbjuder till.

Packningsmässigt funkade det bara bra, gott om plats, både för storstadssemestern och badsemestern samt besök på bordershopen.

Man märker att det är en bil som ligger otroligt snällt på vägen med tanke på den låga tyngdpunkten. Kurvor eller snabba filbyten går mjukt även i högfart. Något hård fjädring bitvis, men kanske kan förklaras av att förra långresebilen var en vw Sharan.

Det är lite surt att laddhastigheten tappar fart så snabbt över 55%, märker att det lilla batteriet blir lite väl litet i autobahnfart. Men inte så det stör, kräver lite mer planering bara.

Totalt så körde vi 2302km, gjorde av med 461,5 kWh samt snittade 200 wh per km.
Model Y LR.
Model S70D
Skriv svar