Vit eller midnight silver?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Vit eller midnight silver?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Tars skrev:
Har själv haft 2 vita Teslor, en solid vit och en pärlemovit.
Vilken vit tog du?
Grå är bra om du inte alltid orkar tvätta bilen vintertid.
Solid vit försvann från paletten för ett bra tag sedan. :shock:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare

Inlägg av improwise »

Jag skulle säga att vit funkar bra men kräver lite mer stylade fälgar för att inte se för tråkig ut. Har själv Midnight Grey som jag tycker fungerar lite bättre även med standardfälgarna, men ska man vara helt ärligt så valde jag färgen mest för att jag kände att den förmodligen var den som skulle klara sig bäst även när den inte blivit tvättad på ett tag :) Många färger är riktigt snygga på en skinande ren bil men inte lika roliga annars.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Frågan om rätt färgval kan i slutändan ingen annan besvara än du själv. ;)
Jag tycker dolphin grey metallic var en snygg färg, men den finns inte kvar. Vit är fint, men som tidigare nämnts ser vita bilar lätt smutsiga ut när man inte är noga med att tvätta dem ofta. Hade jag haft en vit bil hade den nog varit matt silvergrå hela vinterhalvåret. Alla former av grått och silver är mer förlåtande. Stenskott syns dock mindre på vita bilar. Och röda bilar är snabbast har jag läst här nånstans. ;)
Själv skulle jag troligen välja midnight silver, jag håller med om att den färgen ser elegant ut.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Nicke Nyfiken skrev:
Tars skrev:
Har själv haft 2 vita Teslor, en solid vit och en pärlemovit.
Vilken vit tog du?
Grå är bra om du inte alltid orkar tvätta bilen vintertid.
Solid vit försvann från paletten för ett bra tag sedan. :shock:
Aha!
Sorry, trodde jag hade koll. Bara att slänga in handduken.... Bild
Jag lägger ner.

Nääää, skoja bara. Bild

Jag är själv väldigt svag för pärlemovit och gillar den skarpt.

Den ger en väldigt speciell och harmonisk färg i solen, och är jäkligt fräsch.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Legato skrev:
Guldis-54 skrev:
I Veneto, Italien för några veckor sedan denna grå, borstad aluminium skapelsen som fick t o m min annars så ointresserade sambo att vakna till ”den färgen ska vår nästa ha”!
Fotot ger den inte full rättvisa, den är skitsnygg helt enkelt i denna folie, enligt min o sambons tycke, men som sagt smaken är ju delad ibland.
Ser riktigt häftig ut!

Det förvånar mig faktiskt att man ser så pass få folierade Model S, personligen tycker jag det är ett prisvärt sätt att få ett unikt utseende samtidigt som man skyddar lacken.
Min folie ser typ exakt lika ut :mrgreen:
Löjligt läckert och väääääldigt förlåtande om den är
otvättad:)
Köpte en svart då och har beställt en svart igen med
samma tanke att foliera den...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Mickep

Inlägg av Mickep »

Vit är en total katastrof när det är vinter och snöstorm. (nästan som man ber att bli påkörd då)
Estetiskt, är vit helt ok, men jag tycker att lacken speglas bäst när det är färg, vit blöder ut allt och vita bilar känns väldigt 2d. Vit är egentligen alla färger och samtidigt ingen.
Fördelen är att de är svala och inte absorberar värme. Men vet inte. vit känns fortfarande för mig den lack som man änvänder för de billigste bilarna.
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare

Inlägg av improwise »

Mickep skrev:
Vit är en total katastrof när det är vinter och snöstorm. (nästan som man ber att bli påkörd då)
Estetiskt, är vit helt ok, men jag tycker att lacken speglas bäst när det är färg, vit blöder ut allt och vita bilar känns väldigt 2d. Vit är egentligen alla färger och samtidigt ingen.
Fördelen är att de är svala och inte absorberar värme. Men vet inte. vit känns fortfarande för mig den lack som man änvänder för de billigste bilarna.
Kan inte samma argument användas mot svarta bilar när det är natt? :D
Användarvisningsbild
Guldis-54
Teslaägare

Inlägg av Guldis-54 »

Bjelke skrev:Min folie ser typ exakt lika ut :mrgreen:

Var gjorde du den folieringen? Är nog påväg att kopiera detta till hösten :)
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MY RWD, 2023 Quick Silver, såld 28/6-25
MY RWD LR Juniper 2025+, röd, Hämtad 14/7-23
Verdi

Inlägg av Verdi »

improwise skrev:
Mickep skrev:
Ja hade man inte haft lysen så... ;)

Jag tycker inte vit passar på Model S. Dessutom så syns skarvarna i karossen lite för väl. En mörk färg är alltid mer elegant. Jag gillar dock min röda med gråa 21" turbinfälgar också.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Guldis-54 skrev:
Bjelke skrev:Min folie ser typ exakt lika ut :mrgreen:

Var gjorde du den folieringen? Är nog påväg att kopiera detta till hösten :)
En firma i Alfta, Works Reklam, som arbetar i hela Hälsingland typ, dom har en husbil om man vill få jobbet gjort lite längre bort,
Anton heter han som gör jobb som dessa och har gjort en del riktigt bra grejer :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

improwise skrev:
Mickep skrev:
Jag har faktiskt hört samma argument mot gröna bilar i skogen. Det funkar säkert med de flesta färgerna. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
improwise skrev:
Mickep skrev:
Jag har faktiskt hört samma argument mot gröna bilar i skogen. Det funkar säkert med de flesta färgerna. :lol:
Så ingen röd bil häromkring nu då...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
ezitsuj
Teslaägare

Inlägg av ezitsuj »

Silver metallic! :lol:
20180416_124620.jpg
Model S100D 2018 | Silvermetallic | Premium | sunroof | AP | luftfjädring
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare

Inlägg av erbo73 »

Färgen är mindre viktig än fälgvalet. Teslan (S) kräver 21” för att göra den rättvisa. Såg hela paletten av färger (och fälgar) på Mellbystrand SuC för några timmar sedan och tycker den ser bra ut i samtliga färger förutom blå. Extra plus för röd med grå 21”.
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare

Inlägg av nicklasandersson »

Jag är partisk men skulle valt en midnight silver.
Mest praktisk gällande smuts och damm är troligen vanlig silver?!

Fälgarna gör mycket såklart som skrevs ovan. Tycker att S fungerar bra i de flesta färger men båda silvernyanserna gillar jag nog bäst.
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Verdi

Inlägg av Verdi »

erbo73 skrev:
Färgen är mindre viktig än fälgvalet. Teslan (S) kräver 21” för att göra den rättvisa. Såg hela paletten av färger (och fälgar) på Mellbystrand SuC för några timmar sedan och tycker den ser bra ut i samtliga färger förutom blå. Extra plus för röd med grå 21”.

Tack! ;)
Användarvisningsbild
TBjorn
Teslaägare

Inlägg av TBjorn »

Silver och Midnight var mina favoriter när jag lade beställningen.

Valet blev Midnight för jag tyckte kromdetaljerna kontrasterade snyggare, fronten blev mindre ”lång”, samt att bilen får lite mer ”Aston Martin klass” över sig. När solen lyser på den träder blå flakes i lacken fram. Riktigt snygg ren men är inte övernöjd när bilen är lortig. Drömmen är silvriga 21” Arachnid till bilen.

Såhär i efterhand ångrar jag mig lite att jag inte valde silver. Mer praktisk färg som ser bättre ut lortig, silver kontrasterar snyggt mot glastaket. Men är fortfarande ganska nöjd med Midnight när den är ren.
BV
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Jag fattar inte att jag kunde glömma att länka till den här tråden där midnight visas upp ordentligt! :)
(den berömda "garagebilden")
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=3932
Senast redigerad av Bjelke, redigerad totalt 1 gånger.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
westerlund
Teslaägare

Inlägg av westerlund »

Oj vilket engagemang! Tack för all input och idéer!
Efter mycket om och men så lutar det åt en midnight silver istället för vit, även om jag tycker att vit är snyggare. Resonerar att vit är lite för uppseendeväckande och skrytig...
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

westerlund skrev:
Efter mycket om och men så lutar det åt en midnight silver istället för vit, även om jag tycker att vit är snyggare. Resonerar att vit är lite för uppseendeväckande och skrytig...
Då resonerar du precis som vi gjorde
Lite aston martin stil över midnight silver
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

westerlund skrev:
Av exakt samma anledning valde jag bort vit. Man sticker ut redan som det är med en Tesla och Midnight grey är både snyggt och lite stealth

Vit kan verkligen vara skitsnyggt men bara om bilen är ren och man har mörka fälgar :)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare

Inlägg av improwise »

e5m1r skrev:
westerlund skrev:
Då resonerar du precis som vi gjorde
Lite aston martin stil över midnight silver
Precis, för Aston Martin ägare kommer nog heller inte själva tvätta sina bilar så ofta :)
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare

Inlägg av hed »

Screenshot_20180723-192428.jpg
Screenshot_20180723-192348.jpg
Shimmer & Shine 8-)
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Verdi skrev:
erbo73 skrev:

Tack! ;)

Måste bara nämna detta. När jag kom ut till bilen här inne i Åhus kom det fram en äldre man som såg lite ruffig ut och sa "jag hoppas att jag inte är oförskämd nu men din bil är förbaskat snygg alltså. Är det en ny modell? Nähä. Men det är en Tesla va? Det rullar en svart sån här omkring men det här är ju nåt annat. De där fälgarna är så snygga. Kul med nån som har nåt annorlunda."

Nu är ju inte min så annorlunda direkt. Men kul ändå. Lätt att glömma bort att tesla-bubblan är rätt liten. :)
Användarvisningsbild
ReubenWelsh
Teslaägare

Inlägg av ReubenWelsh »

erbo73 skrev:
Smaken är som baken ;) Tycker Blå och Röd är absolut snyggast, skulle inte kunna tänka mig någon annan färg :P
Skriv svar