Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Inlägg av johan_w »

Har kanske avhandlats tidigare men lyckas inte söka fram det!

Hur upplever ni som kör/kört 19” slipstream det mot motsvarande 21”? Något högre förbrukning känner jag till men blir den märkbart stötigare eller mer spårkänslig?

Tycker själv bilen går väldigt fint på 19” och då har jag stålfjädring.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Inlägg av danni »

Jag bytte från 19” till 21” på min Model S med stålfjädring. Åkkomforten försämrades knappt alls. Försumbar skillnad. Däremot blev ljudkomforten markant sämre - det låter mycket mer med 21”.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Inlägg av HelectriC »

Väghållningen i högre fart blir betydligt bättre med 21”. Kör autobahn denna vecka och jämfört med i fjol och 19”, så är det en fröjd att köra fort i år :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Inlägg av johan_w »

Tack för input! Har inte kört 21” men sugen på att ha det om jag byter mot en S100D
Användarvisningsbild
ReubenWelsh
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 31 mar 2016 13:59
Ort: Göteborg

Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Inlägg av ReubenWelsh »

jag byte över från 19" till 21" denna veckan o måste säga att jag gillar upplevelsen mycket mer.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Inlägg av Bjelke »

Jag bytte oxo nyligen och var beredd på eländes ljudnivå men jag vet inte ens om det är ngn skillnad alls :)
Men väghållningen blev jäklar så mycket bättre även om spårkänsligheten kanske blev något värre, men det
är bara däcken bak som blev bredare nu så ingen större skillnad egentligen :)
Så, bättre än förväntat med andra ord ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Inlägg av johan_w »

Bjelke har bredare bak, staggered, hur är det med er andra Danni och Reuben? Staggered eller lika? Upplevelse?
Verdi

Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Inlägg av Verdi »

danni skrev:
Jag bytte från 19” till 21” på min Model S med stålfjädring. Åkkomforten försämrades knappt alls. Försumbar skillnad. Däremot blev ljudkomforten markant sämre - det låter mycket mer med 21”.
Tycker min går rätt tyst med 21" också. Nu har jag äntligen fixat vibrationerna. Var lite obalans i däcken. Så nu är jag otroligt nöjd med komforten. Både ljud och stötighet. Har dock luftfjädringen.

Det enda som är lite surt är att den drar 10-15% extra. Mer ju fortare man kör... vilket är tråkigt för det är ju på långresa man behöver räckvidden. Till det positiva hör att det är på sommaren jag har 21" och då är räckvidden tillräckligt bra ändå. Tänker inte byta. Den är sjukt mycket snyggare med 21".
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Inlägg av chpaulin »

Bytte från 19 till 21 för en månad sen ungefär. Ljudnivån har gått upp men faktiskt mindre än vad jag hade förväntat mig. Det är mycket större skillnad mellan mina vinterdäck, hacka r2 på 19 och sommardäck på samma fälg.

Tycker inte åkkomforten ändrats alls annat än att det är sportigare feeling osv. Sen ser det förbannat bra ut med 8-)

Det skall tilläggas att jag har Arachnid och inte Turbine men det torde inte spela så stor roll.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Inlägg av Hedman »

chpaulin skrev:
Bytte från 19 till 21 för en månad sen ungefär. Ljudnivån har gått upp men faktiskt mindre än vad jag hade förväntat mig. Det är mycket större skillnad mellan mina vinterdäck, hacka r2 på 19 och sommardäck på samma fälg.

Tycker inte åkkomforten ändrats alls annat än att det är sportigare feeling osv. Sen ser det förbannat bra ut med 8-)

Det skall tilläggas att jag har Arachnid och inte Turbine men det torde inte spela så stor roll.
Förutom att arachnid är grymt mycket snyggare :)
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Inlägg av danni »

johan_w skrev:
Bjelke har bredare bak, staggered, hur är det med er andra Danni och Reuben? Staggered eller lika? Upplevelse?
Mina var staggered. Arachnids.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
ReubenWelsh
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 31 mar 2016 13:59
Ort: Göteborg

Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Inlägg av ReubenWelsh »

Staggered här med :)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5181
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Inlägg av Nicke Nyfiken »

johan_w skrev:
Har kanske avhandlats tidigare men lyckas inte söka fram det!

Hur upplever ni som kör/kört 19” slipstream det mot motsvarande 21”? Något högre förbrukning känner jag till men blir den märkbart stötigare eller mer spårkänslig?

Tycker själv bilen går väldigt fint på 19” och då har jag stålfjädring.
Jag har stålfjädring och RWD och bytte från 19” till 21” staggered turbin förra sommaren. Den enda nackdelen (förutom priset) jag upplever är högre ljudnivå. På vissa underlag är det stor skillnad. Hade Michelin pilot sport 2 på 19” och har nu Michelin pilot super sport på 21” vilket isig ökar ljudnivån även med samma dimension. Någon spårkänslighet har jag inte upplevt, och stötigare tycker jag inte den blivit.

Angående förbrukningsökningen så var den mycket mindre än förväntat. Jag veckopendlar ca 30 mil enkel väg (90% motorväg) så det är lätt att få en bra uppfattning om den verkliga förbrukningen. Jag upplever att förbrukningen ökat <5% i motorvägsfart och torrt väglag.

Däremot så beräknar bilen/navigatorn betydligt högre förbrukning med 21”. Om jag håller exakt på hastighetsgränsen så brukade jag i snitt komma fram med 2-4 procentenheter mindre kvar än vad navigatorn förutspådde efter 30 mil med 19”. Med 21” så är det tvärt om. Jag brukar komma fram med 2-4 procentenheter mer kvar än vad navigatorn förutspår. Så den överkompenserar helt klart förbrukningskillnaden mellan 19” och 21”.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Inlägg av miksch »

Har gått fra 21 til 19 timmer. Mye stillere, betydelig lavere forbruk. Kjører nå på 160-180 Wh/km mot tidligere 200-230.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5181
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Inlägg av Nicke Nyfiken »

miksch skrev:
Har gått fra 21 til 19 timmer. Mye stillere, betydelig lavere forbruk. Kjører nå på 160-180 Wh/km mot tidligere 200-230.
Wow... du menar att gå från 19” till 21” skulle innebära 26 - 28% i ökad förbrukning. :?
Hade du ingen luft i 21 tummarna? ;)
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Inlägg av miksch »

Jo, masse luft, og ved tørr vei er det ikke så ille, men i regnvær merker du et forbruk som øker betydelig.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5181
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Inlägg av Nicke Nyfiken »

miksch skrev:
Jo, masse luftBild, og ved tørr vei er det ikke så ille, men i regnvær merker du et forbruk som øker betydelig.
Inget jag noterat denna sommar. :lol: :lol: :lol:

Jag har inte kört på en våt vägbana sedan mitten av april. :D
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Inlägg av Bjelke »

Nicke Nyfiken skrev:
miksch skrev:
Jo, masse luftBild, og ved tørr vei er det ikke så ille, men i regnvær merker du et forbruk som øker betydelig.
Inget jag noterat denna sommar. :lol: :lol: :lol:

Jag har inte kört på en våt vägbana sedan mitten av april. :D
Precis, helt magisk sommar ju 8-)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Inlägg av 12man »

Bjelke skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
miksch skrev:
Jo, masse luftBild, og ved tørr vei er det ikke så ille, men i regnvær merker du et forbruk som øker betydelig.
Inget jag noterat denna sommar. :lol: :lol: :lol:

Jag har inte kört på en våt vägbana sedan mitten av april. :D
Precis, helt magisk sommar ju 8-)
Har du fått sjöutsikt?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Inlägg av Bjelke »

12man skrev:
Bjelke skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
miksch skrev:
Jo, masse luftBild, og ved tørr vei er det ikke så ille, men i regnvær merker du et forbruk som øker betydelig.
Inget jag noterat denna sommar. :lol: :lol: :lol:

Jag har inte kört på en våt vägbana sedan mitten av april. :D
Precis, helt magisk sommar ju 8-)
Har du fått sjöutsikt?
Näe inte än, förutom senaste dygnet då eftersom vi bott på hotell Strandpiren precis vid vattnet i Hudiksvall, dom har även numera 2 st Tesla WC på 22kW! Riktigt bra litet hotell med fantastisk mat :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Inlägg av jeppe_sthlm »

Jag hade tänkt mig en bil med 19", men den jag till slut fick tag i rullade på 21" staggered. Bullrar rätt rejält på sina håll i Sverige med de däck som sitter på (Michelin Pilot Sport). Betydligt bättre i Danmark/Tyskland. Dålig ljudisolering i äldre bil är väl troligtvis också en bidragande faktor.

Funderar på om man skulle ta och byta till 19", men den är ju så jäkla snygg med 21" Turbin :)

Däcken har ändå gjort sitt, så jag ska göra ett försök med andra sulor innan jag byter till mindre fälgar.

Tycker dock inte att det är några problem med åkkomforten. Nu har jag ingen Tesla med 19" som referens, men inget jag reagerar på jämfört med vår gamla Passat som rullade på små 17". Vet inte om luftfjädringen hjälper till lite kanske.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Inlägg av johan_w »

jeppe_sthlm skrev:
Jag hade tänkt mig en bil med 19", men den jag till slut fick tag i rullade på 21" staggered. Bullrar rätt rejält på sina håll i Sverige med de däck som sitter på (Michelin Pilot Sport). Betydligt bättre i Danmark/Tyskland. Dålig ljudisolering i äldre bil är väl troligtvis också en bidragande faktor.

Funderar på om man skulle ta och byta till 19", men den är ju så jäkla snygg med 21" Turbin :)

Däcken har ändå gjort sitt, så jag ska göra ett försök med andra sulor innan jag byter till mindre fälgar.

Tycker dock inte att det är några problem med åkkomforten. Nu har jag ingen Tesla med 19" som referens, men inget jag reagerar på jämfört med vår gamla Passat som rullade på små 17". Vet inte om luftfjädringen hjälper till lite kanske.
Har du vägarna förbi Jönköping eller ev Gränna på sommaren kan vi testa varandras bilar och se :-)

Gissar med tanke på username dock att du är i Stockholm :-)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Inlägg av HelectriC »

jeppe_sthlm skrev:
Jag hade tänkt mig en bil med 19", men den jag till slut fick tag i rullade på 21" staggered. Bullrar rätt rejält på sina håll i Sverige med de däck som sitter på (Michelin Pilot Sport). Betydligt bättre i Danmark/Tyskland. Dålig ljudisolering i äldre bil är väl troligtvis också en bidragande faktor.

Funderar på om man skulle ta och byta till 19", men den är ju så jäkla snygg med 21" Turbin :)

Däcken har ändå gjort sitt, så jag ska göra ett försök med andra sulor innan jag byter till mindre fälgar.

Tycker dock inte att det är några problem med åkkomforten. Nu har jag ingen Tesla med 19" som referens, men inget jag reagerar på jämfört med vår gamla Passat som rullade på små 17". Vet inte om luftfjädringen hjälper till lite kanske.
Det är dina däck som är huvudproblemet. Byter du till tex Achilles, så får du ner däcksljudet betydligt samtidigt som du får längre livstid på däcken och detta utan bekostnad av väghållning. Jag pratar av egen erfarenhet och det är inget hittepå. Jag var också MYCKET skeptisk till något annat än premium-däck innan jag bytte, men är nu extremt glad att jag testade. Nu blir det som att välja dyrt&dåligt eller bra&billigt :?:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Inlägg av jeppe_sthlm »

Jag var faktiskt på väg att trycka på beställknappen på en omgång Achilles häromdagen, efter att ha läst här om dem.

Sen sladdade jag in på en Norsk sida som rekommenderade 275 bak istället för 265 och då behövde jag googla lite till, men det är helt klart värt ett försök!
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Jag hade tänkt mig en bil med 19", men den jag till slut fick tag i rullade på 21" staggered. Bullrar rätt rejält på sina håll i Sverige med de däck som sitter på (Michelin Pilot Sport). Betydligt bättre i Danmark/Tyskland. Dålig ljudisolering i äldre bil är väl troligtvis också en bidragande faktor.

Funderar på om man skulle ta och byta till 19", men den är ju så jäkla snygg med 21" Turbin :)

Däcken har ändå gjort sitt, så jag ska göra ett försök med andra sulor innan jag byter till mindre fälgar.

Tycker dock inte att det är några problem med åkkomforten. Nu har jag ingen Tesla med 19" som referens, men inget jag reagerar på jämfört med vår gamla Passat som rullade på små 17". Vet inte om luftfjädringen hjälper till lite kanske.
... Nu blir det som att välja dyrt&dåligt eller bra&billigt :?:
Tänk om det vore så på allt ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar