Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Moderator: Redaktion
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Jag kollade i transportstyrelsens register och min bil är reggad med 19” och de ska ha 98V. Så det var nog därifrån jag fick siffran på lastindexet.
Model Y P
Model S P
Model S P
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Betyder det här:
...att det är dags för:
??
...att det är dags för:
??
Model S Standard Range Raven
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Så - nu är bilen skodd med nya achilleshälar!
Har inte hunnit gjort några fantastiskt vetenskapliga undersökningar än, men spontant är det rätt stor skillnad på bullernivån!
Igår körde jag E4 mellan Solna och Kista på de gamla däcken och mätte med buller-appen upp 54-55 dB. Det var i 90 km/h.
Nu var det mer trafik, så jag kunde inte hålla mer än 75-80, med ett mätvärde på ca 50dB!
Nu var ju farten lite lägre, men en 4-5dB är ju en rejäl skillnad på en logaritmisk skala.
Gjorde lite mer mätningar länge norrut i högre farter på de gamla sulorna igår - ska testa det vid senare tillfälle i samma farter som jag körde då.
Naturligtvis är det ingen professionell utrustning, utan en vanlig iPhone, men det borde ge en indikation iallafall.
Svårt att kommentera köregenskaper än, men inget jag reagerade på spontant. Har dock bara mjukkört i trafik.
Fortsättning följer!
Har inte hunnit gjort några fantastiskt vetenskapliga undersökningar än, men spontant är det rätt stor skillnad på bullernivån!
Igår körde jag E4 mellan Solna och Kista på de gamla däcken och mätte med buller-appen upp 54-55 dB. Det var i 90 km/h.
Nu var det mer trafik, så jag kunde inte hålla mer än 75-80, med ett mätvärde på ca 50dB!
Nu var ju farten lite lägre, men en 4-5dB är ju en rejäl skillnad på en logaritmisk skala.
Gjorde lite mer mätningar länge norrut i högre farter på de gamla sulorna igår - ska testa det vid senare tillfälle i samma farter som jag körde då.
Naturligtvis är det ingen professionell utrustning, utan en vanlig iPhone, men det borde ge en indikation iallafall.
Svårt att kommentera köregenskaper än, men inget jag reagerade på spontant. Har dock bara mjukkört i trafik.
Fortsättning följer!
Model S Standard Range Raven
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
jeppe_sthlm skrev:Så - nu är bilen skodd med nya achilleshälar!
Har inte hunnit gjort några fantastiskt vetenskapliga undersökningar än, men spontant är det rätt stor skillnad på bullernivån!
Igår körde jag E4 mellan Solna och Kista på de gamla däcken och mätte med buller-appen upp 54-55 dB. Det var i 90 km/h.
Nu var det mer trafik, så jag kunde inte hålla mer än 75-80, med ett mätvärde på ca 50dB!
Nu var ju farten lite lägre, men en 4-5dB är ju en rejäl skillnad på en logaritmisk skala.
Gjorde lite mer mätningar länge norrut i högre farter på de gamla sulorna igår - ska testa det vid senare tillfälle i samma farter som jag körde då.
Naturligtvis är det ingen professionell utrustning, utan en vanlig iPhone, men det borde ge en indikation iallafall.
Svårt att kommentera köregenskaper än, men inget jag reagerade på spontant. Har dock bara mjukkört i trafik.
Fortsättning följer!
Nya däck är alltid tystare än slitna däck även om de är exakt samma modell. Men kul att det blev så pass mycket tystare!
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Reflektion 2. Greppet på torrt underlag är det inget fel på. Plattan i mattan från stillastående suger i ordentligt och släpper inte alls som de gamla sulorna.
Jäkla skillnad på suget när det inte släpper
Jäkla skillnad på suget när det inte släpper
Model S Standard Range Raven
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Fasiken, jag måste nog oxo testa dom där när det blir dags (vilket bakdäcken blir snart)...jeppe_sthlm skrev:Reflektion 2. Greppet på torrt underlag är det inget fel på. Plattan i mattan från stillastående suger i ordentligt och släpper inte alls som de gamla sulorna.
Jäkla skillnad på suget när det inte släpper
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Told you sojeppe_sthlm skrev:Reflektion 2. Greppet på torrt underlag är det inget fel på. Plattan i mattan från stillastående suger i ordentligt och släpper inte alls som de gamla sulorna.
Jäkla skillnad på suget när det inte släpper
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Bra tråd. Går själv o väntar på ett en uppsättning arachnids men har inte bestämt mig för om jag ska skruva på dom eller inte. Kör just nu med 19" slipstreams och tycker dom är bra men ser små ut.
Är dock oroad över ljudkomfort, stötkomfort och förbrukning. Det som är spännande med Arachnids är att dom väger något mindre än slipstream (mycket mindre än turbine) och förmodligen är betydligt mer effektiva än turbinfälgarna.
Någon som testat både 21" Turbine och 21" Arachnids och märkt någon skillnad?
Är dock oroad över ljudkomfort, stötkomfort och förbrukning. Det som är spännande med Arachnids är att dom väger något mindre än slipstream (mycket mindre än turbine) och förmodligen är betydligt mer effektiva än turbinfälgarna.
Någon som testat både 21" Turbine och 21" Arachnids och märkt någon skillnad?
Model Y Performance 2022
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
detay skrev:Bra tråd. Går själv o väntar på ett en uppsättning arachnids men har inte bestämt mig för om jag ska skruva på dom eller inte. Kör just nu med 19" slipstreams och tycker dom är bra men ser små ut.
Är dock oroad över ljudkomfort, stötkomfort och förbrukning. Det som är spännande med Arachnids är att dom väger något mindre än slipstream (mycket mindre än turbine) och förmodligen är betydligt mer effektiva än turbinfälgarna.
Någon som testat både 21" Turbine och 21" Arachnids och märkt någon skillnad?
Vore intressant. Tror dock inte vikten är så viktig för förbrukningen. Arachnids ser tyvärr inte alls aerodynamiska ut. Men det kanske är en synvilla?
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Den ofjädrade vikten spelar roll både för prestanda och energiförbrukning. Arachnids väger totalt 13kg mindre än vad turbines gör, vilket är ganska mycket. 13kg på hjulen är betydligt mycket mer än 13kg fjädrad vikt.Verdi skrev:detay skrev:Bra tråd. Går själv o väntar på ett en uppsättning arachnids men har inte bestämt mig för om jag ska skruva på dom eller inte. Kör just nu med 19" slipstreams och tycker dom är bra men ser små ut.
Är dock oroad över ljudkomfort, stötkomfort och förbrukning. Det som är spännande med Arachnids är att dom väger något mindre än slipstream (mycket mindre än turbine) och förmodligen är betydligt mer effektiva än turbinfälgarna.
Någon som testat både 21" Turbine och 21" Arachnids och märkt någon skillnad?
Vore intressant. Tror dock inte vikten är så viktig för förbrukningen. Arachnids ser tyvärr inte alls aerodynamiska ut. Men det kanske är en synvilla?
Frågan är om det är märkbart. Aerodynamiken tror jag inte är någon större skillnad jämfört med turbine (som ser väldigt aerodynamiska ut).
Model Y Performance 2022
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
På Norska elbilsforumet är däckstråden 171 sidor lång Där finns också en hel del erfarenhet av både Achilles och Landsail mfl för den som är intresserad.
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=12415.0
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=12415.0
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Kan tipsa om mellantinget 20", har bara kört från Norge och hit på nya 245/40 Nokia Zline men märker faktiskt ingen skillnad i komfort eller räckvidd, tycker nog de är något tystare än org Michelin Pilot sport.
Megahjul i Norge har kampanj på just 20" Zline så de kostar bara 1000:-/st, totalt blev det ca 14500 sek för nya fälgar och däck i 245/40/R20.
Megahjul i Norge har kampanj på just 20" Zline så de kostar bara 1000:-/st, totalt blev det ca 14500 sek för nya fälgar och däck i 245/40/R20.
Model S 100D -18 - Premium med veggoläder, soltak, obsidian black och AP2.5
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Jag slog till på ett par 20" istället. Riktigt nöjd. Kommer göra en chromedelete i övrigt på bilen så jag tror den kommer se rätt stygg ut
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D