Borde Tesla köpa en annan tillverkare och i så fall vilken?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Borde Tesla köpa en annan tillverkare och i så fall vilk

Inlägg av kallekula »

Svenssons skrev:
Legato skrev:
Nej vi kan inte skippa aktie-delen för det du säger är helt felaktigt. Marknadsvärdet har i allra högsta grad relevans när det gäller möjligheten till förvärv. Både direkt och indirekt.
Det jag menade var att om man vill skippa aktuedelen så måste man också skippa marknadsvärdet, de hänger ju ihop.

Visst har större bolag lättare att köpa mindre bolag men marketing cap måste inte användas vid förvärv. Finns fall där bolag med mindre market cap köpt upp större även ifall det inte är vanligt.
Lyssna på Legato för här är du ute och cyklar. Hög aktiekurs är ett växande företags allra viktigaste valuta.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Borde Tesla köpa en annan tillverkare och i så fall vilk

Inlägg av Svenssons »

kallekula skrev:
Svenssons skrev:
Legato skrev:
Nej vi kan inte skippa aktie-delen för det du säger är helt felaktigt. Marknadsvärdet har i allra högsta grad relevans när det gäller möjligheten till förvärv. Både direkt och indirekt.
Det jag menade var att om man vill skippa aktuedelen så måste man också skippa marknadsvärdet, de hänger ju ihop.

Visst har större bolag lättare att köpa mindre bolag men marketing cap måste inte användas vid förvärv. Finns fall där bolag med mindre market cap köpt upp större även ifall det inte är vanligt.
Lyssna på Legato för här är du ute och cyklar. Hög aktiekurs är ett växande företags allra viktigaste valuta.
Det är inte en valuta för bolaget. Aktieägarna kan komma överrens om att emittera fler aktier som det sedan måste hittas en motpart till för att sedan kunna ha medel till att göra köp med.

Som jag har skrivit från första inlägg så ser jag ingen vinst för Tesla att köpa upp ett avgasbilsföretag, dvs inte till en kurs där aktieägarna i avgasbilsföretaget blir nöjda. Vid konkurs av ett avgasbilsföretag så kan det finnas delar som Tesla kan vara intresserade av men då funkar inte aktier som betalmedel. Visst skulle nyemittering kunna göras som sedan någon motpart, t.ex. befintliga aktieägare, betalar pengar för och därmed leda till att det finns pengar till att köpa delar av konkursboet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Borde Tesla köpa en annan tillverkare och i så fall vilk

Inlägg av Laban »

Svenssons skrev:
Som jag har skrivit från första inlägg så ser jag ingen vinst för Tesla att köpa upp ett avgasbilsföretag, dvs inte till en kurs där aktieägarna i avgasbilsföretaget blir nöjda. Vid konkurs av ett avgasbilsföretag så kan det finnas delar som Tesla kan vara intresserade av men då funkar inte aktier som betalmedel. Visst skulle nyemittering kunna göras som sedan någon motpart, t.ex. befintliga aktieägare, betalar pengar för och därmed leda till att det finns pengar till att köpa delar av konkursboet.

Håller med. Visst finns det delar av avgasbilsföretagen som Tesla hade kunnat vara intresserade av men knappast helheten. Teslas kommande Gigafabriker med integrerad batteritillverkning är något helt annat än de traditionellas biltillverkning. Och även om man separerade detta så måste linorna byggas om helt. Det kan vi ex se med Porsche som har problem med produktionen av Taycan där man måste bygga om linor samtidigt som de befintliga ska vara i full produktion.

Och klagomålen på Teslas produktion av Model 3 i all ära:
Screen Shot 2018-08-12 at 08.03.47.png
Jag har alltså lite svårt att se vad vitsen skulle vara med att uppköp, annat än då som du nämner ett konkursföretag där man kunde ta väl valda delar av ex butiker, servicecenter osv. Har dock lite svårt att komma på vilket det skulle vara om vi antar att det är ett företag som producerar mer än 1 miljon bilar/år i dagsläget. Och mindre företag som ex Rimac ser jag ingen vits med att köpa upp, det skulle vara ett rent know-how köp och det finns andra företag som har betydligt större behov av det. Därav då kanske Porsches investering i Rimac.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar