Blev utelåst ett par gånger

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Blev utelåst ett par gånger

Inlägg av mgorgis »

Jag har sökt och googlat men hittar inte riktigt ett tillfredsställande svar till min fråga som är:
Varför blir man utelåst om man har foben i bilen? jag vill ha autolock på men borde inte bilen känna av att foben är inne vilket betyder att föraren (eller någon annan) är inne i bilen och därför inte autolåsa?

Det hände mig två gånger nu, den ena så parkerade frun bilen, glömde sin väska (med fob och mobil) i bilen och gick till centrum så bilen låser förstås, så hon ringer mig (lånade mobile) och jag kan låsa upp bilen via appen och hade inte jag varit tillgänglig så hade hon blivit utelåst.

Den andra gången var mer allvarlig då jag tvättade bilen i gör-det-själv hallen, foben och mobilen är i bilen plus att min 3-åring sitter i bilen och ipaddar medans jag tvättar bilen. Bilen låser och jag får panik då dottern kan inte ta sig loss från bilbarnstolen och kan inte heller öppna dörren. Jag blir helt enkelt utelåst!

Jag har inte haft någon annan bil med autolock så jag vet inte vad default beteende är men varför är det så med Tesla?

För den som är nyfiken på hur det löste sig i gör-det-själv hallen så jag berätta det :)
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Blev utelåst ett par gånger

Inlägg av chpaulin »

Detta har aldrig hänt mig men å andra sidan har jag nästan sytt fast fobben på kroppen då den sällan lämnar fickan :)

Jag känner mig trygg i att så länge jag befinner mig på en plats med mobiltäckning och det inte är helt öde så kan jag alltid komma in i bilen (även om både fob och mobil är inlåsta). Det är ju bara att låna någon snubbes telefon, ladda ner appen, logga in och låsa upp. Sen får man väl byta lösenord för säkerhets skull men det kan jag ta.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 972
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Blev utelåst ett par gånger

Inlägg av Generalbogge »

Du kan ju inte avsluta med en sådan cliff-hanger :) Hur gick det i tvätthallen?

Låste också in min fob i bilen för några veckor sedan. Kom fram till jobbet, stängde dörren och gick ut och pluggade i laddsladden som vanligt. När jag sedan stängde bakluckan, så låstes bilen med detsamma. Jag brukar vanligen hinna låsa själv genom att använda foben, så jag var redan på väg ner i fickan, när jag upptäckte att foben låg kvar i kopphållaren i bilen :(

Försökte då att trycka på handtaget, men det fungerade ju inte. Lugnt tänkte jag, jag har ju min mobil. Men se det gick inte, fick bara connection error i appen. Jag hade tidigare anslutit till jobbets wifi, och det verkade som om bilen stod precis lagom långt borta för att hitta wifi, men troligen med så svag signal att uppkopplingen bröts hela tiden. Vi fick gå in och och blockera/plocka bort teslan ifrån wifit, för att jag sedan skulle kunna få kontakt med den via appen, och till slut komma in i bilen.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Blev utelåst ett par gånger

Inlägg av Jerker »

Märklig funktionalitet. Min Zoe fungerar så att när nyckeln försvinner utanför bilens räckvidd så låser den automatiskt. Ligger nyckeln kvar i bilen låser den sig inte. Ibland är inte heller det så bra eftersom man kan gå ifrån bilen i tron att den är låst...
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Blev utelåst ett par gånger

Inlägg av mgorgis »

chpaulin skrev:
Detta har aldrig hänt mig men å andra sidan har jag nästan sytt fast fobben på kroppen då den sällan lämnar fickan :)

Jag känner mig trygg i att så länge jag befinner mig på en plats med mobiltäckning och det inte är helt öde så kan jag alltid komma in i bilen (även om både fob och mobil är inlåsta). Det är ju bara att låna någon snubbes telefon, ladda ner appen, logga in och låsa upp. Sen får man väl byta lösenord för säkerhets skull men det kan jag ta.
Nä det klart det inte händer om man har med sig foben :) men i mitt fall så händer det att jag måste gå ifrån bilen och familjen väntar i bilen och då vill dem ha foben annars låser bilen och larmet går dessutom :)
Generalbogge skrev:
Du kan ju inte avsluta med en sådan cliff-hanger :) Hur gick det i tvätthallen?

Låste också in min fob i bilen för några veckor sedan. Kom fram till jobbet, stängde dörren och gick ut och pluggade i laddsladden som vanligt. När jag sedan stängde bakluckan, så låstes bilen med detsamma. Jag brukar vanligen hinna låsa själv genom att använda foben, så jag var redan på väg ner i fickan, när jag upptäckte att foben låg kvar i kopphållaren i bilen :(

Försökte då att trycka på handtaget, men det fungerade ju inte. Lugnt tänkte jag, jag har ju min mobil. Men se det gick inte, fick bara connection error i appen. Jag hade tidigare anslutit till jobbets wifi, och det verkade som om bilen stod precis lagom långt borta för att hitta wifi, men troligen med så svag signal att uppkopplingen bröts hela tiden. Vi fick gå in och och blockera/plocka bort teslan ifrån wifit, för att jag sedan skulle kunna få kontakt med den via appen, och till slut komma in i bilen.
Ja appen funkar inte där det inte finns mottagning, t.ex. ett garage, eller som i ditt fall så appen kan vara en falsk trygghet

Anledningen till att jag inte avslutade biltvätt historien är att det som hände är för mig inte heller förklarligt och därför ville jag inte skriva det eftersom det kan komplicera saker men kul att du vill höra resten och här kommer det:

foben och mobilen (och 3-åringen för den delen) inlåsta, jag får lite panik (inte så mycket eftersom man är inomhus, ipadden fulladdad och ingen direkt fara för dottern :lol: ). Så jag fortsätter tvätta och samtidigt försöka komma på en smart lösning då det inte fanns någon i närheten för att låna mobilen ifrån och jag vill inte lämna tvätthallen då får dottern panik. Så jag hoppas på att bilen låser upp av sig själv! :shock: :shock: ja du hörde rätt och varför jag tänker så är att under den timmen jag var där så gjorde den så (alltså låste och låste upp sig men då trodde jag att man kunde trycka på handtaget så det...men icke). Så slutet var inte så dramatisk men lycklig :) och jag kom inte på någon smart lösning utan det löste sig själv.

Varför i hela friden håller bilen på sådär? alltså låsa och låsa upp när inga parametrar ändras (annat än att jag gick runt bilen o tvättade med högtryckstvätt!?) :?
Jerker skrev:
Märklig funktionalitet. Min Zoe fungerar så att när nyckeln försvinner utanför bilens räckvidd så låser den automatiskt. Ligger nyckeln kvar i bilen låser den sig inte. Ibland är inte heller det så bra eftersom man kan gå ifrån bilen i tron att den är låst...
Sant! men det är väl priset man får betala när man vill ha fiffiga lösningar!? det kanske inte går att få "allt" men "nästan allt" borde funka :D
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Blev utelåst ett par gånger

Inlägg av rockard »

Min bil är väldigt känslig för var nyckeln är i bilen. Ligger den i mittkonsollen är det ofta bilen tycker att nyckeln inte är i bilen. Jag har inaktiverat "passive entry", och hamnar ofta i läget att den säger "unlock required" när jag vill köra iväg. Det är då ofta som den inte känner av när man dubbelklickar för att låsa upp, och jag måste vifta runt med nyckeln i kabinen för att det ska ta. Med det här vill jag ha sagt att din nyckel kanske låg så att bilen hade sporadisk kontakt med den, och därför låste/låste upp lite nu och då.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Blev utelåst ett par gånger

Inlägg av mgorgis »

rockard skrev:
Min bil är väldigt känslig för var nyckeln är i bilen. Ligger den i mittkonsollen är det ofta bilen tycker att nyckeln inte är i bilen. Jag har inaktiverat "passive entry", och hamnar ofta i läget att den säger "unlock required" när jag vill köra iväg. Det är då ofta som den inte känner av när man dubbelklickar för att låsa upp, och jag måste vifta runt med nyckeln i kabinen för att det ska ta. Med det här vill jag ha sagt att din nyckel kanske låg så att bilen hade sporadisk kontakt med den, och därför låste/låste upp lite nu och då.
Samma här, dvs känslig för var nyckeln ligger men inte lika känslig som i ditt fall. I tvätthall fallet så låg den i mittkonsollen där den alltid ligger när den är i bilen och det är nästan aldrig problem med att bilen inte hittar den, men man vet ju aldrig, det är mycket möjligt att det är som du förklarar det
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare
Inlägg: 435
Blev medlem: 24 feb 2015 07:20
Ort: Stockholm

Re: Blev utelåst ett par gånger

Inlägg av Telsa »

Om jag lägger foben på skrivbordet i rummet rakt ovanför garaget, så står bilen och gör precis så. Låser och låser upp sig då och då hela tiden. Det tog ett tag innan jag förstod varför bilen höll på att spöka sådär. Antar att det är precis på gränsen att den får kontakt.
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Blev utelåst ett par gånger

Inlägg av ellerstrom »

rockard skrev:
Min bil är väldigt känslig för var nyckeln är i bilen. Ligger den i mittkonsollen är det ofta bilen tycker att nyckeln inte är i bilen. Jag har inaktiverat "passive entry", och hamnar ofta i läget att den säger "unlock required" när jag vill köra iväg. Det är då ofta som den inte känner av när man dubbelklickar för att låsa upp, och jag måste vifta runt med nyckeln i kabinen för att det ska ta. Med det här vill jag ha sagt att din nyckel kanske låg så att bilen hade sporadisk kontakt med den, och därför låste/låste upp lite nu och då.
Kan det vara batteriet i nyckeln som spökar här? Min bil är i varje fall inte så känslig som din, och då kan man ju iaf hoppas att det är i nyckeln problemet sitter. Är det samma med båda nycklarna?
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Skriv svar