En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av Jerker »

matsm skrev:
LarsL skrev:
Din egen sommarstuga eller hyr du bara? Skulle aldrig ge mig om det var min egen stuga... aldrig.
Bilar ska inte vara inom området utom vid speciell av o pålastning. Så man bryter ju mot den regeln...får jobba för att det kommer fler laddstolpar på närliggande parkeringar. Tror det är bästa lösningen.
Jag har alltid en 25m kabelvinda i bilen om det är långt till kontakten. Men det hade kanske inte räckt det heller från din sommarstuga till parkeringen?
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare
Inlägg: 357
Blev medlem: 05 mar 2014 20:50

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av matsm »

Jerker skrev:
matsm skrev:
LarsL skrev:
Din egen sommarstuga eller hyr du bara? Skulle aldrig ge mig om det var min egen stuga... aldrig.
Bilar ska inte vara inom området utom vid speciell av o pålastning. Så man bryter ju mot den regeln...får jobba för att det kommer fler laddstolpar på närliggande parkeringar. Tror det är bästa lösningen.
Jag har alltid en 25m kabelvinda i bilen om det är långt till kontakten. Men det hade kanske inte räckt det heller från din sommarstuga till parkeringen?
Har en 10 meterare men i det här fallet hade jag behövt 2*25+dra över allmän väg...det hade varit nåt det !!
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 649
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av HerrNilsson »

Rubiks skrev:
matsm skrev:
Får höra "Det är ju inte så bra med dom bilarna. Gruvbrytning och så"
Prova svara med "Nej, det är ju lite tråkigt. Det är ju inte så bra med din mobiltelefon, bärbara dator, smarta klocka, grilltermometer och allt annat som har ett batteri. Gruvbrytningen och så".
Exakt! :D
Hört den ibland också ang. litium och kobolt. Folk tror att alla LiJon-batterier hamnar i elbilar. Brukar bli tyst när man påpekar vilket batteri dom har i sin smart phone och laptop...
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare
Inlägg: 357
Blev medlem: 05 mar 2014 20:50

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av matsm »

HerrNilsson skrev:
Rubiks skrev:
matsm skrev:
Får höra "Det är ju inte så bra med dom bilarna. Gruvbrytning och så"
Prova svara med "Nej, det är ju lite tråkigt. Det är ju inte så bra med din mobiltelefon, bärbara dator, smarta klocka, grilltermometer och allt annat som har ett batteri. Gruvbrytningen och så".
Exakt! :D
Hört den ibland också ang. litium och kobolt. Folk tror att alla LiJon-batterier hamnar i elbilar. Brukar bli tyst när man påpekar vilket batteri dom har i sin smart phone och laptop...
Ni har ju helt rätt i det. Men tillbaka får man väl tatt det är så mycket mer batterier i en elbil. 3% kobolt i 2170 batteriet och mål mot 0 var väl Elons senast info. Kan man bli av med kobolten faller ett stort argument. Det som sas tidigare i tråden om att livscykeln är lång tror jag är helt rätt argument. Efter batteriet har gjort sitt i bilen så kan det leva vidare i stationär form och är det sedan 100% återvinningsbart så har det sitt givna kretslopp. Sedan krävs ju bara att gruvdriften blir miljömässigt hållbar och humana villkor för gruvarbetarna.
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av Leo »

Angående Kobolt.

Kobolt kan brytas under bra arbetsförhållanden likväl som dåliga.

Precis som en T-shirt! Den kan tillverkas under bra arbetsförhållanden likväl som dåliga.

Dvs då får man väl ta tag i det? De flesta är ju nog överrens att problemet inte är T-shirten i sig och inte heller att lösningen på barnarbete i världen är att vi borde motarbeta och förbjuda T-shirtar...
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av Svenssons »

Det finns de som tror att litium är är sällsynt jordartsmetall också fast det är en av de mer vanliga ämnena på vårt klot. Det krävs inte heller någon gruvbrytning för att utvinna litium.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av Jerker »

Det stigande priset på kobolt har gjort att man börjat att titta på andra fyndigheter som tidigare inte varit lönsamma. Dessutom förekommer väl kobolt som biprodukt vid annan brytning fast det inte varit lönsamt att ta vara på det. Nu är det det.

Men det är ju så att när väl ett argument bitit sig fast hos nejsägarna så håller de fast vid det oavsett vad som händer i utvecklingen. Nejsägarna uppdaterar inte sina fakta utan kör med samma som de alltid haft.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av bonath »

Jerker skrev:
Det stigande priset på kobolt har gjort att man börjat att titta på andra fyndigheter som tidigare inte varit lönsamma. Dessutom förekommer väl kobolt som biprodukt vid annan brytning fast det inte varit lönsamt att ta vara på det. Nu är det det.

Men det är ju så att när väl ett argument bitit sig fast hos nejsägarna så håller de fast vid det oavsett vad som händer i utvecklingen. Nejsägarna uppdaterar inte sina fakta utan kör med samma som de alltid haft.
Jo, man hör en del om IVL-rapporten... Bild
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Rubiks
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 31 jan 2017 08:45
Ort: Borlänge
Kontakt:

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av Rubiks »

matsm skrev:
Ni har ju helt rätt i det. Men tillbaka får man väl tatt det är så mycket mer batterier i en elbil. 3% kobolt i 2170 batteriet och mål mot 0 var väl Elons senast info. Kan man bli av med kobolten faller ett stort argument. Det som sas tidigare i tråden om att livscykeln är lång tror jag är helt rätt argument. Efter batteriet har gjort sitt i bilen så kan det leva vidare i stationär form och är det sedan 100% återvinningsbart så har det sitt givna kretslopp. Sedan krävs ju bara att gruvdriften blir miljömässigt hållbar och humana villkor för gruvarbetarna.
Folk har en tendens att göra det så komplicerat för sig själva och sällan tänka på vad de själva redan har gjort. Att framställa kobolt är inte en ny företeelse som dykt upp med elbilar. Det är mycket möjligt att utvinningen har ökat drastiskt iom Tesla och andra biltillverkares framfart. Men det är också pga dem som mycket av problemen med framställningen har "upptäckts" eller i alla fall gjorts medveten för konsumenter. De stora tillverkarna tar ju dessutom ganska stort ansvar för det, bland annat Tesla. Jag har inte lyckats hitta samma information från random asiatisk tillverkare av "hoverboards" som det för någon sommar sedan såldes enorma mängder av i Sverige. (De som var lika vanliga att brinna upp som skogen har varit den här sommaren)

Jag har svårt att se att det finns ett argument att använda sig av i stilen med "det är så mycket kobolt som framställs i vedervärdiga förhållanden i gruvhål av barnarbetare i elbilar". Det är inte mängden i enskilda produkter som är avgörande för framställningen. Oavsett hur mycket kobolt det är i produkten så måste den komma någonstanns ifrån. Skulle jag gissa så är det inte omöjligt att det i slutänden kan ligga färre antal "barnarbetstimmar" i ett 75kWh batteri från Tesla än vad det gör i en vanlig svensk villa med tillhörande trädgård om man räknar den sammanlagda mängden i datorer, telefoner, verktyg, gräsklippare, köksredskap och övriga tekniska leksaker som ofta anses "billiga" och inte allt för sällan köps från Asien idag som Svenssons redan har samlat på sig.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av Svenssons »

Rubiks skrev:
Skulle jag gissa så är det inte omöjligt att det i slutänden kan ligga färre antal "barnarbetstimmar" i ett 75kWh batteri från Tesla än vad det gör i en vanlig svensk villa med tillhörande trädgård om man räknar den sammanlagda mängden i datorer, telefoner, verktyg, gräsklippare, köksredskap och övriga tekniska leksaker som ofta anses "billiga" och inte allt för sällan köps från Asien idag som Svenssons redan har samlat på sig.
Hur vet du att jag har samlat på mig så mycket från Asien och att ungarna får jobba, särskilt i Thailand, för mig?

;)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av carl-pedal »

Kobolt är ju inte helt ovanligt att legera stål med (i små mängder visserligen) och sånt stål finns ju rätt mycket i en avgasmotor. Däremot används stora mängder kobolt till hårdmetallen som används till skären vid ALL metallbearbetning och den är förbrukningsartikel. Den återanvändas till stor del som tur är. Precis som i batterier!

Har man en 24 eller 30 kwh Leaf saknar batteriet kobolt helt faktiskt, det kan ibland vara ett dräpande argument.
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av Bjelke »

Jag har ju en Leaf 24 också (ett tag till iaf) så det
måste jag lägga på minnet! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av LarsL »

Kobolt används också som implantat och tandproteser i legeringen CoboltChrome. Undrar hur många som frågat tandläkare varifrån Kobolten kommer till den nya tandbryggan?

Kobolt frågan är ju en typiskt skapad FUD som förmodligen Coch bröderna ligger bakom. Det är bara ett försök att svärta ner elbilar, inget annat.
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av rockard »

LarsL skrev:
Kobolt används också som implantat och tandproteser i legeringen CoboltChrome. Undrar hur många som frågat tandläkare varifrån Kobolten kommer till den nya tandbryggan?

Kobolt frågan är ju en typiskt skapad FUD som förmodligen Coch bröderna ligger bakom. Det är bara ett försök att svärta ner elbilar, inget annat.
Just det, helt klart jämförbart! Munnen är ungefär lika stor som underredet på en bil - Gammalt djungelordspråk.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av TeslaTissel »

LarsL skrev:
Kobolt används också som implantat och tandproteser i legeringen CoboltChrome. Undrar hur många som frågat tandläkare varifrån Kobolten kommer till den nya tandbryggan?

Kobolt frågan är ju en typiskt skapad FUD som förmodligen Coch bröderna ligger bakom. Det är bara ett försök att svärta ner elbilar, inget annat.
Nä, Kobolt är faktiskt ett stort bekymmer i Kongo.
Jag vet nu inte hur utvecklingen gått där men barnarbete och rena slav-lönerna har förekommit. Jag har för mig att flera organisationer och stater ville bojkotta Kongo just därför.
Nu har jag inte bevakat utvecklingen sedan maj månad så saker och ting kan ha förbättrats.

Men profitörer, de är svåra att lura bort från möjligheten att renskrapa fyndigheter.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av TeslaTissel »

Nu kom vi bort lite från ämnes-tråden kanske?

Att informera är bara bra, Att hata eller smäda andras uppfattning, är inte bra
Att lägga fram sakliga argument för el-fordon är bra
Att även tänka på kring-fördelar är ännu bättre

Som att batterilager kan komma att större betydelse. Enligt Tibors artikel idag om:
Teslas batterier slutar åldras?
http://teslaclubsweden.se/teslas-batter ... ar-aldras/

Det innebär alltså att batterilagring blir ännu intressantare för framtida implementering både lokalt och regionalt. SE länken:
https://cleantechnica.com/2018/08/06/an ... -6-months/
Nissan har en liknande plan att utnyttja begagnade batteri-pack för belysning på svårtillgängliga platser och precis som TESLA, reservkraft.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av LarsL »

TeslaTissel skrev:
LarsL skrev:
Kobolt används också som implantat och tandproteser i legeringen CoboltChrome. Undrar hur många som frågat tandläkare varifrån Kobolten kommer till den nya tandbryggan?

Kobolt frågan är ju en typiskt skapad FUD som förmodligen Coch bröderna ligger bakom. Det är bara ett försök att svärta ner elbilar, inget annat.
Nä, Kobolt är faktiskt ett stort bekymmer i Kongo.
Jag vet nu inte hur utvecklingen gått där men barnarbete och rena slav-lönerna har förekommit. Jag har för mig att flera organisationer och stater ville bojkotta Kongo just därför.
Nu har jag inte bevakat utvecklingen sedan maj månad så saker och ting kan ha förbättrats.

Men profitörer, de är svåra att lura bort från möjligheten att renskrapa fyndigheter.
Nej! Kongo är ett stort bekymmer Kobolten är oskyldig DEN ÄR BARA ETT GRUNDÄMNE!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av LarsL »

rockard skrev:
LarsL skrev:
Kobolt används också som implantat och tandproteser i legeringen CoboltChrome. Undrar hur många som frågat tandläkare varifrån Kobolten kommer till den nya tandbryggan?

Kobolt frågan är ju en typiskt skapad FUD som förmodligen Coch bröderna ligger bakom. Det är bara ett försök att svärta ner elbilar, inget annat.
Just det, helt klart jämförbart! Munnen är ungefär lika stor som underredet på en bil - Gammalt djungelordspråk.
Förstår inte riktigt vad du är ute efter? Men jag gissar att det går åt mer Kobolt till tandproteser än det går åt till alla världens elbilar idag. Men det är ju så mycket bättre att klanka ner på elbilar och deras batterier?
Som sagt finansierat skitsnack är vad det är...
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av TeslaTissel »

TeslaTissel skrev:
Nu kom vi bort lite från ämnes-tråden kanske?

Att informera är bara bra, Att hata eller smäda andras uppfattning, är inte bra
Att lägga fram sakliga argument för el-fordon är bra
Att även tänka på kring-fördelar är ännu bättre

Som att batterilager kan komma att större betydelse. Enligt Tibors artikel idag om:
Teslas batterier slutar åldras?
http://teslaclubsweden.se/teslas-batter ... ar-aldras/

Det innebär alltså att batterilagring blir ännu intressantare för framtida implementering både lokalt och regionalt. SE länken:
https://cleantechnica.com/2018/08/06/an ... -6-months/
Nissan har en liknande plan att utnyttja begagnade batteri-pack för belysning på svårtillgängliga platser och precis som TESLA, reservkraft.
Jag får tydligen upprepa mig? Vi kommer bort från trådämnet.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av LarsL »

TeslaTissel skrev:

Jag får tydligen upprepa mig? Vi kommer bort från trådämnet.
Vad handlar tråden om enligt dig?

Det jag ser och upplever överallt är överdrivna löjliga påhitt som uppenbarligen sprids för att klanka ner på elbilar. Precis det Jerker skriver i inledning att han stöter på bland vänner på Facebook.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av Mickep »

Koboltbrytningen är ett problem. Det får man inte försöka förminska. Det är som blodsdiamanter et.c. En konfliktresurs. Men det är inte ädelmetallen i sig som är ond. Fixa bara att den tas fram på ett just sätt så är allt ok.
Bensin är en annan sak som är högst problematisk. Men det är inte bensin i sig som är problemen utan att den används för att hålla konflikter igång.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av LarsL »

Mickep skrev:
Koboltbrytningen är ett problem. Det får man inte försöka förminska. Det är som blodsdiamanter et.c. En konfliktresurs. Men det är inte ädelmetallen i sig som är ond. Fixa bara att den tas fram på ett just sätt så är allt ok.
Bensin är en annan sak som är högst problematisk. Men det är inte bensin i sig som är problemen utan att den används för att hålla konflikter igång.
Exakt! Fixa det riktiga problemet i Kongo istället.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av dstr »

Mickep skrev:
Koboltbrytningen är ett problem. Det får man inte försöka förminska. Det är som blodsdiamanter et.c. En konfliktresurs. Men det är inte ädelmetallen i sig som är ond. Fixa bara att den tas fram på ett just sätt så är allt ok.
Bensin är en annan sak som är högst problematisk. Men det är inte bensin i sig som är problemen utan att den används för att hålla konflikter igång.
Va?

Det finns ingen "koboltbrytning". Kobolt är en restprodukt från kopparproduktion.

Sen finns det självklart förbättringspotential i koppargruvorna, men att prata om koboltbrytning i samband med elbilar är enbart att gå oljebranschens lobbyisters ärenden.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av Mickep »

Inte alls, att inte prata om det är som att ignorera att IS största inkomstkälla är att sälja olja.(så ja en liten del när folk tankar ser till att sponsra att folk avrättas och lever i rädsla). Men det är "whataboutism..."
Att stoppa huvudet i sanden löser ingenting. Se till att ursprungsmärka så att barnarbete och miljöförstöring inte sker. Att acceptera ett problem är det första steget att lösa det. Då tar man också udden av kritiken. En elbil enligt mig kan inte vara miljövänlig (det är ingen bil), den kan bara bli så mindre skadlig som möjligt.
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av rockard »

dstr skrev:
Mickep skrev:
Koboltbrytningen är ett problem. Det får man inte försöka förminska. Det är som blodsdiamanter et.c. En konfliktresurs. Men det är inte ädelmetallen i sig som är ond. Fixa bara att den tas fram på ett just sätt så är allt ok.
Bensin är en annan sak som är högst problematisk. Men det är inte bensin i sig som är problemen utan att den används för att hålla konflikter igång.
Va?

Det finns ingen "koboltbrytning". Kobolt är en restprodukt från kopparproduktion.

Sen finns det självklart förbättringspotential i koppargruvorna, men att prata om koboltbrytning i samband med elbilar är enbart att gå oljebranschens lobbyisters ärenden.
Ja, Amnesty är ju känt som oljebranschens lobbyorgan, det måste vara därför de rapporterar om problematiken med smutsig kobolt i elbilar. Det verkar rimligt, du är något på spåren, låt oss stoppa huvudena i sanden och strutsa oss in i framtiden!
Svart X75D -17
Skriv svar