Jag har alltid en 25m kabelvinda i bilen om det är långt till kontakten. Men det hade kanske inte räckt det heller från din sommarstuga till parkeringen?matsm skrev:Bilar ska inte vara inom området utom vid speciell av o pålastning. Så man bryter ju mot den regeln...får jobba för att det kommer fler laddstolpar på närliggande parkeringar. Tror det är bästa lösningen.LarsL skrev:Din egen sommarstuga eller hyr du bara? Skulle aldrig ge mig om det var min egen stuga... aldrig.
En personlig strid på Facebook... *SUCK*
Moderator: Redaktion
Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*
Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*
Har en 10 meterare men i det här fallet hade jag behövt 2*25+dra över allmän väg...det hade varit nåt det !!Jerker skrev:Jag har alltid en 25m kabelvinda i bilen om det är långt till kontakten. Men det hade kanske inte räckt det heller från din sommarstuga till parkeringen?matsm skrev:Bilar ska inte vara inom området utom vid speciell av o pålastning. Så man bryter ju mot den regeln...får jobba för att det kommer fler laddstolpar på närliggande parkeringar. Tror det är bästa lösningen.LarsL skrev:Din egen sommarstuga eller hyr du bara? Skulle aldrig ge mig om det var min egen stuga... aldrig.
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 657
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*
Exakt!Rubiks skrev:Prova svara med "Nej, det är ju lite tråkigt. Det är ju inte så bra med din mobiltelefon, bärbara dator, smarta klocka, grilltermometer och allt annat som har ett batteri. Gruvbrytningen och så".matsm skrev:Får höra "Det är ju inte så bra med dom bilarna. Gruvbrytning och så"
Hört den ibland också ang. litium och kobolt. Folk tror att alla LiJon-batterier hamnar i elbilar. Brukar bli tyst när man påpekar vilket batteri dom har i sin smart phone och laptop...
Mvh
Nilsson
Model Y LR
Nilsson
Model Y LR
Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*
Ni har ju helt rätt i det. Men tillbaka får man väl tatt det är så mycket mer batterier i en elbil. 3% kobolt i 2170 batteriet och mål mot 0 var väl Elons senast info. Kan man bli av med kobolten faller ett stort argument. Det som sas tidigare i tråden om att livscykeln är lång tror jag är helt rätt argument. Efter batteriet har gjort sitt i bilen så kan det leva vidare i stationär form och är det sedan 100% återvinningsbart så har det sitt givna kretslopp. Sedan krävs ju bara att gruvdriften blir miljömässigt hållbar och humana villkor för gruvarbetarna.HerrNilsson skrev:Exakt!Rubiks skrev:Prova svara med "Nej, det är ju lite tråkigt. Det är ju inte så bra med din mobiltelefon, bärbara dator, smarta klocka, grilltermometer och allt annat som har ett batteri. Gruvbrytningen och så".matsm skrev:Får höra "Det är ju inte så bra med dom bilarna. Gruvbrytning och så"
Hört den ibland också ang. litium och kobolt. Folk tror att alla LiJon-batterier hamnar i elbilar. Brukar bli tyst när man påpekar vilket batteri dom har i sin smart phone och laptop...
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*
Angående Kobolt.
Kobolt kan brytas under bra arbetsförhållanden likväl som dåliga.
Precis som en T-shirt! Den kan tillverkas under bra arbetsförhållanden likväl som dåliga.
Dvs då får man väl ta tag i det? De flesta är ju nog överrens att problemet inte är T-shirten i sig och inte heller att lösningen på barnarbete i världen är att vi borde motarbeta och förbjuda T-shirtar...
Kobolt kan brytas under bra arbetsförhållanden likväl som dåliga.
Precis som en T-shirt! Den kan tillverkas under bra arbetsförhållanden likväl som dåliga.
Dvs då får man väl ta tag i det? De flesta är ju nog överrens att problemet inte är T-shirten i sig och inte heller att lösningen på barnarbete i världen är att vi borde motarbeta och förbjuda T-shirtar...
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*
Det finns de som tror att litium är är sällsynt jordartsmetall också fast det är en av de mer vanliga ämnena på vårt klot. Det krävs inte heller någon gruvbrytning för att utvinna litium.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*
Det stigande priset på kobolt har gjort att man börjat att titta på andra fyndigheter som tidigare inte varit lönsamma. Dessutom förekommer väl kobolt som biprodukt vid annan brytning fast det inte varit lönsamt att ta vara på det. Nu är det det.
Men det är ju så att när väl ett argument bitit sig fast hos nejsägarna så håller de fast vid det oavsett vad som händer i utvecklingen. Nejsägarna uppdaterar inte sina fakta utan kör med samma som de alltid haft.
Men det är ju så att när väl ett argument bitit sig fast hos nejsägarna så håller de fast vid det oavsett vad som händer i utvecklingen. Nejsägarna uppdaterar inte sina fakta utan kör med samma som de alltid haft.
Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*
Jo, man hör en del om IVL-rapporten...Jerker skrev:Det stigande priset på kobolt har gjort att man börjat att titta på andra fyndigheter som tidigare inte varit lönsamma. Dessutom förekommer väl kobolt som biprodukt vid annan brytning fast det inte varit lönsamt att ta vara på det. Nu är det det.
Men det är ju så att när väl ett argument bitit sig fast hos nejsägarna så håller de fast vid det oavsett vad som händer i utvecklingen. Nejsägarna uppdaterar inte sina fakta utan kör med samma som de alltid haft.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*
Folk har en tendens att göra det så komplicerat för sig själva och sällan tänka på vad de själva redan har gjort. Att framställa kobolt är inte en ny företeelse som dykt upp med elbilar. Det är mycket möjligt att utvinningen har ökat drastiskt iom Tesla och andra biltillverkares framfart. Men det är också pga dem som mycket av problemen med framställningen har "upptäckts" eller i alla fall gjorts medveten för konsumenter. De stora tillverkarna tar ju dessutom ganska stort ansvar för det, bland annat Tesla. Jag har inte lyckats hitta samma information från random asiatisk tillverkare av "hoverboards" som det för någon sommar sedan såldes enorma mängder av i Sverige. (De som var lika vanliga att brinna upp som skogen har varit den här sommaren)matsm skrev:Ni har ju helt rätt i det. Men tillbaka får man väl tatt det är så mycket mer batterier i en elbil. 3% kobolt i 2170 batteriet och mål mot 0 var väl Elons senast info. Kan man bli av med kobolten faller ett stort argument. Det som sas tidigare i tråden om att livscykeln är lång tror jag är helt rätt argument. Efter batteriet har gjort sitt i bilen så kan det leva vidare i stationär form och är det sedan 100% återvinningsbart så har det sitt givna kretslopp. Sedan krävs ju bara att gruvdriften blir miljömässigt hållbar och humana villkor för gruvarbetarna.
Jag har svårt att se att det finns ett argument att använda sig av i stilen med "det är så mycket kobolt som framställs i vedervärdiga förhållanden i gruvhål av barnarbetare i elbilar". Det är inte mängden i enskilda produkter som är avgörande för framställningen. Oavsett hur mycket kobolt det är i produkten så måste den komma någonstanns ifrån. Skulle jag gissa så är det inte omöjligt att det i slutänden kan ligga färre antal "barnarbetstimmar" i ett 75kWh batteri från Tesla än vad det gör i en vanlig svensk villa med tillhörande trädgård om man räknar den sammanlagda mängden i datorer, telefoner, verktyg, gräsklippare, köksredskap och övriga tekniska leksaker som ofta anses "billiga" och inte allt för sällan köps från Asien idag som Svenssons redan har samlat på sig.
Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*
Hur vet du att jag har samlat på mig så mycket från Asien och att ungarna får jobba, särskilt i Thailand, för mig?Rubiks skrev:Skulle jag gissa så är det inte omöjligt att det i slutänden kan ligga färre antal "barnarbetstimmar" i ett 75kWh batteri från Tesla än vad det gör i en vanlig svensk villa med tillhörande trädgård om man räknar den sammanlagda mängden i datorer, telefoner, verktyg, gräsklippare, köksredskap och övriga tekniska leksaker som ofta anses "billiga" och inte allt för sällan köps från Asien idag som Svenssons redan har samlat på sig.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- carl-pedal
- Teslaägare
- Inlägg: 220
- Blev medlem: 07 dec 2016 20:55
Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*
Kobolt är ju inte helt ovanligt att legera stål med (i små mängder visserligen) och sånt stål finns ju rätt mycket i en avgasmotor. Däremot används stora mängder kobolt till hårdmetallen som används till skären vid ALL metallbearbetning och den är förbrukningsartikel. Den återanvändas till stor del som tur är. Precis som i batterier!
Har man en 24 eller 30 kwh Leaf saknar batteriet kobolt helt faktiskt, det kan ibland vara ett dräpande argument.
Har man en 24 eller 30 kwh Leaf saknar batteriet kobolt helt faktiskt, det kan ibland vara ett dräpande argument.
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*
Jag har ju en Leaf 24 också (ett tag till iaf) så det
måste jag lägga på minnet!
måste jag lägga på minnet!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*
Kobolt används också som implantat och tandproteser i legeringen CoboltChrome. Undrar hur många som frågat tandläkare varifrån Kobolten kommer till den nya tandbryggan?
Kobolt frågan är ju en typiskt skapad FUD som förmodligen Coch bröderna ligger bakom. Det är bara ett försök att svärta ner elbilar, inget annat.
Kobolt frågan är ju en typiskt skapad FUD som förmodligen Coch bröderna ligger bakom. Det är bara ett försök att svärta ner elbilar, inget annat.
Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*
Just det, helt klart jämförbart! Munnen är ungefär lika stor som underredet på en bil - Gammalt djungelordspråk.LarsL skrev:Kobolt används också som implantat och tandproteser i legeringen CoboltChrome. Undrar hur många som frågat tandläkare varifrån Kobolten kommer till den nya tandbryggan?
Kobolt frågan är ju en typiskt skapad FUD som förmodligen Coch bröderna ligger bakom. Det är bara ett försök att svärta ner elbilar, inget annat.
Svart X75D -17
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*
Nä, Kobolt är faktiskt ett stort bekymmer i Kongo.LarsL skrev:Kobolt används också som implantat och tandproteser i legeringen CoboltChrome. Undrar hur många som frågat tandläkare varifrån Kobolten kommer till den nya tandbryggan?
Kobolt frågan är ju en typiskt skapad FUD som förmodligen Coch bröderna ligger bakom. Det är bara ett försök att svärta ner elbilar, inget annat.
Jag vet nu inte hur utvecklingen gått där men barnarbete och rena slav-lönerna har förekommit. Jag har för mig att flera organisationer och stater ville bojkotta Kongo just därför.
Nu har jag inte bevakat utvecklingen sedan maj månad så saker och ting kan ha förbättrats.
Men profitörer, de är svåra att lura bort från möjligheten att renskrapa fyndigheter.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*
Nu kom vi bort lite från ämnes-tråden kanske?
Att informera är bara bra, Att hata eller smäda andras uppfattning, är inte bra
Att lägga fram sakliga argument för el-fordon är bra
Att även tänka på kring-fördelar är ännu bättre
Som att batterilager kan komma att större betydelse. Enligt Tibors artikel idag om:
Teslas batterier slutar åldras? http://teslaclubsweden.se/teslas-batter ... ar-aldras/
Det innebär alltså att batterilagring blir ännu intressantare för framtida implementering både lokalt och regionalt. SE länken:
https://cleantechnica.com/2018/08/06/an ... -6-months/
Nissan har en liknande plan att utnyttja begagnade batteri-pack för belysning på svårtillgängliga platser och precis som TESLA, reservkraft.
Att informera är bara bra, Att hata eller smäda andras uppfattning, är inte bra
Att lägga fram sakliga argument för el-fordon är bra
Att även tänka på kring-fördelar är ännu bättre
Som att batterilager kan komma att större betydelse. Enligt Tibors artikel idag om:
Teslas batterier slutar åldras? http://teslaclubsweden.se/teslas-batter ... ar-aldras/
Det innebär alltså att batterilagring blir ännu intressantare för framtida implementering både lokalt och regionalt. SE länken:
https://cleantechnica.com/2018/08/06/an ... -6-months/
Nissan har en liknande plan att utnyttja begagnade batteri-pack för belysning på svårtillgängliga platser och precis som TESLA, reservkraft.
Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*
Nej! Kongo är ett stort bekymmer Kobolten är oskyldig DEN ÄR BARA ETT GRUNDÄMNE!TeslaTissel skrev:Nä, Kobolt är faktiskt ett stort bekymmer i Kongo.LarsL skrev:Kobolt används också som implantat och tandproteser i legeringen CoboltChrome. Undrar hur många som frågat tandläkare varifrån Kobolten kommer till den nya tandbryggan?
Kobolt frågan är ju en typiskt skapad FUD som förmodligen Coch bröderna ligger bakom. Det är bara ett försök att svärta ner elbilar, inget annat.
Jag vet nu inte hur utvecklingen gått där men barnarbete och rena slav-lönerna har förekommit. Jag har för mig att flera organisationer och stater ville bojkotta Kongo just därför.
Nu har jag inte bevakat utvecklingen sedan maj månad så saker och ting kan ha förbättrats.
Men profitörer, de är svåra att lura bort från möjligheten att renskrapa fyndigheter.
Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*
Förstår inte riktigt vad du är ute efter? Men jag gissar att det går åt mer Kobolt till tandproteser än det går åt till alla världens elbilar idag. Men det är ju så mycket bättre att klanka ner på elbilar och deras batterier?rockard skrev:Just det, helt klart jämförbart! Munnen är ungefär lika stor som underredet på en bil - Gammalt djungelordspråk.LarsL skrev:Kobolt används också som implantat och tandproteser i legeringen CoboltChrome. Undrar hur många som frågat tandläkare varifrån Kobolten kommer till den nya tandbryggan?
Kobolt frågan är ju en typiskt skapad FUD som förmodligen Coch bröderna ligger bakom. Det är bara ett försök att svärta ner elbilar, inget annat.
Som sagt finansierat skitsnack är vad det är...
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*
Jag får tydligen upprepa mig? Vi kommer bort från trådämnet.TeslaTissel skrev:Nu kom vi bort lite från ämnes-tråden kanske?
Att informera är bara bra, Att hata eller smäda andras uppfattning, är inte bra
Att lägga fram sakliga argument för el-fordon är bra
Att även tänka på kring-fördelar är ännu bättre
Som att batterilager kan komma att större betydelse. Enligt Tibors artikel idag om:
Teslas batterier slutar åldras? http://teslaclubsweden.se/teslas-batter ... ar-aldras/
Det innebär alltså att batterilagring blir ännu intressantare för framtida implementering både lokalt och regionalt. SE länken:
https://cleantechnica.com/2018/08/06/an ... -6-months/
Nissan har en liknande plan att utnyttja begagnade batteri-pack för belysning på svårtillgängliga platser och precis som TESLA, reservkraft.
Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*
Vad handlar tråden om enligt dig?TeslaTissel skrev:
Jag får tydligen upprepa mig? Vi kommer bort från trådämnet.
Det jag ser och upplever överallt är överdrivna löjliga påhitt som uppenbarligen sprids för att klanka ner på elbilar. Precis det Jerker skriver i inledning att han stöter på bland vänner på Facebook.
Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*
Koboltbrytningen är ett problem. Det får man inte försöka förminska. Det är som blodsdiamanter et.c. En konfliktresurs. Men det är inte ädelmetallen i sig som är ond. Fixa bara att den tas fram på ett just sätt så är allt ok.
Bensin är en annan sak som är högst problematisk. Men det är inte bensin i sig som är problemen utan att den används för att hålla konflikter igång.
Bensin är en annan sak som är högst problematisk. Men det är inte bensin i sig som är problemen utan att den används för att hålla konflikter igång.
Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*
Exakt! Fixa det riktiga problemet i Kongo istället.Mickep skrev:Koboltbrytningen är ett problem. Det får man inte försöka förminska. Det är som blodsdiamanter et.c. En konfliktresurs. Men det är inte ädelmetallen i sig som är ond. Fixa bara att den tas fram på ett just sätt så är allt ok.
Bensin är en annan sak som är högst problematisk. Men det är inte bensin i sig som är problemen utan att den används för att hålla konflikter igång.
Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*
Va?Mickep skrev:Koboltbrytningen är ett problem. Det får man inte försöka förminska. Det är som blodsdiamanter et.c. En konfliktresurs. Men det är inte ädelmetallen i sig som är ond. Fixa bara att den tas fram på ett just sätt så är allt ok.
Bensin är en annan sak som är högst problematisk. Men det är inte bensin i sig som är problemen utan att den används för att hålla konflikter igång.
Det finns ingen "koboltbrytning". Kobolt är en restprodukt från kopparproduktion.
Sen finns det självklart förbättringspotential i koppargruvorna, men att prata om koboltbrytning i samband med elbilar är enbart att gå oljebranschens lobbyisters ärenden.
Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*
Inte alls, att inte prata om det är som att ignorera att IS största inkomstkälla är att sälja olja.(så ja en liten del när folk tankar ser till att sponsra att folk avrättas och lever i rädsla). Men det är "whataboutism..."
Att stoppa huvudet i sanden löser ingenting. Se till att ursprungsmärka så att barnarbete och miljöförstöring inte sker. Att acceptera ett problem är det första steget att lösa det. Då tar man också udden av kritiken. En elbil enligt mig kan inte vara miljövänlig (det är ingen bil), den kan bara bli så mindre skadlig som möjligt.
Att stoppa huvudet i sanden löser ingenting. Se till att ursprungsmärka så att barnarbete och miljöförstöring inte sker. Att acceptera ett problem är det första steget att lösa det. Då tar man också udden av kritiken. En elbil enligt mig kan inte vara miljövänlig (det är ingen bil), den kan bara bli så mindre skadlig som möjligt.
Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*
Ja, Amnesty är ju känt som oljebranschens lobbyorgan, det måste vara därför de rapporterar om problematiken med smutsig kobolt i elbilar. Det verkar rimligt, du är något på spåren, låt oss stoppa huvudena i sanden och strutsa oss in i framtiden!dstr skrev:Va?Mickep skrev:Koboltbrytningen är ett problem. Det får man inte försöka förminska. Det är som blodsdiamanter et.c. En konfliktresurs. Men det är inte ädelmetallen i sig som är ond. Fixa bara att den tas fram på ett just sätt så är allt ok.
Bensin är en annan sak som är högst problematisk. Men det är inte bensin i sig som är problemen utan att den används för att hålla konflikter igång.
Det finns ingen "koboltbrytning". Kobolt är en restprodukt från kopparproduktion.
Sen finns det självklart förbättringspotential i koppargruvorna, men att prata om koboltbrytning i samband med elbilar är enbart att gå oljebranschens lobbyisters ärenden.
Svart X75D -17