AMG V8 vs Tesla :)

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

AMG V8 vs Tesla :)

Inlägg av nek0 »

Idag hade jag en diskussion med en arbetskamrat om elbilar vs avgasbilar.
Alt började med att vi fikade och en kvinna kom och körde iväg med sin Kia Optima plug in hybrid .
Första kommentaren var fy vad läskigt inte ett ljud. Vill inte ha en sådan bil. Man trycker på knappen och har ingen aning om bilen har startat. Jag svarade att detta är framtiden och att jag väntar på en lämplig bil och att min nästa bil blir till 99,99% elbil. Då säger han nej för fan en elbil kan man inte ha.
Det ska vara en V8 typ AMG. Sedan började det med räckvidden och batteri byten. Jag svarade att räckvidden blir alt bättre och inom 2 år har vi bilar som räcker till de flesta. Sedan sa jag att man inte behöver byta batteriet om man har en bil som har värme och kylning till batteriet och inte snabbladdar hela tiden. Sa också att jag läst en om att Teslas batteri tappar ca 10% på 30 000mil.
Sedan kom det igen, vad kostar ett nytt batteri och att man ska ha en V8 det ska låta och sådant. Jag bara svarade att man till slut blir vuxen och inte vill att det ska låta hela tiden :)
Sedan sa jag men tänk om man står jämte en AMG V8 med en Tesla vid trafikljuset och sedan bara dra ifrån till nästa trafikljus. Kanske det men om man tävlar vem som är snabbast på 100mil vad säger du då frågade han? Jo jag säger så här. Vi väljer var sin bil du tar AMG och jag en Tesla. Du väljer 100mil och för att det ska vara rättvist får även jag välja något eller hur? Ok sa han vad väljer du? Jag väljer att du tankar för 500kr och jag laddar för lika mycket. Nää du är dum var svaret. Sedan kom frågan varför jag inte köpte en Tesla när jag byte bil i januari. Då svarade jag att fast jag gillar Tesla så är varken en Tesla eller någon annan bil värd 1miljon för mig. Jag är inte beredd att slänga så mycket pengar på en bil som ska frakta min rumpa från A till B. Sedan gick jag, orkade inte mer.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: AMG V8 vs Tesla :)

Inlägg av Mickep »

Smaken är som...
Vill man absolut ha en mullrande V8 ljud går det att fixa med en skaplig ljudanläggning om så önskas. Fixa avgaserna är dock betydligt svårare med en elbil, så där kommer de på skam.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: AMG V8 vs Tesla :)

Inlägg av HelectriC »

Visst , en AMG V8 låter kul......en stund! Har en kollega i Tyskland som alltid kört MB. För några månader sedan skulle han köpa ny bil och valde då en E 43 AMG med V6. Jag frågade varför han inte tog 63an med V8, varpå svaret blev att den är helt enkelt för mycket gangster. Går inte att köra runt med en sån bil. Jag har försökt få honom in på Tesla, men vägen är lång. En delseger när han iaf går från V8 till V6 :D Jag tror helt enkelt att det ör ganska få människor kvar som är bekväma med att köra runt i AMG-V8or. Det är antingen ungtuppar eller gangsters, inga vanliga familjemänniskor i medelåldern.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: AMG V8 vs Tesla :)

Inlägg av nek0 »

Han jag pratade med är 39 år och pendlar 9 mil om dagen i en Lexus V6 2,5l . Försökte förklara för honom att han kan finansiera leasing av en Nissan Leaf med pengarna som han skulle spara på bränslet men det gick inte. Själv går jag ca 400m till jobbet och kan inte motivera en bil till :(
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: AMG V8 vs Tesla :)

Inlägg av LarsL »

:D Klassisk diskussion! Har haft den sååå många gånger med arbetskamrater. Naturligtvis vill de bara jävlas lite för att de vet att jag gillar elbilar, så inget att haka upp sig på egentligen. När de får testa en elbil själva så ändrar de oftast åsikt.

Sen brukar jag påminna dem om att det är helt okej att ha kvar din lekbil med stor motor och muller men du behöver ju inte ta den till jobbet. Jag menar det finns ju folk som pysslar med ånglok eller hästar fortfarande så självklart kommer folk köra V8:or även i framtiden... men inte varje dag.... och inte när de ska långt.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: AMG V8 vs Tesla :)

Inlägg av nek0 »

LarsL skrev:
:D Klassisk diskussion! Har haft den sååå många gånger med arbetskamrater. Naturligtvis vill de bara jävlas lite för att de vet att jag gillar elbilar, så inget att haka upp sig på egentligen. När de får testa en elbil själva så ändrar de oftast åsikt.

Sen brukar jag påminna dem om att det är helt okej att ha kvar din lekbil med stor motor och muller men du behöver ju inte ta den till jobbet. Jag menar det finns ju folk som pysslar med ånglok eller hästar fortfarande så självklart kommer folk köra V8:or även i framtiden... men inte varje dag.... och inte när de ska långt.
Jo men självklart ska folk få ha vilken bil de vill det gör jag med. Problemet med honom är att han inte kan ett skit om bilar. Han byter inte ens hjul själv utan har hjulen på däck hotell. Det känns som att vissa har bilar som en viss kroppsdels förläggare.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: AMG V8 vs Tesla :)

Inlägg av LarsL »

De som är ointresserade av bilar är värst. De kommer inte gå över till elbil förrän det är det som handlarna erbjuder när de ska byta.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: AMG V8 vs Tesla :)

Inlägg av zyax »

nek0 skrev:
Idag hade jag en diskussion med en arbetskamrat om elbilar vs avgasbilar.
Alt började med att vi fikade och en kvinna kom och körde iväg med sin Kia Optima plug in hybrid .
Första kommentaren var fy vad läskigt inte ett ljud. Vill inte ha en sådan bil. Man trycker på knappen och har ingen aning om bilen har startat. Jag svarade att detta är framtiden och att jag väntar på en lämplig bil och att min nästa bil blir till 99,99% elbil. Då säger han nej för fan en elbil kan man inte ha.
Det ska vara en V8 typ AMG. Sedan började det med räckvidden och batteri byten. Jag svarade att räckvidden blir alt bättre och inom 2 år har vi bilar som räcker till de flesta. Sedan sa jag att man inte behöver byta batteriet om man har en bil som har värme och kylning till batteriet och inte snabbladdar hela tiden. Sa också att jag läst en om att Teslas batteri tappar ca 10% på 30 000mil.
Sedan kom det igen, vad kostar ett nytt batteri och att man ska ha en V8 det ska låta och sådant. Jag bara svarade att man till slut blir vuxen och inte vill att det ska låta hela tiden :)
Sedan sa jag men tänk om man står jämte en AMG V8 med en Tesla vid trafikljuset och sedan bara dra ifrån till nästa trafikljus. Kanske det men om man tävlar vem som är snabbast på 100mil vad säger du då frågade han? Jo jag säger så här. Vi väljer var sin bil du tar AMG och jag en Tesla. Du väljer 100mil och för att det ska vara rättvist får även jag välja något eller hur? Ok sa han vad väljer du? Jag väljer att du tankar för 500kr och jag laddar för lika mycket. Nää du är dum var svaret. Sedan kom frågan varför jag inte köpte en Tesla när jag byte bil i januari. Då svarade jag att fast jag gillar Tesla så är varken en Tesla eller någon annan bil värd 1miljon för mig. Jag är inte beredd att slänga så mycket pengar på en bil som ska frakta min rumpa från A till B. Sedan gick jag, orkade inte mer.
Cred till dig att ta diskussionen. Jag har sådana med jämna och ojämna mellanrum och det brukar sluta med att de tystnar eller tycker att jag är någon slags Tesla-försvarare, när man försöker vara saklig och påtala sånt som inte är bäst ändå.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
kontakten2

Re: AMG V8 vs Tesla :)

Inlägg av kontakten2 »

Jag lånar ibland pappas jaguar xf med v8 och sportavgas ibland bara för mullret är så kul, flinar varje gång jag drar på. Men det är väldigt sällan :roll:
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: AMG V8 vs Tesla :)

Inlägg av Crappy »

Jag tillhör dem som i princip inte kan ett skit om bilar.
Däckhotell, ja tack :D
Visst händer det att jag tänker WOW när polaren kör förbi med sin supertrimmade AMG63. Men oftast är reaktionen vid en avgasrösrsmäll VA FAN!!!

Mina främsta anledningar till att nästa bil blir en elbil, förutom miljön är
*Mina eventuellt kommande barnbarn och andras ungar ;) kan vistas i en storstad utan att riskera hälsan
*Tystnaden... herregud vad skönt. Tänk om alla körde elbil, inga lastbilar eller bussar som dånar förbi. Ljudvolymen i staden är ett folktjatter istället för tomgångskörade Volvo S90, vilka för övrigt låter för djävligt
*99% av all "påfyllnig" kommer ske hemma, tänk att slippa stå på en djävla bensinstation i regn snö och blask. Bara det att slippa ångorna!
*Utveckling, dags att ta nästa steg, glöm förbränningsmotorer
*Teknik, teknik är kul

Diselbilen är död, länge leve elbilen
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: AMG V8 vs Tesla :)

Inlägg av Gustafsson »

Hade en Lexus LS 460 strax innan Teslan. Samma prisklass som en 100D, V8 + ca 350 hk. Låång tillbehörslista, 8 stegad automat, bra drag i den, mycket tyst och civiliserad bil, men järnspikar vad tråkig. Större tank än de flesta bilar också :roll: .
Lika spännande som ett bibliotek att åka i.
AMG är förstås mycket skojigare, men V8 ornas tid är nog snart förbi annat än i veteranbilssammanhang.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: AMG V8 vs Tesla :)

Inlägg av nek0 »

Crappy skrev:
Jag tillhör dem som i princip inte kan ett skit om bilar.
Däckhotell, ja tack :D
Visst händer det att jag tänker WOW när polaren kör förbi med sin supertrimmade AMG63. Men oftast är reaktionen vid en avgasrösrsmäll VA FAN!!!

Mina främsta anledningar till att nästa bil blir en elbil, förutom miljön är
*Mina eventuellt kommande barnbarn och andras ungar ;) kan vistas i en storstad utan att riskera hälsan
*Tystnaden... herregud vad skönt. Tänk om alla körde elbil, inga lastbilar eller bussar som dånar förbi. Ljudvolymen i staden är ett folktjatter istället för tomgångskörade Volvo S90, vilka för övrigt låter för djävligt
*99% av all "påfyllnig" kommer ske hemma, tänk att slippa stå på en djävla bensinstation i regn snö och blask. Bara det att slippa ångorna!
*Utveckling, dags att ta nästa steg, glöm förbränningsmotorer
*Teknik, teknik är kul

Diselbilen är död, länge leve elbilen
"*Mina eventuellt kommande barnbarn och andras ungar ;) kan vistas i en storstad utan att riskera hälsan"
Håller med.
"*Tystnaden... herregud vad skönt. Tänk om alla körde elbil, inga lastbilar eller bussar som dånar förbi. Ljudvolymen i staden är ett folktjatter istället för tomgångskörade Volvo S90, vilka för övrigt låter för djävligt
Håller med
"*99% av all "påfyllnig" kommer ske hemma, tänk att slippa stå på en djävla bensinstation i regn snö och blask. Bara det att slippa ångorna!"
Håller inte med. Alla har och kommer inte på länge ha möjligheten att ladda hemma.3-4min "på en djävla bensinstation" överlever alla + finns inte många bensinstation utan tak.
"Diselbilen är död, länge leve elbilen"
Dieselbilen är inte död och kommer leva lång tid efter mig och dig.
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: AMG V8 vs Tesla :)

Inlägg av Crappy »

Haha
Du missade "Mina"
Andra har andra anledningar Men mina var de ovan

Sedan vet jag att vi kommer leva med disel och bensinbilar i en herrans massa år framöver.
Men lite som "Kungen är död, leve kungen"
Vi kommer få ett nytt sätt att ta oss fram, dock kommer det tyvärr att dröja. Men nya "kungen" har bestämt att vi ska ändra oss. Visst kommer den gamla ordningen bestå ett bra tag framöver. Men förr eller senare har den nye kungens ideer slagit igenom

Men den absolut enskilt största anledningen är att jag tror att det är rätt väg för miljön, inte bara lokalt utan även globalt.
Därav har jag också satt upp solpaneler på taket, det gör inte mycket, men alla kan göra lite

Och NÄ inte miljöpartist :D
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: AMG V8 vs Tesla :)

Inlägg av bylund »

Crappy skrev:
J
Mina främsta anledningar till att nästa bil blir en elbil, förutom miljön är
*Mina eventuellt kommande barnbarn och andras ungar ;) kan vistas i en storstad utan att riskera hälsan
*Tystnaden... herregud vad skönt. Tänk om alla körde elbil, inga lastbilar eller bussar som dånar förbi. Ljudvolymen i staden är ett folktjatter istället för tomgångskörade Volvo S90, vilka för övrigt låter för djävligt
Dessa två är väl i högsta grad miljön? :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: AMG V8 vs Tesla :)

Inlägg av nek0 »

bylund skrev:
Crappy skrev:
J
Mina främsta anledningar till att nästa bil blir en elbil, förutom miljön är
*Mina eventuellt kommande barnbarn och andras ungar ;) kan vistas i en storstad utan att riskera hälsan
*Tystnaden... herregud vad skönt. Tänk om alla körde elbil, inga lastbilar eller bussar som dånar förbi. Ljudvolymen i staden är ett folktjatter istället för tomgångskörade Volvo S90, vilka för övrigt låter för djävligt
Dessa två är väl i högsta grad miljön? :)
:lol:
Nu ska jag skriva om hur jag ser på miljön.
Den dag jag köper en elbil blir nog miljön det sista jag tänker på.
1998 byte jag oljepannan mot bergvärme billigare i drift smidigare och miljövänligare
2011 byte jag fönster på huset mindre drag i huset, minskad elförbrukning sparar lite pengar varje månad och de blir miljövänligare
2016 byte jag jobb och vi flyttade så vi går till jobbet sliper ha 2 bilar sparar pengar på bränslet och bil kostnader bra för mig och bra för miljön
Flyger aldrig senast 1986 i lumpen :)
Nu är jag nästan helt säker på att nästa bil blir en elbil och det blir för teknik i första hand och sedan miljö
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: AMG V8 vs Tesla :)

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:
Flyger aldrig senast 1986 i lumpen :)
Bild
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: AMG V8 vs Tesla :)

Inlägg av nek0 »

Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Flyger aldrig senast 1986 i lumpen :)
Bild
+1

:D
Skriv svar