Vet inte om de kanske måste erbjuda ut köp, men det kommer inte bli förmånligt eftersom det finns mer pengar att tjäna genom att exportera den till Norge.
Det motsvarar ung 48000 på ett år. Vad är värdesänkningen för en ny bil? Det är väl något liknade ( antar att försäkring och service ingår)
Känns som det är lite på gränsen. Är det ett bra erbjudande?
Värdeminskningen första året på en så dyr bil är mycket mer. De blåser svenska skattebetalare och skickar bilen till Norge...
Kan hålla med till viss del, men samtidigt så hjälper det ju till att få ut fler elbilar. De som nappar på detta tar ju inte ut en ny fossilbil. Och efter 12 månader så kan man göra om processen. Snart nog så sjunker priserna och marknaden i Norge blir mättad, och detta kommer att bli ett mindre vanligt upplägg.
Jag tror att det faktiskt kan vara ett riktigt bra alternativ för att börja få in den breda massan på elbilar. Man slipper binda upp sig länge på något som kanske känns nytt och osäkert, och man kan göra det till priser som matchar fossilbilarnas i totalekonomi.
Håller med. Skattepengar ska inte användas på det sättet. Illa!
Vad är problemet? För det globala klimatet spelar det inte den minsta roll om bilen körs i Sverige eller Norge efter ett år i trafik. Det viktiga är att det finns en elbil till på väggarna
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Håller med. Skattepengar ska inte användas på det sättet. Illa!
Vad är problemet? För det globala klimatet spelar det inte den minsta roll om bilen körs i Sverige eller Norge efter ett år i trafik. Det viktiga är att det finns en elbil till på väggarna
Problemet är att vi i Sverige vill i första hand förbättra luftkvalite hemma och sedan globalt
De stora problemet är att försäljningspriset hålls uppe om man vill köpa en bil, eftersom handlarna kan tjäna mer pengar på att hyra ut bilarna i ett år och sedan skicka dem till Norge. Hade inte den möjligheten funnits så hade de försökt sälja sina bilar här och då hade vi kunnat se priser som i England och Frankrike.
Får man köpa en ny oregistrerad bil i Frankrike och importera den till Sverige och få 60000kr?
Ja, så länge du är första ägaren så ska det gå bra. Men det innebär väl att du får vända dig dit med reklamationer och garantireparationer etc. Nån vagnskadegaranti får du inte. VSG är ju en av anledningarna till att bilarna är dyrare i Sverige.
Får man köpa en ny oregistrerad bil i Frankrike och importera den till Sverige och få 60000kr?
Ja, så länge du är första ägaren så ska det gå bra. Men det innebär väl att du får vända dig dit med reklamationer och garantireparationer etc. Nån vagnskadegaranti får du inte. VSG är ju en av anledningarna till att bilarna är dyrare i Sverige.
Korrekt med VSG, men garantier (brukar iaf?) gäller i Sverige även på importbilar. Jaguar var för övrigt så förvirrade att jag tom fick fri service en gång på min importbil
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Får man köpa en ny oregistrerad bil i Frankrike och importera den till Sverige och få 60000kr?
Det kan du inte, eftersom ovanstående priser gäller när 4.500 pund, respektive 8.500 euro i stöd redan är dragen.
Du kan inte få stöd från flera länder.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Får man köpa en ny oregistrerad bil i Frankrike och importera den till Sverige och få 60000kr?
Det kan du inte, eftersom ovanstående priser gäller när 4.500 pund, respektive 8.500 euro i stöd redan är dragen.
Du kan inte få stöd från flera länder.
Jag förstår att du menar att priserna ovan är när den lokala premien är avdragen, men om man köper en oregistrerad bil och privatimporterar så utgår ju ingen premie. Så priset blir alltså högre om man skulle privatimportera än dessa priser.
Får man köpa en ny oregistrerad bil i Frankrike och importera den till Sverige och få 60000kr?
Det kan du inte, eftersom ovanstående priser gäller när 4.500 pund, respektive 8.500 euro i stöd redan är dragen.
Du kan inte få stöd från flera länder.
Jag förstår att du menar att priserna ovan är när den lokala premien är avdragen, men om man köper en oregistrerad bil och privatimporterar så utgår ju ingen premie. Så priset blir alltså högre om man skulle privatimportera än dessa priser.
Så tolkar jag det oxå plus att man får räkna om lite i moms, england har väl ner mot 16%? Frankrike? Svenska kronan är så pass sänkt att det verkar bli en förlust
Blev att ställa sig i kö hos bilexpo på en kona. Magkänslan säger att man får vänta ett tag på en model 3 ändå.
Har varit påväg och åka och kolla på den men känner mig egentligen redan övertygad om att den blir för liten för oss.. I övrigt låter de som en supertrevlig bil som i övrigt troligen hade passat oss perfekt.
Blev att ställa sig i kö hos bilexpo på en kona. Magkänslan säger att man får vänta ett tag på en model 3 ändå.
Har varit påväg och åka och kolla på den men känner mig egentligen redan övertygad om att den blir för liten för oss.. I övrigt låter de som en supertrevlig bil som i övrigt troligen hade passat oss perfekt.
Hyundai Kona är säkert en jättebra bil, problemet är bara att Kia Niro 64kWh har samma drivlina och batteri, nästan samma räckvidd mm.
Och nästan samma pris. Men ett nummer större.
Hyundai Kona, 332 liter bagageutrymme
Längd 418 cm
Kia Niro, 427 liter
Längd, 437cm
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Min bror är helt inriktad på Kona i princip enbart för att den har ventilerade stolar. Finns det någon annan elbil i Konans prisklass som har det?
Hyundai Ionic.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14