Sjungande bakaxel?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 08 jun 2016 18:25
Ort: Umeå

Sjungande bakaxel?

Inlägg av Teslanorr »

Är det nån som känner till om det är nåt känt problem med sjungande bakaxel (eller nåt..). Mest framstående vid 70-90, men antar vindbruset ta över efter 90. Har kontaktat service som förhoppningsvis kan ha nån I Umeå inom kort o kolla, så man slipper köra till Stockholm o kolla..
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Sjungande bakaxel?

Inlägg av jeppe_sthlm »

Är det typ såg/vinande ljud som följer varvtalet på motorn?

Jag hade nåt sånt oväsen, men det hördes framförallt i låga hastigheter (typ parkeringar) - sedan tog däckljudet över.

Ett par hundra mil senare small Drive Unit:en. Fick den utbytt och nu är den tyst
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Sjungande bakaxel?

Inlägg av Remuz »

Jag har vinande ljud från frontmotor mellan 75 och 85. Det verkar dock vara en egenskap hos bilen.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
westerlund
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 27 jul 2017 12:09

Re: Sjungande bakaxel?

Inlägg av westerlund »

jeppe_sthlm skrev:
Är det typ såg/vinande ljud som följer varvtalet på motorn?

Jag hade nåt sånt oväsen, men det hördes framförallt i låga hastigheter (typ parkeringar) - sedan tog däckljudet över.

Ett par hundra mil senare small Drive Unit:en. Fick den utbytt och nu är den tyst
Hade liknande på en bil jag fick låna hem, fast på framaxeln. Frågade om det skulle låta så, det skulle det inte!
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Sjungande bakaxel?

Inlägg av Tars »

Remuz skrev:
Jag har vinande ljud från frontmotor mellan 75 och 85. Det verkar dock vara en egenskap hos bilen.
Precis. Egenskap. Tyvärr låter den på de flesta.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Kylbalsam
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 12 apr 2016 20:03
Ort: Älmhult

Re: Sjungande bakaxel?

Inlägg av Kylbalsam »

Teslanorr skrev:
Är det nån som känner till om det är nåt känt problem med sjungande bakaxel (eller nåt..). Mest framstående vid 70-90, men antar vindbruset ta över efter 90. Har kontaktat service som förhoppningsvis kan ha nån I Umeå inom kort o kolla, så man slipper köra till Stockholm o kolla..
Hej Teslanorr,

Jag håller precis på att försöka samla ljudbevis på det jag tror du menar.
Det är ett wowowowowowow-ljud som finns där mest hela tiden. Tror det kommer från bakre drivningen och ändras linjärt med hastigheten.
Vid sänkning av farten...antingen med låg/hög regen eller broms, så hörs det tydligast mellan 50 ner till stopp. Det låter då wowowowowwwoooowwwwwoooooooowwwwwwww. :lol:
Det till o med känns som ett lätt rasslande i bilen i samma rytm som ljudet.
Hade ett trasigt kardanaxellager på en gammal volvo en gång...det lät ungefär som nu, fast då mycket mer.

Min lekmanna-analys är att det är slutväxeln med sina kuggar eller något lager som är trött. Bilen har gått 6500 mil och fått några 0-100 demonstrationer...men inget överdrivet.

Det andra vinande ljudet som beskrivs, tror jag refererar till främre motorn och är som jag förstår det elmotorns egenskap när magnetfältet skapar förflyttning av rotor i statorn. :) Har man sidorutan öppen, så hör det vid även lättaste acceleration och konstant någonstans vid 80-90. Det är bara ett positivt ljud av framtiden. :)

Jag återkommer med ljudbevis på wowowow-ljudet, för att enklare beskriva ljudet.
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 08 jun 2016 18:25
Ort: Umeå

Re: Sjungande bakaxel?

Inlägg av Teslanorr »

Intressant! "ser" ut som samma ljud.. Spännande se om du kan spela in, så skall jag göra detsamma!
Användarvisningsbild
Kylbalsam
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 12 apr 2016 20:03
Ort: Älmhult

Re: Sjungande bakaxel?

Inlägg av Kylbalsam »

Det var klurigt att få med just den frekvensen som låter, men har nu i alla fall något. Snabbt test. Hoppas det hörs...det är ett bakgrundsljud och låter som en tvättmaskin som centrifugerar. :D

En video med ljudet i bakgrunden finns på denna Wetransfer-länk: https://we.tl/mtABcHJapq
(Giltig i 7 dagar)

Det är motorvägsfart, så frekvensen är högre och någonstans mellan 180-300 hz...har inte hittat rätt verktyg än för att förtydliga och hitta frekvensen, då jag är på semester...
Fritt fram för den som är redigeringskunnig och har en equalizer som kan förstärka en viss frekvens. ;)

Återkommer när jag är hemma igen. Då blir det mycket mer underlag. :)
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Sjungande bakaxel?

Inlägg av drakbane »

Teslanorr skrev:
Är det nån som känner till om det är nåt känt problem med sjungande bakaxel (eller nåt..). Mest framstående vid 70-90, men antar vindbruset ta över efter 90. Har kontaktat service som förhoppningsvis kan ha nån I Umeå inom kort o kolla, så man slipper köra till Stockholm o kolla..
Antagligen är det RDU eller FDU, Rear Drive Unit/ Front Drive Unit.
De har lite problem med dessa lite då o då, men det blir bättre hela tiden. Vår 2015 hade det och de bytade lite olika fra/bak o sen bak eller fram igen, nu e den hyfsat tyst.
Har haft lånebilar som låtit som reaplan så det finns de som låter mer än andra.

Låter det mycket och i låga hastigheter brukar det inte vara jättestora problem att få den utbytt. Man får stryka de lite medhårs så brukar det lösa sej.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
Kylbalsam
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 12 apr 2016 20:03
Ort: Älmhult

Re: Sjungande bakaxel?

Inlägg av Kylbalsam »

Äntligen kommit till skott med ordentlig ljudinspelning av oljudet.

Det har blivit så illa de senaste 200 milen att tid på SC är bokad.

Här finns filmerna som SC fått ta del av:
https://we.tl/t-Zt8PvyZPWw (länk giltig 7 dagar)

Säger dem att det är "en egenskap" hos bilen, så frisläpps otämjd vrede utan dess like inne på SC Malmö och extremt dålig stämning kommer att infinna sig. :twisted:

Någon som har direkta erfarenheter av ljudet? Alltså vet vad det beror på och fått det förklarat av en människa som VERKLIGEN vet? :ugeek:
(t.ex. att man bytte lagren på motoraxeln eller hjullager)

...nu när jag tänker till lite extra...ljudet är i frekvens med hjulens rotation. Måste nog vara något från utgående axel från reduceringsväxeln...genom drivaxeln och ut till hjulet. Alltså något lager på den sträckan. Hmmmmmmm... :!:
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2153
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Sjungande bakaxel?

Inlägg av jpetters »

Borde inte vara någon tvekan om åtgärd.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Verdi

Re: Sjungande bakaxel?

Inlägg av Verdi »

Är det inte hjullagren bak som är slut helt enkelt?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Sjungande bakaxel?

Inlägg av Gustafsson »

Hade ett liknande ljud på förra bilen. Hördes mest vid 50-80.
Hade med en Teslatekniker i bilen, men då asfalten var grov vid SC hördes inte ljudet. Hur som helst så försvann det vid däckbyte och ombalansering.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Sjungande bakaxel?

Inlägg av jeppe_sthlm »

Min DriveUnit smällde, men hade ett helt annat typ av ljud för sig innan det hände. Lät mer som en cirkelsåg och följde varvtalet på bilen. Förklaringen var att en packning i DU hade spruckit och släppt in fukt, vilket tydligen är dåligt för elektroniken.

Min gissning är därmed att det inte är DriveUnit, men man vet ju aldrig.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Kylbalsam
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 12 apr 2016 20:03
Ort: Älmhult

Re: Sjungande bakaxel?

Inlägg av Kylbalsam »

Gustafsson skrev:
Hade ett liknande ljud på förra bilen. Hördes mest vid 50-80.
Hade med en Teslatekniker i bilen, men då asfalten var grov vid SC hördes inte ljudet. Hur som helst så försvann det vid däckbyte och ombalansering.
Hmmm...
Så sant. Åker man på grov asfalt, så dränks det beskriva oljudet av ganska mycket vägbrus.
Men oljudet finns alltid där om än mer eller mindre tydligt.

Intressant att ditt ljud försvann efter däckbyte och ombalansering. Då du säger att det var mest vid 50-80 km/h, så låter det som obalanserade hjul.
Det ljud jag har stannar kvar genom hela registret - från ca 30 km/h till 150km/h...sen är det alldeles för mycket vägbrus. :lol:

Jag tror mest på ett lager som håller på att ge upp. Ett som roterar i samma frekvens/hastighet som däcken. Bör vara något från utgående axel på slutväxeln antingen fram eller bak... who knows!?

Får se vad SC säger och om de kommer (vill) höra det... :roll:
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
Ort: Moheda

Re: Sjungande bakaxel?

Inlägg av okjhum »

Vi har/hade ett (kanske) sådant ljud (model X90, åm 2017, drygt 5000 mil): Det lät dovt dunk-vinande bakifrån synkront med hastigheten, tydligast vid ca 35 km/h. I tron att det var något obalanserat däck bad jag däcksfirman titta på det. Men de kollade och sa att det var bakre drivaxeln, åtminstone den ena. Körde till servicestationen; en mekaniker åkte med och lyssnade och sa direkt efter 25 meter: "Jag vet vad det är; bakre drivaxlarna."
Fick först en tid för felsökning (lång väntetid) och sedan en tid för åtgärd (lång väntetid). Körde så småningom hem med nyfixad bil. Men den lät likadant!! Har nu fått en ny tid (återigen lång väntetid) för felsökning. Undrar vad de ska hitta nästa gång? Trist situation. :cry: Med 3-4 timmar från hemmet till servicestationen går det åt mycket tid för oss. Ibland med övernattning. (Har glömt att fråga om försäkringen tar den.)

Ang. skakningarna (="tvättbrädan" antar jag), sa teknikern att de kommer från framvagnen, och "dem får man räkna med eftersom det är en så stark bil"!!!! :o
Jag frågade om den inte skulle vara konstruerad för det den var, men fick inget svar på det.
I övrigt inget ont om personalen. Suverän serviceanda, och det är ju inte deras fel att min bil sjunger. :-)
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Användarvisningsbild
Kylbalsam
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 12 apr 2016 20:03
Ort: Älmhult

Re: Sjungande bakaxel?

Inlägg av Kylbalsam »

okjhum skrev:
Vi har/hade ett (kanske) sådant ljud (model X90, åm 2017, drygt 5000 mil): Det lät dovt dunk-vinande bakifrån synkront med hastigheten, tydligast vid ca 35 km/h. I tron att det var något obalanserat däck bad jag däcksfirman titta på det. Men de kollade och sa att det var bakre drivaxeln, åtminstone den ena. Körde till servicestationen; en mekaniker åkte med och lyssnade och sa direkt efter 25 meter: "Jag vet vad det är; bakre drivaxlarna."
Fick först en tid för felsökning (lång väntetid) och sedan en tid för åtgärd (lång väntetid). Körde så småningom hem med nyfixad bil. Men den lät likadant!! Har nu fått en ny tid (återigen lång väntetid) för felsökning. Undrar vad de ska hitta nästa gång? Trist situation. :cry: Med 3-4 timmar från hemmet till servicestationen går det åt mycket tid för oss. Ibland med övernattning. (Har glömt att fråga om försäkringen tar den.)

Ang. skakningarna (="tvättbrädan" antar jag), sa teknikern att de kommer från framvagnen, och "dem får man räkna med eftersom det är en så stark bil"!!!! :o
Jag frågade om den inte skulle vara konstruerad för det den var, men fick inget svar på det.
I övrigt inget ont om personalen. Suverän serviceanda, och det är ju inte deras fel att min bil sjunger. :-)
Hej okjhum... (ser ut som du slått näven i tangentbordet) :lol:

Intressant läsning...så de bytte alltså båda drivaxlarna?! Inga lager låter det som.
Det enda som kan lösas med byte av drivaxlar skulle vara slutkörda drivknutar ("lederna" som rör sig på axeln):
driveunit_B.png
Om ett lagerljud ska åtgärdas måste man kanske byta lager i både slutväxeln och ute i hjulnavet (drivaxlarnas splines:ade ändar skjuts in lagrade hylsor):
driveunit_A.jpg
(Jättetrasig drivknut nedan för övrigt - bästa rena bilden jag hittade på vart hjullagret sitter.) :)
Driveshaft_C.JPG
Det låter som de inte lokaliserat felet korrekt innan de gjorde åtgärd. :S En korrekt felsökning kanske hade visat att ett av lagren runt drivaxlarna behövde bytas...?
Skittråkigt att du måste tillbaka igen med så lång åktid. Återkoppla gärna med hur det gick. :!:

Ska själv in nästa vecka, så får de lyssna på eländet. :ugeek:
Får återkomma med en dom i fallet.

Skickar med filmerna igen, då gamla länken gått ut (höj ljudet lite extra): https://we.tl/t-3E6iFPFIFh

Hoppas på en lösning. :) :!:
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
Ort: Moheda

Re: Sjungande bakaxel?

Inlägg av okjhum »

Tack "Kylbalsam" för fina bilder.
Efter första diagnostiken skrev de så här: "Noise from RL was heard when driving with customer. After further diagnose the drive
shafts need to be changed in the rear."
Så jag antar att det var det de gjorde.
Nu har jag bytt till vinterhjul, och missljudet försvann! Men alla fyra sommardäcken var totalt nerslitna på innerkanten och kan inte användas mer. :cry: Fel inställning på cambervinkeln? Borde de inte ha fixat den inställningen på verkstan? De kan inte ha undgått att se hur snedslitna däcken var, men de sa inget. Tydligen var det däcken som gjorde missljudet? Men varför var det varvtalssynkront? Slitaget var ju inte bara på ett ställe, utan hela vägen runt (förstås).
Så frågorna är:
1. Var detta "naturligt" slitage pga den automatiska suspensionssänkningen över en viss hastighet? (Hade den inställd på 125 km/h, men nu har jag tagit bort automatiken. Ska bara köra på standardhöjd hädanefter.)
2. Eller var det felinställda cambervinklar?
3. Ska jag annullera nästa verkstadsbesök, eller ska jag dit och be dem kolla cambervinklarna? Jag lutar åt ja, det ska jag nog göra.
4. Vitsen med suspensionssänkningen, är den bara aerodynamisk? Mindre luftmotstånd i högre farter = mindre energiåtgång och större däcksåtgång = onödig, fördyrande finess?

En så här dyr bil får inte göra på det här sättet! :evil:
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Användarvisningsbild
Kylbalsam
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 12 apr 2016 20:03
Ort: Älmhult

Re: Sjungande bakaxel?

Inlägg av Kylbalsam »

Intressant läsning okjhum!

Nu har jag ett 99,9%-igt svar att förmedla angående oljudet - det är däcken! :oops:

Efter ett besök på ServiceCenter i Malmö, där de gjorde ett mycket grundligt testande, så konstaterades det att sommardäcken var för slitna.
De rekommenderade också en hjulinställning, då däcken inte slitits jämnt. Dock, så såg det inte alls farligt ut...finns MYCKET värre exempel. Men håller med att det behövs nya pga mönsterdjupet.
Har vanliga fjädrar, så är förskonad från galen snedslitning som vissa med luftfjädring har. 8-)

De testade först med de sommardäck som satt på och lät. De är samma däck som kom med bilen för lite drygt 2 år sedan och ca 7000 mil! (Michelin Primacy 3 - 19")
Det konstaterades direkt att ljudet finns där och att det INTE lät som ett hjullager, för de "går typ aldrig sönder på dessa" som det sas. Ett hjullager låter ännu mer konstant malande än detta ljud.
Även alla bromsskivor togs bort för kontroll, men inget hittades där.
Sedan byttes däcken till Teslas egna däck och ljudet försvann direkt vid provkörning!

Tillbaka med originaldäcken och exakt samma oljud kom tillbaka.

Man får bara buga och bocka för en bra och "enkel" felsökning.

Ska bli skönt och tyst med nya sommardäck nästa säsong...snart åker de dubbade sulorna på... :roll: blir inte roligt ljudmässigt. :shock:
Nästa gång blir det nog dubbfritt efter alla dessa dagar med barmark på vintern...


Tillbaka till dina kommentarer okjhum;

Det där med slitage på däck, verkar ge så där skumma oljud. Är det lite mer slitet på ett ställe på däcket efter någon obalans, så är det nog så att det låter lite "burrigt" och inte "malande". :lol: (lättförklarat...)

Min syn på svaren på dina frågor:
1. Var detta "naturligt" slitage pga den automatiska suspensionssänkningen över en viss hastighet? (Hade den inställd på 125 km/h, men nu har jag tagit bort automatiken. Ska bara köra på standardhöjd hädanefter.)
Tyvärr är det nog så. Inställningen låg kommer att få däcken nedslitna på insidan...många som kan intyga det med luftfjädring. Blir lite "common sense" då man trycker ner bilen i backen.
2. Eller var det felinställda cambervinklar?
Det skulle det OCKSÅ kunna vara, men mindre troligt. Jag kommer i samband med nya däck, se till att göra en hjulinställning i alla fall...kanske asap innan vinterhjulen åker på, så de inte heller bli lidande. Håll allt på standard-inställning, så bör det slita jämnt.
3. Ska jag annullera nästa verkstadsbesök, eller ska jag dit och be dem kolla cambervinklarna? Jag lutar åt ja, det ska jag nog göra.
Hehe...Ja, det ska du nog göra. :lol:
4. Vitsen med suspensionssänkningen, är den bara aerodynamisk? Mindre luftmotstånd i högre farter = mindre energiåtgång och större däcksåtgång = onödig, fördyrande finess?
Ja på alla dina påståenden. :geek:

Nä, dyr bil måste vara perfekt! :D ...i alla fall teoretiskt. ;)
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Sjungande bakaxel?

Inlägg av e5m1r »

Bara att inflika lite
Jag kör min bil på always low och har ingen antydan till snedslitning
Snart 8000 mil iofs på både sommar och vinterdäck
Så jag säger att det är fel hjulinställning sen kan low läget klart göra saker värre men det är inte roten till problemet
Gäller model S
Senast redigerad av e5m1r, redigerad totalt 1 gånger.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 25 jun 2016 19:05
Ort: Lund

Re: Sjungande bakaxel?

Inlägg av thomas76 »

Kör också bara i low och däcken var jämt slitna vid däck bytet. Har en Model S
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Användarvisningsbild
takarlsson
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 18 okt 2016 10:12
Ort: Malmö

Re: Sjungande bakaxel?

Inlägg av takarlsson »

okjhum skrev:
Ang. skakningarna (="tvättbrädan" antar jag), sa teknikern att de kommer från framvagnen, och "dem får man räkna med eftersom det är en så stark bil"!!!! :o
Jag fick svaret att det var för däcken var slitna och rest sig.
X EL Superbilen, supersnabb, superstark, supersyn, superljud, superdyr.
http://---- kredit på 1000kr för Supercharger laddning
Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
Ort: Moheda

Re: Sjungande bakaxel?

Inlägg av okjhum »

takarlsson skrev:
okjhum skrev:
Ang. skakningarna (="tvättbrädan" antar jag), sa teknikern att de kommer från framvagnen, och "dem får man räkna med eftersom det är en så stark bil"!!!! :o
Jag fick svaret att det var för däcken var slitna och rest sig.
Kanske nån som just bytt till nya däck kan bekräfta att skakningarna försvann då?
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
Ort: Moheda

Re: Sjungande bakaxel?

Inlägg av okjhum »

thomas76 skrev:
Kör också bara i low och däcken var jämt slitna vid däck bytet. Har en Model S
Jaha, i så fall är det ju inte low som är felet, utan helt enkelt hjulinställningen! Om Cambervinkeln alltså varit felinställd från början, borde Tesla bidra med en slant för nya däck.
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
Ort: Moheda

Re: Sjungande bakaxel?

Inlägg av okjhum »

Uppdatering 2018-11-07:
Var på servicestationen i förrgår och fick veta att cambervinkeln är fast på modell X och alltså inte kan justeras. Men "Cambervinkeln ökar vid acceleration och återgår till normal vid jämn hastighet. Kraftig acceleration bör alltså undvikas."

Men de fann att toe in-toe out-vinklarna behövde justeras, och när de gjorde det förbättrades cambervinklarna samtidigt.

Jag hade alltså bytt till (odubbade) vinterdäck, varvid missljudet i princip hade försvunnit, men det fanns ändå misstanke om något missljud av ungefär liknande slag, dvs hjulvarvsrelaterat. Det var min egen misstanke; ljudet var svagt, och ibland var jag inte övertygad själv. Men tydligen var det sant, för serviceteknikern höll med.
Missljudet från sommardäcken kom alltså från att de var så snedslitna runt hela innerkanten, att korden nästan syntes, medan mönstret på däcken i övrigt hade långt över godkänt djup. Det gällde alla fyra däcken, ca 5000 mil. Vinterdäcken skulle kanske komma att slitas likadant?

Serviceteknikern(a) kämpade hela dagen, från 9 till 5, med att finjustera vinklarna. Först hade de bytt alla hjulen och provkört för jämförelse, såsom någon annan också berättat ovan. De hade komplicerade instrument med laserstrålar och speglar för vinkelinställningarna. När de ändrade på ett ställe, ändrades andra ställen också. Till slut blev det bra och "gröna siffror" för alla sorters vinklar i tabellerna. När jag körde hem (20 mil), kändes det påtagligt tystare än när jag körde dit.

Som alltid var all personal mycket vänlig och serviceinriktad. Så jag fick inte lust att diskutera med dem om att Tesla borde ersätta mig för i förtid utslitna däck pga grundläggande felinställning i en ny bil. Men det är kanske ändå utsiktslöst att hoppas på någon sådan ersättning.
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Skriv svar