Favoritfärg

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Vilken är din favoritfärg?

Bild Solid Black
12
8%
Bild Midnight Silver Metallic
33
23%
Bild Deep Blue Metallic
31
22%
Bild Pearl White Multicoat
13
9%
Bild Red Multicoat
53
37%
 
Antal röster: 142

Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6500
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Favoritfärg

Inlägg av Tars »

Jerker skrev:
Tars skrev:
Jerker, du är värd en P3D med dragkrok.
Så jag kan åka ifrån alla fossiler vid ett rödljus trots att jag har en 6-meters husvagn bakpå! :mrgreen:
Helt korrekt.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1881
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Favoritfärg

Inlägg av themax »

Dottern vill ha röd
Sonen vill ha blå
Hustrun lutar åt silver
Jag på foliering av svarta

Ger mig fan på att det blir vit innan det är färdigt...
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Favoritfärg

Inlägg av Svenssons »

themax skrev:
Dottern vill ha röd
Sonen vill ha blå
Hustrun lutar åt silver
Jag på foliering av svarta

Ger mig fan på att det blir vit innan det är färdigt...
Lösningen är ju självklar! Bara köpa 4 stycken så blir alla nöjda. ;)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Favoritfärg

Inlägg av bonath »

themax skrev:
Dottern vill ha röd
Sonen vill ha blå
Hustrun lutar åt silver
Jag på foliering av svarta

Ger mig fan på att det blir vit innan det är färdigt...
Foliera... Randig...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3226
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Favoritfärg

Inlägg av Niklas Z »

Både den blåa och den röda färgen är väldigt snygga. Valde efter mycket tvekan blå, eftersom den kontrasterar snyggare mot den förhoppningsvis vita inredningen.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Favoritfärg

Inlägg av Surfaren »

bonath skrev:
themax skrev:
Dottern vill ha röd
Sonen vill ha blå
Hustrun lutar åt silver
Jag på foliering av svarta

Ger mig fan på att det blir vit innan det är färdigt...
Foliera... Randig...
Kanske USA:s flagga över hela bilen. Kan ju fuska lite och göra stjärnorna i silver, så får frun också sin färg.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19518
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Favoritfärg

Inlägg av Bjelke »

Surfaren skrev:
bonath skrev:
themax skrev:
Dottern vill ha röd
Sonen vill ha blå
Hustrun lutar åt silver
Jag på foliering av svarta

Ger mig fan på att det blir vit innan det är färdigt...
Foliera... Randig...
Kanske USA:s flagga över hela bilen. Kan ju fuska lite och göra stjärnorna i silver, så får frun också sin färg.
Det vore ju faktiskt jäkligt coolt! Det ÄR ju en jänkare dessutom :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 371
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Favoritfärg

Inlägg av Wilson »

$2500 (27200kr) för röd nu. Börjar bli lite löjligt va?
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Favoritfärg

Inlägg av snowtroll »

Wilson skrev:
$2500 (27200kr) för röd nu. Börjar bli lite löjligt va?
Hoppla, ja.

Ni fick väl också mail om att två färger nu kommer i begränsad upplaga för att speeda på produktionen: "Silver Metallic och Obsidian Svart Metallic erbjuds nu bara på begäran i begränsad upplaga för 21 800 kr."
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Favoritfärg

Inlägg av Remuz »

27200kr för röd i Sverige nu :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10892
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Favoritfärg

Inlägg av Jerker »

Nej, nu får det vara bra. Jag betalar inte så mycket för en speciell färg.

Svart, lilla batteriet, bakhjulsdrift, dragkrok. Undrar när den konfigurationen blir tillgänglig? Kommer Kia Niro med drag så ligger 3:an pyrt till för min del.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Favoritfärg

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Nej, nu får det vara bra. Jag betalar inte så mycket för en speciell färg.
Och så ojar sig folk över hur mycket andra tillverkare som Audi tar betalt för extrautrustning. Tesla är inte ett dyft bättre. Snarare tvärtom. Bara att tillvalslistan är så kort, det märks alltså inte lika mycket.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Favoritfärg

Inlägg av snowtroll »

mati skrev:
Jerker skrev:
Nej, nu får det vara bra. Jag betalar inte så mycket för en speciell färg.
Och så ojar sig folk över hur mycket andra tillverkare som Audi tar betalt för extrautrustning. Tesla är inte ett dyft bättre. Snarare tvärtom. Bara att tillvalslistan är så kort, det märks alltså inte lika mycket.
.. Ja det har du kanske rätt i.
Äh bara bilen kommer någon gång så blir jag nöjd :P
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Favoritfärg

Inlägg av bonath »

Jerker skrev:
Nej, nu får det vara bra. Jag betalar inte så mycket för en speciell färg.

Svart, lilla batteriet, bakhjulsdrift, dragkrok. Undrar när den konfigurationen blir tillgänglig? Kommer Kia Niro med drag så ligger 3:an pyrt till för min del.
Precis min spec. Foliera blir nog billigare. Nu é de j-vligt surt...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10892
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Favoritfärg

Inlägg av Jerker »

OK, Tesla har en mycket hedervärd ambition att bygga en "folkelbil". Men det visar sig alltså vara rätt svårt att hålla nere priserna när man samtidigt inte kan låta bli att hålla extremt hög svansföring kring bilens säkerhet, prestanda och teknologiska framkant. "Tesla don't make slow cars" som Elon sa på presentationen av 3:an.

Så, för att få ihop ekvationen att kunna sälja en sån bil till det egentligen inte alls särskilt folkliga priset $35000, tvingas man dels få upp produktionen i 500000 bilar/år och dels att hoppas på att tillräckligt många ändå är villiga att betala löjligt mycket för vissa tillbehör och uppgraderingar.

Det finns naturligtvis andra vägar att gå (t.ex. Sono Sion) men det är fortfarande väldigt få tillverkare med den ambitionen, dvs. att bygga en enkel, praktisk och robust bruksbil till ett vettigt pris. Alla de etablerade tillverkarna spottar ju ur sig den ena futuristiska elbilsprototypen efter den andra. Tesla vill både visa vägen för och tvinga andra tillverkare till att bygga elbilar. Det verkar ju ta sin tid. Men något man lyckats med över förväntan är att få tillverkarna att vilja ta fram "Tesladödare", och dessa betecknas av en störtflod av häftiga tekniska prylar och autonomi. Det var kanske inte det Elon tänkte på i första hand när han formulerade sin vision.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Favoritfärg

Inlägg av mati »

Faran jag ser är att andra tillverkare också dröjer med att ta fram en folkelbil (varför läser min hjärna alltid folkel-bil?)
Ju längre tid det tar att få ut den billiga Model 3-varianten desto mer tid får alla andra att fördröja lanseringen av sina så kallade Tesla-dödare. Det är väl ingen slump att t.ex. VW inte kommer till skott med sina relativt billiga I.D. bilar. De behöver inte vara snabba. De vet ju att Model 3 i budgetversion inte kommer förrän tidigast nästa höst.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3226
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Favoritfärg

Inlägg av Niklas Z »

Sen kan ju de etablerade tillverkarna tänka så här: om Tesla lyckas nå upp till 5000 M3/månad stadigvarande under andra halvan av 2018, samt öka till 10000/mån under senare delen av 2019 så utgör det ändå bara c:a 1 % av bilförsäljningen. En massiv marknad återstår för dem. Det krävs en riktigt rejäl höjning av Teslas produktion från 2019 och framåt för att de på allvar ska vara hotade.

Det vore skillnad om Tesla kunde förväntas producera säg 10 miljoner bilar 2021.

Lite annorlunda är det dock för de tillverkare som har en betydande del av sin försäljning i just den nisch där Model 3 konkurrerar.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Favoritfärg

Inlägg av evilirish »

Samtidigt ska de ju bygga två gigafactories till. Som vi vet om..
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3226
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Favoritfärg

Inlägg av Niklas Z »

Jodå, men vilka tidshorisonter talar vi om? Jag tror de tänker att de har några år på sig. Vi får väl se om de har rätt eller fel.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Favoritfärg

Inlägg av 12man »

Niklas Z skrev:
Sen kan ju de etablerade tillverkarna tänka så här: om Tesla lyckas nå upp till 5000 M3/månad stadigvarande under andra halvan av 2018, samt öka till 10000/mån under senare delen av 2019 så utgör det ändå bara c:a 1 % av bilförsäljningen. En massiv marknad återstår för dem. Det krävs en riktigt rejäl höjning av Teslas produktion från 2019 och framåt för att de på allvar ska vara hotade.

Det vore skillnad om Tesla kunde förväntas producera säg 10 miljoner bilar 2021.

Lite annorlunda är det dock för de tillverkare som har en betydande del av sin försäljning i just den nisch där Model 3 konkurrerar.
visserligen fortfarande inte så mycket i det stora hela men 5000 m3 i veckan är väl det korta målet och 10k/v för 2019
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Favoritfärg

Inlägg av Remuz »

Det blir också ett problem om kundernas förväntan blir M3 och man levererar 10miljoner avgasbilar som folk inte vill ha.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3226
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Favoritfärg

Inlägg av Niklas Z »

12man skrev:
Niklas Z skrev:
Sen kan ju de etablerade tillverkarna tänka så här: om Tesla lyckas nå upp till 5000 M3/månad stadigvarande under andra halvan av 2018, samt öka till 10000/mån under senare delen av 2019 så utgör det ändå bara c:a 1 % av bilförsäljningen. En massiv marknad återstår för dem. Det krävs en riktigt rejäl höjning av Teslas produktion från 2019 och framåt för att de på allvar ska vara hotade.

Det vore skillnad om Tesla kunde förväntas producera säg 10 miljoner bilar 2021.

Lite annorlunda är det dock för de tillverkare som har en betydande del av sin försäljning i just den nisch där Model 3 konkurrerar.
visserligen fortfarande inte så mycket i det stora hela men 5000 m3 i veckan är väl det korta målet och 10k/v för 2019
Kruxet är att marknaden är så gigantiskt och dessutom växer den stadigt, se t ex här:
http://www.worldometers.info/cars/
Bara under tioårsperioden från 2006 till 2016 växte världsproduktionen från 50 till 72 miljoner bilar per år. Det betyder att Tesla skulle behöva rampa upp produktionen i en helt absurd takt för att marknaden för avgasbilar ska minska. Det tror jag bidrar till att de etablerade tillverkarna inte känner en blåslampa i ryggen.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Verdi

Re: Favoritfärg

Inlägg av Verdi »

Remuz skrev:
Det blir också ett problem om kundernas förväntan blir M3 och man levererar 10miljoner avgasbilar som folk inte vill ha.
Folk vill absolut ha avgasbilar tyvärr. Så många fördomar mot elbilar fortfarande.

Visst finns det en enorm efterfrågan på elbilar relativt den måttliga produktionen men efterfrågan på avgasbilar är många ggr högre.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3226
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Favoritfärg

Inlägg av Niklas Z »

Framför allt vill nog folk ha en bil. Även om de föredrar en elbil så lär inte många avstå från att köpa en avgasbil bara för att det är svårt att få tag i en passande elbil med långa leveranstider på grund av att efterfrågan är större än tillverkningskapaciteten.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3184
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Favoritfärg

Inlägg av Leo »

De allra flesta kunder är INTE bilfantaster eller avgaskramare eller miljöfantaster. För de allra flesta är det det rent och slätt ett smidigt transportmedel.

Det innebär att de väljer en hyfsat bra/snygg/billig bil som passar deras behov.

Tror snarare att väldigt många skulle välja just en eldriven bil ”allt annat lika”. Tack vare fördelarna pigg, tyst, anses miljövänlig av många (dock inte alla) osv.

Så efterfrågan finns nog helt klart där. när de finns i samma utföranden/modeller som fossilbilar, kan köpas med snabb leverans, laddningen är löst oavsett om man laddar hemma/på resa.

När elbilen kostar ”ungefär” lika mycket att KÖPA/Leasa. Nej, många har nog trots allt svårt att tänka TCO =Total Cost of Ownership. Samma sak som att många köper dyrt på avbetalning, sitter med dyra onödiga abbonemang, är med i månadsklubbar, billig skrivare med dyra patroner osv. Dvs många köper det som inledningsvis är ”billigt” för att sen tyvärr stå där med en hög månads/driftskostnad istället.
Nu: BMW i4 eDrive40 600mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Skriv svar