Paris-mässan - #MONDIALPARIS

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Paris-mässan - #MONDIALPARIS

Inlägg av TeslaTissel »

Nu är den igång!

Och var det inte ett par Teslor därborta!?

Någon som är där och bevakar?

https://www.mondial-paris.com/fr/visiteur/auto
Skärmavbild 2018-10-02 kl. 17.24.52.png
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Paris-mässan - #MONDIALPARIS

Inlägg av Jerker »

Ja, model 3 skulle ju ställas ut och fransoser med reservationer skulle inbjudas att titta på den.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Paris-mässan - #MONDIALPARIS

Inlägg av TeslaTissel »

Jerker skrev:
Ja, model 3 skulle ju ställas ut och fransoser med reservationer skulle inbjudas att titta på den.
Ja, vi får hålla koll om det dyker upp något därifrån, men det är nog inga direkta omvälvande nyheter?

:roll:
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Paris-mässan - #MONDIALPARIS

Inlägg av Jerker »

Tja, det skulle vara om det sitter en CCS på den eller en dragkrok!
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Paris-mässan - #MONDIALPARIS

Inlägg av TeslaTissel »

Tesla Model 3 debuts at Paris Motor Show, attracts a crowd

https://electrek.co/2018/10/02/tesla-mo ... otor-show/
Skärmavbild 2018-10-02 kl. 19.52.13.png
Användarvisningsbild
hencjo
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 12 okt 2017 14:56
Ort: Härryda (Landvetter Göteborg flygplats)

Re: Paris-mässan - #MONDIALPARIS

Inlägg av hencjo »

Jag hoppas på att få reda på prislappen i Frankrike, eftersom det kommer ge en god indikation till priserna i Sverige.

Dessutom hoppas jag att vi får reda på vad det är för laddlösning (CCS?). Hade bilarna på plats på mässan haft CCS hade vi säkert redan hört om det nu.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Paris-mässan - #MONDIALPARIS

Inlägg av Bjelke »

Jag gissar på att det är den vanliga usa-bilen dom tagit dit...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Paris-mässan - #MONDIALPARIS

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
Jag gissar på att det är den vanliga usa-bilen dom tagit dit...
Så är det säkert.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Paris-mässan - #MONDIALPARIS

Inlägg av Franz »

Sitter på flyget hem just nu efter att ha varit på Parismässan. Tänkte skriva lite mer imorgon ;).
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Paris-mässan - #MONDIALPARIS

Inlägg av TeslaTissel »

Franz skrev:
Sitter på flyget hem just nu efter att ha varit på Parismässan. Tänkte skriva lite mer imorgon ;).
Förlåt ”Franz”. Men jag hittade detta klipp. Inte för jag begriper vad han snackar om, eh, en viss bilmodell.
Men det är från massan i varje fall. :^)

Hepp!

Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Paris-mässan - #MONDIALPARIS

Inlägg av Franz »

Jag var alltså på Paris-mässan i tisdags. Jag var där i egenskap av press eftersom jag tar bilder åt min sajt car.info (https://www.car.info/sv-se/event/paris-motor-show/2018).
Vi är där för att fota "alla" bilar eftersom vi håller på att bygga upp en katalog över alla bilar i världen och då gärna vill ha en bild av varje. D.v.s. det gäller att hänga på låset klockan 6:30 och sedan fota så mycket som möjligt innan det börjar bli för mycket folk. Förr eller senare kommer nästan alla montrar vara fulla med folk och då tar det väldigt lång tid att fotografera, alternativt att man får mycket folk med i bilen, öppna dörrar etc.

Är man först i en monter ser det dock ut så här:
Bild

Jag är ju på ganska många bilmässor och jag måste väl säga att Paris 2018 var mässan då det på allvar börjar bli laddbart som gäller. Istället för en massa prototyper och avlägsna framtidskoncept var det nu bilar som faktiskt såldes eller åtminstone var på gång inom kort. Det kändes dessutom som att intresset, hos de besökande som är en blandning av press, VIP etc., var större bland elbilarna än övriga bilar i samma monter. D.v.s. ville man t.ex. provsitta i Audis nya E-tron fick man vackert ställa sig i kö.

Efter att vi kände oss färdiga med fotograferingen (alternativt att det började bli för mycket folk) och vi var klara med gratis-champagnen (det är ju i Frankrike ;) ) bestämde vi oss för att gå runt till lite olika elbilar för att test-sitta och kolla lite allmänt på dem.

Bild
https://www.car.info/sv-se/spot/278742
Tesla Model 3:
Jag har ju sett bilen live förut, bland annat i och utanför Tesla-fabriken, men faktiskt inte varit inne i den. Jag tyckte faktiskt den kändes väldigt bra på insidan. Så länge man inte sitter fler än 2 vuxna där bak verkar även baksätet fungera fint. Jag kunde sitta bekvämt både i fram och baksäte och det fanns även marginal. Jag är bara kring 1,80 men det känns inte som att det varit några problem ifall jag varit längre. Väldigt snyggt på insidan, ACn var cool, skärmen väldigt rapp och materialen kändes gedigna. Bagageutrymmet känns ju stort och tillgängligt, för att vara en sedan då. Rejält med utrymme under golvet också.

Bild
https://www.car.info/sv-se/event/paris- ... =hierarchy
Mercedes EQC:
Stor och gedigen CUV. Man känner väl dels att det är en Mercedes men man anar ju snabbt att AMG-loggorna här och var samt Burrmester-högtalarna skvallrar om tillgänglighet av rätt dyra tillval. Inget fel i det så klart. Bagageutrymmet är väl "lagom" stort. Känns ungefär som en Audi A4 där bak. Lite trist med brist på utrymme under golvet och total avsaknad av frunk. Den riktigt stora förvåningen var dock den gigantiska mittkonsolen. Inte nog med att den är ganska bred mellan stolarna, den växer kraftigt på bredden på ett sådant sätt att benutrymmet på förar- och passagerarsida blir märkbart påverkade. Det kändes faktiskt lite trångt och då är jag ju inte direkt stor heller. Bra med åt de de bakre platserna åtminstone.

Bild
https://www.car.info/sv-se/event/paris- ... =hierarchy
Jaguar Ipace:
Man slås ju direkt av att bilen är väldigt hög men kort. Jag har ju sett bilen flera gånger tidigare men ändå. Insidan är fräsch och känns påkostad. Bra med utrymme både fram och bak. Skärmarna känns väl dock som att de ger ett intryck av att vara väldigt långt efter Tesla. Att det blinkade "Stop safely - Battery fault detected" kändes kanske inte helt förtroendegivande ;). Bagageutrymmet tror jag var lite större på den här bilen än Mercedesen.

Bild
https://www.car.info/sv-se/event/paris- ... =hierarchy
Audi E-tron:
Åtminstone när jag var där var det nog bilen med flest personer i och runt. Det kändes som att den här bilen var den av de 4 som hade minst lagt på inredning. D.v.s. en relativt "vanlig" Audi-känsla. Det fanns åtminstone 2 bilar så det kan hända att den andra var bättre eller att det fanns andra tillval så klart. Inget att påpeka om utrymmen utan de var bra. Till skillnad från Mercedesn och Jaguaren har den här bilen också ett litet lastutrymme under lastgolvet där bak. Det är dock med betoning på litet. Räcker väl till en papp-matkasse. Lite spännande med den här bilen var ju kameror istället för sidospeglar. Det första man slås av är hur stora "kamerorna" är. Eller egentligen själva kamerahuset eller vad man skall kalla det. D.v.s. de tar ändå betydande plats utåt, ungefär som en vanlig sidospegel fast utan att bygga lika mycket på höjden. De erbjuder säkert bättre aerodynamik men man har verkligen inte gått hela vägen här. På insidan är det ju små skärmar i dörrarna som visar motsvarande en backspegel. Placeringen är ganska lågt jämfört med en vanlig spegel men jag antar att man vänjer sig. Däremot känns de väldigt små. Bästa stället att avgöra om de duger är så klart inte på mässgolvet men jag är faktiskt lite skeptisk.
Bild

Jag var bara några minuter i / runt varje bil och skrev bara ner några intryck. Jag är så klart färgad av att ha varit Tesla-ägare ett bra tag så jag vill kanske ha det på ett visst sätt medan de traditionella tillverkarna kanske mer försöker se till att även befintliga ägare av märkenas bilar känner igen sig. Jag kan dock inte låta bli av att slås av att de andra 3 bilarna mer eller mindre är, storleksmässigt, CUV-varianter av Model 3 (d.v.s. Model Y) men mer prissatta åt Model S-hållet. En viktig skillnad är så klart att vi fortfarande väntar på att ens se Model Y medan de här ju faktiskt kan beställas.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Paris-mässan - #MONDIALPARIS

Inlägg av Pontus »

Såg du laddkontakten på 3an?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Paris-mässan - #MONDIALPARIS

Inlägg av Franz »

Pontus skrev:
Såg du laddkontakten på 3an?
Missade tyvärr det :(.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Paris-mässan - #MONDIALPARIS

Inlägg av TeslaTissel »

Snyggt jobb ”Franz”!

Sådant gillar vi! ;ˆ)

Hepp!
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Paris-mässan - #MONDIALPARIS

Inlägg av TeslaTissel »

Mer om Model 3 på Paris #MONDIAL 2018

Den pågår faktiskt fortfarande - till 14 oktober.

Skriv svar