Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

11 live, 20 building
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

12 live, 20 building
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

Bara enstaka dagar mellan varje som tas i drift nu ju :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Bara enstaka dagar mellan varje som tas i drift nu ju :)
Ja, det tar fart. De tror ju att det blir tresiffrigt vid årsskiftet. Fortsätter de i den takten kan det faktiskt vara realistiskt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

Den här tråden är ju den viktigaste för alla som funderar på långdistanselbilar utanför Tesla. Många beslut hänger ihop med hur fort och i vilken omfattning Ionity växer.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

HelectriC skrev:
Den här tråden är ju den viktigaste för alla som funderar på långdistanselbilar utanför Tesla. Många beslut hänger ihop med hur fort och i vilken omfattning Ionity växer.
Bilar som t.ex. Jaguar I-Pace, Hyundai Kona EV, VW I.D., Byton, Audi eTron, BMW iX3, Kia Niro Electric, DS3 Crossback och kanske även av intresse för Model 3 menar du?

Jag vet var man kan se kompletta listan på elbilar som går att beställa eller ställa sig på kö för! ;)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av TeslaTissel »

Svenssons skrev:
HelectriC skrev:
Den här tråden är ju den viktigaste för alla som funderar på långdistanselbilar utanför Tesla. Många beslut hänger ihop med hur fort och i vilken omfattning Ionity växer.
Bilar som t.ex. Jaguar I-Pace, Hyundai Kona EV, VW I.D., Byton, Audi eTron, BMW iX3, Kia Niro Electric, DS3 Crossback och kanske även av intresse för Model 3 menar du?

Jag vet var man kan se kompletta listan på elbilar som går att beställa eller ställa sig på kö för! ;)
Hur menar du?

Wikipedia? Länk: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_e ... _available

Hepp!
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av TiborBlomhall »

Det är kanske mer intressant vilka elbilar Ionity inte är bra nyhet för.

Som tex Nissan Leaf...
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

TeslaTissel skrev:

Hur menar du?

Wikipedia? Länk: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_e ... _available

Hepp!
Jag tänkte på en mycket närmare källa.... Jag glömde dock nämna eGolfen...
HelectriC.png
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av TeslaTissel »

Svenssons skrev:
TeslaTissel skrev:

Hur menar du?

Wikipedia? Länk: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_e ... _available

Hepp!
Jag tänkte på en mycket närmare källa.... Jag glömde dock nämna eGolfen...
HelectriC.png

Nu förstår jag bättre, ibland missar man att kolla tidigare inlägg, vilket är lite tokigt, men vi får nog dras med det.
Uppfattade det fanns en annan lista.

Letar på några tyska artiklar. Sedan dags för sängen.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
HelectriC skrev:
Den här tråden är ju den viktigaste för alla som funderar på långdistanselbilar utanför Tesla. Många beslut hänger ihop med hur fort och i vilken omfattning Ionity växer.
Bilar som t.ex. Jaguar I-Pace, Hyundai Kona EV, VW I.D., Byton, Audi eTron, BMW iX3, Kia Niro Electric, DS3 Crossback och kanske även av intresse för Model 3 menar du?

Jag vet var man kan se kompletta listan på elbilar som går att beställa eller ställa sig på kö för! ;)
:lol: sant...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

12 live, 23 building
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

12 live, 24 building :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
12 live, 24 building :lol:

Går nog undan. Undrar när de börjar bygga den första i Sverige?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
mati skrev:
12 live, 24 building :lol:

Går nog undan. Undrar när de börjar bygga den första i Sverige?
Japp. Den sista som kom typ 8 minuter efter den näst sista poppade upp i norra Danmark. Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Verdi skrev:
mati skrev:
12 live, 24 building :lol:

Går nog undan. Undrar när de börjar bygga den första i Sverige?
Japp. Den sista som kom typ 8 minuter efter den näst sista poppade upp i norra Danmark. Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.
https://ionity.eu/en/where-and-how.html

Får det till 10 live, 21 building enligt kartan. Eller finns det en annan lista?
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av vigge50 »

Verdi skrev:
mati skrev:
Verdi skrev:
mati skrev:
12 live, 24 building :lol:

Går nog undan. Undrar när de börjar bygga den första i Sverige?
Japp. Den sista som kom typ 8 minuter efter den näst sista poppade upp i norra Danmark. Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.
https://ionity.eu/en/where-and-how.html

Får det till 10 live, 21 building enligt kartan. Eller finns det en annan lista?
Förstasidan :)

https://ionity.eu/en
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
mati skrev:
Verdi skrev:
mati skrev:
12 live, 24 building :lol:

Går nog undan. Undrar när de börjar bygga den första i Sverige?
Japp. Den sista som kom typ 8 minuter efter den näst sista poppade upp i norra Danmark. Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.
https://ionity.eu/en/where-and-how.html

Får det till 10 live, 21 building enligt kartan. Eller finns det en annan lista?
När man zoomar in så ser man att vissa stationer är två pluppar. En på varje sida motorvägen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Henrik Torphammar »

mati skrev:
Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.
Det kommer nog ta tid innan det blir 150kW laddare där det idag inte finns 50kW. Som det ser ut idag och närtid, säg 2-3år så vinner man ju väldigt lite på att det kommer ett nätverk till på samma platser där det redan finns 50kW.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

Henrik Torphammar skrev:
mati skrev:
Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.
Det kommer nog ta tid innan det blir 150kW laddare där det idag inte finns 50kW. Som det ser ut idag och närtid, säg 2-3år så vinner man ju väldigt lite på att det kommer ett nätverk till på samma platser där det redan finns 50kW.
Tvärtom. Man vinner väldigt mycket. Både tid och säkerhet.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Henrik Torphammar skrev:
mati skrev:
Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.
Det kommer nog ta tid innan det blir 150kW laddare där det idag inte finns 50kW. Som det ser ut idag och närtid, säg 2-3år så vinner man ju väldigt lite på att det kommer ett nätverk till på samma platser där det redan finns 50kW.
Fast Ionity bygger sina laddare inte av humanitära skäl. De vill tjäna pengar. Om de sätter ett gäng 150kW-laddare bredvid en ensam slö 50-kilowattare med krånglig betallösning så kommer folk naturligtvis välja Ionitys laddare, framförallt om de har en bil som kan utnyttja effekten. Och det är ju meningen att dessa bilar blir fler nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Henrik Torphammar skrev:
mati skrev:
Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.
Det kommer nog ta tid innan det blir 150kW laddare där det idag inte finns 50kW. Som det ser ut idag och närtid, säg 2-3år så vinner man ju väldigt lite på att det kommer ett nätverk till på samma platser där det redan finns 50kW.
Fast Ionity bygger sina laddare inte av humanitära skäl. De vill tjäna pengar. Om de sätter ett gäng 150kW-laddare bredvid en ensam slö 50-kilowattare med krånglig betallösning så kommer folk naturligtvis välja Ionitys laddare, framförallt om de har en bil som kan utnyttja effekten. Och det är ju meningen att dessa bilar blir fler nu.
Ja i det läget blir ju 50kW-stolpen backup utifall 150-varianten är upptagen/trasig (om man nu har en bil för
högre effekt som sagt).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Henrik Torphammar »

Verdi skrev:
Henrik Torphammar skrev:
mati skrev:
Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.
Det kommer nog ta tid innan det blir 150kW laddare där det idag inte finns 50kW. Som det ser ut idag och närtid, säg 2-3år så vinner man ju väldigt lite på att det kommer ett nätverk till på samma platser där det redan finns 50kW.
Tvärtom. Man vinner väldigt mycket. Både tid och säkerhet.
inom 2-3år?????

Nämn en enda bil som kan ta 150kW som finns inom 3år.
mati skrev:
Henrik Torphammar skrev:
mati skrev:
Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.
Det kommer nog ta tid innan det blir 150kW laddare där det idag inte finns 50kW. Som det ser ut idag och närtid, säg 2-3år så vinner man ju väldigt lite på att det kommer ett nätverk till på samma platser där det redan finns 50kW.
Fast Ionity bygger sina laddare inte av humanitära skäl. De vill tjäna pengar. Om de sätter ett gäng 150kW-laddare bredvid en ensam slö 50-kilowattare med krånglig betallösning så kommer folk naturligtvis välja Ionitys laddare, framförallt om de har en bil som kan utnyttja effekten. Och det är ju meningen att dessa bilar blir fler nu.
150kW där du ändå får typ samma som 50kW kan ge fast med högre pris? Notera att jag talar om 2-3år, ser inga bilar på lut som kan ladda med mer än 70kW i den horisonten. Det ser snarare tvärt om ut att bilarna får mindre batterier, går längre och förblir kring 50kW laddeffekt.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av vigge50 »

Henrik Torphammar skrev:
Verdi skrev:
Henrik Torphammar skrev:
mati skrev:
Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.
Det kommer nog ta tid innan det blir 150kW laddare där det idag inte finns 50kW. Som det ser ut idag och närtid, säg 2-3år så vinner man ju väldigt lite på att det kommer ett nätverk till på samma platser där det redan finns 50kW.
Tvärtom. Man vinner väldigt mycket. Både tid och säkerhet.
inom 2-3år?????

Nämn en enda bil som kan ta 150kW som finns inom 3år.
mati skrev:
Henrik Torphammar skrev:
mati skrev:
Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.
Det kommer nog ta tid innan det blir 150kW laddare där det idag inte finns 50kW. Som det ser ut idag och närtid, säg 2-3år så vinner man ju väldigt lite på att det kommer ett nätverk till på samma platser där det redan finns 50kW.
Fast Ionity bygger sina laddare inte av humanitära skäl. De vill tjäna pengar. Om de sätter ett gäng 150kW-laddare bredvid en ensam slö 50-kilowattare med krånglig betallösning så kommer folk naturligtvis välja Ionitys laddare, framförallt om de har en bil som kan utnyttja effekten. Och det är ju meningen att dessa bilar blir fler nu.
150kW där du ändå får typ samma som 50kW kan ge fast med högre pris? Notera att jag talar om 2-3år, ser inga bilar på lut som kan ladda med mer än 70kW i den horisonten. Det ser snarare tvärt om ut att bilarna får mindre batterier, går längre och förblir kring 50kW laddeffekt.
I Pace
Kona EV
Kia Niro
Audi eTron
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Henrik Torphammar »

vigge50 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Verdi skrev:
Henrik Torphammar skrev:
mati skrev:
Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.
Det kommer nog ta tid innan det blir 150kW laddare där det idag inte finns 50kW. Som det ser ut idag och närtid, säg 2-3år så vinner man ju väldigt lite på att det kommer ett nätverk till på samma platser där det redan finns 50kW.
Tvärtom. Man vinner väldigt mycket. Både tid och säkerhet.
inom 2-3år?????

Nämn en enda bil som kan ta 150kW som finns inom 3år.
mati skrev:
Henrik Torphammar skrev:
mati skrev:
Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.
Det kommer nog ta tid innan det blir 150kW laddare där det idag inte finns 50kW. Som det ser ut idag och närtid, säg 2-3år så vinner man ju väldigt lite på att det kommer ett nätverk till på samma platser där det redan finns 50kW.
Fast Ionity bygger sina laddare inte av humanitära skäl. De vill tjäna pengar. Om de sätter ett gäng 150kW-laddare bredvid en ensam slö 50-kilowattare med krånglig betallösning så kommer folk naturligtvis välja Ionitys laddare, framförallt om de har en bil som kan utnyttja effekten. Och det är ju meningen att dessa bilar blir fler nu.
150kW där du ändå får typ samma som 50kW kan ge fast med högre pris? Notera att jag talar om 2-3år, ser inga bilar på lut som kan ladda med mer än 70kW i den horisonten. Det ser snarare tvärt om ut att bilarna får mindre batterier, går längre och förblir kring 50kW laddeffekt.
I Pace
Kona EV
Kia Niro
Audi eTron
Möjligtvis Audi etron av de du nämnde, den vet jag inget om. Niro och Kona studsar till på 70kW en liten stund verkar det som.

Inga 150kW på långa vägar iaf.



VW ID? tveksamt va?

Model 3?? Kanske, i så fall får jag äta upp det jag skrivit.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Skriv svar