Voi - vilken grej!!

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Voi - vilken grej!!

Inlägg av dstr »

Ångesten de dagar man behöver ta bilen till jobbet vid Stureplan är rätt stor. 20 minuter för att köra in till stan och så leta parkering 30 minuter för att inte hamna på t-baneavstånd.

Med https://www.voiscooters.com/ så kan man ta en godtycklig parkering ngn kilometer från jobbet och få sig en uppfriskande och härlig färd sista biten. :)

Rekommenderas!

(dock så är jag galet nyfiken på vad som händer när snön kommer, och snöplogen klipper alla sparkcyklar som står och dräller på trottoaren)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Voi - vilken grej!!

Inlägg av TiborBlomhall »

dstr skrev:
(dock så är jag galet nyfiken på vad som händer när snön kommer, och snöplogen klipper alla sparkcyklar som står och dräller på trottoaren)
Då säger man "oi voi" (finnarna i alla fall) :lol:
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Voi - vilken grej!!

Inlägg av fth »

Kul grej, det finns ju ett par till liknande tjänster, t.ex. Lime, dom erbjuder alla dessutom möjlighet för ungdomar att tjäna en extraslant genom att samla in, ladda, och placera ut sparkcyklarna igen. Jag hade själv undrat just hur dom skötte uppladdningen, eftersom sparkcyklarna står och dräller mest överallt utan någon laddplats i sikte.

En tanke som slog mig var att Tesla skulle kunna tillhandahålla elscooters vid SuC (själva eller via partnerskap), då skulle man ju slippa sitta på tråkiga tyska "tankstelle" när man laddar och istället kunna ta en sväng i omgivningarna. :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Voi - vilken grej!!

Inlägg av bylund »

Fast de säljer väl in idén till markägaren att man stannar kvar och strör pengar omkring sig på stället medan man laddar? Så då kanske de inte vill underlätta att man drar iväg?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Voi - vilken grej!!

Inlägg av kallekula »

Redan värt 500 millar tydligen! Kanske skulle köpa några scooters nästa gång jag är på Gekås...

https://www.breakit.se/artikel/15886/aa ... -4-manader
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Voi - vilken grej!!

Inlägg av vigge50 »

fth skrev:
Kul grej, det finns ju ett par till liknande tjänster, t.ex. Lime, dom erbjuder alla dessutom möjlighet för ungdomar att tjäna en extraslant genom att samla in, ladda, och placera ut sparkcyklarna igen. Jag hade själv undrat just hur dom skötte uppladdningen, eftersom sparkcyklarna står och dräller mest överallt utan någon laddplats i sikte.

En tanke som slog mig var att Tesla skulle kunna tillhandahålla elscooters vid SuC (själva eller via partnerskap), då skulle man ju slippa sitta på tråkiga tyska "tankstelle" när man laddar och istället kunna ta en sväng i omgivningarna. :D

/fth
Dessa erbjuder också ersättning till de som tar hem skotrarna och laddar de hemma.
Verdi

Re: Voi - vilken grej!!

Inlägg av Verdi »

kallekula skrev:
Redan värt 500 millar tydligen! Kanske skulle köpa några scooters nästa gång jag är på Gekås...

https://www.breakit.se/artikel/15886/aa ... -4-manader

Löjlig värdering. Man kanske skulle sno ihop en hipstervänlig idé och samla ihop några hundra miljoner i kapital? Inte är det väl nån som märker om ett tiotal miljoner "råkar" hamna på ett konto som jag själv bestämmer över? :roll:

Vad är det med alla transportlösningar egentligen? Pod-taxis osv osv. I Stockholm finns ju redan tunnelbana. Vad är det för fel på den?
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Voi - vilken grej!!

Inlägg av kallekula »

Verdi skrev:
Vad är det med alla transportlösningar egentligen? Pod-taxis osv osv. I Stockholm finns ju redan tunnelbana. Vad är det för fel på den?
Kanske borde byta namn till "T-banefy" eller liknande. Kan nog få upp intresset :)
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Voi - vilken grej!!

Inlägg av Ric »

Vanliga cyklar verkar både bekvämare och säkrare.
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Voi - vilken grej!!

Inlägg av ellerstrom »

Är själv sugen på att köpa en sådan. Hade varit skönt att ha när det behövs, och är inte så fasligt dyra heller:

https://www.aliexpress.com/item/Origina ... 50814.html
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Voi - vilken grej!!

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
Vad är det med alla transportlösningar egentligen? Pod-taxis osv osv. I Stockholm finns ju redan tunnelbana. Vad är det för fel på den?
Tunnelbana kostar mycket, tar lång tid, är trångt och man får tampas med massa idioter. Tjänster som Voi är perfekt om de blir tillräckligt utbyggda.

Själv funderar jag på en egen elscooter.
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Voi - vilken grej!!

Inlägg av ochso »

OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:
Vad är det med alla transportlösningar egentligen? Pod-taxis osv osv. I Stockholm finns ju redan tunnelbana. Vad är det för fel på den?
Tunnelbana kostar mycket, tar lång tid, är trångt och man får tampas med massa idioter. Tjänster som Voi är perfekt om de blir tillräckligt utbyggda.

Själv funderar jag på en egen elscooter.
Problemet med tunnelbanan är väl som med alla tåg. Den utgår från en plats man inte är på och anländer till en destination man inte vill till och är känslig för störningar.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Voi - vilken grej!!

Inlägg av fth »

vigge50 skrev:
Dessa erbjuder också ersättning till de som tar hem skotrarna och laddar de hemma.
Jo, det var ju det jag skrev ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi

Re: Voi - vilken grej!!

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:
Vad är det med alla transportlösningar egentligen? Pod-taxis osv osv. I Stockholm finns ju redan tunnelbana. Vad är det för fel på den?
Tunnelbana kostar mycket, tar lång tid, är trångt och man får tampas med massa idioter. Tjänster som Voi är perfekt om de blir tillräckligt utbyggda.

Själv funderar jag på en egen elscooter.
Som om trafiken är fri från idioter... ;) Dessutom får du tampas med regn, snö, slask, kyla, hetta...

En egen måste ju vara mycket bättre om man nu vill åka el-scooter. Får lätt plats i bilen och lätta att ta med sig när man kommer fram. Vilket gör värderingen av Voi ännu konstigare.
Verdi

Re: Voi - vilken grej!!

Inlägg av Verdi »

ochso skrev:
OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:
Vad är det med alla transportlösningar egentligen? Pod-taxis osv osv. I Stockholm finns ju redan tunnelbana. Vad är det för fel på den?
Tunnelbana kostar mycket, tar lång tid, är trångt och man får tampas med massa idioter. Tjänster som Voi är perfekt om de blir tillräckligt utbyggda.

Själv funderar jag på en egen elscooter.
Problemet med tunnelbanan är väl som med alla tåg. Den utgår från en plats man inte är på och anländer till en destination man inte vill till och är känslig för störningar.
Nu har jag ingen större erfarenhet av just Stockholms tunnelbana men i andra städer tycker jag det har fungerat bra. Kanske Stockholm har för få linjer/stationer?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Voi - vilken grej!!

Inlägg av fth »

Verdi skrev:
Nu har jag ingen större erfarenhet av just Stockholms tunnelbana men i andra städer tycker jag det har fungerat bra. Kanske Stockholm har för få linjer/stationer?
Jag bor i Stockholm och tycker tunnelbanan fungerar alldeles utmärkt (iaf nu, när dom bytte signalsystem på gröna linjen för några år sedan var det katastrof).
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Voi - vilken grej!!

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:
Vad är det med alla transportlösningar egentligen? Pod-taxis osv osv. I Stockholm finns ju redan tunnelbana. Vad är det för fel på den?
Tunnelbana kostar mycket, tar lång tid, är trångt och man får tampas med massa idioter. Tjänster som Voi är perfekt om de blir tillräckligt utbyggda.

Själv funderar jag på en egen elscooter.
Som om trafiken är fri från idioter... ;) Dessutom får du tampas med regn, snö, slask, kyla, hetta...

En egen måste ju vara mycket bättre om man nu vill åka el-scooter. Får lätt plats i bilen och lätta att ta med sig när man kommer fram. Vilket gör värderingen av Voi ännu konstigare.
Fast Voi tävlar ju inte mot bilen, idén är ju transport i stan och då är bilen inget direkt alternativ. Jag lär ju knappast ta bilen från St Eriksplan till Centralen t.ex.

Voi har ju fördelen att finns de mer eller mindre överallt kan man ju åka från en plats dit man vill och parkera den där. Tror dock inte kommunen kommer tillåta tusentals elscootrar som står överallt på trottoaren.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Voi - vilken grej!!

Inlägg av 12man »

ellerstrom skrev:
Är själv sugen på att köpa en sådan. Hade varit skönt att ha när det behövs, och är inte så fasligt dyra heller:

https://www.aliexpress.com/item/Origina ... 50814.html
Och här
https://www.netonnet.se/art/hem-hushall ... 420.12957/
3290:-
ms 76132 "Eleamore"
Verdi

Re: Voi - vilken grej!!

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:
Vad är det med alla transportlösningar egentligen? Pod-taxis osv osv. I Stockholm finns ju redan tunnelbana. Vad är det för fel på den?
Tunnelbana kostar mycket, tar lång tid, är trångt och man får tampas med massa idioter. Tjänster som Voi är perfekt om de blir tillräckligt utbyggda.

Själv funderar jag på en egen elscooter.
Som om trafiken är fri från idioter... ;) Dessutom får du tampas med regn, snö, slask, kyla, hetta...

En egen måste ju vara mycket bättre om man nu vill åka el-scooter. Får lätt plats i bilen och lätta att ta med sig när man kommer fram. Vilket gör värderingen av Voi ännu konstigare.
Fast Voi tävlar ju inte mot bilen, idén är ju transport i stan och då är bilen inget direkt alternativ. Jag lär ju knappast ta bilen från St Eriksplan till Centralen t.ex.

Voi har ju fördelen att finns de mer eller mindre överallt kan man ju åka från en plats dit man vill och parkera den där. Tror dock inte kommunen kommer tillåta tusentals elscootrar som står överallt på trottoaren.
Vem har sagt nåt om bil? Jag skrev för fth:s fall så vore det kanske bättre med en egen då han först tar bilen och sen åker sista biten med el-scooter.

Med el-scooter måste du också köra i trafiken. Antingen på cykelväg eller på vanlig väg. Du får inte köra på trottoaren. Och då är man oskyddad mot väder och vind, bilar, cyklister, bussar... Funkar väl en ljummen söndagsmorgon i semestertider. I rusningstrafik i februari efter ett snöfall lär det inte vara fullt så trevligt. :lol:

Med det sagt så är det en klockren idé om man vill verka progressiv och miljövänlig och dra in en massa riskkapital på det. Men precis som det där pod-taxibolaget så kommer de nog aldrig gå med vinst.

Förresten, har Stockholms stad slutat med sina cyklar som man kunde låna/hyra?
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Voi - vilken grej!!

Inlägg av ochso »

Verdi skrev:
ochso skrev:
OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:
Vad är det med alla transportlösningar egentligen? Pod-taxis osv osv. I Stockholm finns ju redan tunnelbana. Vad är det för fel på den?
Tunnelbana kostar mycket, tar lång tid, är trångt och man får tampas med massa idioter. Tjänster som Voi är perfekt om de blir tillräckligt utbyggda.

Själv funderar jag på en egen elscooter.
Problemet med tunnelbanan är väl som med alla tåg. Den utgår från en plats man inte är på och anländer till en destination man inte vill till och är känslig för störningar.
Nu har jag ingen större erfarenhet av just Stockholms tunnelbana men i andra städer tycker jag det har fungerat bra. Kanske Stockholm har för få linjer/stationer?
Visst funkar tunnelbanan bra. Men Stockholm är så liten stad, så man tar sig fram mycket lättare med cykel, moppe eller dylikt. Jag har elmoped på kontoret och kommer alltid fram snabbare i stan än tunnelbanan, trots att jag håller mig till 25 km/h. Det är ganska glest mellan stationerna i stan och krävs ofta byte mellan linjer för att komma fram.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Voi - vilken grej!!

Inlägg av fth »

Verdi skrev:
Jag skrev för fth:s fall så vore det kanske bättre med en egen då han först tar bilen och sen åker sista biten med el-scooter.
Ja, jag har funderat på att köpa en Xiaomi M365 och ha i frunken/trunken, men jag tyckte det kunde vara en kul grej om det fanns några elskotrar tillgängliga på SuC för mer "casual users" :)

Man skulle t.ex. kunna koppla det till appen och endast göra det möjligt att starta sparkcykeln om man har sin Tesla på laddning, och det skulle förstås bara vara någon poäng om det faktiskt finns något ställe att åka till inom rimligt avstånd, vissa SuC är ju verkligen bortom all ära och redlighet ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Voi - vilken grej!!

Inlägg av dstr »

fth skrev:
Verdi skrev:
Jag skrev för fth:s fall så vore det kanske bättre med en egen då han först tar bilen och sen åker sista biten med el-scooter.
Ja, jag har funderat på att köpa en Xiaomi M365 och ha i frunken/trunken, men jag tyckte det kunde vara en kul grej om det fanns några elskotrar tillgängliga på SuC för mer "casual users" :)

Man skulle t.ex. kunna koppla det till appen och endast göra det möjligt att starta sparkcykeln om man har sin Tesla på laddning, och det skulle förstås bara vara någon poäng om det faktiskt finns något ställe att åka till inom rimligt avstånd, vissa SuC är ju verkligen bortom all ära och redlighet ;)

/fth
Jag tar bilen relativt sällan till innerstan, och en egen el-scooter har rätt låg WAF, så jag kommer fortsätta hyra.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Voi - vilken grej!!

Inlägg av helix »

:(

"El-scootrarna har intagit Stockholm. Klagomålen kring de kontroversiella fordonen börjar komma in och staden arbetar nu för att förbjuda scootrarna, kan Di Digital avslöja."

https://digital.di.se/artikel/hotet-mot ... scootrarna
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Voi - vilken grej!!

Inlägg av dstr »

helix skrev:
:(

"El-scootrarna har intagit Stockholm. Klagomålen kring de kontroversiella fordonen börjar komma in och staden arbetar nu för att förbjuda scootrarna, kan Di Digital avslöja."

https://digital.di.se/artikel/hotet-mot ... scootrarna
Knepigt läge. Tror knappast det är möjligt. Känns mer som lobbying från taxi-håll.

"Jag blev först prejjad av en hyrbil från Hertz, sen parkerade han som ett arsel så jag inte fick plats. Nu förbjuder vi Hertz hyrbilar i innerstan!!!" - kommer inte någon säga, någonsin.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Voi - vilken grej!!

Inlägg av OfarligTesla »

Fast elscootrarna är ju rätt ivägen så som folk ställer dem på trottoaren, förstår att kommunen inte vill att det skall växa för mycket.
Skriv svar