Premiumljud

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
comfort46
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 30 aug 2018 14:25

Premiumljud

Inlägg av comfort46 »

Åsså en kommentar om ljudkvaliten i premium, jag blir lite konfunderad när jag läser att folk hissar upp basen och diskanten i equalizern ? själv är jag ”audiofil” och lyssnar hemma på en anläggning med marknadens rakaste frekvenskurva och om jag kör eq på 0 rakt över i bilen hör jag en extremt överstyrd mjukgummibas som dränker allt utom den hårda vassa diskanten.
För att få en någorlunda rak kurva ställer jag in -4, 0, 0, -1, -2 och då tycker jag att kvaliten blir minst lika bra som det bästa Mercedes, BMW och VW presterat (väljer alltid maxat system) och närmar sig rakhet i förhållande till hemma. Ok, bortsett från att baslådan sabbar lite p.gr.av. sin svampighet, det blir inte det riktiga stompet men det har å andra sidan ingen annan bil haft heller...

Visst är ljudkvalite en smaksak och ingen har ”rätt” men jag tycker att det behövs en extra kommentar för de som kanske tvekar att ta premium för ljudets skull. Jag jämförde med standardljudet innan köp och det var ... pinsamt...dåligt. Standard alltså. TeslaFörsäljaren hade ställt in premiumljudet precis så, hissad bas o.s.v. och i min värld motsvarar det bildinställningarna på Elgigantens TV-apparater med ögonbedövande överdriven ljus/kontrast och s.k. bildförbättringar som förstör bildkvaliten effektivt.

Så, för somliga av er, om ni har möjlighet till provlyssning innan köp, testa mitt förslag till inställning innan ni jämför standard med premium...
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5490
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Premiumljud

Inlägg av Gustafsson »

Ljudkvalitet är en otroligt subjektivt upplevd parameter. I förra bilen hade jag standardljud och i den nya premium. Den tydligaste skillnaden var avsaknad av bas i den gamla. Skulle gärna se frekvenskurvor och spec på ljudanläggningarna i Teslorna. Under körning är ju ändå minst 50- 60 dB av tillgänglig dynamik uppäten av ljud från vägen så några större hifi upplevelser får man ju inte hur som helst.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
comfort46
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 30 aug 2018 14:25

Re: Premiumljud

Inlägg av comfort46 »

I varje fall i min bil är däcksljudet ganska lågfrekvent och det blandar sig i baslådans whompande i viss musik vilket gör att basen mullrar på ännu mer svampigt. -4 ....
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Re: Premiumljud

Inlägg av Hyted »

Har du s eller x?
Användarvisningsbild
comfort46
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 30 aug 2018 14:25

Re: Premiumljud

Inlägg av comfort46 »

S
men det lär väl vara samma svampbaslåda i X ?
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Premiumljud

Inlägg av unumlapis »

Kan inte mer än vara enig att hade varit bra om ljudet i Tesla med Hifi ljudet hade varit klangneutralt för precis som du säger så jag drar även ner kurvorna för att få ett mer neutralt ljud samt att ljudet är väldigt centrerat. Så har för stunden även flyttat bak centrumpunkten en bit. Så ljust på ljudet har Tesla en hel del att jobba med och vore kanske bra om de tog in någon bra tonmeister som kan bilar och som kan hjälpa med att få fram något som är... just det - klangneutralt.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Premiumljud

Inlägg av johan_w »

Jag hade en S90D innan med standardljud och har nu en S100D med premium.

Jag är ingen ljudnörd, men kan säga att jag bara upplever skillnaden som liten! Ljudet är bättre med premium men upplever det inte som massor och hade inte betalt några större summor för det!
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Premiumljud

Inlägg av Splfredde »

Får nog klassa mig som nörd eller idiot :)
Det går inte att jämföra hifihögtalare i hemmet med ljud i bilen. Förutsättningarna i bilen är extremt dåliga i jämförelse.
En sak när man står stilla men en helt annan i 70km/h och än värre i 140km/h med vindbrus och vägljud från bra asfalt och dålig asfalt.
Man sitter dessutom inte centrerat mellan högtalarna, dvs du lyssnar i praktiken inte på alla högtalarna samtidigt det är lite tidsförskjutning.
Testa att flytta huvudet från stolsryggen till ovan ratten så får du klockrent bevis. Det är samma sak när du flyttar dig i soffan hemma.
Sedan låter ju inte en rak frekvenskurva bra i alla öron. Örat har olika frekvensgångar precis som en mikrofon av olika kvalite har.
Däremot är ju en rak frekvenskurva ett bra utgångsläge för att göra sina personliga korrigeringar ifrån :)
Tilläggas skall också att en rak frekvensgång anges inom ett spann med en avvikelse, tex. 20-20000hz +/- 3db(decibel).
Då ska man veta att en höjning på 3db kräver dubbel effekt!!!
Vi kan konstatera att ljudupplevelsen är i högsta grad personlig, därav tycker vissa att standardljudet låter ok medans andra föredrar premium.
Likaså vill man justera EQ olika :)
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 290
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: Premiumljud

Inlägg av Xmag »

Beror väldigt mycket på vilken typ av musik som skall spelas. Akustisk jazz eller Trance kräver helt olika saker av anläggningen. Hur man lyssnar spelar också roll, lyssnar man aktivt eller vill man ha bra basdunk för att höja humöret? Vill man känna basen i kroppen eller vill man höra alla nyanser i musiken? Som nån påpekade så spelar det också roll om man står i bilkö eller om man kör på motorväg. Det finns inget rätt svar som många varit inne på. Det är lite som kläder vissa kläder klär en person perfekt men en annan kan inte alls bära upp plagget. Ljudanläggningen skall passa alla, allt och all typ av musik, och tal, i en extremt jobbig miljö där olika personer (med olika ljudsmak) sitter olika nära olika högtalare.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Premiumljud

Inlägg av Splfredde »

Tesla har ganska hög diskantnivå standard men samtidigt är det ofta höga toner vi hör sämre på, därav att många vill höja diskanten.
Basen har sämre verkningsgrad vilket inte är unikt i sig utan ganska generellt särskillt i bilar med små element. därav vill många höja basen :)
På hemmahögtalare med större element(och allra viktigast lådor som är rätt avstämda) är verkningsgraden högre, särskillt under 63hz där de flesta mindre bilelement kroknar rejält.
Bifogar enklare mätning från mitt bygge i Teslan(som är utslängt nu), med och utan baslåda! Observera lite gain på steget till basen som passade mitt öra :)
Mikrofonen hängde dock i backspegeln där det också är högre nivå på basen....
Tesla_baslåda.JPG
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Premiumljud

Inlägg av Splfredde »

unumlapis skrev:
Kan inte mer än vara enig att hade varit bra om ljudet i Tesla med Hifi ljudet hade varit klangneutralt för precis som du säger så jag drar även ner kurvorna för att få ett mer neutralt ljud samt att ljudet är väldigt centrerat. Så har för stunden även flyttat bak centrumpunkten en bit. Så ljust på ljudet har Tesla en hel del att jobba med och vore kanske bra om de tog in någon bra tonmeister som kan bilar och som kan hjälpa med att få fram något som är... just det - klangneutralt.

Intressant gällande flyttning av centrumpunkten bakåt :)
Eftersom bakhögtalarna har högpassfilter, dvs de spelar inte hela basregistret nedåt så innebär en flyttning av centrumpunkten bakåt i praktiken en sänkning av basen.
Likaså sitter det inga diskanter bak och bredbandselementen spelar alltså inte lika "rakt" upp i det högre registret dvs sänker man i praktiken även diskanten :)

Utöver detta har alla högtalare olika frekvensgång off-axis dvs även om de spelar spikrakt framifrån så ändras frekvensgången när du lyssnar från sidan!
Se tex. på den gamla Peerless-klassikern 810665, en diskant som sitter i många gamla hifihögtalare.
Den tappar ca 15 db vid 15khz om man lyssnar 60 grader off-axis dvs ungefärlig vinkel till vänster fram diskant från förarplatsen!
Så man kan konstatera att bilens förutsättningar inte är lätta, dels med reflektioner från alla håll, olika vinklar och avstånd till alla högtalare!

Därav ska man nog hellre gå på egen upplevelse och smak än uppmätta siffror :)
Peerless tweeter 810665.JPG
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Premiumljud

Inlägg av Tars »

Nörderiet på detta forum är underbart!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Premiumljud

Inlägg av kanylbullen »

jag är absolut ingen audiofil men jag gillar när ljudet är högt och grötigt och låter så att andra störs av det och det åstadkom jag verkligen med premiumljudet i min gamla model S. Har tyvärr standardljudet nu i min X och det är *acceptabelt*, om jag ska vara snäll. Men jag saknar högtalaren i bakluckan, både den vanliga och subben förstås.

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Premiumljud

Inlägg av kler »

Jag brukade bry mig om ljud (har spelat in ganska mycket musik i mina dar), men har slutat med det. Behövs inte när man diggar Ariel Pink :)
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
Camper63
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 20 jan 2017 09:57
Ort: Vänersborg

Re: Premiumljud

Inlägg av Camper63 »

Hade en hyrbil Golf häromdagen. Fattigaste versionen tror jag eller en av de enklare i alla fall. Tyckte ljudet via bluetooth (iphone) var bättre än i min model s med premiumljud via bluetooth. Inte högre men upplevde det som bättre mer musikaliskt.
Finns det nåt sätt att förbättra ljudet i Teslan? Nu streamar jag spotify via bluetooth 320 kbps (premium). Tror det är 320.
Ska man byta högtalare eller finns det nåt smartare sätt?
Model Y LR -21
Mini electric -22
S90D -17 såld
Verdi

Re: Premiumljud

Inlägg av Verdi »

Finns det några jämförelser mellan det gamla och det nya premiumljudet?
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Premiumljud

Inlägg av lobbin »

Camper63 skrev:
Nu streamar jag spotify via bluetooth 320 kbps (premium). Tror det är 320.
Ska man byta högtalare eller finns det nåt smartare sätt?
Android eller iPhone? Beroende på modell kan du tappa en hel del genom att inte köra med inbyggda spelaren.
Användarvisningsbild
Camper63
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 20 jan 2017 09:57
Ort: Vänersborg

Re: Premiumljud

Inlägg av Camper63 »

Iphone 8. Har en docka i bilen Kan man koppla in telefonen där och köra spotify den vägen med bättre ljud kanske?.?
Model Y LR -21
Mini electric -22
S90D -17 såld
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Premiumljud

Inlägg av Legato »

Camper63 skrev:
Iphone 8. Har en docka i bilen Kan man koppla in telefonen där och köra spotify den vägen med bättre ljud kanske?.?
Med iPhone så ska du kunna få bra Bluetooth-ljud. För Android går det inte tyvärr så Teslan saknar stöd för tex LDAC :(
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
AKarlsson
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 16 jun 2018 15:46

Re: Premiumljud

Inlägg av AKarlsson »

Kan ni inte lägga upp bilder på EQ inställningarna? Jag har en X men vore intressant att testa andras inställningar.
Sen är det klart att preferens och vilken typ av musik man lyssnar på spelar in.
Skriv svar