Jaguar I-Pace
Moderator: Redaktion
Re: Jaguar I-Pace
Förstår syftet, men oj vad det här kan bli knepigt med alla högfrekventa ljud. Behövs det verkligen?
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Jaguar I-Pace
Kunde inte avstå frestelsen att lägga in det där i min blogg som här klistrats in i inlägget nedan, så ni slipper gå till den,helix skrev:Förstår syftet, men oj vad det här kan bli knepigt med alla högfrekventa ljud. Behövs det verkligen?
Jaguar lanserar ljud-varningssystem för fotgängare: Länk: http://blog.ho-form.se/?p=6055
För första gången är det elbilen Jaguar I-pace som utrustats med ett avancerat ljudsystem som skall varna fotgängare.
Allt efter sedan el-fordon började introduceras har man försökt arbeta på regler hur detta skall implementeras. 2010 började man i Japan arbeta på denna typ av system och så sent som i år godkände USA regelverket i februari -18 genom NHTSA – Nationa Highway Traffic Safety Administration. EU i sin tur föreslog under 2014 att ”Acoustic Vehicle Alerting Systems” skulle vara obligatoriska och komma i kraft under 2019. (Se under rubriken European Union. – För mer kring detta).
Systemet har utvecklats tillsammans med en blindhundsorganisation, Guide Dogs UK Länk: https://www.guidedogs.org.uk/news/
”We developed the Audible Vehicle Alert System for the I-Pace to ensure the safety of all road users, Jaguars NVH technical specialist Lain Suffield said. “Our potentially life-saving technology cannot be switched off, and we are pleased to have the support of Guide Dogs, as the leading charity for people with sight loss, to ensure real people are at the heart of our product testing.”
Ovanstående citat är alltså lite oklart då Lain Suffield säger, för att garantera säkerheten för ALLA trafikanter?
https://www.motoringresearch.com/car-ne ... -approved/
https://www.guidedogs.org.uk/news/
Re: Jaguar I-Pace
Om inte en guidedog hör elbilen, då är det dags att ta jycken till veterinären
ms 76132 "Eleamore"
Re: Jaguar I-Pace
Jag blir provocerad varje gång detta ämne tas upp. Hur i alla glödheta bananer kan det vara en skillnad mellan en elbil och en hybrid som kör på eldrift eller en mycket tyst bensinbil? Varför är det bara elbilar som ska ha detta fjantiga ljud som kanske!!! hjälper till en tyst dag utan väder, andra trafikanter, övriga ljud i omgivningen etc?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Jaguar I-Pace
Samma här, obeskrivligt trams alltihop.HelectriC skrev:Jag blir provocerad varje gång detta ämne tas upp. Hur i alla glödheta bananer kan det vara en skillnad mellan en elbil och en hybrid som kör på eldrift eller en mycket tyst bensinbil? Varför är det bara elbilar som ska ha detta fjantiga ljud som kanske!!! hjälper till en tyst dag utan väder, andra trafikanter, övriga ljud i omgivningen etc?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Jaguar I-Pace
Jag instämmer också!HelectriC skrev:Jag blir provocerad varje gång detta ämne tas upp. Hur i alla glödheta bananer kan det vara en skillnad mellan en elbil och en hybrid som kör på eldrift eller en mycket tyst bensinbil? Varför är det bara elbilar som ska ha detta fjantiga ljud som kanske!!! hjälper till en tyst dag utan väder, andra trafikanter, övriga ljud i omgivningen etc?
Körde själv en diesel-hybrid där jag endast upplevde bekymmer när jag backade. (När elmotorn drog).
Tex när man är på främmmande ort mitt i nassen, mörkret, och inser att man just kört in på fel gata eller har hamnat mot enkelriktat.
Med endast el-motor så hörs man inget vidare. Och så är sikten ibland begränsad på grund av att det rör sig mycket folk kring bilen.
Så om det skall vara något så skulle det vara för backande, men nja. Överflödigt kanske?
Vad tror ni i Tesla-kommittén för elbilens bevarande? Hehe.
Re: Jaguar I-Pace
Jag har väl påmint om det förut, men under andra halvan av 1800-talet fanns en lag i England som bl.a. innebar att 100 meter före varje ångvagn (och senare alla motordrivna fordon) skulle en person med röd varningsflagga gå och maxhastigheten var 6 km/h. Det skulle också i varje korsning tutas, slås på triangel osv. Alltså en massa regler som skulle förhindra att bilarna skulle bli populära, tämligen oblyg lobbying från hästbranschen.
Alltså, inget nytt under solen.
Alltså, inget nytt under solen.
Re: Jaguar I-Pace
Fast här är det ju inte hästbranschen aka ICE-branschen som står för lobbandet, utan främst olika organisationer för blinda människor. Dessa obeskrivligt dumma externa ljud kommer även gälla för hybrider som kör helt elektriskt, det var hybridernas popularitet som lyfte frågan.Jerker skrev:Jag har väl påmint om det förut, men under andra halvan av 1800-talet fanns en lag i England som bl.a. innebar att 100 meter före varje ångvagn (och senare alla motordrivna fordon) skulle en person med röd varningsflagga gå och maxhastigheten var 6 km/h. Det skulle också i varje korsning tutas, slås på triangel osv. Alltså en massa regler som skulle förhindra att bilarna skulle bli populära, tämligen oblyg lobbying från hästbranschen.
Alltså, inget nytt under solen.
"Japan issued guidelines for such warning devices in January 2010 and the U.S. approved legislation in December 2010. The U.S. National Highway Traffic Safety Administration issued its final ruling in February 2018, and requires the device to emit warning sounds at speeds less than 18.6 mph (30 km/h) with compliance by September 2020, but 50% of "quiet" vehicles must have the warning sounds by September 2019. The European Parliament approved legislation that requires the mandatory use of "Acoustic Vehicle Alerting Systems" for all new electric and hybrid electric vehicles within five years after publication of the final approval of the April 2014 proposal to comply with the regulation."
"As a result of increased sales of hybrid electric vehicles in several countries, some members of the blind community have raised concerns about the noise reduction when those vehicles operate in all-electric mode, as blind people or the visually impaired consider the noise of combustion engines a helpful aid while crossing streets and feel quiet hybrids could pose an unexpected hazard."
Här har vi en chans att få en tystare stadsmiljö och så ska vi förstöra det med massa externa högtalare på bilarna...
Re: Jaguar I-Pace
Jag kommer att identifiera säkringen eller högtalaren för denna idiotfunktion och deaktivera hela skiten
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Ja, eftersom det ingår i föreskriften om ljudet att man ska kunna stänga av det tillfälligt med en brytare inne i kupén så kommer det att bli omöjligt för polisen att veta om man gjort detta eller om det är avstängt permanent.HelectriC skrev:Jag kommer att identifiera säkringen eller högtalaren för denna idiotfunktion och deaktivera hela skiten
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Jaguar I-Pace
Även organisationer för blinda kan få "input" från andra håll, nu orkar jag inte sitta och googla hela dagen för det lär väl ta ett tag att hitta
men det har skrivits en del om detta, det är iaf inte så enkelt som att blindas organisationer kom på detta problem bara helt på egen hand utan
fick detta utifrån (av företag/organisationer som vill bromsa elektrifieringen), "problemet" initierades av "andra"...
Det ska bli intressant att se hur detta hanteras när alla (typ) stora bygger elbilar, då är jag ganska säker på att diverse tyska bilföretag "helt plötsligt" börjar
arbeta för att dessa regler ändras/tas bort, när det drabbar deras egna modeller så blir det nog andra tongångar, när deras fina direktörer ska ha bilar som
gör en massa kräk-ljud.
Tänk en stor parkering där ALLA fordon gör en massa mer eller mindre sanslösa ljud, fy fan va jäkla värdelöst, då kommer väl förbundet för hörselskadade att börja lobba
för riskerna för hörselskador istället
Tyvärr så är väl det här nu nästan irreversibelt eller iaf ett jäkla meck att få bort reglerna
men det har skrivits en del om detta, det är iaf inte så enkelt som att blindas organisationer kom på detta problem bara helt på egen hand utan
fick detta utifrån (av företag/organisationer som vill bromsa elektrifieringen), "problemet" initierades av "andra"...
Det ska bli intressant att se hur detta hanteras när alla (typ) stora bygger elbilar, då är jag ganska säker på att diverse tyska bilföretag "helt plötsligt" börjar
arbeta för att dessa regler ändras/tas bort, när det drabbar deras egna modeller så blir det nog andra tongångar, när deras fina direktörer ska ha bilar som
gör en massa kräk-ljud.
Tänk en stor parkering där ALLA fordon gör en massa mer eller mindre sanslösa ljud, fy fan va jäkla värdelöst, då kommer väl förbundet för hörselskadade att börja lobba
för riskerna för hörselskador istället
Tyvärr så är väl det här nu nästan irreversibelt eller iaf ett jäkla meck att få bort reglerna
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Jaguar I-Pace
Här finns en liten nöt att knäcka!Jerker skrev:Ja, eftersom det ingår i föreskriften om ljudet att man ska kunna stänga av det tillfälligt med en brytare inne i kupén så kommer det att bli omöjligt för polisen att veta om man gjort detta eller om det är avstängt permanent.HelectriC skrev:Jag kommer att identifiera säkringen eller högtalaren för denna idiotfunktion och deaktivera hela skiten
Hur kommer det sig då att Jaguar påstår att det inte skall gå att stänga av funktionen??
”Our potentially life-saving technology cannot be switched off and as the leading charity for people with sight loss, we are pleased to have the support of Guide Dogs to ensure real people are at the heart of our product testing.”
Får även intrycket att det här nog inte kommer att bli så efterfrågat, och undrar om reglerna ens kommer att gå att få igenom?
I England har det fått stor uppmärksamhet i varje fall.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Jaguar I-Pace
Länkarna finns i min första kommentar kring detta.Bjelke skrev:Även organisationer för blinda kan få "input" från andra håll, nu orkar jag inte sitta och googla hela dagen för det lär väl ta ett tag att hitta
men det har skrivits en del om detta, det är iaf inte så enkelt som att blindas organisationer kom på detta problem bara helt på egen hand utan
fick detta utifrån (av företag/organisationer som vill bromsa elektrifieringen), "problemet" initierades av "andra"...
Det ska bli intressant att se hur detta hanteras när alla (typ) stora bygger elbilar, då är jag ganska säker på att diverse tyska bilföretag "helt plötsligt" börjar
arbeta för att dessa regler ändras/tas bort, när det drabbar deras egna modeller så blir det nog andra tongångar, när deras fina direktörer ska ha bilar som
gör en massa kräk-ljud.
Tänk en stor parkering där ALLA fordon gör en massa mer eller mindre sanslösa ljud, fy fan va jäkla värdelöst, då kommer väl förbundet för hörselskadade att börja lobba
för riskerna för hörselskador istället
Tyvärr så är väl det här nu nästan irreversibelt eller iaf ett jäkla meck att få bort reglerna
Tråkigt, men detta forums format är alldeles för gammalt och gör att man inte lätt hittar tidigare kommentarer
Re: Jaguar I-Pace
Blinda lär få mer nytta av att bilarna, alltså samtliga, låter mindre. Då kommer de både kunna göra bilarna samtidigt som de kan höra cyklister och andra trafikanter lättare. Om alla ska överrösta varandra lär det inte bli lätt för de blinda. Huvudansvaret ligger dock på förararen. Det är den som har ansvaret. Man kan ju säga att föraren har svårt att höra de gående. Ska vi kräva att det sätts ringklockor som konstant låter på dessa tysta gående trafikanterna?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Jaguar I-Pace
Skönt argument..
When they travel at under 20kph (12 mph) the vehicles can barely be heard, especially by cyclists or pedestrians listening to music through headphones.
Tänk på blodtrycket nu
When they travel at under 20kph (12 mph) the vehicles can barely be heard, especially by cyclists or pedestrians listening to music through headphones.
Tänk på blodtrycket nu
ms 76132 "Eleamore"
Re: Jaguar I-Pace
Jag har och kommer försöka ta bort dessa oljud på alla mina elbilar. Ljuden kommer inte hjälpa någon och framför allt inte de som använder hörlurar.
Det vi skulle kunna behöva är en liten ringklocka typ det som spårvagnar eller cyklar har. Det skulle räcka för att uppmärksamma omgivningen om att en bil är påväg emot dem.
Det vi skulle kunna behöva är en liten ringklocka typ det som spårvagnar eller cyklar har. Det skulle räcka för att uppmärksamma omgivningen om att en bil är påväg emot dem.
Re: Jaguar I-Pace
http://www.theweek.co.uk/electric-cars/ ... ning-sound
Jaguar has had to abandon a UFO-inspired version of the artificial sound generator on its I-Pace electric car because the noise was distracting pedestrians.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Jaguar I-Pace
Det är ett missförstånd - Den meningen refererar till att de tidigare lade ned den förra lösningen man arbetade på.Svenssons skrev:http://www.theweek.co.uk/electric-cars/ ... ning-soundJaguar has had to abandon a UFO-inspired version of the artificial sound generator on its I-Pace electric car because the noise was distracting pedestrians.
Länk: https://www.motoringresearch.com/car-ne ... -approved/
Re: Jaguar I-Pace
Jo, jag vet att de inte lagt ner ljudskapandet helt men det är ju ett bevis på den förvirring som kommer uppstå när det blir ett sammelsurium av olika ljud från olika bilar.TeslaTissel skrev:Det är ett missförstånd - Den meningen refererar till att de tidigare lade ned den förra lösningen man arbetade på.Svenssons skrev:http://www.theweek.co.uk/electric-cars/ ... ning-soundJaguar has had to abandon a UFO-inspired version of the artificial sound generator on its I-Pace electric car because the noise was distracting pedestrians.
Länk: https://www.motoringresearch.com/car-ne ... -approved/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Jaguar I-Pace
Skicka det till alla som vart med och röstat fram förslaget...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Jaguar I-Pace
Mja det beror ju på hur konspiratoriskt lagd man är. Jag finner det inte osannolikt att det bland annat är blinda som har tagit upp en eventuell problematik kring att bilarna blir tystare. Jag tycker att det låter ganska långsökt att det skulle vara en produkt av någon slags lobbying för att bromsa elektrifieringen, men omöjligt är det självklart inte. Japan verkar ha varit tidigt ute med denna idioti, och där rullar många hybrider på vägarna från inhemska tillverkare. Har svårt att se att Toyota mfl skulle vilja sätta krokben för sig själva.Bjelke skrev:Även organisationer för blinda kan få "input" från andra håll, nu orkar jag inte sitta och googla hela dagen för det lär väl ta ett tag att hitta
men det har skrivits en del om detta, det är iaf inte så enkelt som att blindas organisationer kom på detta problem bara helt på egen hand utan
fick detta utifrån (av företag/organisationer som vill bromsa elektrifieringen), "problemet" initierades av "andra"...
Det ska bli intressant att se hur detta hanteras när alla (typ) stora bygger elbilar, då är jag ganska säker på att diverse tyska bilföretag "helt plötsligt" börjar
arbeta för att dessa regler ändras/tas bort, när det drabbar deras egna modeller så blir det nog andra tongångar, när deras fina direktörer ska ha bilar som
gör en massa kräk-ljud.
Tänk en stor parkering där ALLA fordon gör en massa mer eller mindre sanslösa ljud, fy fan va jäkla värdelöst, då kommer väl förbundet för hörselskadade att börja lobba
för riskerna för hörselskador istället
Tyvärr så är väl det här nu nästan irreversibelt eller iaf ett jäkla meck att få bort reglerna
Det drabbar som sagt redan alla tillverkare som bygger hybrider eller elbilar, så mer eller mindre alla biltillverkare. Ja jag håller med, det kommer bli ett jävla oväsen. Vidrigt påfund det här, får hoppas att myndigheter och beslutsfattare inser att detta och tar bort kraven...
Re: Jaguar I-Pace
Ok, så det gäller hybrider också? Det var nytt för mig. Men gör det inte bättre för det
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Jaguar I-Pace
Haha, de flesta aktar sig för hästar, men det blir ett jäkla ljud över slussen i Stockholm om alla cyklister skulle ha just den lösningen.LarsL skrev: