Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 964
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Artikel i media

Inlägg av Toja »

Detta är en av orsakerna till att många av de bilmärken som finns kommer gå i konkurs.
Dom vill inte på riktigt göra elbilar.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

nek0 skrev:
danni skrev:
nek0 skrev:
Snart ska man väl kunna snabbladda på asecs (gamla A6 i Jönköping) ?
https://www.jnytt.se/article/klart-stor ... ill-asecs/
Nej. En tillfällig popupstore innebär inte att de kommer bygga superchargers där. Det namnbytet är för övrigt det töntigaste jag någonsin sett.
Men hur ska de då kunna vissa mig hur är det att ladda en Tesla?
Kommer jag med massa pengar och tycker att bilen passar mig och vill köpa, drar jag nog vidare om man visar att det tar 20 timmar till fullt batteri.

Vad är det de ska visa dig? Hur man stoppar i kabeln? Du tror alltså inte på att det verkligen går så fort att ladda som de säger? Att de ljuger?

Trodde faktiskt mer om dig. Bli inte en sån som bara litar på sina egna upplevelser.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av TeslaTissel »

Toja skrev:
Detta är en av orsakerna till att många av de bilmärken som finns kommer gå i konkurs.
Dom vill inte på riktigt göra elbilar.
Bra kommentar!

Nu har vi också en situation där många biltillverkare hatti-fnattar med gammal-lösningar som inte kommer att göra omställningen av fordonsindustrin snabbare.

Som den här artikeln rent av kan sammanfattas med... VW ur vägen!!!

”The time for blue sky graphics and concept cars is in the past. It is now time for action. As they say, lead, follow or get out of the way, and at this rate, VW is tracking to turn over some of its highly trained workers and some unnecessary factories to whichever company steps up to build electric vehicles in Germany in earnest. It would be some sort of cruel irony if the American car company Tesla ended up being the only company with a clear enough vision to invest in the future of the German automotive industry”.

De står redan med byxorna nere!
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

BMW ökar till 75% andel i Kina joint venture Brilliance prix €3.6miljarder, varför efter 15 år?
ms 76132 "Eleamore"
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

12man skrev:
BMW ökar till 75% andel i Kina joint venture Brilliance prix €3.6miljarder, varför efter 15 år?
Men Brilliance gör väl främst avgasvarianter av BMW:s bilar i Kina? Är ju ingen direkt elbilsnyhet. Visst har de ett några elbilar där denna kanske är den mest intressanta:
Bild

https://wattev2buy.com/electric-vehicle ... -and-news/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

Verdi skrev:
nek0 skrev:
danni skrev:
nek0 skrev:
Snart ska man väl kunna snabbladda på asecs (gamla A6 i Jönköping) ?
https://www.jnytt.se/article/klart-stor ... ill-asecs/
Nej. En tillfällig popupstore innebär inte att de kommer bygga superchargers där. Det namnbytet är för övrigt det töntigaste jag någonsin sett.
Men hur ska de då kunna vissa mig hur är det att ladda en Tesla?
Kommer jag med massa pengar och tycker att bilen passar mig och vill köpa, drar jag nog vidare om man visar att det tar 20 timmar till fullt batteri.

Vad är det de ska visa dig? Hur man stoppar i kabeln? Du tror alltså inte på att det verkligen går så fort att ladda som de säger? Att de ljuger?

Trodde faktiskt mer om dig. Bli inte en sån som bara litar på sina egna upplevelser.
Nej Verdi de handlar inte om mig fast jag skriver "jag" . Jag har kört och laddat i Ödeshög så jag vet hur det fungerar. Jönköping ligger i Småland och man måste anstränga sig lite extra för att sälja något. Hade du haft arbetskamrater som jag har hade du förstått varför jag skrev som jag gjorde :)
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av TeslaTissel »

Svenssons skrev:
12man skrev:
BMW ökar till 75% andel i Kina joint venture Brilliance prix €3.6miljarder, varför efter 15 år?
Men Brilliance gör väl främst avgasvarianter av BMW:s bilar i Kina? Är ju ingen direkt elbilsnyhet. Visst har de ett några elbilar där denna kanske är den mest intressanta:
Bild

https://wattev2buy.com/electric-vehicle ... -and-news/
Det ser onekligen ut som att utvecklingen i Kina är väldigt god.

Just Brilliance kände jag inte till ens!

Är det någon av oss som har koll på artiklar om den Kinsesiska utvecklingen?
Och den här tråden hallar ju mest om Artiklar i media, - så det kanske vore dags för en egen tråd om det?

Men tyvärr är det lätt att missa de enskilda specialtrådarna då de flesta väljer att kommentera det allra senaste i trådstrukturen.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Vad trött man blir! Idag i Sörmlands Nyheter är det några sidor fordonstema och en hel del handlar om en svensk firma som bygger en scooter som de kallar Vässla och det mesta är väldigt bra och sakligt. Men så finns det också på sista sidan i temadelen denna lilla förrädiska notis från TT. Gissa vad folk kommer att minnas? Om de åtminstone kunde ha skrivit att man kan köra 4 ggr så långt med en elbil innan man gjort av med samma mängd energi som en fossilbil gör av med?
.
Fossilbilsdravel.PNG
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Artikel i media

Inlägg av Tars »

Sigtunabygden har en trevlig artikel om Hyundai Kona.
Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Vad trött man blir! Idag i Sörmlands Nyheter är det några sidor fordonstema och en hel del handlar om en svensk firma som bygger en scooter som de kallar Vässla och det mesta är väldigt bra och sakligt. Men så finns det också på sista sidan i temadelen denna lilla förrädiska notis från TT. Gissa vad folk kommer att minnas? Om de åtminstone kunde ha skrivit att man kan köra 4 ggr så långt med en elbil innan man gjort av med samma mängd energi som en fossilbil gör av med?
.
Ja men det ju han igen den där professorn. Är det inte han som påstår att bensinbilar gör luften renare? Eller är det en annan Lundprofessor? Nu påstår han att elbilar drar mer energi än små bensinbilar. Hur lätt är det egentligen att bli professor i Lund?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Stefan Gössling, professor i grönturism. :roll: Tala om att bind ris för egen rygg. Hur kan det någonsin bli grönt att åka(flyga?) runt och titta på saker?
När det gäller bensin-, diesel- eller elbilar ska han nog betraktas som lekman.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Stefan_Gössling
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Stefan Gössling, professor i grönturism. :roll: Tala om att bind ris för egen rygg. Hur kan det någonsin bli grönt att åka(flyga?) runt och titta på saker?
När det gäller bensin-, diesel- eller elbilar ska han nog betraktas som lekman.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Stefan_Gössling
Aha, då var det inte samma person som jag tänkte på. Än värre, för det betyder att det finns fler av samma sort på samma universitet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av bylund »

Jerker skrev:
Vad trött man blir! Idag i Sörmlands Nyheter är det några sidor fordonstema och en hel del handlar om en svensk firma som bygger en scooter som de kallar Vässla och det mesta är väldigt bra och sakligt. Men så finns det också på sista sidan i temadelen denna lilla förrädiska notis från TT. Gissa vad folk kommer att minnas? Om de åtminstone kunde ha skrivit att man kan köra 4 ggr så långt med en elbil innan man gjort av med samma mängd energi som en fossilbil gör av med?
.
”Satsa på en mindre elbil och begränsa körningen” är ju rätt. Det är klart att det är sämre med en stor elbil med stort batteri.

Första meningen om att bränsletypen inte är det främsta är jag däremot skeptisk mot.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

bylund skrev:
Jerker skrev:
Vad trött man blir! Idag i Sörmlands Nyheter är det några sidor fordonstema och en hel del handlar om en svensk firma som bygger en scooter som de kallar Vässla och det mesta är väldigt bra och sakligt. Men så finns det också på sista sidan i temadelen denna lilla förrädiska notis från TT. Gissa vad folk kommer att minnas? Om de åtminstone kunde ha skrivit att man kan köra 4 ggr så långt med en elbil innan man gjort av med samma mängd energi som en fossilbil gör av med?
.
”Satsa på en mindre elbil och begränsa körningen” är ju rätt. Det är klart att det är sämre med en stor elbil med stort batteri.

Första meningen om att bränsletypen inte är det främsta är jag däremot skeptisk mot.
Precis, och det är därför jag menar att den är så förrädisk. I den lilla notisen blandas en massa fakta och uttalanden som är rätt komplexa saker att reda ut och den kan lätt missuppfattas som att "Jag kan lika gärna fortsätta köra fossilt för elbilar är lika smustiga".
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av TeslaTissel »

Jerker skrev:
bylund skrev:
Jerker skrev:
Vad trött man blir! Idag i Sörmlands Nyheter är det några sidor fordonstema och en hel del handlar om en svensk firma som bygger en scooter som de kallar Vässla och det mesta är väldigt bra och sakligt. Men så finns det också på sista sidan i temadelen denna lilla förrädiska notis från TT. Gissa vad folk kommer att minnas? Om de åtminstone kunde ha skrivit att man kan köra 4 ggr så långt med en elbil innan man gjort av med samma mängd energi som en fossilbil gör av med?
.
”Satsa på en mindre elbil och begränsa körningen” är ju rätt. Det är klart att det är sämre med en stor elbil med stort batteri.

Första meningen om att bränsletypen inte är det främsta är jag däremot skeptisk mot.
Precis, och det är därför jag menar att den är så förrädisk. I den lilla notisen blandas en massa fakta och uttalanden som är rätt komplexa saker att reda ut och den kan lätt missuppfattas som att "Jag kan lika gärna fortsätta köra fossilt för elbilar är lika smustiga".
Intressant det här med Universitet - Äldre Fil mag.
Samma typ av insändare, dyker upp ibland med just meningen att större batteri och större bil skulle vara än värre och kräva ännu mer energi!? Får ofta känslan att det är kärnklyvar-teknologer som letar bekräftelse?

Motvalls-ideologer?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
bylund skrev:
Jerker skrev:
Vad trött man blir! Idag i Sörmlands Nyheter är det några sidor fordonstema och en hel del handlar om en svensk firma som bygger en scooter som de kallar Vässla och det mesta är väldigt bra och sakligt. Men så finns det också på sista sidan i temadelen denna lilla förrädiska notis från TT. Gissa vad folk kommer att minnas? Om de åtminstone kunde ha skrivit att man kan köra 4 ggr så långt med en elbil innan man gjort av med samma mängd energi som en fossilbil gör av med?
.
”Satsa på en mindre elbil och begränsa körningen” är ju rätt. Det är klart att det är sämre med en stor elbil med stort batteri.

Första meningen om att bränsletypen inte är det främsta är jag däremot skeptisk mot.
Precis, och det är därför jag menar att den är så förrädisk. I den lilla notisen blandas en massa fakta och uttalanden som är rätt komplexa saker att reda ut och den kan lätt missuppfattas som att "Jag kan lika gärna fortsätta köra fossilt för elbilar är lika smustiga".
Hur många gånger har man inte varit tvungen att bemöta frågan hur miljövänlig en elbil egentligen är. "Det är ju fakiskt värre än att köra på bensin" har jag hört många gånger, och dessvärre allt oftare. För ett antal år sedan tycker jag att allmänheten hade en betydligt positivare inställning till elbilar när det gäller miljö (inte när det gäller praktiskt användande dock). Men nu är det första man hör att de där batterierna minsann är fruktansvärda. Jag har till och med pratat med folk som har sagt att de tidigare har övervägt att skaffa elbil men avstår på grund av att de inte är miljövänliga. Det är ytterst bekymmersamt. Man kan prata ihjäl sig och komma med alla möjliga motargument. Det biter inte. Det är som att slåss mot väderkvarnar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Artikel i media

Inlägg av mickeisol »

Jag brukar påpeka att det går åt 75kwh energi att tillverka ett batteri som har en kwh (enligt peter carlsson northvolt) och det motsvarar ju enbart ungefär 7,5 liter diesel.
så energi motsvarande batteri till en S100D betyder ungefär 750 liter diesel.

Sen det mesta i batterierna är ju nickel och jag har ju aldrig hört folk klaga om att det går en massa nickel i smycken etc (förutom nickelallergikerna).
och kobolten då ja först och främst så är den på väg ut från bilbatterierna, sen borde ju kosmetika industrin även sluta med kobolt.

Litium finns mycket gott om, det var ju snack om stora fyndigheter i Liden ovanför Sundsvall exvis.
Pertan
Inlägg: 46
Blev medlem: 19 jan 2017 13:48

Re: Artikel i media

Inlägg av Pertan »

Är det oljelobbyn som sprider en massa fud om elbilar eller är det mest okunskap bland dom som yttrar sig?

Vad säger man till folk som bara säger att batterierna inte är miljövänliga?
Vad ska man framföra för argument?
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Pertan skrev:
Är det oljelobbyn som sprider en massa fud om elbilar eller är det mest okunskap bland dom som yttrar sig?

Vad säger man till folk som bara säger att batterierna inte är miljövänliga?
Vad ska man framföra för argument?

Det är väl IVL-rapporten som fick genomslag.

Vad man ska säga? Finns ingenting man kan säga. Folk vill verkligen inte veta. De vill fortsätta köra sina vanliga bilar.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 868
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Delta »

Pertan skrev:
Är det oljelobbyn som sprider en massa fud om elbilar eller är det mest okunskap bland dom som yttrar sig?

Vad säger man till folk som bara säger att batterierna inte är miljövänliga?
Vad ska man framföra för argument?
Argument för elbil:

Om en dieselbil går säg 30 000 mil går det åt ca 15 000 l diesel som ska utvinnas, transporteras, raffineras, transporteras och slutligen säljas till dig som kör bilen för 250 000 kr. Bilen bränner upp dieseln och skickar ut resten genom avgasröret.

Elbilen har inget avgasrör, ingen tank, men däremot ett batteri som går säkert 30 000 mil till. Laddas med grön el och förbrukas med en 4 gånger så hög verkningsgrad. När det är dags för skrotning är värdet fortfarande så högt att en lönsam renovering eller återvinning kommer att ske.

Om man inte fattar detta har man antagligen tillbringat för mycket tid på skolbänken eller är professor utan förbindelse med verkligheten.
Senast redigerad av Delta, redigerad totalt 1 gånger.
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Artikel i media

Inlägg av Elbilisten »

Pertan skrev:
Är det oljelobbyn som sprider en massa fud om elbilar eller är det mest okunskap bland dom som yttrar sig?

Vad säger man till folk som bara säger att batterierna inte är miljövänliga?
Vad ska man framföra för argument?
Det kan nog vara både och.

Jag har ibland påpekat att återvinning av metallerna i batterier har vi hållit på med sen vi slutade veva i gång bilarna. Däremot återvinns inte avgaser. Vi bara drar ner dem i lungorna, sen är de ju borta.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

Verdi skrev:
Pertan skrev:
Är det oljelobbyn som sprider en massa fud om elbilar eller är det mest okunskap bland dom som yttrar sig?

Vad säger man till folk som bara säger att batterierna inte är miljövänliga?
Vad ska man framföra för argument?

Det är väl IVL-rapporten som fick genomslag.

Vad man ska säga? Finns ingenting man kan säga. Folk vill verkligen inte veta. De vill fortsätta köra sina vanliga bilar.
Och hur många har läst IVL-rapporten? Tror att de flesta har slutat läsa efter rubriken.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslaspolen »

nek0 skrev:
Verdi skrev:
Pertan skrev:
Är det oljelobbyn som sprider en massa fud om elbilar eller är det mest okunskap bland dom som yttrar sig?

Vad säger man till folk som bara säger att batterierna inte är miljövänliga?
Vad ska man framföra för argument?

Det är väl IVL-rapporten som fick genomslag.

Vad man ska säga? Finns ingenting man kan säga. Folk vill verkligen inte veta. De vill fortsätta köra sina vanliga bilar.
Och hur många har läst IVL-rapporten? Tror att de flesta har slutat läsa efter rubriken.
Tror de flesta inte ens sett den med egna ögon, utan bara läst/sett vad tidningar/TV nyheterna sagt om den när den var alldeles nysläppt.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 746
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjorn »

Delta skrev:
Om en dieselbil går säg 30 000 mil går det åt ca 15 000 l diesel som ska utvinnas, transporteras, raffineras, transporteras och slutligen säljas till dig som kör bilen för 25000 kr. Bilen bränner upp dieseln och skickar ut resten genom avgasröret.
Trodde diesel var dyrare ;)
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 868
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Delta »

Bjorn skrev:
Delta skrev:
Om en dieselbil går säg 30 000 mil går det åt ca 15 000 l diesel som ska utvinnas, transporteras, raffineras, transporteras och slutligen säljas till dig som kör bilen för 25000 kr. Bilen bränner upp dieseln och skickar ut resten genom avgasröret.
Trodde diesel var dyrare ;)
Tack för att du läste mitt inlägg och räknade efter. Argumentet blir ju ännu starkare efter den extra nollan. :D
Skriv svar