Teslas AP för bra !
Moderator: Redaktion
Teslas AP för bra !
Undrar hur detta blev som det blev...hmmmm...
Citat ”Det som Consumer Reports ser som ett problem med Teslas Autopilot, är att det fungerar "för bra" och det att riskerar att göra föraren ouppmärksam.”
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ma-system/
Citat ”Det som Consumer Reports ser som ett problem med Teslas Autopilot, är att det fungerar "för bra" och det att riskerar att göra föraren ouppmärksam.”
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ma-system/
Re: Teslas AP för bra !
Det är visserligen mycket konstigt formulerat, men det är inte helt tokigt ändå. Teslas AP är designat att vara ett nivå-2 system. Det betyder att föraren måste vara uppmärksam hela tiden, systemet klarar inte av att upptäcka farliga situationer självständigt, och föraren måste alltid fara beredd att ta över utan förvarning. Men å andra sida fungerar AP i vissa fall under väldigt långa tidsperipder helt klanderfritt utan att man behöver vara särskilt vaken. Det räcker ju att hålla i ratten. Någon annan återkoppling krävs inte. Jag tror att många har svårt att verkligen hålla koll på trafiken när de har kört med AP en längre tid utan att behöva göra nånting.
Det är väl det Consumer Reports stör sig på. Super Cruise fick ju bättre betyg för att den läser av förarens ögon och på det viset har koll på vad föraren gör.
Det är väl det Consumer Reports stör sig på. Super Cruise fick ju bättre betyg för att den läser av förarens ögon och på det viset har koll på vad föraren gör.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Teslas AP för bra !
"För bra" är inte sant. Det är för dåligt för att lämnas utan uppsikt men inbjuder till just det. Frågan är vi får första svåra AP-olyckan i Sverige?
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Teslas AP för bra !
Varför är det en fråga? Självklart kommer vi få det.
Precis som vi redan har svåra idiotiska-omkörningsolyckor, svåra köra-alldeles-för-fort-i-dåligt-väglagsolyckor och svåra blankslitna-däcksolyckor.
Folk dör i onödan trafiken av den mänskliga faktorn, så även med AP. Men statistiken visar ju redan att olyckorna minskat av AP i dess nuvarande form.
Så vad är problemet?
Precis som vi redan har svåra idiotiska-omkörningsolyckor, svåra köra-alldeles-för-fort-i-dåligt-väglagsolyckor och svåra blankslitna-däcksolyckor.
Folk dör i onödan trafiken av den mänskliga faktorn, så även med AP. Men statistiken visar ju redan att olyckorna minskat av AP i dess nuvarande form.
Så vad är problemet?
Re: Teslas AP för bra !
BMW?ovelundkvist skrev:Varför är det en fråga? Självklart kommer vi få det.
Precis som vi redan har svåra idiotiska-omkörningsolyckor, svåra köra-alldeles-för-fort-i-dåligt-väglagsolyckor och svåra blankslitna-däcksolyckor.
Folk dör i onödan trafiken av den mänskliga faktorn, så även med AP. Men statistiken visar ju redan att olyckorna minskat av AP i dess nuvarande form.
Så vad är problemet?
Re: Teslas AP för bra !
Ja men då är det väl ok med rattsurfning också då? Det är ju ingenting mot BMW-förarna.ovelundkvist skrev:Varför är det en fråga? Självklart kommer vi få det.
Precis som vi redan har svåra idiotiska-omkörningsolyckor, svåra köra-alldeles-för-fort-i-dåligt-väglagsolyckor och svåra blankslitna-däcksolyckor.
Folk dör i onödan trafiken av den mänskliga faktorn, så även med AP. Men statistiken visar ju redan att olyckorna minskat av AP i dess nuvarande form.
Så vad är problemet?
Re: Teslas AP för bra !
Bedömningen är gjord med utgångsläge ett halvbra nivå 2-system. Då ger CR optimalt omdöme. Ett optimalt nivå 5, fullständigt självkörande, skulle få skitbetyg. "Håller inte alls koll på...", nej varför skulle den det? Ett bra test borde ge ett nivå 5-system bättre omdöme än ett nivå 4, som får bättre omdöme än ett nivå 3 etc.
Denna typ av test med outtalade förutsättningar riskerar alltid att fungera konservativt, det gamla dömer ut det nya. "Automobiler? Hot mot hästnäringen? Nej de är dåliga hästar, skaklarna passar inte så de kan inte dra en vagn." Sedan lyssnar inte alltid kunderna. Iphone dömdes ju ut av Nokia och vi vet vad som hände sedan.
Denna typ av test med outtalade förutsättningar riskerar alltid att fungera konservativt, det gamla dömer ut det nya. "Automobiler? Hot mot hästnäringen? Nej de är dåliga hästar, skaklarna passar inte så de kan inte dra en vagn." Sedan lyssnar inte alltid kunderna. Iphone dömdes ju ut av Nokia och vi vet vad som hände sedan.
Re: Teslas AP för bra !
Nej, det handlar inte alls om det. Det handlar om att Autopiloten låtsas vara nåt den inte är. Det är ett system som faktiskt kräver konstant övervakning men där väldigt lite görs för att säkerställa att föraren faktiskt har ögonen på vägen.Daf skrev:Bedömningen är gjord med utgångsläge ett halvbra nivå 2-system. Då ger CR optimalt omdöme. Ett optimalt nivå 5, fullständigt självkörande, skulle få skitbetyg. "Håller inte alls koll på...", nej varför skulle den det? Ett bra test borde ge ett nivå 5-system bättre omdöme än ett nivå 4, som får bättre omdöme än ett nivå 3 etc.
Denna typ av test med outtalade förutsättningar riskerar alltid att fungera konservativt, det gamla dömer ut det nya. "Automobiler? Hot mot hästnäringen? Nej de är dåliga hästar, skaklarna passar inte så de kan inte dra en vagn." Sedan lyssnar inte alltid kunderna. Iphone dömdes ju ut av Nokia och vi vet vad som hände sedan.
Hade AP klarat sig bra utan övervakning så hade det ju varit fantastiskt.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Teslas AP för bra !
Jag förstår inte vad du menar med ”kräver konstant övervakning”? Jag har kört över 12.000 mil med två olika Model S och nästan allt med AP aktiverat. Den behöver den övervakning den säger till om är min upplevelse. Om inte skulle den inte vara tillåten.
Re: Teslas AP för bra !
Väjer AP för ett barn som rusar ut i vägen framför bilen? Väjer den för en älg? För en mötande bil som kommer över på fel sida? Vad gör bilen om det står en bil i vägbanan med typ punktering? Den kanske hanterar alla såna här akuta situationer bra? Jag har faktiskt ingen aning.ovelundkvist skrev:Jag förstår inte vad du menar med ”kräver konstant övervakning”? Jag har kört över 12.000 mil med två olika Model S och nästan allt med AP aktiverat. Den behöver den övervakning den säger till om är min upplevelse. Om inte skulle den inte vara tillåten.
AP säger till om att man ska hålla i ratten då och då. Den säger aldrig till om att du ska ha ögonen på vägen. Dock står det väl i manualen att det är man skyldig att göra? Så jag vet inte riktigt vad du menar. Sitter du och halvsover och rycker i ratten när det plingar till så blir jag mörkrädd. Och det är just sånt beteende som Teslas AP inbjuder till trots att det inte riktigt lever upp till den friheten.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Teslas AP för bra !
Det låter som att du ska undvika att använda AP ett bra tag till om du förväntar dig att den ska väja för älgar och barn. Den klarar inte det och är inte designad för att klara det.
Re: Teslas AP för bra !
Men det var ju du som sa att det inte krävs konstant övervakning? Hur har du tänkt att du ska upptäcka älgen och barnet utan att övervaka konstant, eftersom autopiloten som sagt inte kommer väja för dem?ovelundkvist skrev:Det låter som att du ska undvika att använda AP ett bra tag till om du förväntar dig att den ska väja för älgar och barn. Den klarar inte det och är inte designad för att klara det.
Svart X75D -17
Re: Teslas AP för bra !
Teslas AP är väl skapad för mötesseparerad motorväg? Jag har ingen erfarenhet av AP annat än vid provkörning men det är så jag har uppfattat det. Småbarn brukar inte springa runt där
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Teslas AP för bra !
Kräver konstant övervakning = det finns inget scenario där man kan titta bort över huvud taget.
Jag själv skulle säga att kökörning på Essingeleden är ett typfall där det skulle fungera perfekt då det ofta går i krypfart.
Sen finns det ju självklart situationer och vägar där man inte kan låta den vara oövervakad en sekund ens.
Jag själv skulle säga att kökörning på Essingeleden är ett typfall där det skulle fungera perfekt då det ofta går i krypfart.
Sen finns det ju självklart situationer och vägar där man inte kan låta den vara oövervakad en sekund ens.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Teslas AP för bra !
Det krävs inga extremsituationer i form av barn eller älgar på vägen för att AP ska fallera. Det räcker med en enkel rondell som finns massvis utmed svenska landsvägar. Eller varför inte en korsning med trafikljus? Boooom
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Teslas AP för bra !
ovelundkvist skrev:Det låter som att du ska undvika att använda AP ett bra tag till om du förväntar dig att den ska väja för älgar och barn. Den klarar inte det och är inte designad för att klara det.
Jag har inte ens aktiverat AP på min nya bil då jag inte ser nån nytta. Om jag ska ha full uppsikt så kan jag lika gärna styra själv också så vad är den bra för? För övrigt så är den värdelös i nästan alla situationer än motorväg utan övrig trafik eller motorväg med väldigt mycket trafik. Byta fil på motorväg med AP är en mardröm jämfört med att själv göra det. Sitta och "styra" med blinkersspaken och hoppas på att bilen gör som man vill?
Jag är dessutom en sån konstig typ som gillar att köra bil och som inte blir trött av det. Att sitta sysslolös och enbart hålla uppsikt är dödligt tråkigt och leder ofelbart till att man till sist sitter och surfar på mobilen istället...
Ah, vad skönt. Har varit väldig Tesla-positiv på sistone. Det här behövde jag.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Teslas AP för bra !
Skönt att det inte är bara jag (och några till ) som tycker så, och jag har inte heller aktiverat det på nya bilen.Verdi skrev:ovelundkvist skrev:Det låter som att du ska undvika att använda AP ett bra tag till om du förväntar dig att den ska väja för älgar och barn. Den klarar inte det och är inte designad för att klara det.
Jag har inte ens aktiverat AP på min nya bil då jag inte ser nån nytta. Om jag ska ha full uppsikt så kan jag lika gärna styra själv också så vad är den bra för? För övrigt så är den värdelös i nästan alla situationer än motorväg utan övrig trafik eller motorväg med väldigt mycket trafik. Byta fil på motorväg med AP är en mardröm jämfört med att själv göra det. Sitta och "styra" med blinkersspaken och hoppas på att bilen gör som man vill?
Jag är dessutom en sån konstig typ som gillar att köra bil och som inte blir trött av det. Att sitta sysslolös och enbart hålla uppsikt är dödligt tråkigt och leder ofelbart till att man till sist sitter och surfar på mobilen istället...
Ah, vad skönt. Har varit väldig Tesla-positiv på sistone. Det här behövde jag.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Teslas AP för bra !
Om det är nära på stillastående kan inte jag använda min AP alls, den agerar alldeles för sent när det rör sig. I alla andra situationer skulle jag aldrig köra med mindre än konstant uppmärksamhet, herregud, den vill ju kramas med lastbilar och vägräcken, det är jag helt ointresserad av att låta den göra.OfarligTesla skrev:Kräver konstant övervakning = det finns inget scenario där man kan titta bort över huvud taget.
Jag själv skulle säga att kökörning på Essingeleden är ett typfall där det skulle fungera perfekt då det ofta går i krypfart.
Sen finns det ju självklart situationer och vägar där man inte kan låta den vara oövervakad en sekund ens.
Svart X75D -17
Re: Teslas AP för bra !
Milde tid! Med åren har jag lärt mig att vara flexibel. När jag "kör"bil gör jag det. När jag transporterar mig så använder jag alla bekvämligheter som står till buds! Självklart använder jag AP då. Krävande, krokig, rolig väg. Då kör jag. Motorväg och gott om tid, då åker jag! Jag utnyttjar vad som finns när så är lämpligt.rockard skrev:Om det är nära på stillastående kan inte jag använda min AP alls, den agerar alldeles för sent när det rör sig. I alla andra situationer skulle jag aldrig köra med mindre än konstant uppmärksamhet, herregud, den vill ju kramas med lastbilar och vägräcken, det är jag helt ointresserad av att låta den göra.OfarligTesla skrev:Kräver konstant övervakning = det finns inget scenario där man kan titta bort över huvud taget.
Jag själv skulle säga att kökörning på Essingeleden är ett typfall där det skulle fungera perfekt då det ofta går i krypfart.
Sen finns det ju självklart situationer och vägar där man inte kan låta den vara oövervakad en sekund ens.
Jag har inga som helst problem med AP: s begränsningar! Jag njuter av dess fördelar när det går. AP kopplar man in eller ur på mindre än en sekund. Kan detta över huvud taget vara kontroversiellt för en van bilförare?
Model S P85D,
Re: Teslas AP för bra !
Jag är ju också en av få som ångrar djupt att jag har köpt en demobil med aktiverad AP. En för mig helt meningslös funktion som jag bara aktiverar ibland för att testa lite, men aldrig till vardags i vanlig körning. En svindyr leksak. Jag skulle idag aldrig komma på tanken att beställa AP på en ny bil, inte ens om den hade kostat hälften.Bjelke skrev:Skönt att det inte är bara jag (och några till ) som tycker så, och jag har inte heller aktiverat det på nya bilen.Verdi skrev:ovelundkvist skrev:Det låter som att du ska undvika att använda AP ett bra tag till om du förväntar dig att den ska väja för älgar och barn. Den klarar inte det och är inte designad för att klara det.
Jag har inte ens aktiverat AP på min nya bil då jag inte ser nån nytta. Om jag ska ha full uppsikt så kan jag lika gärna styra själv också så vad är den bra för? För övrigt så är den värdelös i nästan alla situationer än motorväg utan övrig trafik eller motorväg med väldigt mycket trafik. Byta fil på motorväg med AP är en mardröm jämfört med att själv göra det. Sitta och "styra" med blinkersspaken och hoppas på att bilen gör som man vill?
Jag är dessutom en sån konstig typ som gillar att köra bil och som inte blir trött av det. Att sitta sysslolös och enbart hålla uppsikt är dödligt tråkigt och leder ofelbart till att man till sist sitter och surfar på mobilen istället...
Ah, vad skönt. Har varit väldig Tesla-positiv på sistone. Det här behövde jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Teslas AP för bra !
Nej.Foluke skrev:Milde tid! Med åren har jag lärt mig att vara flexibel. När jag "kör"bil gör jag det. När jag transporterar mig så använder jag alla bekvämligheter som står till buds! Självklart använder jag AP då. Krävande, krokig, rolig väg. Då kör jag. Motorväg och gott om tid, då åker jag! Jag utnyttjar vad som finns när så är lämpligt.rockard skrev:Om det är nära på stillastående kan inte jag använda min AP alls, den agerar alldeles för sent när det rör sig. I alla andra situationer skulle jag aldrig köra med mindre än konstant uppmärksamhet, herregud, den vill ju kramas med lastbilar och vägräcken, det är jag helt ointresserad av att låta den göra.OfarligTesla skrev:Kräver konstant övervakning = det finns inget scenario där man kan titta bort över huvud taget.
Jag själv skulle säga att kökörning på Essingeleden är ett typfall där det skulle fungera perfekt då det ofta går i krypfart.
Sen finns det ju självklart situationer och vägar där man inte kan låta den vara oövervakad en sekund ens.
Jag har inga som helst problem med AP: s begränsningar! Jag njuter av dess fördelar när det går. AP kopplar man in eller ur på mindre än en sekund. Kan detta över huvud taget vara kontroversiellt för en van bilförare?
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1055
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Teslas AP för bra !
Jag tycker att det är otroligt skönt att ha ett par extra ”ögon” på vägen. Under en längre bilresa behöver man troligtvis någon gång fippla med stereon eller navigeringen, hälla upp en kopp kaffe, äta en macka, räcka en telefonladdare till barnen osv, osv.
Utan AP hade det inte funnits någon som kollade på vägen i de få sekunder dessa operationer tar. Nu gör iallafall bilen det.
Utan AP hade det inte funnits någon som kollade på vägen i de få sekunder dessa operationer tar. Nu gör iallafall bilen det.
Model S Standard Range Raven
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Teslas AP för bra !
Håller med utan tvekan. Det räcker med att man tittar ner i två sekunder för att koppla in mobilen på laddning, eller ta fram prilldosan så byter någon galning fil från höger fält till vänster fält med lastbil framför. Har tidigare kört mycket banracing och bandagar med olika bilmärkesklubbar men tycker ändå autopiloten håller bilen i mitten av fältet mycket bättre än mig själv på långresor(vissa partier kan den avvika för mycket men i allmänhet) Att bli trött efter ett par timmars körning är oundvikligt, autopiloten blir inte trött.jeppe_sthlm skrev:Jag tycker att det är otroligt skönt att ha ett par extra ”ögon” på vägen. Under en längre bilresa behöver man troligtvis någon gång fippla med stereon eller navigeringen, hälla upp en kopp kaffe, äta en macka, räcka en telefonladdare till barnen osv, osv.
Utan AP hade det inte funnits någon som kollade på vägen i de få sekunder dessa operationer tar. Nu gör iallafall bilen det.
Re: Teslas AP för bra !
Jag har AP1 och förstår verkligen inte vad folk gnäller på
Bor på en mindre ort så AP i stan är uteslutet min AP användning är på RV och Motorväg och det fungerar klockrent har gjort från dag 1 ( nästan i alla fall den hade tendens att köra in i parkeringsfickor när det begav sig )
AP är underbar och lite av grejen med tesla enligt min åsikt
Bor på en mindre ort så AP i stan är uteslutet min AP användning är på RV och Motorväg och det fungerar klockrent har gjort från dag 1 ( nästan i alla fall den hade tendens att köra in i parkeringsfickor när det begav sig )
AP är underbar och lite av grejen med tesla enligt min åsikt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Teslas AP för bra !
Delade meningar här inne, vi kan nog vara överens om att inte alla har samma "utgångsläge" i vardagen när det gäller Autopilot.
I mitt fall pendlade jag 34mil dagligen, jag gjorde det i 85, P85+, 70D, 75D, 85D, 90D, P100D. 98% av körningen var på E18, jag kan ärligen erkänna att jag var noll sliten efter att ha åkt med i AP1 bilarna mot de utan, AP2 hade jag enbart 1500km med, och den hämtade jag ut med 18km på räknaren så kan inte tänka mig att den var färdigkalibrerad.
AP1 var aldrig skapad för rondellkörning eller korsningar, inte ens små landsvägar egentligen. Den borde kanske inte kallas autopilot (inte AP2 heller) men kanske Advanced cruise control. Det är nackdelen med att köpa en Tesla utan Autopilot, det är saknaden av cruise control, vanlig V70 farthållare i en bil för 500-1.25mill tycker jag är absurt.
I mitt fall pendlade jag 34mil dagligen, jag gjorde det i 85, P85+, 70D, 75D, 85D, 90D, P100D. 98% av körningen var på E18, jag kan ärligen erkänna att jag var noll sliten efter att ha åkt med i AP1 bilarna mot de utan, AP2 hade jag enbart 1500km med, och den hämtade jag ut med 18km på räknaren så kan inte tänka mig att den var färdigkalibrerad.
AP1 var aldrig skapad för rondellkörning eller korsningar, inte ens små landsvägar egentligen. Den borde kanske inte kallas autopilot (inte AP2 heller) men kanske Advanced cruise control. Det är nackdelen med att köpa en Tesla utan Autopilot, det är saknaden av cruise control, vanlig V70 farthållare i en bil för 500-1.25mill tycker jag är absurt.