Erfarenheter av Accelevs laddbox?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

halper
Inlägg: 58
Blev medlem: 11 aug 2018 11:15

Erfarenheter av Accelevs laddbox?

Inlägg av halper »

Hej, forumvänner. Jag har en IONIQ som vill bli laddad med enfas och har därför funderat på en Accelev-laddbox för att kunna få upp farten lite när man behöver ladda lite snabbare.

Jag har sett att just denna låda nämndes i en tråd för ett tag sedan och jag undrar därför om någon har erfarenheter att dela med sig av. Alla sådana är välkomna, men jag funderar särskilt på hur ni upplever kvaliteten och funktionen, samt hur den inbyggda lastvakten (som, om jag förstår det rätt, bara känner av spänningsfall som antas uppkomma när belastningen på respektive fas är hög). Jag känner att det är rätt viktigt att lastvakten fungerar bra, eftersom det bara finns tre faser och om vår värmepumps eltillskott går in en kall vinternatt så kommer det bli fyra (kompressor + eltillskott + Accelevs två faser) stora förbrukare på tre faser, och då gäller det att den drar ner innan huvudsäkringarna ryker. Man vill också hellre att bilen laddare långsammare än att huvudsäkringarna går när man kör storkok...

Tack!
Användarvisningsbild
klippan
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 13 mar 2017 22:21

Re: Erfarenheter av Accelevs laddbox?

Inlägg av klippan »

Det är just sådana här fullösningar som gör att TESLA inte alltid tar trasiga ombordladdare på garantin!
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Erfarenheter av Accelevs laddbox?

Inlägg av rockard »

klippan skrev:
Det är just sådana här fullösningar som gör att TESLA inte alltid tar trasiga ombordladdare på garantin!
Va, vad menar du? Vad är det som är fullösning och som kan tänkas skada en ombordladdare?
Svart X75D -17
halper
Inlägg: 58
Blev medlem: 11 aug 2018 11:15

Re: Erfarenheter av Accelevs laddbox?

Inlägg av halper »

Skulle gärna höra mer om vilken fullösning som avses. Om någon annan har konkreta erfarenheter vore det kul att höra.
Användarvisningsbild
flaco
Teslaägare
Inlägg: 188
Blev medlem: 30 sep 2015 20:31
Ort: Järfälla

Re: Erfarenheter av Accelevs laddbox?

Inlägg av flaco »

Jag är också nyfiken på Accelevs laddbox.
Är det någon som installerat en eller provat en?
Det verkar vara några på forumet som beställt, men jag lyckas inte hitta någon som berättat att de installerat och testat den.

Om någon har provat den, undrar jag om det går att justera ner strömuttaget till en lägre nivå, t.ex. 10A/fas?

:mrgreen:
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Erfarenheter av Accelevs laddbox?

Inlägg av Teslaspolen »

Bumpar tråden. Hade varit intressant att höra något om denna.

Ska även enligt speccen ha något som kallas för "battery care", som ska förhindra att batteriet laddas fullt för de bilar som inte låter dig sätta en laddgräns (till skillnad ifrån t.ex Tesla).
Skriv svar