Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av helix »

Apropå var första stationerna kommer i Sverige så läste jag följande på Circle K's hemsida:

"HPC-nätverket kommer successivt att rullas ut på Circle K:s nätverk. Vår ambition i Sverige är att starta igång 1 laddningsstation redan 2017 och resterande under 2018 och 2019. De första stationerna i Sverige kommer att vara Circle K Strömstad E6 och Circle K Vintrie (Malmö)"


https://www.circlek.se/sv_SE/pg13340918 ... elbil.html

Det är en gammal pressrelease, men intressant att veta var första Ionity-stationerna i Sverige kan komma att poppa upp snart. De verkar ligga lite efter i tidplanen då planen var att öppna en station redan under 2017, vilket uppenbarligen inte inträffade.
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av lobbin »

Kör sällan förbi Circle K vid Vintrie, men vi behöv kan jag absolut svänga förbi och se hur det ser ut :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

14 live, 24 building
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

Missförstå mig inte nu men...

Tesla: 1375 live, 23 building, 74 permit. Det verkar som att Tesla drar ifrån lite sen sista kollen.

Sen jag skaffade min MS har Tesla byggt ca 0,65 laddplatser om dan, imponerande. Det är roligt att nån annan kommer igång också men det är stor skillnad länge än.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

Kraftverksdoktorn skrev:
Missförstå mig inte nu men...

Tesla: 1375 live, 23 building, 74 permit. Det verkar som att Tesla drar ifrån lite sen sista kollen.

Sen jag skaffade min MS har Tesla byggt ca 0,65 laddplatser om dan, imponerande. Det är roligt att nån annan kommer igång också men det är stor skillnad länge än.
Kanske känsligt ämne detta men säger som Kraftverksdoktorn, missförstår mig inte nu.
Om man ska jämföra Teslas laddnätverk med Ionity så tycker jag man bara ska ta siffrorna för Europa då de bara är Europa som Ionity idag planerar att bygga ut. så...

Tesla: 426 live, 6 bygger och 12 med tillstånd.

Så ja Tesla är långt förre men väldigt kul att de faktiskt händer saker med Ionity med tanke på hur alla har tvivlat. Sen känner jag mig personligen tveksam till om de klarar den takt de sagt men kommer de ens nära så skulle jag ändå säga att de är en bra bedrift.

Någon kanske ska öppna en vadslagning om hur många öppna Ionity laddplatser de finns sista juni nästa år... Ja personligen inte en aning om hur många, jag är inte mycket för spel men jag tror (eller hoppas) att de då är hyfsat användbart för en "väst" Europa semester eller vad tror ni?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

chaffis75 skrev:
Någon kanske ska öppna en vadslagning om hur många öppna Ionity laddplatser de finns sista juni nästa år... Ja personligen inte en aning om hur många, jag är inte mycket för spel men jag tror (eller hoppas) att de då är hyfsat användbart för en "väst" Europa semester eller vad tror ni?
De verkar ju än så länge hålla sig till södra delen. Det är kanske ren slump, ingen aning. Jag hoppas också att det är hyfsat många till nästa sommar.
Jag fattar ärligt talat inte varför det ska vara ett känsligt ämne? Varför är det känsligt att det kommer upp fler snabbladdare? Är det ett problem att det är CCS och att det inte står Tesla på dem? Hade det varit mindre känsligt om Tesla hade kunnat ladda där?
För mig är det bara glädjande. Jag blir jätteglad för varje supercharger som byggs. Ett ställe till att ladda på liksom. Men jag är minst lika glad för varje supersnabb CCS-laddare som dyker upp. Det är nämligen ett tecken på att nånting håller på att ske.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

Det är inte alls känsligt, det är väldigt positivt med alla nya laddare och alla biltillverkare som fattar vart det är på väg. Bättre sent än aldrig.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Laban »

chaffis75 skrev:
Så ja Tesla är långt förre men väldigt kul att de faktiskt händer saker med Ionity med tanke på hur alla har tvivlat. Sen känner jag mig personligen tveksam till om de klarar den takt de sagt men kommer de ens nära så skulle jag ändå säga att de är en bra bedrift.
Vad skulle vara faktorn som gör att de inte klarar den utlovade takten ? Det är stora företag vi pratar om, nog kan de söka x antal bygglov samtidigt. Pengar bör heller inte vara något problem.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

Laban skrev:
chaffis75 skrev:
Så ja Tesla är långt förre men väldigt kul att de faktiskt händer saker med Ionity med tanke på hur alla har tvivlat. Sen känner jag mig personligen tveksam till om de klarar den takt de sagt men kommer de ens nära så skulle jag ändå säga att de är en bra bedrift.
Vad skulle vara faktorn som gör att de inte klarar den utlovade takten ? Det är stora företag vi pratar om, nog kan de söka x antal bygglov samtidigt. Pengar bör heller inte vara något problem.
Håller med och jag tror inte på några stora förseningar men däremot kommer säkert en viss andel stöta på problem med bygglov, strömmatning eller andra praktiska problem. De är denna typ av problem som jag skulle tro skapar försenar helt enkelt då de inte får bygga dem men även att vissa laddare kommer förbruka mer av deras tid och att de då helt enkelt får en följd effekt på kommande laddare i deras tidplan eftersom de inte har tid att planera dem när de räknade med de.
Men som jag också skrev i mitt inlägg, jag tror att de redan till sommaren kommer vara ett hyfsat bra nät av laddare.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

14 live, 26 building

första i Sverige
grattis Jämtland
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

Jämtland!? :)
Det var ju otippat, men kul, vart ungefär?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

Frågan är om Ionitys laddare är en delmängd av Porsches 700 eller om det är ytterligare 700 laddare. Börjar bli intressant nu!

Porsche Looks To Cross Tesla’s Supercharging Moat With 700 New DC Fast Chargers
https://cleantechnica.com/2018/10/16/po ... echnica%29
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
becker
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 23 dec 2017 14:44
Ort: Utanför Sandviken, född i Dalarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av becker »

Bjelke skrev:
Jämtland!? :)
Det var ju otippat, men kul, vart ungefär?
Enligt: https://ionity.eu

Ytterån
eGolf -17
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Generalbogge »

"Bara" 12 öppna enligt kartan, men 14 enligt deras egna räknare. Undrar vilken siffra som stämmer. Men kul att det trillar på. Med denna takten bör man ju kunna göra en Ionity-roadtrip till syd/väst-europa till sommaren.
Model S 90D -2017 Titanium
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

Bjelke skrev:
Jämtland!? :)
Det var ju otippat, men kul, vart ungefär?
Oväntat? Åre-faktorn. Högsta prio!
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

Generalbogge skrev:
"Bara" 12 öppna enligt kartan, men 14 enligt deras egna räknare. Undrar vilken siffra som stämmer. Men kul att det trillar på. Med denna takten bör man ju kunna göra en Ionity-roadtrip till syd/väst-europa till sommaren.
Vissa ligger på skilda sidor av motorvägen och räknas då som två olika.
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Generalbogge »

Verdi skrev:
Generalbogge skrev:
"Bara" 12 öppna enligt kartan, men 14 enligt deras egna räknare. Undrar vilken siffra som stämmer. Men kul att det trillar på. Med denna takten bör man ju kunna göra en Ionity-roadtrip till syd/väst-europa till sommaren.
Vissa ligger på skilda sidor av motorvägen och räknas då som två olika.
Tack. Man får zooma in rejält, för att se att det är två olika.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

Verdi skrev:
Bjelke skrev:
Jämtland!? :)
Det var ju otippat, men kul, vart ungefär?
Oväntat? Åre-faktorn. Högsta prio!
:lol: ja tydligen...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av TeslaTissel »

Svenssons skrev:
Frågan är om Ionitys laddare är en delmängd av Porsches 700 eller om det är ytterligare 700 laddare. Börjar bli intressant nu!

Porsche Looks To Cross Tesla’s Supercharging Moat With 700 New DC Fast Chargers
https://cleantechnica.com/2018/10/16/po ... echnica%29
Ja det stämmer det är 40% fler distansladdar-platser.

I USA är det 200 ”dealers” alltså Porsche-handlare/Porsche Centers som kommer att få dessa.

Resten skall alltså fördelas antagligen på Europa. (400).
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

TeslaTissel skrev:
Svenssons skrev:
Frågan är om Ionitys laddare är en delmängd av Porsches 700 eller om det är ytterligare 700 laddare. Börjar bli intressant nu!

Porsche Looks To Cross Tesla’s Supercharging Moat With 700 New DC Fast Chargers
https://cleantechnica.com/2018/10/16/po ... echnica%29
Ja det stämmer det är 40% fler distansladdar-platser.

I USA är det 200 ”dealers” alltså Porsche-handlare/Porsche Centers som kommer att få dessa.

Resten skall alltså fördelas antagligen på Europa. (400).
Känns ju halvkul att behöva åka till ÅF för att ladda :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jilldris
Inlägg: 45
Blev medlem: 03 aug 2016 01:01
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jilldris »

Bjelke skrev:
Verdi skrev:
Bjelke skrev:
Jämtland!? :)
Det var ju otippat, men kul, vart ungefär?
Oväntat? Åre-faktorn. Högsta prio!
:lol: ja tydligen...
Kul. Spelar VM i Åre 2019 med Audi som en av huvudsponsorerna in tro? :)
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av TeslaTissel »

HelectriC skrev:
TeslaTissel skrev:
Svenssons skrev:
Frågan är om Ionitys laddare är en delmängd av Porsches 700 eller om det är ytterligare 700 laddare. Börjar bli intressant nu!

Porsche Looks To Cross Tesla’s Supercharging Moat With 700 New DC Fast Chargers
https://cleantechnica.com/2018/10/16/po ... echnica%29
Ja det stämmer det är 40% fler distansladdar-platser.

I USA är det 200 ”dealers” alltså Porsche-handlare/Porsche Centers som kommer att få dessa.

Resten skall alltså fördelas antagligen på Europa. (400).
Känns ju halvkul att behöva åka till ÅF för att ladda :?
Porsche har ett stort nätverk av entusiaster. För dem är det mer prio var Porsches återförsäljare ligger.
Aktiviteter och arrangemang kring bilarna och bilsporten görs i varje fall i ganska stor omfattning här i Sverige.

Men visst är det smartare ha dem längs de stora vägarna. Men där har ju TESLA pinkat in reviret redan. :lol:
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

TeslaTissel skrev:
Svenssons skrev:
Frågan är om Ionitys laddare är en delmängd av Porsches 700 eller om det är ytterligare 700 laddare. Börjar bli intressant nu!

Porsche Looks To Cross Tesla’s Supercharging Moat With 700 New DC Fast Chargers
https://cleantechnica.com/2018/10/16/po ... echnica%29
Ja det stämmer det är 40% fler distansladdar-platser.

I USA är det 200 ”dealers” alltså Porsche-handlare/Porsche Centers som kommer att få dessa.

Resten skall alltså fördelas antagligen på Europa. (400).
400 är ju antalet Ionity-laddare som är planerade i Europa och som Porsche är med i. Kan det vara så att dessa 400 är synonymt med Ionitys laddare så är det inte lika roligt. Hade varit roligare med ytterligare 400 laddare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Verdi skrev:
Bjelke skrev:
Jämtland!? :)
Det var ju otippat, men kul, vart ungefär?
Oväntat? Åre-faktorn. Högsta prio!
:lol: ja tydligen...
Om jag får killgissa börjar de i norr för att de är rädda för tjälen. Det sa ju deras pressmänniska att det är ett problem som kan fördröja utbyggnaden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
TeslaTissel skrev:
Svenssons skrev:
Frågan är om Ionitys laddare är en delmängd av Porsches 700 eller om det är ytterligare 700 laddare. Börjar bli intressant nu!

Porsche Looks To Cross Tesla’s Supercharging Moat With 700 New DC Fast Chargers
https://cleantechnica.com/2018/10/16/po ... echnica%29
Ja det stämmer det är 40% fler distansladdar-platser.

I USA är det 200 ”dealers” alltså Porsche-handlare/Porsche Centers som kommer att få dessa.

Resten skall alltså fördelas antagligen på Europa. (400).
400 är ju antalet Ionity-laddare som är planerade i Europa och som Porsche är med i. Kan det vara så att dessa 400 är synonymt med Ionitys laddare så är det inte lika roligt. Hade varit roligare med ytterligare 400 laddare.
400st 350kW laddare! 8-)
Skriv svar