Var är alla uppdateringar och nyheter?

Här diskuterar vi om Teslas framtida produkter

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Var är alla uppdateringar och nyheter?

Inlägg av Beigler »

När jag beställde min X för drygt två år sedan var det både ett lätt men samtidigt jättesvårt beslut. Det lätta, jag ville ha bilen. Det svåra, det kom en rejäl uppdatering var och varannan månad. Vad skulle jag gå miste om ifall jag beställde nu eller väntade bara någon vecka till.

Mycket riktigt, ett par veckor efter beställning kom AP2 och kort därefter 100kWh batteriet. (Eller om det var tvärt om)

Sedan dess har det dock avstannat helt. Inga nyheter alls att tala om för S och X.

Jag gissar att 3 tar allt fokus. Men nu börjar 3an stabilisera sig. Vågar vi hoppas på att det snart kommer något som visar Teslas försprång eller skall det visa sig att det räcker för konkurrenterna att möta Teslas ”gamla” specar?
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Var är alla uppdateringar och nyheter?

Inlägg av Hammar »

Gissningsvis så kommer vi få se en del saker från M3 dyka upp i både S och X. Nya motorn i M3 är ju effektivare, så jag skulle inte bli förvånad om ena motorn byts till en sådan framåt sommaren.
Verdi

Re: Var är alla uppdateringar och nyheter?

Inlägg av Verdi »

Det kommer ju smågrejer. Ny MCU, ny AP-hårdvara osv.

Teslas specar är fullkomligt överlägsna alla konkurrenter, inklusive Audi e-tron, så vad gäller batteri och drivlina så står de sig bra.

Där Tesla ska lägga krut nu är på att förbättra byggkvaliteten, bygga bort typfel, fixa reservdelsväntetiderna, öppna fler verkstäder... Det är här Tesla är sårbara.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Var är alla uppdateringar och nyheter?

Inlägg av chaffis75 »

De ryktas ju mycket om en ny intrigör i S och X som mer liknar M3, Jag tycker detta rykte låter rimligt. Skulle också gissa på att man gör om en del av de yttre samtidigt men börjar man däremot att byta motor och går kanske till 2170 celler eller andra vitala delar så är de ju i praktiken en ny S/X... Ja kanske de även kan sänka priset i sådan fall, göra den mer produktions vänlig kanske?
oj ja nu är ju verkligen ute och spekulerar men vad ska Tesla lägga sin tid på, uppdatera S/3/X eller är allt krut på Y, Semi och roadster...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Var är alla uppdateringar och nyheter?

Inlägg av MangeT »

Tesla behöver bygga ut kapaciteten på Supercharger inför 3:ans ankomst. Kommer bli problem på sina ställen annars och blir det köer kommer det slå hårt mot Teslas möjligheter att sälja bilar.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Var är alla uppdateringar och nyheter?

Inlägg av Beigler »

MangeT skrev:
Tesla behöver bygga ut kapaciteten på Supercharger inför 3:ans ankomst. Kommer bli problem på sina ställen annars och blir det köer kommer det slå hårt mot Teslas möjligheter att sälja bilar.
Håller med om SuC. Men det är väl mer en likviditetsfråga än något som belastar utvecklingsavdelningen gissar jag.

Även om Teslas specar fortfarande är bättre än konkurrenterna är de inte längre lika stor skillnad som tidigare. Laddhastigheter är de väl till och med sämre än vissa konkurrenter.
Med uttalanden från Elon om att konkurrenterna borde oroa sig över våra framtida patent istället för de existerande så hade jag hoppats att de skulle fortsätta att förbättras med samma takt. Men jag har kanske orimliga förväntningar. Gissar att styrkan de har i Elon också blir en svaghet i form av att han är en flaskhals.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Var är alla uppdateringar och nyheter?

Inlägg av vigge50 »

Electrek har skrivit att enligt deras källor så är en uppdatering av interiören planerad till Q3 2019 och en större uppdatering 2021.


https://electrek.co/2018/07/30/tesla-mo ... h-q3-2019/
Mysman
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 10:49

Re: Var är alla uppdateringar och nyheter?

Inlägg av Mysman »

Spartanskt?

Jag föredrar något som verkligen känns som ett rymdskepp!

Bild
Skriv svar