Är det fel på min bil? Mx90

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
PeppeBjork
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 22 aug 2017 21:26
Ort: Lidingö

Är det fel på min bil? Mx90

Inlägg av PeppeBjork »

jag har ett problem med min X. där jag parkerar min bil för natten så är det dålig 4g täckning och väldigt bra wifi. bilen vekar prioritera 4g före wifi vilket gör att den kopplar upp och ner på wifi tills systemet säger stopp. Mitt problem är att bilen inte går att väcka från appen på morgonen för att slå på värme etc..
När jag tar bort mitt wifi så fungerar det men då får jag ett meddelade som rekommenderar mig att koppla upp mot wifi för att få uppdateringar... Status Q
är det fel på bilen?
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Är det fel på min bil? Mx90

Inlägg av oscfor »

Testat att boota om?
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Är det fel på min bil? Mx90

Inlägg av dhogborg »

Detta är ren spekulation men kanske kan ge ledtrådar att nysta i..

Låter som om bilen inte får tillgång till internet via wifit. Har du kollat signal/noise-ratio på wifit där bilen står? Signalen kan vara hög men ändå drunkna i signaler från annat håll, eller interferens. Testa att flytta din access punkt närmre bilen och se om det blir skillnad.

Routern kan också vara funky på andra saker, som att dela ut IP-adress från sin interna DHCP server. Har du interna ipn med NAT (192.168.xxx..., 172.16.xxx, 10.xxx) eller delar routern ut publika IP-adresser till alla enheter, och har du i så fall obegränsat med sådana från din ISP? Du kanske bara kan ha ungefär 5 enheter samtidigt om din router delar ut din ISPs adresser till alla enheter. Testa att skifta mellan NAT och Bridge läge i din router. Se om det blir skillnad.
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Är det fel på min bil? Mx90

Inlägg av Hammar »

Testa att byta kanal på WIFI nätet. Det kan ju vara störningar på just den kanalen. Tänk dock på att Teslan inte kan koppla upp mot nät som använder de högre kanalnumren, de används tydligen inte i usa.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Är det fel på min bil? Mx90

Inlägg av kangru »

dhogborg skrev:
Detta är ren spekulation men kanske kan ge ledtrådar att nysta i..

Låter som om bilen inte får tillgång till internet via wifit. Har du kollat signal/noise-ratio på wifit där bilen står? Signalen kan vara hög men ändå drunkna i signaler från annat håll, eller interferens. Testa att flytta din access punkt närmre bilen och se om det blir skillnad.

Routern kan också vara funky på andra saker, som att dela ut IP-adress från sin interna DHCP server. Har du interna ipn med NAT (192.168.xxx..., 172.16.xxx, 10.xxx) eller delar routern ut publika IP-adresser till alla enheter, och har du i så fall obegränsat med sådana från din ISP? Du kanske bara kan ha ungefär 5 enheter samtidigt om din router delar ut din ISPs adresser till alla enheter. Testa att skifta mellan NAT och Bridge läge i din router. Se om det blir skillnad.
Testa att dela internet på din telefon till din bil med samma SSID och Lösen som ditt WiFi (gör detta när du inte är hemma) och se att det funkar. Om det inte funkar så har du troligen fel lösenord till din WPA-PSK. Sedan kan du testa att ansluta din telefon till samma SSID som bilen använder på samma plats samtidigt som bilen är där och kolla att du får access (av samma anledningar som dhogborg anger).
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Är det fel på min bil? Mx90

Inlägg av kler »

Du använder inte subnät 192.168.20?

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 20#p276460
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Är det fel på min bil? Mx90

Inlägg av Svenssons »

Det är WiFi-kanalerna 12 till och med 14 som inte kan användas av Teslan eftersom dessa kanaler inte är tillåtna i USA.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Är det fel på min bil? Mx90

Inlägg av bylund »

Svenssons skrev:
Det är WiFi-kanalerna 12 till och med 14 som inte kan användas av Teslan eftersom dessa kanaler inte är tillåtna i USA.
Känns lite som en "tänkte inte på det" från Teslas sida. Naturligtvis skulle de ju kunna använda dessa kanaler här även om de är reserverade för annat i USA. T ex Apples produkter kan ju användas på dessa kanaler trots att även de är designade i Kalifornien.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Är det fel på min bil? Mx90

Inlägg av Svenssons »

bylund skrev:
Svenssons skrev:
Det är WiFi-kanalerna 12 till och med 14 som inte kan användas av Teslan eftersom dessa kanaler inte är tillåtna i USA.
Känns lite som en "tänkte inte på det" från Teslas sida. Naturligtvis skulle de ju kunna använda dessa kanaler här även om de är reserverade för annat i USA. T ex Apples produkter kan ju användas på dessa kanaler trots att även de är designade i Kalifornien.
Det går säkert att uppdatera i mjukvaran men är nog inget högpriorieterat.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Är det fel på min bil? Mx90

Inlägg av danni »

Den där påminnelsen om att koppla upp WiFi är irriterande, men inte viktig. Många ägare har aldrig bilen på WiFi och de får uppdateringar ändå. Vissa kartuppdateringar kräver WiFi, men då får du dem när bilen är på servicecenter istället.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Är det fel på min bil? Mx90

Inlägg av mati »

Wifi kan vara lite knepigt. Där min bil står parkerad finns Wifi men bilen har lite svårt att koppla upp sig ändå. Det funkar bra med mobilen och andra enheter, men just bilens Wifi-mottagning verkar vara lite halvkass. Problemet är att den oftast inte heller hittar något ordentligt 4G-nät där i garaget och så fastnar den ibland i nåt läge där ingenting fungerar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar