A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: A Better Routeplanner - 3.2

Inlägg av mati »

blincoln skrev:
Kolla https://abetterrouteplanner.com/blog/in ... tructions/

Kräver lite efterforskningar för en ny bilmodell, men det finns som tur år många entusiaster som plockar fram PID-listor och annat gott där ute på the internets.
Några googlingar senare...
Det verkar klent just för e-Golfen. Och batterispecifik information som i t.ex. Leaf Spy delas uppenbarligen inte ut via OBD2 utan kräver direkt tillgång till CAN-bussen med ett specialprogram. Obra.
Det är ändå ganska troligt att SOC går att utläsa via OBD2, och det är ju det man vill ha. Och för vanliga fossil-Golfar finns ju allting. Samma PID som för bensinnivån i tanken kanske? Jag får googla lite mer...
Annars får man väl pilla lite själv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.2

Inlägg av blincoln »

mati skrev:
blincoln skrev:
Kolla https://abetterrouteplanner.com/blog/in ... tructions/

Kräver lite efterforskningar för en ny bilmodell, men det finns som tur år många entusiaster som plockar fram PID-listor och annat gott där ute på the internets.
Några googlingar senare...
Det verkar klent just för e-Golfen. Och batterispecifik information som i t.ex. Leaf Spy delas uppenbarligen inte ut via OBD2 utan kräver direkt tillgång till CAN-bussen med ett specialprogram. Obra.
Det är ändå ganska troligt att SOC går att utläsa via OBD2, och det är ju det man vill ha. Och för vanliga fossil-Golfar finns ju allting. Samma PID som för bensinnivån i tanken kanske? Jag får googla lite mer...
Annars får man väl pilla lite själv.
SoC är bra, men viktigast är nästan momentan effekt (power). Den blir oftast inte så bra att bara räkna fram från en minskning av SoC enligt min erfarenhet.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: A Better Routeplanner - 3.2

Inlägg av mati »

blincoln skrev:
mati skrev:
blincoln skrev:
Kolla https://abetterrouteplanner.com/blog/in ... tructions/

Kräver lite efterforskningar för en ny bilmodell, men det finns som tur år många entusiaster som plockar fram PID-listor och annat gott där ute på the internets.
Några googlingar senare...
Det verkar klent just för e-Golfen. Och batterispecifik information som i t.ex. Leaf Spy delas uppenbarligen inte ut via OBD2 utan kräver direkt tillgång till CAN-bussen med ett specialprogram. Obra.
Det är ändå ganska troligt att SOC går att utläsa via OBD2, och det är ju det man vill ha. Och för vanliga fossil-Golfar finns ju allting. Samma PID som för bensinnivån i tanken kanske? Jag får googla lite mer...
Annars får man väl pilla lite själv.
SoC är bra, men viktigast är nästan momentan effekt (power). Den blir oftast inte så bra att bara räkna fram från en minskning av SoC enligt min erfarenhet.
Okej, jag förstår. Jag letar lite till. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Epicure
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 26 okt 2018 07:58

Re: A Better Routeplanner - 3.2

Inlägg av Epicure »

Några planer på att lägga in nya BMW i3 120Ah?
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.2

Inlägg av blincoln »

Epicure skrev:
Några planer på att lägga in nya BMW i3 120Ah?
Absolut, det vi saknar är dock information om laddningen (d.v.s hur snabbt den laddar med olika SoC %). Vi kan såklart gissa friskt men det vore trevligt med någon input där - om någon har info så vill jag gärna veta.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: A Better Routeplanner - 3.2

Inlägg av fth »

Hej igen, jag måste bara återigen hylla ABRP, som förstås var helt oumbärlig på min långresa Stockholm - Barcelona ToR häromdagen, se separat tråd:

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 47&t=13742

Planeringen blir som bekant mycket enklare och mer överskådlig med ABRP, men även själva körningen blir så mycket trevligare, man kan t.ex. lugnt ignorera bilens varningar om att "stay below xxx km/h to reach destination" när man vet att ABRP har koll på läget.

Även denna resa använde jag principen att vid varje SuC-stopp planera om resan i ABRP och lägga in nästa SuC i bilens navigator, det fungerar bra i 99% av fallen. Den enda situationen som uppstod var när bilen vid ett tillfälle ruttade en omväg till nästa SuC pga trafikläget, och eftersom jag ignorerade alla batterivarningar som vanligt så var det lite på håret att jag nådde fram. Efter det så tog jag som vana att även jämföra rutterna som bilen och ABRP valt för att inte få obehagliga överraskningar.

Drömmen vore förstås att ABRP integrerades i bilen och ersatte den befintliga navigatorn, det vore en uppgradering värd namnet!

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.2

Inlägg av blincoln »

fth skrev:
Hej igen, jag måste bara återigen hylla ABRP, som förstås var helt oumbärlig på min långresa Stockholm - Barcelona ToR häromdagen, se separat tråd:

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 47&t=13742

Planeringen blir som bekant mycket enklare och mer överskådlig med ABRP, men även själva körningen blir så mycket trevligare, man kan t.ex. lugnt ignorera bilens varningar om att "stay below xxx km/h to reach destination" när man vet att ABRP har koll på läget.

Även denna resa använde jag principen att vid varje SuC-stopp planera om resan i ABRP och lägga in nästa SuC i bilens navigator, det fungerar bra i 99% av fallen. Den enda situationen som uppstod var när bilen vid ett tillfälle ruttade en omväg till nästa SuC pga trafikläget, och eftersom jag ignorerade alla batterivarningar som vanligt så var det lite på håret att jag nådde fram. Efter det så tog jag som vana att även jämföra rutterna som bilen och ABRP valt för att inte få obehagliga överraskningar.

Drömmen vore förstås att ABRP integrerades i bilen och ersatte den befintliga navigatorn, det vore en uppgradering värd namnet!

/fth
Trevligt att det fungerar! Glöm nu inte att komma ihåg alla små irritationsmoment eller möjliga förbättringar som ni kommer på medan ni kör. ABRP ska bli bättre.

Vi kommer releasa en massa uppdateringar kring just "Driving mode", d.v.s realtidsinformation medan man kör, för de som inte kör MyTesla (även icke-Teslor) inom kort. När vi får v9 kan vi dessutom dela nästa waypoint direkt med Teslaappen och därmed automatiskt trycka in nästa destination i Teslanavigatorn.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: A Better Routeplanner - 3.2

Inlägg av fth »

blincoln skrev:
När vi får v9 kan vi dessutom dela nästa waypoint direkt med Teslaappen och därmed automatiskt trycka in nästa destination i Teslanavigatorn.
Ja, det var det första jag tänkte när jag såg att det skulle komma i v9! :D

Det är iofs en simpel operation idag att rutta till nästa SuC i Teslan, men allt som förenklar är bra!

Mitt problem med att Teslan ruttade en omväg till nästa SuC borde kanske också kunna undvikas då, beroende på hur granulärt man skickar waypoints till bilen.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 09 jan 2016 22:19
Ort: Uppsala

Re: A Better Routeplanner - 3.2

Inlägg av Ferro94 »

Hej,

Kört Tesla i 3 år, är på forumet regelbundet och har trots det helt lyckats missa ABRP. Verkar grymt bra, men känns tungt att ta mig igenom trådens alla 582 inlägg för att leta smarta tips, inställningar o features. Gissar att jag inte är ensam om känslan.

Någon som kan ge en quick-tour så att man snabbast möjligt kommer igång?

Trevlig helg och tack på förhand :)
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.2

Inlägg av blincoln »

Då har vi släppt ABRP 3.3. Nyheter:
  • Driving mode för alla enheter, även mobiler och utan MyTesla-inloggning. Bekvämare med MyTesla, förstås.
  • ABRP i fullskärm i mobilen. Välj "Lägg till på hemskärmen" i browsern så får du en ikon som startar ABRP utan synlig browser. När man kör hålls skärmen igång.
  • Avoid tolls/highways/ferries. Färjedelen har funnits, men då har den fuskat och valt rutter som råkade undvika färjor. Nu ruttar den aktivt runt dem.
  • Manuell SoC-inmatning för den som vill följa upp sin körning och bidra med data som gör att vi kan förbättra bilmodellerna i ABRP.
  • ... och en hel del annat.
Fullständiga Release Notes

För den som har missat det stödjer vi nu alla Teslamodeller, Chevy Bolt/Ampera-e, BMW i3, Nissan Leaf, Hyundai Ioniq och Kona och fler är på gång.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Inlägg av Bjelke »

Fick ni till det där med bilens karta i bakgrunden osv?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Inlägg av blincoln »

Bjelke skrev:
Fick ni till det där med bilens karta i bakgrunden osv?
Tyvärr inte. Teslas idé om en ständig karta i bakgrunden ser kanske snygg ut, men den fullständigt äter upp MCU-kraft, så browsern är långsammare än någonsin, t.o.m jämfört med den gamla.

Lite iOS och gamla iPhones. Segare för varje uppdatering utan några direkta fördelar. Hoppas verkligen de återinför riktig fullskärm igen!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: A Better Routeplanner - 3.2

Inlägg av fth »

blincoln skrev:
[*]Avoid tolls/highways/ferries. Färjedelen har funnits, men då har den fuskat och valt rutter som råkade undvika färjor. Nu ruttar den aktivt runt dem.
"Avoid on Route/Ferries and Car trains" funkar inte för mig längre i nya releasen, jag får alltid "No route found" om jag väljer detta alternativ.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Inlägg av fth »

fth skrev:
blincoln skrev:
[*]Avoid tolls/highways/ferries. Färjedelen har funnits, men då har den fuskat och valt rutter som råkade undvika färjor. Nu ruttar den aktivt runt dem.
"Avoid on Route/Ferries and Car trains" funkar inte för mig längre i nya releasen, jag får alltid "No route found" om jag väljer detta alternativ.

/fth
Det är lätt att reproducera felet, skapa en rutt från Stockholm till Berlin och välj "Avoid on Route/Ferries and Car trains" så blir det "No route found".

Det här har strulat lite även tidigare, då har jag lagt in Middlefart SuC som waypoint för att komma vidare, den "fixen" funkar nu också.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Inlägg av blincoln »

fth skrev:
fth skrev:
blincoln skrev:
[*]Avoid tolls/highways/ferries. Färjedelen har funnits, men då har den fuskat och valt rutter som råkade undvika färjor. Nu ruttar den aktivt runt dem.
"Avoid on Route/Ferries and Car trains" funkar inte för mig längre i nya releasen, jag får alltid "No route found" om jag väljer detta alternativ.

/fth
Det är lätt att reproducera felet, skapa en rutt från Stockholm till Berlin och välj "Avoid on Route/Ferries and Car trains" så blir det "No route found".

Det här har strulat lite även tidigare, då har jag lagt in Middlefart SuC som waypoint för att komma vidare, den "fixen" funkar nu också.

/fth
Ah, suveränt exempel, jag hittade buggen. Nu borde den bete sig konsekvent och rätt!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Inlägg av fth »

blincoln skrev:
Ah, suveränt exempel, jag hittade buggen. Nu borde den bete sig konsekvent och rätt!
Nu funkar det igen!

Jag har sagt det förut, och säger det igen: suverän och oumbärlig app, oslagbar respons och service från utvecklarna!

Att inte Elon har köpt upp ABRP och integrerat den i bilarna är ett mysterium, nu är det ju inte längre ens en konkurrensfördel för Tesla! :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Inlägg av fth »

En liten ytterligare bugrapport, jag labbade med hur resorna skulle se ut med Model 3, och då dök det upp SuC-kostnad i resultatet.

Kul feature, det borde kanske gå att slå på det valfritt för alla Teslor, jag hittar inget sätt att få kostnaden att synas med min X90D?

Det ser dock ut att finnas en liten bug här, det första laddstoppet får ingen kostnad, se bifogad bild.
Samma rutt som förut, jag bytte bara bil till Tesla Model 3 LR Aero.

En ytterligare förbättring kanske är att visa en summa längst ned, och kanske även kostnad/km?
Då får du förstås valutakonvertera delbeloppen till någon lämplig valuta, så det kanske är mer jobb än det är värt...

/fth
suc.png
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Inlägg av blincoln »

fth skrev:
En liten ytterligare bugrapport, jag labbade med hur resorna skulle se ut med Model 3, och då dök det upp SuC-kostnad i resultatet.

Kul feature, det borde kanske gå att slå på det valfritt för alla Teslor, jag hittar inget sätt att få kostnaden att synas med min X90D?

Det ser dock ut att finnas en liten bug här, det första laddstoppet får ingen kostnad, se bifogad bild.
Samma rutt som förut, jag bytte bara bil till Tesla Model 3 LR Aero.
Äsch, det berodde bara på att Ödeshög enligt Teslas egen databas ligger i Kalifornien så kostnadsuppslagningen blev lite förvirrad. Nu är det löst med.

Och, du har rätt, numera borde man kunna välja att visa kostnaden för supercharging för alla bilar.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Inlägg av fth »

blincoln skrev:
Äsch, det berodde bara på att Ödeshög enligt Teslas egen databas ligger i Kalifornien så kostnadsuppslagningen blev lite förvirrad.
Ödeshög, Kalifornien, same same but different :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Inlägg av fth »

Det här är realtidsprogrammering :D

/fth
suc2.png
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Inlägg av blincoln »

fth skrev:
Det här är realtidsprogrammering :D
Just den buggen hade jag fixat igårkväll, men det fanns en cache som behövde blåsas för att det skulle synas. Så enkel fix idag :-)
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Sensible
Inlägg: 37
Blev medlem: 25 sep 2018 10:17
Ort: Malmö

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Inlägg av Sensible »

Hej
Har skapat ett ABRP "login" som lyser grönt.
Men när jag försöker komma åt "Real time car info" genom att ange min tesla email med tillhörande lösenord händer ingenting.
Vad är det jag missförstått?
(X100D Silver)
(MY LR Pearl)
MX Pearl
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Inlägg av Remuz »

Seriöst, browsern var kass innan, men nu är fen så seg i v9 att det knappt uppdaterar abrp.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Inlägg av blincoln »

Sensible skrev:
Hej
Har skapat ett ABRP "login" som lyser grönt.
Men när jag försöker komma åt "Real time car info" genom att ange min tesla email med tillhörande lösenord händer ingenting.
Vad är det jag missförstått?
Är det i bilens browser? Testa gärna i mobilen eller på datorn. PMa mig om du vill hjälpa att lösa det.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Inlägg av blincoln »

Remuz skrev:
Seriöst, browsern var kass innan, men nu är fen så seg i v9 att det knappt uppdaterar abrp.
Ja, seriöst!? Var är tweetstormen? Jag är måttligt imponerad av v9.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Skriv svar