Vad är Du beredd att göra för att minska klimatpåverkan?

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Vad kan du tänka dig att göra för att minska din klimatpåverkan?

Sopsortera
102
13%
Plocka upp plast och skräp i naturen
70
9%
Minska mitt användande av plast (påsar, förpackningar etc.)
90
11%
Äta lokalproducerade varor/varor i säsong
90
11%
Äta mindre kött
71
9%
Avstå från att ta flyget inrikes
86
11%
Avstå från att ta flyget utomlands
49
6%
Avstå från att åka bil och istället åka mer kollektivt/cykla/åka tåg
33
4%
Byta min bil mot en elbil
93
12%
Shoppa mindre
61
8%
Annat
36
5%
Tveksam, vet ej
0
Inga röster
Inget
3
0%
 
Antal röster: 784

Verdi

Re: Vad är Du beredd att göra för att minska klimatpåverkan?

Inlägg av Verdi »

Eller att handla med bitcoin. Att räkna fram nya bitcoin drar mer elektricitet än hela Danmark nu... Ganska skrämmande.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Vad är Du beredd att göra för att minska klimatpåverkan?

Inlägg av kler »

Verdi skrev:
Eller att handla med bitcoin. Att räkna fram nya bitcoin drar mer elektricitet än hela Danmark nu... Ganska skrämmande.
Andra valutor drar gissningsvis betydligt mycket mer energi.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Vad är Du beredd att göra för att minska klimatpåverkan?

Inlägg av kler »

Kryptovalutor förbrukar mycket energi medan de mineas, men efter det sjunker det.

Traditionella valutor drar gissningsvis mer energi, eftersom förutom alla datorer som hanterar transaktioner så ska fysiska pengar tryckas och distribueras, och många jobbar direkt eller indirekt med detta. Med kryptovalutor finns inte riktigt det behovet. Antalet traditionella valutor är också antagligen betydligt fler än antalet (stora och populära) kryptovalutor.

Har inga siffror, men jag tror inte att man ska underskatta mängden energi som traditionella valutor förbrukar.

Ser man framför sig att kryptovalutor är något vi kommer att ersätta traditionella valutor så kanske det är en bra investering.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Vad är Du beredd att göra för att minska klimatpåverkan?

Inlägg av Smutt »

Ric skrev:
Saknar alternativen att inte ha katt och hund, rejäla köttätare.
Vi får inte glömma dom köttätande växterna.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Verdi

Re: Vad är Du beredd att göra för att minska klimatpåverkan?

Inlägg av Verdi »

kler skrev:
Kryptovalutor förbrukar mycket energi medan de mineas, men efter det sjunker det.

Traditionella valutor drar gissningsvis mer energi, eftersom förutom alla datorer som hanterar transaktioner så ska fysiska pengar tryckas och distribueras, och många jobbar direkt eller indirekt med detta. Med kryptovalutor finns inte riktigt det behovet. Antalet traditionella valutor är också antagligen betydligt fler än antalet (stora och populära) kryptovalutor.

Har inga siffror, men jag tror inte att man ska underskatta mängden energi som traditionella valutor förbrukar.

Ser man framför sig att kryptovalutor är något vi kommer att ersätta traditionella valutor så kanske det är en bra investering.

Möjligt att jordens alla traditionella valutor TILLSAMMANS förbrukar lika mycket som Bitcoin. Skulle DKK, SEK osv dra lika mycket som Bitcoin skulle det inte bli nån elektricitet över till annat... ;) För övrigt är jag av åsikten att Bitcoin och andra kryptovalutor mest springer de kriminellas ärenden. Tycker faktiskt de borde förbjudas just med tanke på att de förbrukar mycket elektricitet och gör det lättare att vara kriminell men inte har så många uppsidor för vanligt folk.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Vad är Du beredd att göra för att minska klimatpåverkan?

Inlägg av kler »

Verdi skrev:
Möjligt att jordens alla traditionella valutor TILLSAMMANS förbrukar lika mycket som Bitcoin. Skulle DKK, SEK osv dra lika mycket som Bitcoin skulle det inte bli nån elektricitet över till annat... ;) För övrigt är jag av åsikten att Bitcoin och andra kryptovalutor mest springer de kriminellas ärenden. Tycker faktiskt de borde förbjudas just med tanke på att de förbrukar mycket elektricitet och gör det lättare att vara kriminell men inte har så många uppsidor för vanligt folk.
Har inga siffror - vill mest belysa att det finns "en annan sida av myntet" - pun intended :)
Jag tror att många inte tänker tanken att traditionella valutor också kostar energi och resurser. Men det var en överdrift att de drar mer - jag har ingen aning, men skulle hemskt gärna vilja se en studie!

Gällande kriminaltiets-faktorn så är det som med allt - det finns positiva och negativa effekter.
Man kan resonera likadant kring krytpering och internet. Det är extremt mycket kriminalitet som möjliggörs mha dessa två. Men åtm. jag tycker nog att det är värt det, uppsidorna är fler.
Och med en väletablerad kryptovaluta så skulle vi t.ex. kunnat skydda miljoner människor från det som hände i Zimbabwe 2008. Vi skulle slippa inflation. Vi skulle kanske kunna minska valutaspekulation. Kryptovalutor är demokratiska i sin natur, till skillnad från traditionella valutor där det alltid(?) är nationer som står bakom.
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Vad är Du beredd att göra för att minska klimatpåverkan?

Inlägg av Ric »

Om vi förbjuder alla typer av valuta kommer människans resursförbrukning gå ned rejält.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Vad är Du beredd att göra för att minska klimatpåverkan?

Inlägg av Klintan »

kler skrev:
Verdi skrev:
Möjligt att jordens alla traditionella valutor TILLSAMMANS förbrukar lika mycket som Bitcoin. Skulle DKK, SEK osv dra lika mycket som Bitcoin skulle det inte bli nån elektricitet över till annat... ;) För övrigt är jag av åsikten att Bitcoin och andra kryptovalutor mest springer de kriminellas ärenden. Tycker faktiskt de borde förbjudas just med tanke på att de förbrukar mycket elektricitet och gör det lättare att vara kriminell men inte har så många uppsidor för vanligt folk.
Har inga siffror - vill mest belysa att det finns "en annan sida av myntet" - pun intended :)
Jag tror att många inte tänker tanken att traditionella valutor också kostar energi och resurser. Men det var en överdrift att de drar mer - jag har ingen aning, men skulle hemskt gärna vilja se en studie!

Gällande kriminaltiets-faktorn så är det som med allt - det finns positiva och negativa effekter.
Man kan resonera likadant kring krytpering och internet. Det är extremt mycket kriminalitet som möjliggörs mha dessa två. Men åtm. jag tycker nog att det är värt det, uppsidorna är fler.
Och med en väletablerad kryptovaluta så skulle vi t.ex. kunnat skydda miljoner människor från det som hände i Zimbabwe 2008. Vi skulle slippa inflation. Vi skulle kanske kunna minska valutaspekulation. Kryptovalutor är demokratiska i sin natur, till skillnad från traditionella valutor där det alltid(?) är nationer som står bakom.
773 kWh per transaktion drar Bitcoin. Totalt ungefär lika mycket energi som Österrike gör av med.
En överföring i VISA-systemet drar 0.00651 kWh.
https://digiconomist.net/bitcoin-energy-consumption
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Vad är Du beredd att göra för att minska klimatpåverkan?

Inlägg av kler »

Klintan skrev:
773 kWh per transaktion drar Bitcoin. Totalt ungefär lika mycket energi som Österrike gör av med.
En överföring i VISA-systemet drar 0.00651 kWh.
https://digiconomist.net/bitcoin-energy-consumption
Det som inte framgår på den sidan är hur mycket av energin som går till mining, och hur mycket som går till att validera transaktioner. Min gissning är att det är mycket mer energikrävande att minea - annars skulle fler ägna sig åt att bara validera transaktioner. Och mineing är alltså ändligt. Runt 2040 förutspår man att all 21 miljoner bitcoin är mineade. Och då sjunker antagligen energibehovet drastiskt.
Så att jämföra 773 kWh per transaktion med överföring i VISA-systemet som drar 0.00651 kWh är helt orättvisande.

För att göra det (mer) rättvist så måste du räkna in lagring och hantering genom transaktionens livstid (VISA pratar med ett antal noder innan pengarna dragits från din bank och nått mottagaren). Sen måste du lägga till den andel fysiska sedlar och mynt som florerar där metaller ska "mineas". Och banker som ska ha anställda och kontor. Penningtransporter (ofta med förbränningsmotorer).

Jag har inte sett en seriös jämförelse, men skulle gärna se en.
halper
Inlägg: 58
Blev medlem: 11 aug 2018 11:15

Re: Vad är Du beredd att göra för att minska klimatpåverkan?

Inlägg av halper »

Rätta mig om jag har fel, men "mining" och "validera transaktioner" är samma sak i det här fallet. Man kan validera blockkedjan utan "mining" och det kräver en trivial insats. Däremot kan inte transaktioner utföras (nya block tillföras) utan "mining", så du kan alltså inte använda dina Bitcoins utan att någon bedriver gruvverksamheten. Ett nytt block genereras ungefär var tionde minut oberoende av hur många som kör gruvor, så det lättaste sättet att minska energiförbrukningen är att stänga ner de stora gruvorna.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Vad är Du beredd att göra för att minska klimatpåverkan?

Inlägg av kler »

halper skrev:
Rätta mig om jag har fel, men "mining" och "validera transaktioner" är samma sak i det här fallet. Man kan validera blockkedjan utan "mining" och det kräver en trivial insats. Däremot kan inte transaktioner utföras (nya block tillföras) utan "mining", så du kan alltså inte använda dina Bitcoins utan att någon bedriver gruvverksamheten. Ett nytt block genereras ungefär var tionde minut oberoende av hur många som kör gruvor, så det lättaste sättet att minska energiförbrukningen är att stänga ner de stora gruvorna.
Som jag förstår blockchain-teknologin så stämmer det inte som du säger.
Mining och validering är två separata saker, men din dator kan naturligtvis utföra båda jobben.
Mining kommer så småningom (när alla 21 miljoner coins hittats) att upphöra. Men valideringen måste göras så länge nätverket existerar.
Skriv svar