Ingen CCS på Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Joel
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 jan 2015 18:10

Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Joel »

Verkar ha kommit en europeisk version av Model 3 till Tyskland. Ingen CCS på denna tyvärr. Men vi kan ju hoppas. Vissa spekulerar att laddportens placering indikerar att det finns plats men vi får väl se hur det blir med det.

https://electrek.co/2018/11/07/new-tesl ... an-launch/
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Svenssons »

Det var ju inte så roligt men man kan ju alltid hoppas på att det kan vara ett tillval eller kommer lite senare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Jeppe_E »

Så det innebär att M3 bara går att snabbladda på SuC?
Det är väl iofs inget konstigt. Tesla vill ju förstås tjäna pengar på sina SuC. Fram till de slutade med fri SuC har det ju bara varit en stor utgift för företaget. Att man sen binder upp och ”tvingar” bilägarna till SuC är ju inte konstigare än Apples filosofi.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Klintan »

Vad jag kan se från mobilen så ser det ut som att det sitter någon form av maskering runt typ2-handtaget. Jag hoppas fortfarande att DC-pinnarna för CCS finns därunder.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Jjonas »

Ingen kan avgöra om det är CCS med täcklucka eller inte på den där risiga bilden.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av chaffis75 »

Bilden är ju inte direkt tydlig så är de bara den man går på så finns hoppet...

Jag tor de är ett misstag från teslas sida om de inte stöder CCS också... Kortsiktigt påverkade de nog i princip inte alls men på längre sikt tror jag ändå att folk vill ha CCS också.

De konstiga är väl att man fortfarande inte har stöd för cademo adaptern, inte ens i USA, är inte detta konstigt? Som nämnts i andra trådar så är man ju faktiskt beroende av andra laddnätverk i tex Småland eller norra Sverige och jag många andra platser i Europa också, ja om man ny inte nöjer sig med typ2 AC laddning. Jag har åtminstone läst många inlägg där man är glad för sin cademo adapter, de behövs helt enkelt stöd för andra laddnätverk även om de bara är ett fåtal tillfällen man använder dem.

De andra laddnätverken är definitivt inte en konkurrent med tanke på hur mycket billigare de är att ladda på Tesla SUC jämfört med vilket annat nätverk som.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Svenssons »

Jeppe_E skrev:
Så det innebär att M3 bara går att snabbladda på SuC?
Det är väl iofs inget konstigt. Tesla vill ju förstås tjäna pengar på sina SuC. Fram till de slutade med fri SuC har det ju bara varit en stor utgift för företaget. Att man sen binder upp och ”tvingar” bilägarna till SuC är ju inte konstigare än Apples filosofi.
Adapter till Chademo kan fortfarande komma eller snarare mjukvaruuppdatering för att befintlig adapter ska fungera.

Tesla lär inte tjäna några pengar på att ägarna laddar på Superchargers. Värdet med dessa för Tesla är vid försäljning av bilen. Priset för de som betalar för SuC är ju mindre än hälften mot andra laddstolpe samtidigt som effekten nästan alltid är mer än dubbla och antalet stolpar per station är mångdubbelt.

CCS på bilarna borde inte bara vara bra för ägarna utan även Tesla då de inte behöver bygga nya stolpar vid befintliga stationer i samma takt som de säljer nya bilar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Swede1 »

Model 3 lär väl sälja bra i Europa även utan ccs, men köper nog hellre en Hyundai Kona med CCS. Men först rejäl provkörning av bilarna innan jag pyntar 400 000.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Henrik Torphammar »

Jag vill nog mena att placeringen av typ2 så högt avslöjar att det blir CCS.

Att prova snabbladdning känns inte riktigt som att dom behöver göra, där emot 3fasen kan ju behövas lite testning av. Så verkar rimligt med electreks spottning.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
nahoj56
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 11 jul 2016 08:43
Ort: Vara

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av nahoj56 »

Vore konstigt om den inte kommer med CCS, i vart fall som tillval. Tror även det kommer till MS och MX snart, med den placering av laddport som kinesiska marknaden har. Dels för att det är standard i Europa och dels att den nuvarande lösningen för DC laddning borde ligga på gränsen för vad kontakten tål.
Ska efekten ökas på SuC så känns det som att uttaget behöver vara rejälare...
Om de inte går över till att köra 800V isället.
Model S 85D -15.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av OfarligTesla »

Nu är det ju inget säkert från en dålig bild på en bil. Däremot kan man ju inte sticka under stol med att det är en liten indikation på att vi kanske inte får se CCS i 3an. Jag har alltid varit skeptisk till det även om jag gärna ser det.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av chaffis75 »

Henrik Torphammar skrev:
Jag vill nog mena att placeringen av typ2 så högt avslöjar att det blir CCS.

Att prova snabbladdning känns inte riktigt som att dom behöver göra, där emot 3fasen kan ju behövas lite testning av. Så verkar rimligt med electreks spottning.
Intressant iakttagelse, helt rätt att placeringen är hög och om de "bara" är ett typ 2 uttag så borde den sitta mer centrerat precis som amerikanska modellen.

Sen angående test så har du nog fel måste jag säga... Test av CCS (om de nu finns) är betydligt viktigare än Typ2 är jag övertygad om. Har jobbat med mjukvarutest i typ hela mitt liv.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Jerker »

Det är en så suddig bild att det inte går att avgöra hur den mörka ytan under locket är disponerad. Det skulle mycket väl kunna vara en CCS vi ser, dels eftersom typ2-uttaget sitter så högt att det kan få plats likströmsuttag under det, dels för att en CCS har ett separat lock som ska sitta över likströmsuttaget när man inte använder det och det smälter ihop med den andra svarta plasten runt om på den dåliga bilden.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Jeppe_E »

Svenssons skrev:
Jeppe_E skrev:
Så det innebär att M3 bara går att snabbladda på SuC?
Det är väl iofs inget konstigt. Tesla vill ju förstås tjäna pengar på sina SuC. Fram till de slutade med fri SuC har det ju bara varit en stor utgift för företaget. Att man sen binder upp och ”tvingar” bilägarna till SuC är ju inte konstigare än Apples filosofi.
Adapter till Chademo kan fortfarande komma eller snarare mjukvaruuppdatering för att befintlig adapter ska fungera.

Tesla lär inte tjäna några pengar på att ägarna laddar på Superchargers. Värdet med dessa för Tesla är vid försäljning av bilen. Priset för de som betalar för SuC är ju mindre än hälften mot andra laddstolpe samtidigt som effekten nästan alltid är mer än dubbla och antalet stolpar per station är mångdubbelt.

CCS på bilarna borde inte bara vara bra för ägarna utan även Tesla då de inte behöver bygga nya stolpar vid befintliga stationer i samma takt som de säljer nya bilar.
Oavsett vad man betalar på SuC, så är det ju pengar in till Tesla, pengar som de kanske inte fått in om bilen levereras med CCS. Det är väl snarare så att Clever och andra tar ut en högre avgift för att det är det som de säljer. Precis som du säger, så är tillgången till SuC en del av priset på bilen. Men för många (mig inkluderat) så kan SuC bara användas vid långresor och inte för laddning i veckorna. (är det här man skriver @ElonMusk bygg SuC i Helsingborg, Sweden :lol: )

Jag personligen har inga problem med att tesla låser sig till SuC, jag köper det (jag har ju köpt in mig på Apples koncept också). Det är ändå rätt intressant, det som står på Teslas SuC-sida: Tesla lovar att se till att Superchargers aldrig blir en inkomstkälla. :)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av OfarligTesla »

Jerker skrev:
Det är en så suddig bild att det inte går att avgöra hur den mörka ytan under locket är disponerad. Det skulle mycket väl kunna vara en CCS vi ser, dels eftersom typ2-uttaget sitter så högt att det kan få plats likströmsuttag under det, dels för att en CCS har ett separat lock som ska sitta över likströmsuttaget när man inte använder det och det smälter ihop med den andra svarta plasten runt om på den dåliga bilden.
Fast om det nu var CCS på bilden men vi inte ser det skulle ju han som fotograferade gissningsvis basunerat ut det. Han var ju där med egna ögon och skulle sett om det var något under eller även på det avståndet. Det betyder ju inte att de inte kommer leverera den med CCS då det inte behöver vara en produktionsbil, men vi får nog hålla tillbaka önsketänkandet lite och leta anledningar till varför det kan vara CCS.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Jerker »

OfarligTesla skrev:
Jerker skrev:
Det är en så suddig bild att det inte går att avgöra hur den mörka ytan under locket är disponerad. Det skulle mycket väl kunna vara en CCS vi ser, dels eftersom typ2-uttaget sitter så högt att det kan få plats likströmsuttag under det, dels för att en CCS har ett separat lock som ska sitta över likströmsuttaget när man inte använder det och det smälter ihop med den andra svarta plasten runt om på den dåliga bilden.
Fast om det nu var CCS på bilden men vi inte ser det skulle ju han som fotograferade gissningsvis basunerat ut det. Han var ju där med egna ögon och skulle sett om det var något under eller även på det avståndet. Det betyder ju inte att de inte kommer leverera den med CCS då det inte behöver vara en produktionsbil, men vi får nog hålla tillbaka önsketänkandet lite och leta anledningar till varför det kan vara CCS.
Naturligtvis ska vi ägna oss åt önsketänkande! :) Det är väl det som det här forumet är till för, eller har jag missuppfattat nåt? :?

Sen är det inte på något sätt säkert att den som tog bilden över huvud taget hade nån aning om vilket intresse det skulle bli kring just laddkontakten. Hen såg en Tesla 3 i Tyskland och det var i sig den stora grejen och tog en snabb bild som bevis. Att den sen stod och laddade med en typ2-sladd var inget som hen alls reflekterade över. Alla är ju inte så nördiga som vi här på forumet. ;)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av OfarligTesla »

Jerker skrev:
OfarligTesla skrev:
Jerker skrev:
Det är en så suddig bild att det inte går att avgöra hur den mörka ytan under locket är disponerad. Det skulle mycket väl kunna vara en CCS vi ser, dels eftersom typ2-uttaget sitter så högt att det kan få plats likströmsuttag under det, dels för att en CCS har ett separat lock som ska sitta över likströmsuttaget när man inte använder det och det smälter ihop med den andra svarta plasten runt om på den dåliga bilden.
Fast om det nu var CCS på bilden men vi inte ser det skulle ju han som fotograferade gissningsvis basunerat ut det. Han var ju där med egna ögon och skulle sett om det var något under eller även på det avståndet. Det betyder ju inte att de inte kommer leverera den med CCS då det inte behöver vara en produktionsbil, men vi får nog hålla tillbaka önsketänkandet lite och leta anledningar till varför det kan vara CCS.
Naturligtvis ska vi ägna oss åt önsketänkande! :) Det är väl det som det här forumet är till för, eller har jag missuppfattat nåt? :?

Sen är det inte på något sätt säkert att den som tog bilden över huvud taget hade nån aning om vilket intresse det skulle bli kring just laddkontakten. Hen såg en Tesla 3 i Tyskland och det var i sig den stora grejen och tog en snabb bild som bevis. Att den sen stod och laddade med en typ2-sladd var inget som hen alls reflekterade över. Alla är ju inte så nördiga som vi här på forumet. ;)
Fast det är ju precis det han gjorde, han skrev ordagrant att den laddade med typ2. Min tyska är lite rostig men vad jag ser förde han argumentet att kontakten satt rätt högt upp så det skulle få plats en CCS, men säger ju inget om att det faktiskt var en sådan där för tillfället.

Önsketänkande är inte produktivt och ger 0 ny information så det är inget jag ödslar tid på.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Surfaren »

OfarligTesla skrev:
Fast om det nu var CCS på bilden men vi inte ser det skulle ju han som fotograferade gissningsvis basunerat ut det.
Jag tror att fotografen hade 0 koll på detta, varför annars nöja sig med denna översiktliga bild på hela bilen? Har man ett intresse kring laddporten så tar man väl bättre bilder på denna.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Henrik Torphammar »

OfarligTesla skrev:
Fast det är ju precis det han gjorde, han skrev ordagrant att den laddade med typ2.
Önsketänkande är inte produktivt och ger 0 ny information så det är inget jag ödslar tid på.
Också jäkligt märkligt att bilden som sprids "råkade" vara så jäkla dålig att man inte kan avgöra någonting egentligen. Klart som korvspad den laddade på typ 2, men om det tillkommer CCS under kan ju ingen veta.

Det vi säkert vet är att USA-kontakten sitter prick i mitten. Sen kan man ju titta på denna pixliga bild och försöka avgöra om läget är samma eller högre. Men för min del kvittar det eftersom det ändå inte säger om CCS är tillgängligt på instegsmodellen hårdvara/mjukvara eller om 3fas är tillgängligt hårdvara/mjukvara på instegsmodellen.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Svenssons »

Jeppe_E skrev:
Oavsett vad man betalar på SuC, så är det ju pengar in till Tesla, pengar som de kanske inte fått in om bilen levereras med CCS. Det är väl snarare så att Clever och andra tar ut en högre avgift för att det är det som de säljer. Precis som du säger, så är tillgången till SuC en del av priset på bilen. Men för många (mig inkluderat) så kan SuC bara användas vid långresor och inte för laddning i veckorna. (är det här man skriver @ElonMusk bygg SuC i Helsingborg, Sweden :lol: )

Jag personligen har inga problem med att tesla låser sig till SuC, jag köper det (jag har ju köpt in mig på Apples koncept också). Det är ändå rätt intressant, det som står på Teslas SuC-sida: Tesla lovar att se till att Superchargers aldrig blir en inkomstkälla. :)
Jag skrev inte att Suc är en del av priset på bilen utan "Värdet med dessa för Tesla är vid försäljning av bilen." Det vill säga att för konsumenter som väljer mellan olika elbilar så är Supercharger-nätverket en klar fördel. Det blir alltså lättare att sälja bilarna med ett högre pris. Priset som nu är satt för Supercharging är nog vad som är kostnaden för laddningen. Skulle allt mindre andel ladda på Supercharger-stationerna så kommer de inte behöva leverera el och stationen kommer inte behöva byggas ut när fler och fler bilar levereras.

Superchargers bör bara användas för långresor, inte för daglig laddning. Jag har en supercharger mellan där jag bor och jobbar men det skulle inte falla på tanken att lägga ner tid för att regelbundet ladda på denna även ifall laddningen där är gratis sett till kostnaden för elen. Det är ju nämligen inte gratis i tid räknat vilket laddningen hemma är. Varför skulle jag lägga ner kanske en timme per vecka för att spara 100:- när jag istället skulle kunna jobba den där timmen och tjäna bra mycket mer än 100:-?

Skulle Tesla vilja låsa in sina kunder till sitt laddnätverk och sina laddboxar så skulle de inte lagt ner tid på att använda Typ 2-uttag på bilarna utanför USA/Japan och de skulle inte sälja sin laddbox billigare än någon annan laddbox som samtidigt går att använda för att ladda andra elbilar. De skulle inte heller lägga ner tid på att ta fram adapter för Chademo. Anledningen till att Chademo-adaptern inte fungerar på de amerikanska Model 3 har troligen att göra med att de inte vill att dessa bilar ska exporteras via gråimport till övriga världen innan leveranser har startat i övriga världen. Utan Chademo-adapter tar det väldigt lång tid att ladda en amerikansk Tesla här och Model 3 laddas ännu långsammare än en Model S/X. De hoppas nog att detta ska avskräcka de som vill importera en Model 3.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av bonath »

Jerker skrev:
Det är en så suddig bild att det inte går att avgöra hur den mörka ytan under locket är disponerad. Det skulle mycket väl kunna vara en CCS vi ser, dels eftersom typ2-uttaget sitter så högt att det kan få plats likströmsuttag under det, dels för att en CCS har ett separat lock som ska sitta över likströmsuttaget när man inte använder det och det smälter ihop med den andra svarta plasten runt om på den dåliga bilden.
Har försökt i PhotoShop att manipulera bilden men den é helt svart...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av jeppe_sthlm »

chaffis75 skrev:

De andra laddnätverken är definitivt inte en konkurrent med tanke på hur mycket billigare de är att ladda på Tesla SUC jämfört med vilket annat nätverk som.
Är det så mycket dyrare? Flera går att ladda för 2.50 kr/kWh. Tesla tar väl 1.90 kr/kWh?
Tror inte att Tesla tjänar speciellt mycket pengar på laddning - de stora pengarna borde ligga i bilarna och ju fler ställen man kan ladda på ju attraktivare bilarna, så det verkar lite dumt att man skulle låsa sig till SuC för snabbladdning
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av vigge50 »

jeppe_sthlm skrev:
chaffis75 skrev:

De andra laddnätverken är definitivt inte en konkurrent med tanke på hur mycket billigare de är att ladda på Tesla SUC jämfört med vilket annat nätverk som.
Är det så mycket dyrare? Flera går att ladda för 2.50 kr/kWh. Tesla tar väl 1.90 kr/kWh?
Tror inte att Tesla tjänar speciellt mycket pengar på laddning - de stora pengarna borde ligga i bilarna och ju fler ställen man kan ladda på ju attraktivare bilarna, så det verkar lite dumt att man skulle låsa sig till SuC för snabbladdning
Hur många ställen kan du snabbladda för 2,50 kr/kWh om du inte skaffar abonnemang?
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av jeppe_sthlm »

vigge50 skrev:
jeppe_sthlm skrev:
chaffis75 skrev:

De andra laddnätverken är definitivt inte en konkurrent med tanke på hur mycket billigare de är att ladda på Tesla SUC jämfört med vilket annat nätverk som.
Är det så mycket dyrare? Flera går att ladda för 2.50 kr/kWh. Tesla tar väl 1.90 kr/kWh?
Tror inte att Tesla tjänar speciellt mycket pengar på laddning - de stora pengarna borde ligga i bilarna och ju fler ställen man kan ladda på ju attraktivare bilarna, så det verkar lite dumt att man skulle låsa sig till SuC för snabbladdning
Hur många ställen kan du snabbladda för 2,50 kr/kWh om du inte skaffar abonnemang?
Göteborg Energi/Incharge i GBG ligger på 2.50 för både snabb- och destinationsladdning, men visst - andra kräver abonnemang för att komma ner i de priserna. Clever kostar 99kr/månad för att nå 2.50. Å andra sidan kan man köpa ett flat-rate kort för 399kr/månad
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av chaffis75 »

jeppe_sthlm skrev:
vigge50 skrev:
jeppe_sthlm skrev:
chaffis75 skrev:

De andra laddnätverken är definitivt inte en konkurrent med tanke på hur mycket billigare de är att ladda på Tesla SUC jämfört med vilket annat nätverk som.
Är det så mycket dyrare? Flera går att ladda för 2.50 kr/kWh. Tesla tar väl 1.90 kr/kWh?
Tror inte att Tesla tjänar speciellt mycket pengar på laddning - de stora pengarna borde ligga i bilarna och ju fler ställen man kan ladda på ju attraktivare bilarna, så det verkar lite dumt att man skulle låsa sig till SuC för snabbladdning
Hur många ställen kan du snabbladda för 2,50 kr/kWh om du inte skaffar abonnemang?
Göteborg Energi/Incharge i GBG ligger på 2.50 för både snabb- och destinationsladdning, men visst - andra kräver abonnemang för att komma ner i de priserna. Clever kostar 99kr/månad för att nå 2.50. Å andra sidan kan man köpa ett flat-rate kort för 399kr/månad
Intressant... jag trode ingen var billigare än 4,50kr/kWh men de låter som jag hade fel...

Sen tror jag ändå att Tesla ska de de som en fördel att sätta CCS då de slipper lite last på sitt SUC nät men framförallt att fler ser möjligheten att köpa bilen om man nu kör någon sträcka där SUC inte är så utbyggt.
Ja cademo adapter kommer kanske men jag avskyr adaptrar, de är en fullösning som man tar till i sista hand...
Men oavsett så fortsätter jag att hoppas. Denna bilden och artikeln känner jag har varken ökat eller minskat sannolikheten för CCS.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar