Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Artikel i media

Inlägg av Jeppe_E »

Svenssons skrev:
Jeppe_E skrev:

Men, med detta sagt och jämförelsevis, så om man nu ska jämföra äpplen med äpplen, så kostar en service hos tesla mer än många fossilbilar.
Man kan också säga att många avgasbilar har dyrare service än Tesla. Avgasbilarnas garanti brukar även vara knutet till att man följt servicen till punkt och pricka. Tesla brukar å andra sidan vara kinkiga om man har lagt till vissa tredjepartsprodukter till sin bil.
Hittade denna som Jerker publicerat tidigare i forumet. Äpple mot äpple så kostar en Tesla MS AWD 79200 kr om man följer serviceplanen under 20k mil. Dyrast av alla bilar på listan. Sedan är det förstås frågan om man nu gör alla. Men detsamma kan ju sägas för en fossilbil.
Men tittar vi på en lite mer normal elbil ;) Så kostar en 3000-mils service på en e-Golf 1750kr, motsvarande kostnad för en bensinare är 2690 kr.
Service.PNG
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av vigge50 »

Jeppe_E skrev:
Svenssons skrev:
Jeppe_E skrev:

Men, med detta sagt och jämförelsevis, så om man nu ska jämföra äpplen med äpplen, så kostar en service hos tesla mer än många fossilbilar.
Man kan också säga att många avgasbilar har dyrare service än Tesla. Avgasbilarnas garanti brukar även vara knutet till att man följt servicen till punkt och pricka. Tesla brukar å andra sidan vara kinkiga om man har lagt till vissa tredjepartsprodukter till sin bil.
Hittade denna som Jerker publicerat tidigare i forumet. Äpple mot äpple så kostar en Tesla MS AWD 79200 kr om man följer serviceplanen under 20k mil. Dyrast av alla bilar på listan. Sedan är det förstås frågan om man nu gör alla. Men detsamma kan ju sägas för en fossilbil.
Men tittar vi på en lite mer normal elbil ;) Så kostar en 3000-mils service på en e-Golf 1750kr, motsvarande kostnad för en bensinare är 2690 kr.
Service.PNG
Nä, samma kan inte sägas för en fossilbil eftersom garantin i så fall ryker till skillnad från Tesla. Visst, värderar du en bils garanti till 0 kr så stämmer det men jag tror de flesta skulle värdera garantin högre än så.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 868
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Delta »

Svenssons skrev:
Jeppe_E skrev:

Men, med detta sagt och jämförelsevis, så om man nu ska jämföra äpplen med äpplen, så kostar en service hos tesla mer än många fossilbilar.
Man kan också säga att många avgasbilar har dyrare service än Tesla. Avgasbilarnas garanti brukar även vara knutet till att man följt servicen till punkt och pricka. Tesla brukar å andra sidan vara kinkiga om man har lagt till vissa tredjepartsprodukter till sin bil.
Dock tillkommer dessutom högre pris vad gäller utgifter till:

Bränsle
Skatt
Sämre andrahandsvärde.
Taxi när du inte får köra in dieselförbudszoner.

Dessutom förbättras miljön när flera väljer elbil.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Artikel i media

Inlägg av Foluke »

Jeppe_E skrev:
LarsL skrev:
Lysande att eftermarknadsvinsterna försvinner med 40%. En avgas bil köper man alltså 1 och en halv gång.. typ.
Det beror på hur du menar och hur man räknar. Jag har lagt ca 20000kr på bromsar, service och kamrem till min XC60 på 20000 körda mil (Fri service första 12k, kostade inget extra utan var ett erbjudande just när jag köpte bilen). Så, 1 kr per mil, ganska långt ifrån de 200.000 som 1,5 ggr. Nej det som menas är förstås att 40% av den kostnaden som man lägger på en fossilbil försvinner. Det är ju i sig inte konstigt på något sätt. Tändstift, luftfilter, olja, oljefilter, etc... Inte rocketscience :lol: Så om du lägger 20kkr på service för en fossilbil, så kan man räkna med att med att servicekostnaden för normala elbilar hamnar på 12kkr.

Men, med detta sagt och jämförelsevis, så om man nu ska jämföra äpplen med äpplen, så kostar en service hos tesla mer än många fossilbilar.
Kristallklart! Bilbranschen får ett mycket stort intäktstapp när elbilar ersätter fossilbilar. Både producenter och åf. Tesla är inte uppbyggt på det sättet (än så länge i alla fall). Underhållservice behövs ju egentligen inte!
Model S P85D,
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Jeppe_E skrev:
Svenssons skrev:
Jeppe_E skrev:

Men, med detta sagt och jämförelsevis, så om man nu ska jämföra äpplen med äpplen, så kostar en service hos tesla mer än många fossilbilar.
Man kan också säga att många avgasbilar har dyrare service än Tesla. Avgasbilarnas garanti brukar även vara knutet till att man följt servicen till punkt och pricka. Tesla brukar å andra sidan vara kinkiga om man har lagt till vissa tredjepartsprodukter till sin bil.
Hittade denna som Jerker publicerat tidigare i forumet. Äpple mot äpple så kostar en Tesla MS AWD 79200 kr om man följer serviceplanen under 20k mil. Dyrast av alla bilar på listan. Sedan är det förstås frågan om man nu gör alla. Men detsamma kan ju sägas för en fossilbil.
Men tittar vi på en lite mer normal elbil ;) Så kostar en 3000-mils service på en e-Golf 1750kr, motsvarande kostnad för en bensinare är 2690 kr.
Du behöver dock inte göra servicen för att garantin ska gälla. Vad 10 stycken service kostar vet vi inte ännu. Själv har jag betalat 29 300:- för de första 4 åren/80 000 km på min Model X. Detta gjorde jag för att jag är lat och inte kan mycket om att serva bilar.

När jag har servat mina avgasbilar så har jag alltid fått betala rätt mycket mer än vad som varit listpriset på servicen. Detta pga att jag fått betala för förbrukningsvaror som tändstift, lampor, påfyllning av spolarvätska (Toyota toh 50:- per liter för detta för många år sedan) osv. Dessutom har jag årligen bytt bromsbelägg på mina tidigare bilar, inget som jag hittils gjort på min Model X. Något avgassystem lär jag aldrig byta på bilen men på min första bil rostade detta efter bara ett par tre år.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Artikel i media

Inlägg av Jeppe_E »

Svenssons skrev:
Jeppe_E skrev:
Svenssons skrev:
Jeppe_E skrev:

Men, med detta sagt och jämförelsevis, så om man nu ska jämföra äpplen med äpplen, så kostar en service hos tesla mer än många fossilbilar.
Man kan också säga att många avgasbilar har dyrare service än Tesla. Avgasbilarnas garanti brukar även vara knutet till att man följt servicen till punkt och pricka. Tesla brukar å andra sidan vara kinkiga om man har lagt till vissa tredjepartsprodukter till sin bil.
Hittade denna som Jerker publicerat tidigare i forumet. Äpple mot äpple så kostar en Tesla MS AWD 79200 kr om man följer serviceplanen under 20k mil. Dyrast av alla bilar på listan. Sedan är det förstås frågan om man nu gör alla. Men detsamma kan ju sägas för en fossilbil.
Men tittar vi på en lite mer normal elbil ;) Så kostar en 3000-mils service på en e-Golf 1750kr, motsvarande kostnad för en bensinare är 2690 kr.
Du behöver dock inte göra servicen för att garantin ska gälla. Vad 10 stycken service kostar vet vi inte ännu. Själv har jag betalat 29 300:- för de första 4 åren/80 000 km på min Model X. Detta gjorde jag för att jag är lat och inte kan mycket om att serva bilar.

När jag har servat mina avgasbilar så har jag alltid fått betala rätt mycket mer än vad som varit listpriset på servicen. Detta pga att jag fått betala för förbrukningsvaror som tändstift, lampor, påfyllning av spolarvätska (Toyota toh 50:- per liter för detta för många år sedan) osv. Dessutom har jag årligen bytt bromsbelägg på mina tidigare bilar, inget som jag hittils gjort på min Model X. Något avgassystem lär jag aldrig byta på bilen men på min första bil rostade detta efter bara ett par tre år.
Det är tydligt att man inte skall kritisera elbilars kostnad här. ;) Alltså för att klargöra så kommer min nästa bil att vara en elbil. Jag kan bara tala av egen erfarenhet av min nu 7 år gamla XC60. Det enda som är bytt är bromsar + skivor 1 gång på 20000 mil. Utöver det, bara vanlig service. Jag har alltså kommit billigt undan med ca 1 kr/mil i servicekostnad. Din MX har kostat 3,6kr/mil (baserat på 8000 mil). Naturligtvis är din totalkostnad för själva driften mycket billigare pga avsaknad av fordonsskatt och bränsle. Samtidigt finns det ju en viss kapitalkostnad som är högre med en MX om man nu skall göra en rättvis jämförelse.

Det är bra för miljön med elbilar kan man absolut säga, initialt kanske inte så bra, men på sikt absolut och definitivt i framtiden. Men för de allra flesta är det ändå ekonomin som styr. När totalkostnaden för att äga en elbil blir mindre än för en motsvarande fosilbil, då kommer elbilen att slå igenom på bred front. Teslas M3 är väl nästan där, Leaf, Kona är med all säkerhet där redan.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Jeppe_E skrev:

Det är tydligt att man inte skall kritisera elbilars kostnad här. ;) Alltså för att klargöra så kommer min nästa bil att vara en elbil. Jag kan bara tala av egen erfarenhet av min nu 7 år gamla XC60. Det enda som är bytt är bromsar + skivor 1 gång på 20000 mil. Utöver det, bara vanlig service. Jag har alltså kommit billigt undan med ca 1 kr/mil i servicekostnad. Din MX har kostat 3,6kr/mil (baserat på 8000 mil). Naturligtvis är din totalkostnad för själva driften mycket billigare pga avsaknad av fordonsskatt och bränsle. Samtidigt finns det ju en viss kapitalkostnad som är högre med en MX om man nu skall göra en rättvis jämförelse.

Det är bra för miljön med elbilar kan man absolut säga, initialt kanske inte så bra, men på sikt absolut och definitivt i framtiden. Men för de allra flesta är det ändå ekonomin som styr. När totalkostnaden för att äga en elbil blir mindre än för en motsvarande fosilbil, då kommer elbilen att slå igenom på bred front. Teslas M3 är väl nästan där, Leaf, Kona är med all säkerhet där redan.
Du kan visst kritisera elbilars kostnader men du får räkna med att folk här tar upp saker du missar. När det kommer till totalkostnaden så skulle jag vilja säga att Model 3 garanterat är där och att Model S/X är där också redan idag under vissa förutsättningar. Ta en titt på Dannis utmärkta sida för att få uppgifterna svart på vitt (eller svart på blått/grönt kanske man ska skriva...):
https://www.teslakalkylen.com/compare?c ... 00091141dc
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

Svenssons skrev:
Jeppe_E skrev:

Det är tydligt att man inte skall kritisera elbilars kostnad här. ;) Alltså för att klargöra så kommer min nästa bil att vara en elbil. Jag kan bara tala av egen erfarenhet av min nu 7 år gamla XC60. Det enda som är bytt är bromsar + skivor 1 gång på 20000 mil. Utöver det, bara vanlig service. Jag har alltså kommit billigt undan med ca 1 kr/mil i servicekostnad. Din MX har kostat 3,6kr/mil (baserat på 8000 mil). Naturligtvis är din totalkostnad för själva driften mycket billigare pga avsaknad av fordonsskatt och bränsle. Samtidigt finns det ju en viss kapitalkostnad som är högre med en MX om man nu skall göra en rättvis jämförelse.

Det är bra för miljön med elbilar kan man absolut säga, initialt kanske inte så bra, men på sikt absolut och definitivt i framtiden. Men för de allra flesta är det ändå ekonomin som styr. När totalkostnaden för att äga en elbil blir mindre än för en motsvarande fosilbil, då kommer elbilen att slå igenom på bred front. Teslas M3 är väl nästan där, Leaf, Kona är med all säkerhet där redan.
Du kan visst kritisera elbilars kostnader men du får räkna med att folk här tar upp saker du missar. När det kommer till totalkostnaden så skulle jag vilja säga att Model 3 garanterat är där och att Model S/X är där också redan idag under vissa förutsättningar. Ta en titt på Dannis utmärkta sida för att få uppgifterna svart på vitt (eller svart på blått/grönt kanske man ska skriva...):
https://www.teslakalkylen.com/compare?c ... 00091141dc
Model 3 är ju dock första Teslan (första elbilen?) med ett oljefilter, vore intressant att veta om det måste bytas regelbundet.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Artikel i media

Inlägg av Walker »

Svenssons skrev:
Jeppe_E skrev:

Det är tydligt att man inte skall kritisera elbilars kostnad här. ;) Alltså för att klargöra så kommer min nästa bil att vara en elbil. Jag kan bara tala av egen erfarenhet av min nu 7 år gamla XC60. Det enda som är bytt är bromsar + skivor 1 gång på 20000 mil. Utöver det, bara vanlig service. Jag har alltså kommit billigt undan med ca 1 kr/mil i servicekostnad. Din MX har kostat 3,6kr/mil (baserat på 8000 mil). Naturligtvis är din totalkostnad för själva driften mycket billigare pga avsaknad av fordonsskatt och bränsle. Samtidigt finns det ju en viss kapitalkostnad som är högre med en MX om man nu skall göra en rättvis jämförelse.

Det är bra för miljön med elbilar kan man absolut säga, initialt kanske inte så bra, men på sikt absolut och definitivt i framtiden. Men för de allra flesta är det ändå ekonomin som styr. När totalkostnaden för att äga en elbil blir mindre än för en motsvarande fosilbil, då kommer elbilen att slå igenom på bred front. Teslas M3 är väl nästan där, Leaf, Kona är med all säkerhet där redan.
Du kan visst kritisera elbilars kostnader men du får räkna med att folk här tar upp saker du missar. När det kommer till totalkostnaden så skulle jag vilja säga att Model 3 garanterat är där och att Model S/X är där också redan idag under vissa förutsättningar. Ta en titt på Dannis utmärkta sida för att få uppgifterna svart på vitt (eller svart på blått/grönt kanske man ska skriva...):
https://www.teslakalkylen.com/compare?c ... 00091141dc
Håller med helt. Kritik är ok, men då ska den vara relevant. Visserligen kostar en X/S mycket pengar, men oftast (inte alltid) är värdetappet i kronor inte större än för en bil som är betydligt billigare. Det haltar lite när man gör direktjämförelser (ett faktum som ofta nämns men lika ofta åsidosätts). Elbilar har (och kommer troligen under flera år ha) högre andrahandsvärde pga att efterfrågan är större än tillgången.
Detta är svårt att sia om. Jag kan ha fel, men det är lika fel att säga att elbilar ÄR dyrare och hänvisa till ett (idag) orealistiskt och felaktigt värdetapp.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

Svenssons skrev:
Jeppe_E skrev:

Det är tydligt att man inte skall kritisera elbilars kostnad här. ;) Alltså för att klargöra så kommer min nästa bil att vara en elbil. Jag kan bara tala av egen erfarenhet av min nu 7 år gamla XC60. Det enda som är bytt är bromsar + skivor 1 gång på 20000 mil. Utöver det, bara vanlig service. Jag har alltså kommit billigt undan med ca 1 kr/mil i servicekostnad. Din MX har kostat 3,6kr/mil (baserat på 8000 mil). Naturligtvis är din totalkostnad för själva driften mycket billigare pga avsaknad av fordonsskatt och bränsle. Samtidigt finns det ju en viss kapitalkostnad som är högre med en MX om man nu skall göra en rättvis jämförelse.

Det är bra för miljön med elbilar kan man absolut säga, initialt kanske inte så bra, men på sikt absolut och definitivt i framtiden. Men för de allra flesta är det ändå ekonomin som styr. När totalkostnaden för att äga en elbil blir mindre än för en motsvarande fosilbil, då kommer elbilen att slå igenom på bred front. Teslas M3 är väl nästan där, Leaf, Kona är med all säkerhet där redan.
Du kan visst kritisera elbilars kostnader men du får räkna med att folk här tar upp saker du missar. När det kommer till totalkostnaden så skulle jag vilja säga att Model 3 garanterat är där och att Model S/X är där också redan idag under vissa förutsättningar. Ta en titt på Dannis utmärkta sida för att få uppgifterna svart på vitt (eller svart på blått/grönt kanske man ska skriva...):
https://www.teslakalkylen.com/compare?c ... 00091141dc
Men sa inte Danni i senaste tesla podden att de blir svårare att räkna hem en elbil om man köper den privat... Jag tror många här räknar med personal bil eller andra ännu mer förmånliga sätt att köpa bil. De är långt från alla som har den möjligheten.
Man ja elbil är intressant och närmar sig i kostnad beroende på hur man räknar och jämför med vad. Jag kommer byta till en så snart jag kan men inköpskostnaden är väldigt stor, jag bara hoppas M3 kommer inom min smärtgräns men jag känner mig mer och mer orolig att den inte gör de... Men hoppet är de sista som lämnar en :)
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Artikel i media

Inlägg av OfarligTesla »

chaffis75 skrev:
Svenssons skrev:
Jeppe_E skrev:

Det är tydligt att man inte skall kritisera elbilars kostnad här. ;) Alltså för att klargöra så kommer min nästa bil att vara en elbil. Jag kan bara tala av egen erfarenhet av min nu 7 år gamla XC60. Det enda som är bytt är bromsar + skivor 1 gång på 20000 mil. Utöver det, bara vanlig service. Jag har alltså kommit billigt undan med ca 1 kr/mil i servicekostnad. Din MX har kostat 3,6kr/mil (baserat på 8000 mil). Naturligtvis är din totalkostnad för själva driften mycket billigare pga avsaknad av fordonsskatt och bränsle. Samtidigt finns det ju en viss kapitalkostnad som är högre med en MX om man nu skall göra en rättvis jämförelse.

Det är bra för miljön med elbilar kan man absolut säga, initialt kanske inte så bra, men på sikt absolut och definitivt i framtiden. Men för de allra flesta är det ändå ekonomin som styr. När totalkostnaden för att äga en elbil blir mindre än för en motsvarande fosilbil, då kommer elbilen att slå igenom på bred front. Teslas M3 är väl nästan där, Leaf, Kona är med all säkerhet där redan.
Du kan visst kritisera elbilars kostnader men du får räkna med att folk här tar upp saker du missar. När det kommer till totalkostnaden så skulle jag vilja säga att Model 3 garanterat är där och att Model S/X är där också redan idag under vissa förutsättningar. Ta en titt på Dannis utmärkta sida för att få uppgifterna svart på vitt (eller svart på blått/grönt kanske man ska skriva...):
https://www.teslakalkylen.com/compare?c ... 00091141dc
Men sa inte Danni i senaste tesla podden att de blir svårare att räkna hem en elbil om man köper den privat... Jag tror många här räknar med personal bil eller andra ännu mer förmånliga sätt att köpa bil. De är långt från alla som har den möjligheten.
Man ja elbil är intressant och närmar sig i kostnad beroende på hur man räknar och jämför med vad. Jag kommer byta till en så snart jag kan men inköpskostnaden är väldigt stor, jag bara hoppas M3 kommer inom min smärtgräns men jag känner mig mer och mer orolig att den inte gör de... Men hoppet är de sista som lämnar en :)
Allt beror på vad man jämför med. Jag kör endast 1500 mil per år och jag sparar över 20 papp per år på bensin jämfört med tidigare bil, lägg till 6-7 papp på service så är det lite iaf. Hade jag köpt de bilarna jag kikade på istället hade det snarare varit 40 papp på bensin. Då börjar det jämna ut sig lite iaf.

Kör man mer så ökar detta betydligt. Så det beror på vad man jämför med och hur mycket man kör.
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Artikel i media

Inlägg av rockard »

OfarligTesla skrev:
Allt beror på vad man jämför med. Jag kör endast 1500 mil per år och jag sparar över 20 papp per år på bensin jämfört med tidigare bil, lägg till 6-7 papp på service så är det lite iaf. Hade jag köpt de bilarna jag kikade på istället hade det snarare varit 40 papp på bensin. Då börjar det jämna ut sig lite iaf.

Kör man mer så ökar detta betydligt. Så det beror på vad man jämför med och hur mycket man kör.
40 kkr för att köra 1500 mil. 26 kr milen i bensinkostnad, vad har du tittat på för bilar? Sen håller jag med, visst är forumet ibland stingsligt när det kommer till kritik mot elbilar, men i denna tråd var det väldigt sansade reaktioner tycker jag.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Artikel i media

Inlägg av OfarligTesla »

rockard skrev:
OfarligTesla skrev:
Allt beror på vad man jämför med. Jag kör endast 1500 mil per år och jag sparar över 20 papp per år på bensin jämfört med tidigare bil, lägg till 6-7 papp på service så är det lite iaf. Hade jag köpt de bilarna jag kikade på istället hade det snarare varit 40 papp på bensin. Då börjar det jämna ut sig lite iaf.

Kör man mer så ökar detta betydligt. Så det beror på vad man jämför med och hur mycket man kör.
40 kkr för att köra 1500 mil. 26 kr milen i bensinkostnad, vad har du tittat på för bilar? Sen håller jag med, visst är forumet ibland stingsligt när det kommer till kritik mot elbilar, men i denna tråd var det väldigt sansade reaktioner tycker jag.
Inget överdrivet, kikade bland annat på en RS3 eller RS5, haft en S3 en gång och den drog i genomsnitt en liter milen över 3k mil så en RS3 eller RS5 kommer enkelt upp i 1.5 ish, RS5an lite mer. Skall gärna hälla i 98 oktan också som spär på lite.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Artikel i media

Inlägg av Jeppe_E »

OfarligTesla skrev:
rockard skrev:
OfarligTesla skrev:
Allt beror på vad man jämför med. Jag kör endast 1500 mil per år och jag sparar över 20 papp per år på bensin jämfört med tidigare bil, lägg till 6-7 papp på service så är det lite iaf. Hade jag köpt de bilarna jag kikade på istället hade det snarare varit 40 papp på bensin. Då börjar det jämna ut sig lite iaf.

Kör man mer så ökar detta betydligt. Så det beror på vad man jämför med och hur mycket man kör.
40 kkr för att köra 1500 mil. 26 kr milen i bensinkostnad, vad har du tittat på för bilar? Sen håller jag med, visst är forumet ibland stingsligt när det kommer till kritik mot elbilar, men i denna tråd var det väldigt sansade reaktioner tycker jag.
Inget överdrivet, kikade bland annat på en RS3 eller RS5, haft en S3 en gång och den drog i genomsnitt en liter milen över 3k mil så en RS3 eller RS5 kommer enkelt upp i 1.5 ish, RS5an lite mer. Skall gärna hälla i 98 oktan också som spär på lite.
RS3/RS5 är rätt överdrivet :lol: :lol: :lol:

Själv kör jag ca 2500 mil per år och ligger på en bränslekostnad på ganska exakt 10 kr/mil. Så för mig är svårt att få ihop ekvationen med en dyrare Tesla, som kanske kostar mig 3kr/mil. Det är en besparing på 17500kr/år, något som snabbt äts upp av den högre räntan på ett lån. Precis som det sades i podden, så är det svårt att få det att gå ihop rent ekonomiskt sett ur ett privat perspektiv. Problemet är ju att jag gärna vill ha en Tesla :lol:

Har lite svårt för de Japanska/Koreanska bilarna. Men om priset är rätt och totalkostnaden blir så pass mycket lägre, så kommer det att vara ett alternativ när bilen skall bytas.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

Jeppe_E skrev:
OfarligTesla skrev:
rockard skrev:
OfarligTesla skrev:
Allt beror på vad man jämför med. Jag kör endast 1500 mil per år och jag sparar över 20 papp per år på bensin jämfört med tidigare bil, lägg till 6-7 papp på service så är det lite iaf. Hade jag köpt de bilarna jag kikade på istället hade det snarare varit 40 papp på bensin. Då börjar det jämna ut sig lite iaf.

Kör man mer så ökar detta betydligt. Så det beror på vad man jämför med och hur mycket man kör.
40 kkr för att köra 1500 mil. 26 kr milen i bensinkostnad, vad har du tittat på för bilar? Sen håller jag med, visst är forumet ibland stingsligt när det kommer till kritik mot elbilar, men i denna tråd var det väldigt sansade reaktioner tycker jag.
Inget överdrivet, kikade bland annat på en RS3 eller RS5, haft en S3 en gång och den drog i genomsnitt en liter milen över 3k mil så en RS3 eller RS5 kommer enkelt upp i 1.5 ish, RS5an lite mer. Skall gärna hälla i 98 oktan också som spär på lite.
RS3/RS5 är rätt överdrivet :lol: :lol: :lol:

Själv kör jag ca 2500 mil per år och ligger på en bränslekostnad på ganska exakt 10 kr/mil. Så för mig är svårt att få ihop ekvationen med en dyrare Tesla, som kanske kostar mig 3kr/mil. Det är en besparing på 17500kr/år, något som snabbt äts upp av den högre räntan på ett lån. Precis som det sades i podden, så är det svårt att få det att gå ihop rent ekonomiskt sett ur ett privat perspektiv. Problemet är ju att jag gärna vill ha en Tesla :lol:

Har lite svårt för de Japanska/Koreanska bilarna. Men om priset är rätt och totalkostnaden blir så pass mycket lägre, så kommer det att vara ett alternativ när bilen skall bytas.
:lol: :lol: :lol: :lol:

Jo de beror verkligen på hur man räknar som jag nämnde i min kommentar... har aldrig ägt en RS3 eller liknande som nämns. När jag räknar så har jag jämför med en enklare Volvo V60 som första bil och som andra bil typ en Peugot 208 eller möjligen en 308. Som sagt allt beror på hur man räknar och jämför, vilka behov man har och önskemål på bil.

Elbilar har ju egenheten att väldigt ofta finns inte motsvarande modell som man byter från... Ja vi känner ju alla till tabellerna över vilken bil modell 3 ägarna i USA kommer från, ganska spridda skurar av allt från ganska enkla bilar till lite mer lyxiga.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Artikel i media

Inlägg av OfarligTesla »

Jeppe_E skrev:
RS3/RS5 är rätt överdrivet :lol: :lol: :lol:

Själv kör jag ca 2500 mil per år och ligger på en bränslekostnad på ganska exakt 10 kr/mil. Så för mig är svårt att få ihop ekvationen med en dyrare Tesla, som kanske kostar mig 3kr/mil. Det är en besparing på 17500kr/år, något som snabbt äts upp av den högre räntan på ett lån. Precis som det sades i podden, så är det svårt att få det att gå ihop rent ekonomiskt sett ur ett privat perspektiv. Problemet är ju att jag gärna vill ha en Tesla :lol:

Har lite svårt för de Japanska/Koreanska bilarna. Men om priset är rätt och totalkostnaden blir så pass mycket lägre, så kommer det att vara ett alternativ när bilen skall bytas.
Nja, en RS6a/RS7a med en Lamborghinimotor vore överdrivet :p. Funderade faktiskt också på en begagnad Audi R8 eller 911 Turbo eftersom det bara är jag och frun i hushållet men det kändes lite väl som bil som mest går till och från jobbet för frun och sen 4-5 längre resor om året (varav 2 är skidresor). RS3an hade faktiskt varit rätt perfekt egentligen storleksmässigt och prestandamässigt, men elbil var för roligt.

Att vi köpte en Model S var ju lite overkill egentligen om man bara ser till priset och det kapital som bundits. Lite av den anledningen jag faktiskt funderat på att byta ut den mot en Model 3a faktiskt. Få tillbaka lite kapital samtidigt som den är lite mindre osv.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Pontus »

Jeppe_E skrev:
OfarligTesla skrev:
Inget överdrivet, kikade bland annat på en RS3 eller RS5, haft en S3 en gång och den drog i genomsnitt en liter milen över 3k mil så en RS3 eller RS5 kommer enkelt upp i 1.5 ish, RS5an lite mer. Skall gärna hälla i 98 oktan också som spär på lite.
RS3/RS5 är rätt överdrivet :lol: :lol: :lol:

Själv kör jag ca 2500 mil per år och ligger på en bränslekostnad på ganska exakt 10 kr/mil. Så för mig är svårt att få ihop ekvationen med en dyrare Tesla, som kanske kostar mig 3kr/mil. Det är en besparing på 17500kr/år, något som snabbt äts upp av den högre räntan på ett lån. Precis som det sades i podden, så är det svårt att få det att gå ihop rent ekonomiskt sett ur ett privat perspektiv. Problemet är ju att jag gärna vill ha en Tesla :lol:

Har lite svårt för de Japanska/Koreanska bilarna. Men om priset är rätt och totalkostnaden blir så pass mycket lägre, så kommer det att vara ett alternativ när bilen skall bytas.
Det är väl bara en Bugatti som är överdriven med typ 1300 kr/mil om man kör 3000 mil/år. Allt annat är normalt ;)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Artikel i media

Inlägg av Swede1 »

https://finance.yahoo.com/news/factbox- ... 49892.html

Planer på batterifabriker i Europa. Det rasslar till! Är det över 100 miljarder SEK som planeras investera?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Alltid kul när en Tesla står i centrum :mrgreen:
(Ingen superny nyhet men iaf)
http://www.svenskverkstad.se/nu-vacker- ... dindustrin
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

Swede1 skrev:
https://finance.yahoo.com/news/factbox- ... 49892.html

Planer på batterifabriker i Europa. Det rasslar till! Är det över 100 miljarder SEK som planeras investera?
Härligt, nu börjar poletten trilla ner angående vad som krävs för att konkurrera med Asiaterna.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av leiflodde »

Att lagra energi finns många sätt här är ett... https://www.nyteknik.se/energi/tornet-a ... gi-6938532
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av TeslaTissel »

leiflodde skrev:
Att lagra energi finns många sätt här är ett... https://www.nyteknik.se/energi/tornet-a ... gi-6938532
Favorit i repris. Det där har jag sett förut och de verkar inte ha en fungerande anläggning igång heller.
Det ser enkelt ut men bara tanken på underhållet?
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av TeslaTissel »

Bjelke skrev:
Alltid kul när en Tesla står i centrum :mrgreen:
(Ingen superny nyhet men iaf)
http://www.svenskverkstad.se/nu-vacker- ... dindustrin

Vad är nu detta?? (linfiberkomposit).
Skärmavbild 2018-11-09 kl. 17.29.13.png
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

TeslaTissel skrev:
Bjelke skrev:
Alltid kul när en Tesla står i centrum :mrgreen:
(Ingen superny nyhet men iaf)
http://www.svenskverkstad.se/nu-vacker- ... dindustrin

Vad är nu detta?? (linfiberkomposit)
Jag tänkte på Växbo lin direkt :)
(det ligger ju precis här)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av TeslaTissel »

Bjelke skrev:
TeslaTissel skrev:
Bjelke skrev:
Alltid kul när en Tesla står i centrum :mrgreen:
(Ingen superny nyhet men iaf)
http://www.svenskverkstad.se/nu-vacker- ... dindustrin

Vad är nu detta?? (linfiberkomposit)
Jag tänkte på Växbo lin direkt :)
(det ligger ju precis här)
Haha. Ja, och materialet presenteras på InnoDex. Vore kul titta närmare på.
Skriv svar