Ingen CCS på Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Mickep »

Ser inte något negativt om det skulle sättas en ccs på m3. förutsätter att ovandelen skulle fungera på suc. Det gör bara att m3 kan klara sig även utanför teslas nätverk (med snabbladdning) värdet för ägaren är därmed stort. och tesla får lite avlastning. frågan är om det finns något som kan inverka menligt. (vad skulle det vara i så fall?)
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Jeppe_E »

jeppe_sthlm skrev:
chaffis75 skrev:

De andra laddnätverken är definitivt inte en konkurrent med tanke på hur mycket billigare de är att ladda på Tesla SUC jämfört med vilket annat nätverk som.
Är det så mycket dyrare? Flera går att ladda för 2.50 kr/kWh. Tesla tar väl 1.90 kr/kWh?
Tror inte att Tesla tjänar speciellt mycket pengar på laddning - de stora pengarna borde ligga i bilarna och ju fler ställen man kan ladda på ju attraktivare bilarna, så det verkar lite dumt att man skulle låsa sig till SuC för snabbladdning
Nä, som jag skrev tidigare i tråden, så är det ingen vinst för Tesla på SuC (om man får tro på vad de skriver)

"Tesla lovar att se till att Superchargers aldrig blir en inkomstkälla."

https://www.tesla.com/sv_SE/support/supercharging

Så sett utifrån det, så är SuC bara som en service till Teslaägarna, för att säkerställa att det går att ta sig från punkt A till punkt B utan laddningsproblem. Sen om det är gratis eller kostar 1,90 kr/kWh spelar ju mindre roll. Visst, om man kör mycket långa sträckor och laddar på SuC så blir det ju en del pengar på ett år.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av chaffis75 »

Mickep skrev:
Ser inte något negativt om det skulle sättas en ccs på m3. förutsätter att ovandelen skulle fungera på suc. Det gör bara att m3 kan klara sig även utanför teslas nätverk (med snabbladdning) värdet för ägaren är därmed stort. och tesla får lite avlastning. frågan är om det finns något som kan inverka menligt. (vad skulle det vara i så fall?)
Håller med dig... Jag har väldigt svårt att se några tekniska problem. De fick dock självklart en kostnad för Tesla att sätta CCS uttag men detta bör vara förhållandevis marginellt men de finns ju också ett värde som jag tror överstiger kostnaden men de är sådant som är svårt att räkna på exakt men också en typisk sak som Tesla väljer att göra för de tror på de (om de nu tror på CCS) oavsett om de går att räkna på.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Henrik Torphammar »

jeppe_sthlm skrev:
chaffis75 skrev:

De andra laddnätverken är definitivt inte en konkurrent med tanke på hur mycket billigare de är att ladda på Tesla SUC jämfört med vilket annat nätverk som.
Är det så mycket dyrare? Flera går att ladda för 2.50 kr/kWh. Tesla tar väl 1.90 kr/kWh?
Tror inte att Tesla tjänar speciellt mycket pengar på laddning - de stora pengarna borde ligga i bilarna och ju fler ställen man kan ladda på ju attraktivare bilarna, så det verkar lite dumt att man skulle låsa sig till SuC för snabbladdning
Det handlar ju om tillgänglighet också. Tesla SuC är ganska glest placerade. Kan LIDL erbjuda gratis 50kW CCS så är det mer värt för mig än fri SuC. De fåtal gånger per år som jag kör så långt att även instegsmodellens lilla batteri hade tömts så hade jag faktiskt klarat mig på 50kW också.

Brist på CCS hade jag nog sett som ett problem medan brist på SuC eller nu att dom tar betalt påverkar inte just mig.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av bonath »

CCS godkänner inte nån form av adapter som t.ex Chademo-adaptern.
Det kanske är så illa att Teslas SuC-kontakt räknas som en sån och inte godkänns???
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av chaffis75 »

Henrik Torphammar skrev:
jeppe_sthlm skrev:
chaffis75 skrev:

De andra laddnätverken är definitivt inte en konkurrent med tanke på hur mycket billigare de är att ladda på Tesla SUC jämfört med vilket annat nätverk som.
Är det så mycket dyrare? Flera går att ladda för 2.50 kr/kWh. Tesla tar väl 1.90 kr/kWh?
Tror inte att Tesla tjänar speciellt mycket pengar på laddning - de stora pengarna borde ligga i bilarna och ju fler ställen man kan ladda på ju attraktivare bilarna, så det verkar lite dumt att man skulle låsa sig till SuC för snabbladdning
Det handlar ju om tillgänglighet också. Tesla SuC är ganska glest placerade. Kan LIDL erbjuda gratis 50kW CCS så är det mer värt för mig än fri SuC. De fåtal gånger per år som jag kör så långt att även instegsmodellens lilla batteri hade tömts så hade jag faktiskt klarat mig på 50kW också.

Brist på CCS hade jag nog sett som ett problem medan brist på SuC eller nu att dom tar betalt påverkar inte just mig.
Ja de är ju denna flexibilitet som jag tror är värdet för Tesla,för vissa passar SuC perfekt alltid men för andra så är de täta men mindre pålitliga CCS nätet viktigare... Personligen är jag övertygad om att jag skulle använda både SUC och CCS även om de bara är 50KW, ja de kompletterar varandra på ett bra sätt så som de ser ut idag.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av jeppe_sthlm »

Henrik Torphammar skrev:
jeppe_sthlm skrev:
chaffis75 skrev:

De andra laddnätverken är definitivt inte en konkurrent med tanke på hur mycket billigare de är att ladda på Tesla SUC jämfört med vilket annat nätverk som.
Är det så mycket dyrare? Flera går att ladda för 2.50 kr/kWh. Tesla tar väl 1.90 kr/kWh?
Tror inte att Tesla tjänar speciellt mycket pengar på laddning - de stora pengarna borde ligga i bilarna och ju fler ställen man kan ladda på ju attraktivare bilarna, så det verkar lite dumt att man skulle låsa sig till SuC för snabbladdning
Det handlar ju om tillgänglighet också. Tesla SuC är ganska glest placerade. Kan LIDL erbjuda gratis 50kW CCS så är det mer värt för mig än fri SuC. De fåtal gånger per år som jag kör så långt att även instegsmodellens lilla batteri hade tömts så hade jag faktiskt klarat mig på 50kW också.

Brist på CCS hade jag nog sett som ett problem medan brist på SuC eller nu att dom tar betalt påverkar inte just mig.
Som nybliven chademo-adapter-ägare håller jag med om att det är guld värt att kunna fylla på med 50kW när man är inne och käkar en burgare eller handlar. Låt säga att man lägger 45 minuter på en storhandling, så ger ju ändå 45-50kW en 10-15 mil. En destinationsladdare på 11kW är knappt värd att plugga in till i det fallet.

Däremot är SuC för mig en förutsättning då jag åker en hel del mellan Stockholm och Göteborg. Betalning eller inte spelar mindre roll.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av chaffis75 »

bonath skrev:
CCS godkänner inte nån form av adapter som t.ex Chademo-adaptern.
Det kanske är så illa att Teslas SuC-kontakt räknas som en sån och inte godkänns???
Helt rätt att man inte får ha adapter men har svårt att tro CCS organisationen ser teslas SUC kontakt som adapter, då skulle man väl knappt få koppla in typ2 AC laddning ens men visst jag har inte läst kraven.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av jonasl »

Det kanske är önsketänkande, men det kan ju inte finnas någon annan orsak till att placera uttaget förskjutet uppåt än att det finns plats för DC-delen av CCS under uttaget.

Skulle snarare spekulera (!) i att bilden gör det troligt att den produktionsfärdiga bilen kommer ha CCS-port.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av lobbin »

Dessutom som Tesla är medlem i organisationen bakom CCS, så låter det väldigt lustigt att man skulle skippa det.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Walker »

jeppe_sthlm skrev:
chaffis75 skrev:

De andra laddnätverken är definitivt inte en konkurrent med tanke på hur mycket billigare de är att ladda på Tesla SUC jämfört med vilket annat nätverk som.
Är det så mycket dyrare? Flera går att ladda för 2.50 kr/kWh. Tesla tar väl 1.90 kr/kWh?
Tror inte att Tesla tjänar speciellt mycket pengar på laddning - de stora pengarna borde ligga i bilarna och ju fler ställen man kan ladda på ju attraktivare bilarna, så det verkar lite dumt att man skulle låsa sig till SuC för snabbladdning
2.50kr/kWh?
De som jag stött på hittils tar 2.-kr/min. Det blir inga 2.50/kWh. Drygt 3.20/kWh blev det för mig.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Jeppe_E »

Walker skrev:
jeppe_sthlm skrev:
chaffis75 skrev:

De andra laddnätverken är definitivt inte en konkurrent med tanke på hur mycket billigare de är att ladda på Tesla SUC jämfört med vilket annat nätverk som.
Är det så mycket dyrare? Flera går att ladda för 2.50 kr/kWh. Tesla tar väl 1.90 kr/kWh?
Tror inte att Tesla tjänar speciellt mycket pengar på laddning - de stora pengarna borde ligga i bilarna och ju fler ställen man kan ladda på ju attraktivare bilarna, så det verkar lite dumt att man skulle låsa sig till SuC för snabbladdning
2.50kr/kWh?
De som jag stött på hittils tar 2.-kr/min. Det blir inga 2.50/kWh. Drygt 3.20/kWh blev det för mig.
Spännande att de tar betalt per minut istället för per kW... Någon som räknat på det.

Det verkar ju jäkligt märkligt, då får ju bilägare olika mycket el för pengarna beroende på hastigheten?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
MaLund13
Inlägg: 385
Blev medlem: 25 feb 2015 16:15
Ort: Göteborg

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av MaLund13 »

Jeppe_E skrev:
Walker skrev:
jeppe_sthlm skrev:
chaffis75 skrev:

De andra laddnätverken är definitivt inte en konkurrent med tanke på hur mycket billigare de är att ladda på Tesla SUC jämfört med vilket annat nätverk som.
Är det så mycket dyrare? Flera går att ladda för 2.50 kr/kWh. Tesla tar väl 1.90 kr/kWh?
Tror inte att Tesla tjänar speciellt mycket pengar på laddning - de stora pengarna borde ligga i bilarna och ju fler ställen man kan ladda på ju attraktivare bilarna, så det verkar lite dumt att man skulle låsa sig till SuC för snabbladdning
2.50kr/kWh?
De som jag stött på hittils tar 2.-kr/min. Det blir inga 2.50/kWh. Drygt 3.20/kWh blev det för mig.
Spännande att de tar betalt per minut istället för per kW... Någon som räknat på det.

Det verkar ju jäkligt märkligt, då får ju bilägare olika mycket el för pengarna beroende på hastigheten?
Inget ovanligt, både Charge&Drive och InCharge kör huvudsakligen med den modellen. Den stora fördelen är att det automatiskt ger incitament att flytta bilen och när laddningen börjar bli klar (= går långsammare) vilket ökar tillgängligheten.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det borde väl kunna gå att konstruera en kontakt som både passar i SuC och CCS för Tesla.

Eftersom Tesla på EU-marknaden redan har en modifierad typ 2 kontakt, är det ju bara de två DC-stiften under som det behöver kompletteras med och lite smart mjukvara i bilen.

Med en Chademo adapter skulle det ytterligare öka på laddmöjligheterna.

Är det inte så att i USA har det nu blivit väldigt trångt på många SuC efter att så många model 3 kommit ut i trafik?
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av strejf »

Off Grid Byggaren skrev:
Det borde väl kunna gå att konstruera en kontakt som både passar i SuC och CCS för Tesla.

Eftersom Tesla på EU-marknaden redan har en modifierad typ 2 kontakt, är det ju bara de två DC-stiften under som det behöver kompletteras med och lite smart mjukvara i bilen.

Med en Chademo adapter skulle det ytterligare öka på laddmöjligheterna.

Är det inte så att i USA har det nu blivit väldigt trångt på många SuC efter att så många model 3 kommit ut i trafik?
Jo det känns som en väldigt viktig anledning för Tesla att verkligen se till att det är enkelt att ladda på CCS, just att mängden Model 3 kommer explodera precis som det redan gjort i USA.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Svenssons »

jeppe_sthlm skrev:
Göteborg Energi/Incharge i GBG ligger på 2.50 för både snabb- och destinationsladdning, men visst - andra kräver abonnemang för att komma ner i de priserna. Clever kostar 99kr/månad för att nå 2.50. Å andra sidan kan man köpa ett flat-rate kort för 399kr/månad
Incharge tar väl 2,40-2,50 kr per minut, inte per kWh, och det från 50 kW snabbladdare vilket det aldrig går att få snabbare än 48 kW ifrån och som jag brukar få 35 kW från. Om man får maximala hastigheten 48 kW under hela ens laddning så kostar det 60 min*2,4 kr/min/48 kWh=3 kr/kWh. Om man istället laddar med snitthastigheten 35 kW blir kostnaden 60 min*2,4 kr/min/35 kW=4,11 kr/kWh vilket är det som jag legat på de gånger som jag laddat med Chademo på Incharge-laddarna. Det är mer än dubbla Teslas pris.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av jeppe_sthlm »

Bild
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av LarsL »

Ganska rejäl nackdel om det inte finns CCS eller ChaDemo till bilen. Kan ju bli rejält svårt att ta sig fram med ett släp om man inte kan ladda mellan Superchargers. Men det blir väl ingen @#&k*#@ dragkrok heller :evil:
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Svenssons »

jeppe_sthlm skrev:
Bild
Ser att jag valt fel laddare i staden. Nu är det visserligen inte så ofta jag kör över till Göteborgs norra skärgård men det är bra att de håller så lågt pris. Det är dock inte samma pris på alla Incharge-laddare. De som jag laddat på tar bara betalat per minut vilket jag inte gillar även ifall det inte finns risk att laddaren är upptagen i onödan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av jeppe_sthlm »

Näe - det är väl Göteborgs Energi som är leverantören, men de köper betaltjänsten av incharge. Mycket rimligt pris tycker jag iallafall!
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Henrik Torphammar »

jeppe_sthlm skrev:
Näe - det är väl Göteborgs Energi som är leverantören, men de köper betaltjänsten av incharge. Mycket rimligt pris tycker jag iallafall!
80A blir inga 50kW dock.......
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Jjonas »

Och där var vi klara med diskussionen om laddning i Göteborg. ;)

Jag hoppas verkligen att dom har hittat ett bra sätt att kombinera SuC via Type2 och CCS. Skulle lätt vara den elbil på marknaden som har mest flexibel laddning.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av LarsL »

Jjonas skrev:
Och där var vi klara med diskussionen om laddning i Göteborg. ;)

Jag hoppas verkligen att dom har hittat ett bra sätt att kombinera SuC via Type2 och CCS. Skulle lätt vara den elbil på marknaden som har mest flexibel laddning.
Ja, antingen blir den bäst eller bland de sämsta.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Laban »

LarsL skrev:
Ja, antingen blir den bäst eller bland de sämsta.
Bland de sämsta vet jag inte. Släpper man bara en CHAdeMO adapter så ser jag inget direkt problem, eller om man nu tillsammans med de service center man ska bygga "överallt" även fyller på med SuC's i samma regioner.

Men jag blir lite besviken om de väljer bort CCS. Går det inte att göra det i samma kontakt så kan man väl göra som Audi och sätta en på andra sidan. Det finns ju ett lamphus/lampa även där och storleksmässigt är det inget problem. Om inte som standard så ett tillval.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av jonas »

Förstår inte riktigt oron att den saknar CCS. Teslas nät är ju så utbyggt att man behöver inte gå till annan leverantör för att ladda. CCS finns ju i princip bara en och en idag så hittar men en så är risken stor att den är upptagen jmf med SuC.

Jag tycker att CCS är ful klumpig och idag inte ens bättre än Teslas lösning genom användadet av typ 2.

Kan inte de andra gå över till Teslas lösning istället ?
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Skriv svar