Nu börjas det så smått (km skatt på bil)

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)

Inlägg av Surfaren »

LarsL skrev:
Surfaren skrev:
För bättre hushållning med våra begränsade (d.v.s. inte obegränsade) resurser så tycker jag absolut att vi ska tränga ihop oss (i förhållande till hur glest vi bor idag). De som då väljer att bosätta sig en bit ut från staden får ta eget ansvar för detta och bör inte skrika allt för mycket om att få en oskälig tilldelning av allmänna medel för att deras eget liv ska underlättas. Det blir en väldigt egocentrisk bild. Man kan absolut tycka att man har rätt till en ny motorväg, men man bör absolut inte förvänta sig det.
Eftersom du inte tycker att de som bor lite utan för staden (Stocholm?) ska skylla sig själva och inte kräva någon service så borde vi också betala betydligt mindre i skatt än de som får service, eller hur?
Jag får ingen rätsida på vad det är du försöker säga med detta.
LarsL skrev:
Jag tycker tvärtemot att städer är det största (enda?) hotet mot miljön. Skulle alla bo på landet skulle de flesta av våra miljöproblem inte ens existera.
Jag hade tänkt fråga om du är allvarlig, men befarar att svaret är Ja. Om vi nu antar att människor skulle konsumera och transportera sig som de gör idag (och inte som för några hundra år sen när "alla" bodde på landet) så skulle det vara en total katastrof för miljön om alla bodde glest ute på landet. Kopiöst många fler bilresor och mycket sämre energihushållning.

För övrigt så ska jag förtydliga att jag inte är emot landet. Det jag verkligen är emot är en massa glesa förorter i stadens utkanter, som orsakar en obalanserad transportsituation gentemot staden.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)

Inlägg av LarsL »

Nu såg jag på rapport att staborna ska ha golvvärme på trottoarerna, det låter miljövänligt och bra.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)

Inlägg av Surfaren »

LarsL skrev:
Nu såg jag på rapport att staborna ska ha golvvärme på trottoarerna, det låter miljövänligt och bra.
Att bara slänga fram något helt annat utan att ens bemöta det som diskuterades tidigare, känns inte särskilt seriöst eller konstruktivt.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
kontakten2

Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)

Inlägg av kontakten2 »

Är trängsel ett problem om den inte är farlig för miljön?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)

Inlägg av LarsL »

Storstäder är ett elände för miljön! Över 7 miljoner människor dör av miljöföroreningar varje år, det är inte en orimlig gissning att dessa bor i några av världens största städer.
När människor packs ihop kan de inte längre försörja sig själva utan är beroende av att mat och andra resurser transporteras in till dem. Detta har lett till att transporterna i det närmaste har förlamat systemet och skapat en ohållbar miljö. Nu har vi blivit 7-8 miljarder människor och måste tyvärr ro båten i land, men världen hade sett bättre ut om vi bott på landet och skött om oss själva.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)

Inlägg av MangeT »

Finns många aspekter. De som bor i staden kanske förbrukar mindre energi till transport och uppvärmning men det finns säkert annat som de är betydligt sämre på. Hur långt har t.ex maten som de som bor på landet färdats kontra de som bor inne i en storstad tro? Lokala ägg och grönsaker från innergården?
Att klumpa ihop alla människor ännu mer är ingen bra lösning. Vi behöver sprida ut människor snarare så att fler ser hur naturen ser ut så att de förstår varför den behöver skyddas. Tekniska lösningar elektriska fordon, autonoma fordon kommer att förändra möjligheterna till transporter.
Bäst för miljön vore att minska antalet människor men lite svårt att genomföra.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)

Inlägg av LarsL »

MangeT skrev:
Att klumpa ihop alla människor ännu mer är ingen bra lösning. Vi behöver sprida ut människor snarare så att fler ser hur naturen ser ut så att de förstår varför den behöver skyddas. Tekniska lösningar elektriska fordon, autonoma fordon kommer att förändra möjligheterna till transporter.
Precis tackvare att vi nu har internet, elbilar, vind- och solkraft så försvinner nackdelen med avstånden på landsbygden men fördelarna består.
Verdi

Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)

Inlägg av Verdi »

kontakten2 skrev:
Är trängsel ett problem om den inte är farlig för miljön?
Finns ju undersökningar som visar på högre stressnivåer hos stadsbor. Och ju större stad desto otrevligare är folk mot främlingar. Inte så konstigt egentligen men jag föredrar det småskaliga och familjära. När jag tar min son till den lilla lokala skolan här så vet alla ungar och personal vilka vi är. Även de som är flera år äldre. Underbart!
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)

Inlägg av Surfaren »

LarsL skrev:
När människor packs ihop kan de inte längre försörja sig själva utan är beroende av att mat och andra resurser transporteras in till dem. Detta har lett till att transporterna i det närmaste har förlamat systemet och skapat en ohållbar miljö. Nu har vi blivit 7-8 miljarder människor och måste tyvärr ro båten i land, men världen hade sett bättre ut om vi bott på landet och skött om oss själva.
Aha, du var ute efter att vi alla skulle bo på landet med självhushållning som för väldigt länge sedan. Tyvärr står vi ju där vi står idag gällande konsumtion, resursslöseri m.m. Att i detta läge säga att alla ska flytta ut på landet och idka självhushållning är inte heller någon lösning, då många av stadsborna inte skulle klara av den situationen.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)

Inlägg av Surfaren »

Verdi skrev:
Inte så konstigt egentligen men jag föredrar det småskaliga och familjära. När jag tar min son till den lilla lokala skolan här så vet alla ungar och personal vilka vi är. Även de som är flera år äldre. Underbart!
Låter lite som den byn där jag bodde under mina första levnadsår. Man kan knappt göra någonting utan att hela byn vet om det. Nära noll privatliv om man går utanför huset eller berättar om något för någon. Jag tycker det är hemskt.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)

Inlägg av Surfaren »

MangeT skrev:
Bäst för miljön vore att minska antalet människor men lite svårt att genomföra.
Ja, det blir nog ingen populär policy nästan hur man än gör.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Verdi

Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)

Inlägg av Verdi »

Surfaren skrev:
Verdi skrev:
Inte så konstigt egentligen men jag föredrar det småskaliga och familjära. När jag tar min son till den lilla lokala skolan här så vet alla ungar och personal vilka vi är. Även de som är flera år äldre. Underbart!
Låter lite som den byn där jag bodde under mina första levnadsår. Man kan knappt göra någonting utan att hela byn vet om det. Nära noll privatliv om man går utanför huset eller berättar om något för någon. Jag tycker det är hemskt.
Möjligt. Men det är bra också på många sätt. Om grabben gör nåt dumt som tonåring sen får man veta det snabbt t ex. Dessutom har vi ingen gängkriminalitet och sånt här. Jag skulle verkligen inte vilja byta mot ett stadsliv. Samtidigt har vi 15 min in till Uppsala, 30 min till Arlanda och under timmen till Norrtull. Jag ser bara fördelar. Förutom det där med kollektivtrafik då. Var smidigare med tåg när vi i princip bodde på stationsområdet.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)

Inlägg av LarsL »

Nä, man behöver inte vara själförtsörjande. Men man måste veta hur mat blir till och vad som krävs för att saker ska växa och bli till mat. Många stabor vet inte detta idag utan tror att maten likt bensinen uppstår i butiken, typ.

Privatliv finns det mycket av på landet. När jag växte upp på riktiga landet kunde jag gå ut i skogen och aldrig någonsin träffa på någon.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)

Inlägg av LarsL »

Verdi skrev:
Möjligt. Men det är bra också på många sätt. Om grabben gör nåt dumt som tonåring sen får man veta det snabbt t ex. Dessutom har vi ingen gängkriminalitet och sånt här. Jag skulle verkligen inte vilja byta mot ett stadsliv. Samtidigt har vi 15 min in till Uppsala, 30 min till Arlanda och under timmen till Norrtull. Jag ser bara fördelar. Förutom det där med kollektivtrafik då. Var smidigare med tåg när vi i princip bodde på stationsområdet.
Fast med autonoma bilar kommer ju frånvaron av kollektivtrafik inte märkas på landet heller. Vill ungarna på någon träningen en bit bort så kan vi bara sätta dem i bilen och låta den köra dem.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)

Inlägg av Surfaren »

LarsL skrev:
Privatliv finns det mycket av på landet. När jag växte upp på riktiga landet kunde jag gå ut i skogen och aldrig någonsin träffa på någon.
Jag tror att vi alla har olika idéer på bebyggelsestruktur när vi säger "landet". Jag skulle vantrivas om jag bodde i ett eget hus med 250 meter till nästa hus, men kan tänka mig att bo i en mindre stad än min nuvarande under vissa förutsättningar. Jag tycker det är synd att vi inte har några små, täta städer att tala om i det här landet. Mindre ort betyder så gott som alltid platt och glest (om man ser till hela stadsområdet, inte bara centrum).
LarsL skrev:
Fast med autonoma bilar kommer ju frånvaron av kollektivtrafik inte märkas på landet heller. Vill ungarna på någon träningen en bit bort så kan vi bara sätta dem i bilen och låta den köra dem.
Ja, autonoma fordon kommer troligen vända ut och in på många saker. Jag har funderat mycket kring detta, och det faktum att det inte verkar finnas så mycket insikt kring autonoma fordon i de församlingar där viktiga beslut för vår gemensamma framtid tas. Mycket intressant för mig som blivande trafikingenjör.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Verdi

Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)

Inlägg av Verdi »

Surfaren skrev:
LarsL skrev:
Privatliv finns det mycket av på landet. När jag växte upp på riktiga landet kunde jag gå ut i skogen och aldrig någonsin träffa på någon.
Jag tror att vi alla har olika idéer på bebyggelsestruktur när vi säger "landet". Jag skulle vantrivas om jag bodde i ett eget hus med 250 meter till nästa hus, men kan tänka mig att bo i en mindre stad än min nuvarande under vissa förutsättningar. Jag tycker det är synd att vi inte har några små, täta städer att tala om i det här landet. Mindre ort betyder så gott som alltid platt och glest (om man ser till hela stadsområdet, inte bara centrum).
LarsL skrev:
Fast med autonoma bilar kommer ju frånvaron av kollektivtrafik inte märkas på landet heller. Vill ungarna på någon träningen en bit bort så kan vi bara sätta dem i bilen och låta den köra dem.
Ja, autonoma fordon kommer troligen vända ut och in på många saker. Jag har funderat mycket kring detta, och det faktum att det inte verkar finnas så mycket insikt kring autonoma fordon i de församlingar där viktiga beslut för vår gemensamma framtid tas. Mycket intressant för mig som blivande trafikingenjör.
Inte hade jag en Tesla när jag pluggade inte. Nice. ;)
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Surfaren skrev:
Verdi skrev:
Inte så konstigt egentligen men jag föredrar det småskaliga och familjära. När jag tar min son till den lilla lokala skolan här så vet alla ungar och personal vilka vi är. Även de som är flera år äldre. Underbart!
Låter lite som den byn där jag bodde under mina första levnadsår. Man kan knappt göra någonting utan att hela byn vet om det. Nära noll privatliv om man går utanför huset eller berättar om något för någon. Jag tycker det är hemskt.
Möjligt. Men det är bra också på många sätt. Om grabben gör nåt dumt som tonåring sen får man veta det snabbt t ex. Dessutom har vi ingen gängkriminalitet och sånt här. Jag skulle verkligen inte vilja byta mot ett stadsliv. Samtidigt har vi 15 min in till Uppsala, 30 min till Arlanda och under timmen till Norrtull. Jag ser bara fördelar. Förutom det där med kollektivtrafik då. Var smidigare med tåg när vi i princip bodde på stationsområdet.
Livet på landet har många fördelar, och jag skulle troligen inte ens klara av att leva i en stad. Jag skulle inte tycka att livet är värt att leva om jag inte hade kunnat bo som jag gör, mitt i naturen, utan en massa människor runt omkring, utan buller och avgaser, utan stressen som en stad alltid innebär. Som LarsL säger så bidrar ju moderniteter som internet att vi kan leva och jobba precis som alla andra. Jag jobbar allra oftast hemifrån, i en gammal snickarverkstad som är ombyggd till kontor. Lugnet och avsaknaden av störfaktorer samt att jag slipper pendla till jobbet gör att jag kan jobba ofantligt mycket effektivare än förr när jag alltid var tvungen att ta mig till jobbet i stan. Till och med mina kunder har insett detta och vi möts i princip bara på Skype och telefon.

Visst är det mycket skvaller på landet. Herregud, vilken tur att jag inte vet hur mycket skit folk pratar om mig. Den där "rike" tysken med Teslan som inte pratar som de andra är ju självklart ett roligt samtalsämne.
Men. När det kommer till kritan ställer folk oftast upp för varandra. Behöver man hjälp så får man hjälp. I en stad är man totalt anonym. Vissa kanske tycker det är bra med anonymitet. Jag tycker det är hemskt. Jag lyfter armen för varje bil jag möter. För jag vet vilka de är. Inte alltid med namn, men man känner igen bilarna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)

Inlägg av Surfaren »

Verdi skrev:
Inte hade jag en Tesla när jag pluggade inte. Nice. ;)
Nä, jag har sålt min Tesla. Nu är jag TSLA-ägare istället.

Jag är numer minimalist och tänker till kring vad jag gör och vad jag spenderar pengar på (inga bilar). Således räcker pengarna längre.

Vi får komma ihåg att människor är olika och har olika behov. Vissa trivs bra med att jobba hemifrån och andra behöver träffa folk. Ganska många typer av jobb går inte heller att utföra hemifrån, än så länge.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)

Inlägg av Jerker »

Jag är en riktig lantis! Min definition på ett bra boende är att jag ska kunna gå naken i min egen trädgård utan att vare jag eller nån annan störs av det. :mrgreen: Sen inte sagt att jag vill springa omkring naken, det är inte det som är poängen. Tyvärr bor jag inte så just nu, men jobbar på det.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)

Inlägg av Surfaren »

Jerker skrev:
Jag är en riktig lantis! Min definition på ett bra boende är att jag ska kunna gå naken i min egen trädgård utan att vare jag eller nån annan störs av det. :mrgreen: Sen inte sagt att jag vill springa omkring naken, det är inte det som är poängen. Tyvärr bor jag inte så just nu, men jobbar på det.
I förorterna löser villaägarna detta genom att plantera tujor runt hela tomten, som efter några år är så höga att det inte är någon insyn. ;) (De som gör inbrott i villor tackar och tar emot för att de får arbeta ostört.)

Edit: hmm, nu är vi rejält vid sidan om ämnet...
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Verdi

Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)

Inlägg av Verdi »

Surfaren skrev:
Jerker skrev:
Jag är en riktig lantis! Min definition på ett bra boende är att jag ska kunna gå naken i min egen trädgård utan att vare jag eller nån annan störs av det. :mrgreen: Sen inte sagt att jag vill springa omkring naken, det är inte det som är poängen. Tyvärr bor jag inte så just nu, men jobbar på det.
I förorterna löser villaägarna detta genom att plantera tujor runt hela tomten, som efter några år är så höga att det inte är någon insyn. ;) (De som gör inbrott i villor tackar och tar emot för att de får arbeta ostört.)

Edit: hmm, nu är vi rejält vid sidan om ämnet...
Tujor är så jäkla fult. Min fru säger att hon får "kyrkogårdskänsla" av tujor. :D Men visst, det är väl praktiskt om man bor tätt och hatar sina grannar. :lol:
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Surfaren skrev:
Jerker skrev:
Jag är en riktig lantis! Min definition på ett bra boende är att jag ska kunna gå naken i min egen trädgård utan att vare jag eller nån annan störs av det. :mrgreen: Sen inte sagt att jag vill springa omkring naken, det är inte det som är poängen. Tyvärr bor jag inte så just nu, men jobbar på det.
I förorterna löser villaägarna detta genom att plantera tujor runt hela tomten, som efter några år är så höga att det inte är någon insyn. ;) (De som gör inbrott i villor tackar och tar emot för att de får arbeta ostört.)

Edit: hmm, nu är vi rejält vid sidan om ämnet...
Tujor är så jäkla fult. Min fru säger att hon får "kyrkogårdskänsla" av tujor. :D Men visst, det är väl praktiskt om man bor tätt och hatar sina grannar. :lol:
Vi tog ner de flesta av de jättetujor som var runt vårat hus. De hjälpte inte särskilt mycket mot insyn. De har ju inga grenar de första 5 meter eller så...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)

Inlägg av zyax »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Surfaren skrev:
Jerker skrev:
Jag är en riktig lantis! Min definition på ett bra boende är att jag ska kunna gå naken i min egen trädgård utan att vare jag eller nån annan störs av det. :mrgreen: Sen inte sagt att jag vill springa omkring naken, det är inte det som är poängen. Tyvärr bor jag inte så just nu, men jobbar på det.
I förorterna löser villaägarna detta genom att plantera tujor runt hela tomten, som efter några år är så höga att det inte är någon insyn. ;) (De som gör inbrott i villor tackar och tar emot för att de får arbeta ostört.)

Edit: hmm, nu är vi rejält vid sidan om ämnet...
Tujor är så jäkla fult. Min fru säger att hon får "kyrkogårdskänsla" av tujor. :D Men visst, det är väl praktiskt om man bor tätt och hatar sina grannar. :lol:
Vi tog ner de flesta av de jättetujor som var runt vårat hus. De hjälpte inte särskilt mycket mot insyn. De har ju inga grenar de första 5 meter eller så...
Jag har grävt upp så mycket vintergrönt skit från mina två hus jag ägt. Förstår inte hur man år 2018 kan få för sig att sätta upp något så fult från 70-talet när man bygger nytt, det borde vara så att man väljer bruna tapeter med orangefärgade blommor på då samtidigt.

Apropå ämnet så har jag hela tiden hävdat att någon politiker måste ta tag i skatteväxlingen när vi går ifrån fossilbränslen. Skatten på vägen hamnar givet på de som gör att den kostar pengar, dvs lastbilar, de miljarder som fattas till övrigt som nu betalas av fossilbränslen får läggas på något annat.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Skriv svar