Dubbdäck... Goodyear / Michelin

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Terra
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 28 jan 2018 19:28

Dubbdäck... Goodyear / Michelin

Inlägg av Terra »

Vet att det finns många trådar om vinterdäck, och jag har säkert missat ett par så kanske finns detta ämne redan diskuterat.

Jag har en bakhjulsdriven Model S och planerar inköp av dubbdäck (diskussionen odubbat eller dubbat kan få sparas till annan tråd ;)

Det finns, åtminstone, två stycken dubbdäck som påstår sig vara tystare än andra:
Michelin X-Ice North 4 (som testats av Teslaclubsweden http://teslaclubsweden.se/michelin-x-ic ... xperience/ ) och
Goodyear Ultragrip Ice Arctic SoundComfort

Michelin-däcket ska vara tystare tack vare många fler dubbar än "normalt". Goodyear tack vare "ljudabsorberande skum".

Någon som rent av testat bägge dessa däck (eller andra dubbdäck för den delen) och upplevt skillnaden, både ljud och "däckperformance"?

Mvh Terra
Verdi

Re: Dubbdäck... Goodyear / Michelin

Inlägg av Verdi »

Continental 'ContiSilent' tror jag är det bästa.
https://www.dackonline.se/rshop/Dack/Co ... d/R-358745
Användarvisningsbild
Terra
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 28 jan 2018 19:28

Re: Dubbdäck... Goodyear / Michelin

Inlägg av Terra »

Continentals dubbdäck med Contisilent hade jag missat. Vad får dig att tro de är de bästa? (Jag tyckte själv X-Ice North 4 med många dubb lät intressant och lite nytänk, men känns omöjligt att avgöra utan att provköra).
Verdi

Re: Dubbdäck... Goodyear / Michelin

Inlägg av Verdi »

Terra skrev:
Continentals dubbdäck med Contisilent hade jag missat. Vad får dig att tro de är de bästa? (Jag tyckte själv X-Ice North 4 med många dubb lät intressant och lite nytänk, men känns omöjligt att avgöra utan att provköra).

Continental och Nokian brukar turas om att vinna alla vinterdäckstester. Michelin och Goodyear brukar inte göra det direkt. ;)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Dubbdäck... Goodyear / Michelin

Inlägg av Bjelke »

När jag försökte beställa Michelin-däcken så fanns dom inte i vår dimension till Tesla (19") :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: Dubbdäck... Goodyear / Michelin

Inlägg av Verdi »

Bjelke skrev:
När jag försökte beställa Michelin-däcken så fanns dom inte i vår dimension till Tesla (19") :(
Jag borde verkligen få betalt av Continental men jag förstår inte varför folk köper nåt annat. ;)
Användarvisningsbild
Terra
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 28 jan 2018 19:28

Re: Dubbdäck... Goodyear / Michelin

Inlägg av Terra »

Bjelke skrev:
När jag försökte beställa Michelin-däcken så fanns dom inte i vår dimension till Tesla (19") :(
Nu verkar de i alla fall finnas! http://tiny.cc/m1hu0y 245 45 R19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Dubbdäck... Goodyear / Michelin

Inlägg av Bjelke »

Verdi skrev:
Bjelke skrev:
När jag försökte beställa Michelin-däcken så fanns dom inte i vår dimension till Tesla (19") :(
Jag borde verkligen få betalt av Continental men jag förstår inte varför folk köper nåt annat. ;)
Tror det blev Continental faktiskt, om jag minns rätt :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar