Hatten av!!

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Baretta
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 06 jul 2017 08:54

Hatten av!!

Inlägg av Baretta »

Hatten av för tehjimos alla andra här som oförtrutet och med god ton kämpar, förklarar och utbildar i trådar på Facebook, i forum, på bilträffar och mässor etc.

Vilket jobb ni gör!! :!: :) Ni gör verkligen skillnad för Sveriges omställning till fossilfritt! :D
F8A2BDF0-A622-4F6B-860B-9ED68F7731CA.jpeg
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Hatten av!!

Inlägg av lobbin »

Spekulation på Facebook om att bilden är arrangerad.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Hatten av!!

Inlägg av bonath »

lobbin skrev:
Spekulation på Facebook om att bilden är arrangerad.
Hyrbil, elverk med sig, sannolikhet????
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Verdi

Re: Hatten av!!

Inlägg av Verdi »

bonath skrev:
lobbin skrev:
Spekulation på Facebook om att bilden är arrangerad.
Hyrbil, elverk med sig, sannolikhet????

Japp, samt varningstriangel på fel ställe (så att den ska synas på bild antagligen) och att man bemödar sig att ta en bild och sprida på nätet. Finns ingen tvekan. Behöver man mer bevis så är ju "det är inte fejkat" en rätt stark indikator på motsatsen. :lol:
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Hatten av!!

Inlägg av Teslaspolen »

Japp, en hyrbil tillhörande Sweden Rent A Car AB. Montage!
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Hatten av!!

Inlägg av Henrik Torphammar »

Och en norsk evse, annars lär den varnat pga jordfel.....
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hatten av!!

Inlägg av Bjelke »

Jäklar vad den där bilden sprids snabbt!
Och typ alla tar den för äkta och mycket komisk.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: Hatten av!!

Inlägg av Verdi »

Bjelke skrev:
Jäklar vad den där bilden sprids snabbt!
Och typ alla tar den för äkta och mycket komisk.
Finns sån sjuk illvilja mot Tesla. Folk struntar i om det är arrangerat eller inte eftersom de VILL att det ska vara sådär. Att elbilar är skit. Då mår de bra.
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 27 apr 2015 23:07
Ort: Kalmar

Re: Hatten av!!

Inlägg av Machris »

Japp. Otroligt vad hotade en del fossilare måste känna sig om man lägger ner så mycket tid o kraft på att misskreditera elbilar
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hatten av!!

Inlägg av Svenssons »

Henrik Torphammar skrev:
Och en norsk evse, annars lär den varnat pga jordfel.....
Har någon testat svensk UMC mot ett dieselagregat? Funkar inte det är det ju uppenbart att bilden är arrangerad. Icke Tesla-ägare lär ju ha någon koll på detta och möjligheterna att det ligger en norsk UMC i hyrbilen är ju i princip obefintliga.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hatten av!!

Inlägg av mati »

Jag kommer inte ihåg var jag har sett det, men någon har faktiskt provat det där med dieselaggregat och kommit fram till att Teslan är fortfarande snålare än en motsvarande dieselbil. Inte så konstigt egentligen. Dieselaggregatet går på bästa möjliga varvtal med bästa möjliga verkningsgrad hela tiden. Förlusterna på el-sidan är nästan försumbara i sammanhanget.
Men det begriper ju inte fossilister.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Hatten av!!

Inlägg av far1far2 »

Naturligtvis är dete ploj! Om inte annat får man ta det som det. Men...ett stort men, man blir gång på gång förvånad, rentav paff, hur många i ens bekantskapskrets som har en negativ inställning till "oss", miljöbils- enkannerligen elbilslovers! T o m bland dom som fått prova på att köra Tesla, finns nån slags avighet. Borde inte alla bli lika fascinerade över denna fantastiska revolution? Avundsjuka? Dumhet eller allmän tröghet? Man undrar i a f lixom som Bjelke brukar säja!
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Hatten av!!

Inlägg av Teslaspolen »

mati skrev:
Jag kommer inte ihåg var jag har sett det, men någon har faktiskt provat det där med dieselaggregat och kommit fram till att Teslan är fortfarande snålare än en motsvarande dieselbil. Inte så konstigt egentligen. Dieselaggregatet går på bästa möjliga varvtal med bästa möjliga verkningsgrad hela tiden. Förlusterna på el-sidan är nästan försumbara i sammanhanget.
Men det begriper ju inte fossilister.
Ja det har du rätt i. Undra om det inte var CleanTechnica som skrev om det för ett år eller två sedan, eller något i den stilen.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Hatten av!!

Inlägg av TeslaTissel »

far1far2 skrev:
Naturligtvis är dete ploj! Om inte annat får man ta det som det. Men...ett stort men, man blir gång på gång förvånad, rentav paff, hur många i ens bekantskapskrets som har en negativ inställning till "oss", miljöbils- enkannerligen elbilslovers! T o m bland dom som fått prova på att köra Tesla, finns nån slags avighet. Borde inte alla bli lika fascinerade över denna fantastiska revolution? Avundsjuka? Dumhet eller allmän tröghet? Man undrar i a f lixom som Bjelke brukar säja!
JA, tyvärr lär det bli än värre då det inte kommer finnas värst mycket elbilar få tag i under 400.000 de två närmaste åren.
Och batteribristen ovanpå det - suck.
Erxon
elbilist
Inlägg: 400
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Hatten av!!

Inlägg av Erxon »

Nu bara väntar jag på att denna bild skall komma i mitt FB-flöde från fruns kusin med någon syrlig kommentar.
Han är en riktig BMW-fanatiker...
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Hatten av!!

Inlägg av Teslalink »

Och jag tänker på denna videon när jag ser den bilden:

Model 3 LR AWD 19"
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hatten av!!

Inlägg av Bjelke »

Erxon skrev:
Nu bara väntar jag på att denna bild skall komma i mitt FB-flöde från fruns kusin med någon syrlig kommentar.
Han är en riktig BMW-fanatiker...
Jag har redan sett flera stycken dela bilden i mitt flöde... Deras kommentarer visar lite på det där med att
somliga verkligen VILL att det ska vara skit med elbil, precis som nämnts ovan...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Hatten av!!

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

Jag förstår inte vitsen med att fejka en sån bild. Det är väl inte bilens fel att den går att ladda med ett elverk?
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hatten av!!

Inlägg av mati »

Kraftverksdoktorn skrev:
Jag förstår inte vitsen med att fejka en sån bild. Det är väl inte bilens fel att den går att ladda med ett elverk?
Håller med. Det är väl rentav en fördel att det faktiskt går. Även om det kanske inte är bästa sättet så visar det ju egentligen bara att en elbil går att ladda överallt där det finns ström. Även om strömmen kommer från en dieselgenerator. Det hade ju kunnat vara ett gäng solceller också, eller nåt annat roligt.
Det är väl ingen som på fullt allvar tror att man måste ladda en elbil på det här sättet eller att det är gängse metodik.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Hatten av!!

Inlägg av Verdi »

Och så dök den upp i gruppen "Petrolheads" också... Jag kommer alltså bli tvungen att isolera mig från allt som har med bilar att göra som inte är pro Tesla för att stå ut? :evil:
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 371
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Hatten av!!

Inlägg av Wilson »

mati skrev:
Kraftverksdoktorn skrev:
Jag förstår inte vitsen med att fejka en sån bild. Det är väl inte bilens fel att den går att ladda med ett elverk?
Håller med. Det är väl rentav en fördel att det faktiskt går. Även om det kanske inte är bästa sättet så visar det ju egentligen bara att en elbil går att ladda överallt där det finns ström. Även om strömmen kommer från en dieselgenerator. Det hade ju kunnat vara ett gäng solceller också, eller nåt annat roligt.
Det är väl ingen som på fullt allvar tror att man måste ladda en elbil på det här sättet eller att det är gängse metodik.
Så klart att ni har rätt. Att den går att ladda via elverk är en fördel. Problemet med en sådan här bild är att det förstärker bilden av att elbilar ännu inte är mogna uppgiften, och att när det skiter sig är det den gamla hederliga fossiltekniken som får komma till räddning.
Användarvisningsbild
Sensible
Inlägg: 37
Blev medlem: 25 sep 2018 10:17
Ort: Malmö

Re: Hatten av!!

Inlägg av Sensible »

Sådana bilder och tankar får man väl bara bjuda på. Ingen ide att gå i strid. Tids nog kanske "dom" också ser ljuset.
(X100D Silver)
(MY LR Pearl)
MX Pearl
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hatten av!!

Inlägg av Svenssons »

Elverket verkar vara en Geko. Modell är lite mer osäkert.

Bild
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hatten av!!

Inlägg av LarsL »

Ganska korkat att sitta och ladda med 2,5kW istället för att ringa en bärgare, vilket kommer gå betydligt snabbare.
Skriv svar