Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Verdi »

Simon skrev:
bonath skrev:
Läsk och godisautomater med kort.
Toaletter med kort.
Marknader med kort.

Varför skulle laddstolpar vara svårare??
Antagligen för att kortläsaren inte vet hur mycket den ska ta betalt förrän laddningen är avslutad. Och den vet inte om den får starta laddningen förrän den är betald.

Kortläsare tycker jag är fel väg att gå. Tror betalkort är på väg ut och att vi kommer använda mobilen till betalning framöver. Så varför inte bara en bra central app som har stöd för alla laddare och som debiterar ditt konto när laddningen är klar? Givetvis får den kolla att det finns pengar på kontot innan laddningen påbörjas. Kanske till och med reservera en tänkt "max-summa" så att man inte kan tömma kontot efter laddningen har startat.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av bonath »

Swish… kanske... nya QR-koden är enkel att använda.
Handsken är låst tills betalningen é klar...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Svenssons »

bonath skrev:
Swish… kanske... nya QR-koden är enkel att använda.
Handsken är låst tills betalningen é klar...
Så när Swish ligger nere så får man vänta i några timmar tills tjänsten är igång igen...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
kenhag
elbilist
Inlägg: 236
Blev medlem: 20 jan 2016 09:45
Ort: Västerås

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av kenhag »

Vad tror ni om PlugSurfing (med app+RFIDnyckel)? https://www.plugsurfing.com/en/
Den verkar ju fungera runt om i större delen av Europa men är tyvärr glesare i norra halvan av Sverige.
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Mickep »

Tror att betalkort är vägen att gå, sedan finns det även nfckort och samung pay, apple pay om man vill göra det i mobilen.
alt en qid kort som man kan skanna av för att ladda ner app,( men det är bara omstädigt) Kort har alla (utom de foliehattar som inte vil att någon "spårar" dem) mobiler har de flesta. Man skall undvika rfidtaggar eller annat som belastar nyckelknippan.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av chaffis75 »

Swish är ett svensk system, nej tack... Fler appar i telefonen... tja de är väl så de är idag men jag är väldigt trött på att man ska ha en app för varenda lite pryl... Nej egentligen tycker jag kort är bäst... dock känns de som kontakt löst kort är bästa lösningen för att slippa mekaniska problem... Att lösa problemet med hur man debitar lär inte vara några problem... Ni som kör bara elbil och kanske har glömt detta :ugeek: :D kan jag berätta att de är exakt så man gör vid en bensin mack, stoppa i kortet, slå koden tanka.. macken har inte en aning om vad de ska debitera förrän efter man tankat klart och de fungerar utmärkt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Verdi

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Verdi »

Mickep skrev:
Tror att betalkort är vägen att gå, sedan finns det även nfckort och samung pay, apple pay om man vill göra det i mobilen.
alt en qid kort som man kan skanna av för att ladda ner app,( men det är bara omstädigt) Kort har alla (utom de foliehattar som inte vil att någon "spårar" dem) mobiler har de flesta. Man skall undvika rfidtaggar eller annat som belastar nyckelknippan.

Absolut. Inga jäkla tags eller specialkort. Det får absolut inte vara nåt som man måste ha beställt innan. Man ska kunna köra fram till vilken stolpe som helst och kunna lösa laddning och betalning utan förberedelser. (Förutom möjligen om samma grejer fungerar till alla stolpar)
halper
Inlägg: 58
Blev medlem: 11 aug 2018 11:15

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av halper »

Simon skrev:
bonath skrev:
Läsk och godisautomater med kort.
Toaletter med kort.
Marknader med kort.

Varför skulle laddstolpar vara svårare??
Antagligen för att kortläsaren inte vet hur mycket den ska ta betalt förrän laddningen är avslutad. Och den vet inte om den får starta laddningen förrän den är betald.
Om lösningen är bra eller inte kan man diskutera men det finns i alla fall en lösning: man gör som bensinmackarna.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av LarsL »

Någon typ av kontaktlös betalning är nog bra. Jag tycker att RFiD korten funkar bra, nackdelen är ju att man måste ta hem alla varianter. Skulle vara super bra att kunna använda kreditkortets beröringsfria betalning eller att kunna ansluta alla blipps till en rfid tagg alt läsa in dem till telefonen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av mati »

bonath skrev:
Läsk och godisautomater med kort.
Toaletter med kort.
Marknader med kort.

Varför skulle laddstolpar vara svårare??
Precis. Och just i Tyskland där laddkortskaoset verkligen har drivits till perfektion kan man till och med köpa cigaretter med kort, men inte så mycket annat. Det finns ju cigarettautomater precis överallt. Det funkar ju uppenbarligen jättebra. Men ett enhetligt betalsystem för framtidens drivmedel är omöjligt att få till. Prioriteringarna ligger helt klart på fel ställe.
Själv har jag varit hos en stor svensk lastbilstillverkare häromdagen (de kan chipspåsar har jag hört). Jag frågade lite kaxigt vid porten om de möjligen hade någon laddmöjlighet för elbilar. Till min extremt stora förvåning blev jag dirigerad till en del av parkeringen där det stod stolpe efter stolpe, och några laddhybrider som laddade. Glad som attan högg jag min sladd in i uttaget men det kom ingen ström. Näää, det krävdes en app. Såklart. Jag laddar ner appen och så är det fritt fram. Trodde jag. Nej, det krävs ett konto. Jaja. Såklart. Det fixar vi. Nu går det att ladda. Nähä, det krävs ytterligare ett annat konto eller nånting. Ingen förklaring, bara att det krävs. Nej, såhär kan vi inte ha det. Jag gav till sist upp och laddade inte alls. Tanken är bra, men omsättningen är värdelös. Jag hade iofs kunnat knycka ett trefasuttag inne på området, men det är ju inte meningen.
Btw så blev jag än mer positivt överraskad när jag såg ett gäng e-Golfar som parkerade och körde omkring på området. Det händer nåt, även hos djupt ingrodda fossiltillverkare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av joel80 »

Simon skrev:
bonath skrev:
Läsk och godisautomater med kort.
Toaletter med kort.
Marknader med kort.

Varför skulle laddstolpar vara svårare??
Antagligen för att kortläsaren inte vet hur mycket den ska ta betalt förrän laddningen är avslutad. Och den vet inte om den får starta laddningen förrän den är betald.
Det funkar ju fint när man ska tanka... Och då handlar det ju ofta om summor på minst 5-10ggr vad man laddar för.
En reservation på kortet på 100-200kr så är det ju löst.

Men smidigast är såklart nått plug&charge... Men för att det ska funka för alla kan kort ändå vara ett bra alternativ.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
bonath skrev:
Läsk och godisautomater med kort.
Toaletter med kort.
Marknader med kort.

Varför skulle laddstolpar vara svårare??
Precis. Och just i Tyskland där laddkortskaoset verkligen har drivits till perfektion kan man till och med köpa cigaretter med kort, men inte så mycket annat. Det finns ju cigarettautomater precis överallt. Det funkar ju uppenbarligen jättebra. Men ett enhetligt betalsystem för framtidens drivmedel är omöjligt att få till. Prioriteringarna ligger helt klart på fel ställe.
Marginalerna på tobak är enormoskåpisk! Tänk på att det i princip är ”hö”, fast ännu mer grönt per area, som rullats in i papper. Om de skulle kunna sälja el för 20kr/kWh så hade de nog erbjudit betallösning med kort.
wing
Inlägg: 56
Blev medlem: 13 apr 2016 19:10

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av wing »

Ingen kan tjäna pengar på att sälja el vid en laddstolpe just nu. Men man lär göra lite mindre förlust om de faktiskt går att använda av de kunder som finns.

Varför man väljer att snåla in på just betalningsdelen av sin förlustinvestering är ett mysterium. Och om det verkligen är billigare att ta fram egna taggar och appar än att stödja vanliga betalkort...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av LarsL »

wing skrev:
Ingen kan tjäna pengar på att sälja el vid en laddstolpe just nu. Men man lär göra lite mindre förlust om de faktiskt går att använda av de kunder som finns.

Varför man väljer att snåla in på just betalningsdelen av sin förlustinvestering är ett mysterium. Och om det verkligen är billigare att ta fram egna taggar och appar än att stödja vanliga betalkort...
De vill åt inlåsningseffekterna av appar och RFiD-taggar, det är nog hela orsaken till att de investerar just nu också. De vill skapa sig en kundbas som sitter fast inne i ett ekosystem av hemel, hemmaladdning och snabbladdare.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Jerker »

Man tror inte att det är sant! Ytterligare en kommun som vill uppfinna hjulet på nytt!
Gnesta_betalningmodell_laddstolpe.PNG
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 853
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av loftux »

Jerker skrev:
Man tror inte att det är sant! Ytterligare en kommun som vill uppfinna hjulet på nytt!
Å andra sidan verkar det som alla i Gnesta tror att det krävs publika laddstolpar för att kunna skaffa elbil. Väldigt få kommer ladda på en stolpe som befinner sig några kilometer från egna hemmet.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 227
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av perkabolo »

loftux skrev:
Jerker skrev:
Man tror inte att det är sant! Ytterligare en kommun som vill uppfinna hjulet på nytt!
Å andra sidan verkar det som alla i Gnesta tror att det krävs publika laddstolpar för att kunna skaffa elbil. Väldigt få kommer ladda på en stolpe som befinner sig några kilometer från egna hemmet.
Jo, i Härnösand finns det rätt gott om typ2 laddstolpar med 22kW. Sen de började ta betalt med 4 kr kWh skulle jag säga att användandet gått ner till nästan noll. När jag själv körde Zoe med lilla batteriet tyckte jag att det var toppen att de fanns, när jag bytte till en med större 41kWh batteriet tror jag knappt jag använde dem. Ska bli intressant att se hur man tänker kring laddinfrastruktur framöver.
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 604
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Anderzzon »

Jerker skrev:
Man tror inte att det är sant! Ytterligare en kommun som vill uppfinna hjulet på nytt!
Det står i artikeln att de har ett avtal med Vattenfall. Kan det vara så att det är Incharge som ska sköta stolparna och betalningen och att de bara inte har bestämt sig för vad de ska ta betalt?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av LarsL »

Den laddningen som de flesta i den där gruppen behöver skulle förmodligen gå att göra ur ett vanligt motorvärmareuttag. Det är så väldigt lite effekt som behövs om man står parkerad hela natten.
Hur ska man lyckas få in i huvudet på folk att de inte måste åka och tanka?
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av kikat »

Förstår inte otyget med att ta betalt för vanliga typ2 laddare, enda anledningen till att man laddar på en sån är ju för man får gratis el.
Om de ska ta betalt för laddstolpe får de åtminstone slänga upp 50kW CCS laddare.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av OfarligTesla »

kikat skrev:
Förstår inte otyget med att ta betalt för vanliga typ2 laddare, enda anledningen till att man laddar på en sån är ju för man får gratis el.
Om de ska ta betalt för laddstolpe får de åtminstone slänga upp 50kW CCS laddare.
Varför skulle enda anledningen vara att man får gratis el? Man kanske helt enkelt behöver ladda och är inte på långresa? De flesta snabbladdar inte i vardagen.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av EnTraktor »

kikat skrev:
Förstår inte otyget med att ta betalt för vanliga typ2 laddare, enda anledningen till att man laddar på en sån är ju för man får gratis el.
Om de ska ta betalt för laddstolpe får de åtminstone slänga upp 50kW CCS laddare.
Jag förstår inte hur det kan vara svårt att förstå, att när någon betalar 15.000-20.000 kr för att sätta upp en publik laddare + kostnaden för el 10-20kr/h + underhåll när saker pajar eller slits, vill ha tillbaka en del av kostnaden.

Det känns som vissa lever i nån slags bubbla där dom förutsätter att någon annan ska betala för elen dom konsumerar.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Jerker »

Helt korrekt att de boende i Gnesta inte påverkas i sitt beslut om att köpa elbil eller av om det finns laddstolpar i Gnesta. De flesta potentiella elbilsköpare i Gnesta bor i villa, det är jag rätt övertygad om.

Småkommuner som Gnesta har inget att vinna på att ta betalt för 22-kW-laddning. Det är tvärtom bra för dem att bjuda på laddningen eftersom det kan få elbilister att svänga in där, ställa sig och ladda och äta nån stans eller shoppa.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Jerker »

Anderzzon skrev:
Jerker skrev:
Man tror inte att det är sant! Ytterligare en kommun som vill uppfinna hjulet på nytt!
Det står i artikeln att de har ett avtal med Vattenfall. Kan det vara så att det är Incharge som ska sköta stolparna och betalningen och att de bara inte har bestämt sig för vad de ska ta betalt?
I så fall är det väl inget att fundera på utan bara att sparka igång skiten! Vatten fall lär väl kunna svar på frågan vad som är en rimligt taxa. Men de kanske måste tillsätta en utredning, ta in remissvar från olika instanser osv. innan de vågar bestämma nåt.
halper
Inlägg: 58
Blev medlem: 11 aug 2018 11:15

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av halper »

Jerker skrev:
Helt korrekt att de boende i Gnesta inte påverkas i sitt beslut om att köpa elbil eller av om det finns laddstolpar i Gnesta. De flesta potentiella elbilsköpare i Gnesta bor i villa, det är jag rätt övertygad om.

Småkommuner som Gnesta har inget att vinna på att ta betalt för 22-kW-laddning. Det är tvärtom bra för dem att bjuda på laddningen eftersom det kan få elbilister att svänga in där, ställa sig och ladda och äta nån stans eller shoppa.
Vettigast om man har parkeringsplatser med laddare är väl att ta ett något högre pris för de platserna och så slipper man debitera separat för laddarna. Krävs förstås viss uppföljning av hur platserna används …
Skriv svar