Upper control arms

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Upper control arms

Inlägg av NEO »

Försökte söka i forumet men hittade ingenting om detta. Jag är lite fundersam, hade bilen inne idag hos Tesla. Det gjordes en hel del jobb på den, och en punkt var "oljud vid fartgupp" något som jag haft i ett års tid. Första gången jag anmärkte i september 2017 fick jag till svar att "De byter vi i framtiden, än så länge är det ingen fara" Så hade jag in bilen på 80K service i mars 2018, där jag påpekade återigen om oljud vid fartsgupp, inga anmärkningar på service och den gled rätt igenom. Nu har bilen gått i åtta månader med oljud och fick svar att "Det är slitagedelar som inte täcks av garantin". Jag kontaktade service manager som satte sitt engineering team i arbete, och de konstaterade samma sak som tekniker, att det är normalt slitage, men de kunde gå med på halv arbetskostnad.

Samma service center lyckades med:

1. Skrapa min nylackerade fälg för att därefter beskylla den för att vara i obalans
45653791_695666934149068_786005794289090560_n.jpg

2. Stänga dörren med felsökningstillbehör kopplat och klämma kabeln och skada två paneler
45677057_486268718533311_109703755481481216_n.jpg
3. Skada min FOB

4. Beskylla min foliering (Gjord 03/2016) för spräckta baklyktor och en sprucken blinkers efter vintern 17/18
45882964_307102116810323_4429929711199584256_n.jpg


Summa kardemumma 5910kr för att bli av med klonkljud och byta en blinkers. Bilen är förstås inom garantiperioden. Rimligt/fair eller ej?
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Upper control arms

Inlägg av Jeppe_E »

Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Upper control arms

Inlägg av Geni87 »

"This offer, to repair a defective part in exchange for a non-disclosure agreement, is unheard of in the auto industry."

Inte så lite grisigt beteende...
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Upper control arms

Inlägg av NEO »

Geni87 skrev:
"This offer, to repair a defective part in exchange for a non-disclosure agreement, is unheard of in the auto industry."

Inte så lite grisigt beteende...
Typiskt amerikanskt, vi byter de trasiga delarna på goodwill men skriv under här bara. Vet att alla P85D ägare i Norge som fick pengar (50000kr) istället för gratis ludi uppdatering skrev under NDA.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Upper control arms

Inlägg av NEO »

Jeppe_E skrev:
Exakt de som byttes på min bil. Alltså det är inte pengarna, men ska verkligen inte framvagnsdetaljer hålla mer än 3 år 70000km? Jag fick svar att "Hade bilen gått under 20000km hade vi bytt, men inte nu" wth
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Upper control arms

Inlägg av Geni87 »

MDurante skrev:
Jeppe_E skrev:
Exakt de som byttes på min bil. Alltså det är inte pengarna, men ska verkligen inte framvagnsdetaljer hålla mer än 3 år 70000km? Jag fick svar att "Hade bilen gått under 20000km hade vi bytt, men inte nu" wth
De ska definitivt hålla mycket längre än 20000 km. Antingen så är de för klent dimensionerade eller utsätts för vinklar de inte är konstruerade för, alternativt så är tätningen dåligt konstruerad så det kommer in fukt och smuts.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Upper control arms

Inlägg av NEO »

Geni87 skrev:
MDurante skrev:
Jeppe_E skrev:
Exakt de som byttes på min bil. Alltså det är inte pengarna, men ska verkligen inte framvagnsdetaljer hålla mer än 3 år 70000km? Jag fick svar att "Hade bilen gått under 20000km hade vi bytt, men inte nu" wth
De ska definitivt hålla mycket längre än 20000 km. Antingen så är de för klent dimensionerade eller utsätts för vinklar de inte är konstruerade för, alternativt så är tätningen dåligt konstruerad så det kommer in fukt och smuts.
Service manager sa att Sverige, Norge, Danmark och service center i Finland har alla gått med på att inte byta slitagedelar i onödan utan följa regelverken som sätts från USA, det innebär att "dåliga" bromsar, chassidelar och liknande inte kommer bytas på garanti lika lätt som för 1.5 år sedan. Det var de exakta orden från han, sen om det stämmer låter jag vara osagt. Har ju haft en hel del incidenter här där ägare plötsligt fått extrem jävla camber tack vare undermåliga chassidetaljer :lol:
15896183_10155541564279057_9098174695304486127_o.jpg
18622601_1240466336050701_5282746844407418299_n.jpg
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Upper control arms

Inlägg av NEO »

Här är svaret från SC.
Teslaservice.png
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Upper control arms

Inlägg av Jeppe_E »

MDurante skrev:
Jeppe_E skrev:
Exakt de som byttes på min bil. Alltså det är inte pengarna, men ska verkligen inte framvagnsdetaljer hålla mer än 3 år 70000km? Jag fick svar att "Hade bilen gått under 20000km hade vi bytt, men inte nu" wth
Man kan ju säga som så att min XC60 har rullat snart 21000 mil under de 7 år som jag haft den. Det enda som är bytt är belägg + skivor (ja, förutom vanlig service då). Återigen visar det sig att Tesla inte kan bygga bilar. Verkar ju även som att reparationskostnaderna skjutit i höjden och därför stramas det nu åt. Det är ju bara löjligt att de var ok för 8 månader sedan, men nu när garantin gått ut så behöver de bytas. Nu vet jag inte hur konsumentskyddet är i Norge, men man bör ju kunna hävda tillverkningsfel, då livslängden beräknas vara avsevärt längre.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Upper control arms

Inlägg av NEO »

Jeppe_E skrev:
MDurante skrev:
Jeppe_E skrev:
Exakt de som byttes på min bil. Alltså det är inte pengarna, men ska verkligen inte framvagnsdetaljer hålla mer än 3 år 70000km? Jag fick svar att "Hade bilen gått under 20000km hade vi bytt, men inte nu" wth
Man kan ju säga som så att min XC60 har rullat snart 21000 mil under de 7 år som jag haft den. Det enda som är bytt är belägg + skivor (ja, förutom vanlig service då). Återigen visar det sig att Tesla inte kan bygga bilar. Verkar ju även som att reparationskostnaderna skjutit i höjden och därför stramas det nu åt. Det är ju bara löjligt att de var ok för 8 månader sedan, men nu när garantin gått ut så behöver de bytas. Nu vet jag inte hur konsumentskyddet är i Norge, men man bör ju kunna hävda tillverkningsfel, då livslängden beräknas vara avsevärt längre.

Nej alltså du missförstår, min bil har fortfarande gällande nybilsgaranti! Konsumentskyddet är extremt starkt i Norge och jag har fått långt mer bytt än vad som kan förväntas, därför tycker jag det är lite märkligt med denna inställning nu.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Upper control arms

Inlägg av Jeppe_E »

MDurante skrev:
Jeppe_E skrev:
MDurante skrev:
Jeppe_E skrev:
Exakt de som byttes på min bil. Alltså det är inte pengarna, men ska verkligen inte framvagnsdetaljer hålla mer än 3 år 70000km? Jag fick svar att "Hade bilen gått under 20000km hade vi bytt, men inte nu" wth
Man kan ju säga som så att min XC60 har rullat snart 21000 mil under de 7 år som jag haft den. Det enda som är bytt är belägg + skivor (ja, förutom vanlig service då). Återigen visar det sig att Tesla inte kan bygga bilar. Verkar ju även som att reparationskostnaderna skjutit i höjden och därför stramas det nu åt. Det är ju bara löjligt att de var ok för 8 månader sedan, men nu när garantin gått ut så behöver de bytas. Nu vet jag inte hur konsumentskyddet är i Norge, men man bör ju kunna hävda tillverkningsfel, då livslängden beräknas vara avsevärt längre.

Nej alltså du missförstår, min bil har fortfarande gällande nybilsgaranti! Konsumentskyddet är extremt starkt i Norge och jag har fått långt mer bytt än vad som kan förväntas, därför tycker jag det är lite märkligt med denna inställning nu.
Ok, var jag som tolkade texten lite fel. Men då är det ju än mer anmärkningsvärt. Detdär är inga slitdelar, det är en garatiåtgärd.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
ALDA
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 21 okt 2016 20:49
Ort: Oslo

Re: Upper control arms

Inlägg av ALDA »

MDurante skrev:
Här är svaret från SC.
Bilagan Teslaservice.png finns inte längre
Hur gick det med skadorna på fälg och interiör? Tog Tesla på sig skulden för det? Annars är det ju en skandal...

Jag hade bilen inne på Skøyen i juli, och dom bytte en baklykta som hadde börjat spricka på goodwill utan att blinka - trots att kromlisten som ligger mot lyktan är folierad.
lykt.jpg
Tesla Model S60D 2016 - Big Blue
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 04 jan 2015 20:50
Ort: Kungsör

Re: Upper control arms

Inlägg av Schelin »

Var det fram på din? Bytte bak efter 9600 mil.

S75D
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: Upper control arms

Inlägg av tomla »

Jeppe_E skrev:
MDurante skrev:
Jeppe_E skrev:
Exakt de som byttes på min bil. Alltså det är inte pengarna, men ska verkligen inte framvagnsdetaljer hålla mer än 3 år 70000km? Jag fick svar att "Hade bilen gått under 20000km hade vi bytt, men inte nu" wth
Man kan ju säga som så att min XC60 har rullat snart 21000 mil under de 7 år som jag haft den. Det enda som är bytt är belägg + skivor (ja, förutom vanlig service då). Återigen visar det sig att Tesla inte kan bygga bilar. Verkar ju även som att reparationskostnaderna skjutit i höjden och därför stramas det nu åt. Det är ju bara löjligt att de var ok för 8 månader sedan, men nu när garantin gått ut så behöver de bytas. Nu vet jag inte hur konsumentskyddet är i Norge, men man bör ju kunna hävda tillverkningsfel, då livslängden beräknas vara avsevärt längre.
Vill bara påpeka att min V70 fick byta krängningshämmare ett flertal gånger på garantin.
När garantin var slut bytte jag till piratdel och efter det så höll skiten.
Vår ZOE har bytt krängningshämmare och arm på båda sidor.
Så det är många biltillverkare som inte kan eller vill bygga hållabara bilar.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Upper control arms

Inlägg av Jeppe_E »

tomla skrev:
Jeppe_E skrev:
MDurante skrev:
Jeppe_E skrev:
Exakt de som byttes på min bil. Alltså det är inte pengarna, men ska verkligen inte framvagnsdetaljer hålla mer än 3 år 70000km? Jag fick svar att "Hade bilen gått under 20000km hade vi bytt, men inte nu" wth
Man kan ju säga som så att min XC60 har rullat snart 21000 mil under de 7 år som jag haft den. Det enda som är bytt är belägg + skivor (ja, förutom vanlig service då). Återigen visar det sig att Tesla inte kan bygga bilar. Verkar ju även som att reparationskostnaderna skjutit i höjden och därför stramas det nu åt. Det är ju bara löjligt att de var ok för 8 månader sedan, men nu när garantin gått ut så behöver de bytas. Nu vet jag inte hur konsumentskyddet är i Norge, men man bör ju kunna hävda tillverkningsfel, då livslängden beräknas vara avsevärt längre.
Vill bara påpeka att min V70 fick byta krängningshämmare ett flertal gånger på garantin.
När garantin var slut bytte jag till piratdel och efter det så höll skiten.
Vår ZOE har bytt krängningshämmare och arm på båda sidor.
Så det är många biltillverkare som inte kan eller vill bygga hållabara bilar.
Men varken Volvo eller Renault har propsat på att det är "according to spec" under garantitiden...?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
VarroF
Teslaägare
Inlägg: 116
Blev medlem: 01 sep 2017 13:38

Re: Upper control arms

Inlägg av VarroF »

Gammal tråd, Får se om jag får liv i det. Fick mina främre upper control arms bytta på garanti, då de var rostiga och hade gnuggande ljud.

Ska man profylaktiskt spraya WD 40?

Endast kunniga svar tack. Inga killgissningar ;-)
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Upper control arms

Inlägg av NEO »

VarroF skrev:
Gammal tråd, Får se om jag får liv i det. Fick mina främre upper control arms bytta på garanti, då de var rostiga och hade gnuggande ljud.

Ska man profylaktiskt spraya WD 40?

Endast kunniga svar tack. Inga killgissningar ;-)
WD40 hjälper nog föga, köp isåfall hellre någon form av rostskyddsfärg och undvik kullederna och gummit. Du kommer åt övre armar om du plockar bort plast under frunken.
Användarvisningsbild
VarroF
Teslaägare
Inlägg: 116
Blev medlem: 01 sep 2017 13:38

Re: Upper control arms

Inlägg av VarroF »

NEO skrev:
VarroF skrev:
Gammal tråd, Får se om jag får liv i det. Fick mina främre upper control arms bytta på garanti, då de var rostiga och hade gnuggande ljud.

Ska man profylaktiskt spraya WD 40?

Endast kunniga svar tack. Inga killgissningar ;-)
WD40 hjälper nog föga, köp isåfall hellre någon form av rostskyddsfärg och undvik kullederna och gummit. Du kommer åt övre armar om du plockar bort plast under frunken.
Ok tack det verkade kunnigt hehe. Låter den isf vara så jag inte skadar något. De nya är så fina. Kanske rent av bättre kvalitet förhoppningsvis.
Hur gör folk med tvätt i hjulhus och då även control arms? Höja luftfjädring och spurta med högtryck?
kontakten2

Re: Upper control arms

Inlägg av kontakten2 »

det dumma med dessa är dess design som får grus och salt att ligga kvar på toppen samt korrosionen mellan "halvorna" .
mina ser inte eller vackra ut men försöker spola mycket där med högtrycken. håller än efter 16tusen mil
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Upper control arms

Inlägg av evilirish »

kontakten2 skrev:
det dumma med dessa är dess design som får grus och salt att ligga kvar på toppen samt korrosionen mellan "halvorna" .
mina ser inte eller vackra ut men försöker spola mycket där med högtrycken. håller än efter 16tusen mil
Hur kommer man åt där med högtrycken?
/Tvätt-newbie
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Upper control arms

Inlägg av Teslared »

Övre armen verkar omdesignad och inte lika lättåtkomliga inifrån frunken längre. Inte gjord av 2 ihopsatta delar som de gamla utan i ett stycke och täckt helt uppifrån av typ gummiskydd.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Upper control arms

Inlägg av Bjelke »

Det låter ju mycket bra! :) någon bild på det? :)
När kan det tänkas vara infört tro?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Upper control arms

Inlägg av Teslared »

20200321_161934.jpg
20200321_161900.jpg
Dåliga bilder men man kan se något! Första höger sida, andra vänster lite rengjord.
Användarvisningsbild
VarroF
Teslaägare
Inlägg: 116
Blev medlem: 01 sep 2017 13:38

Re: Upper control arms

Inlägg av VarroF »

evilirish skrev:
kontakten2 skrev:
det dumma med dessa är dess design som får grus och salt att ligga kvar på toppen samt korrosionen mellan "halvorna" .
mina ser inte eller vackra ut men försöker spola mycket där med högtrycken. håller än efter 16tusen mil
Hur kommer man åt där med högtrycken?
/Tvätt-newbie
Jag höjde luftfjädringen till max. Gick bra att komma åt. Sedan vet jag inte om det är dåligt att det kommer in vatten ännu längre in i systemet?
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Upper control arms

Inlägg av [JM] »

VarroF skrev:
evilirish skrev:
kontakten2 skrev:
det dumma med dessa är dess design som får grus och salt att ligga kvar på toppen samt korrosionen mellan "halvorna" .
mina ser inte eller vackra ut men försöker spola mycket där med högtrycken. håller än efter 16tusen mil
Hur kommer man åt där med högtrycken?
/Tvätt-newbie
Jag höjde luftfjädringen till max. Gick bra att komma åt. Sedan vet jag inte om det är dåligt att det kommer in vatten ännu längre in i systemet?
När du kör motorvägsfart och det regnar så lär det spruta in en hel del vatten. Borde inte vara nån fara att spola vatten i hjulhuset.
Skriv svar