Luftfjädring

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Luftfjädring

Inlägg av johan_w »

Hur funkar luftfjädring och att spara platser? Om jag ex lägger den i high så kommer den ihåg att gå upp till hög på samma ställe. Det verkar den Göra automatiskt om man inte väljer bort det?

Men när går den tillbaka till normal? Eller måste man speca det?

Finns det annan tråd får ni gärna ref till den men hittade inte infon.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Luftfjädring

Inlägg av 12man »

Ja bilen kommer ihåg att höja,
Sänks sedan vid högre hastighet typ 35 och 50 och vad du ställt in för low
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Luftfjädring

Inlägg av johan_w »

Ok, är det siffran för lite som styr även om jag vill till normal?
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Luftfjädring

Inlägg av Foluke »

johan_w skrev:
Ok, är det siffran för lite som styr även om jag vill till normal?
Om du väljer "Allways low" så går den ner på low över 50 om den varit på hög nivå. Annars är den alltid på låg. Du kan även sätta en fart där den sjunker.
Jag har min numera på "alltid låg" men jag får hjärtat i halsgropen när jag parkerat med fronten över en trottoarkant. :D
Model S P85D,
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Luftfjädring

Inlägg av far1far2 »

Tycker det där funkar otroligt dåligt! Hittills har den bara kommit ihåg en enda av alla de ställen jag selectat High på! Däremot har den hittat på en egen plats där den går upp i high, utan att jag har valt det!!? Borde den inte också komma ihåg att jag väljer low eller standard efter den där high-höjningen? Dåligt i s f. :evil:
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Luftfjädring

Inlägg av Foluke »

far1far2 skrev:
Tycker det där funkar otroligt dåligt! Hittills har den bara kommit ihåg en enda av alla de ställen jag selectat High på! Däremot har den hittat på en egen plats där den går upp i high, utan att jag har valt det!!? Borde den inte också komma ihåg att jag väljer low eller standard efter den där high-höjningen? Dåligt i s f. :evil:
I manualen någon stans står det hur man tar bort lokal höjning som man inte vill ha kvar. Har du för hög hastighet funkar nog inte höjning heller.
Jag tror att bara höjningen lagras i minnet. Farten reglerar sänkning.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 16 apr 2017 00:39
Ort: Gävle

Re: Luftfjädring

Inlägg av Wir »

Det har alltid fungerat för mig. Klickar jag på high dyker det upp en ruta där det står något om high för platsen. Klickar jag bort den rutan glömmer bilen platsen, lika om jag sänker till standard när den visas.

Låter jag den vara så höjer den själv nästa gång. Något som är lite drygt är att man måste köra bort en bit från platsen innan man kan sänka bilen, annars glöms platsen bort (eftersom symbolen visas).
Model S 90D -17
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Luftfjädring

Inlägg av rockard »

Foluke skrev:
far1far2 skrev:
Tycker det där funkar otroligt dåligt! Hittills har den bara kommit ihåg en enda av alla de ställen jag selectat High på! Däremot har den hittat på en egen plats där den går upp i high, utan att jag har valt det!!? Borde den inte också komma ihåg att jag väljer low eller standard efter den där high-höjningen? Dåligt i s f. :evil:
I manualen någon stans står det hur man tar bort lokal höjning som man inte vill ha kvar. Har du för hög hastighet funkar nog inte höjning heller.
Jag tror att bara höjningen lagras i minnet. Farten reglerar sänkning.
Om man öppnar inställningarna för fjädringen när den höjt bilen av sig själv finns det en liten ruta med ett kryss där det står att den är höjd baserad på plats. Tycker man på krysset glömmer den bort platsen.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Luftfjädring

Inlägg av mati »

Automatisk höjning funkar i princip perfekt för mig ( hör och häpna). Någon enstaka gång glömmer bilen att höja sig, men jag tror att det är kopplat till mjukvaruupdateringar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar