Ingen CCS på Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Jjonas »

CCS är snabbladdningstandaren i EU. Blir svårt att rucka på det. Utbyggnaden kommer att vara rejäl närmsta åren, t.ex. när Ionity har fått fart.

Den må vara stor och klumpig men stödjer högre laddningshastighet än SuC. Sen får man inte glömma att CCS går att kombinera med Type 2 eftersom grundkontakten är samma, det är inte Chademo.

Det är ingen nackdel att ha CCS möjlighet utöver SuC. Känns som många nuvarande Teslaägare tror det.... Framför allt är CCS ett mycket bättre alternativ än Chademo, som troligtvis inte kommer att byggas ut i någon större utsträckning.
Senast redigerad av Jjonas, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Jjonas »

jonas skrev:
Förstår inte riktigt oron att den saknar CCS. Teslas nät är ju så utbyggt att man behöver inte gå till annan leverantör för att ladda. CCS finns ju i princip bara en och en idag så hittar men en så är risken stor att den är upptagen jmf med SuC.

Jag tycker att CCS är ful klumpig och idag inte ens bättre än Teslas lösning genom användadet av typ 2.

Kan inte de andra gå över till Teslas lösning istället ?
Så bra är inte Tesla's nät i Sverige. Finns rätt stora luckor. Dessutom behövs det fler platser när Model 3 explosionen kommer till Europa.

Gå in på uppladdning.nu och klicka i både SuC och CCS så fattar du vitsen.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av chaffis75 »

jonas skrev:
Förstår inte riktigt oron att den saknar CCS. Teslas nät är ju så utbyggt att man behöver inte gå till annan leverantör för att ladda. CCS finns ju i princip bara en och en idag så hittar men en så är risken stor att den är upptagen jmf med SuC.

Jag tycker att CCS är ful klumpig och idag inte ens bättre än Teslas lösning genom användadet av typ 2.

Kan inte de andra gå över till Teslas lösning istället ?
Nej här kan jag verkligen inte hålla med.. SuC är absolut bra och utbyggt på många ställen men inte överallt... Kolla norra Sverige, där blir de inte lätt utan andra snabbladar nätverk. men du kan ju även kör mellan Göteborg och Kalmar eller Göteborg till Karlskrona, då blir de lite omväg om man bara har SuC att ladda vid. Ja de finns säker många fler exempel.
Sen har du fördelen att du kan välja olika matställen och ladda samtidigt och är inte bara bunden till att äta vid samma SuC varje gång du kör mellan Malmö och Stockholm...
Ja CCS skulle kort förklarat tillföra mycket flexibilitet men även möjliggöra resor i norra Sverige.

Att kontakten är ful kan man ha åsikter om men den syns ju inte under luckan så varför de ens skulle påverka vet jag inte...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av jeppe_sthlm »

En annan detalj, är att snabbladdare i städer är till stor hjälp om man inte har tillgång till hemmaladdning. Det kommer att ta lång tid innan det sitter laddboxar på alla gator i städerna där man boendeparkerar.

En snabbladdare utanför affären där man storhandlar eller ett par kvarter hemifrån hjälper mycket. Kanske räcker med en laddning i veckan om man har hyggligt stort batteri.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Henrik Torphammar »

jeppe_sthlm skrev:
En snabbladdare utanför affären där man storhandlar eller ett par kvarter hemifrån hjälper mycket. Kanske räcker med en laddning i veckan om man har hyggligt stort batteri.
Jag håller med dig! I Halmstad finns två st CCS mitt emot Busfabriken. Mycket mycket mycket bättre än att sitta på nån herrgård mitt i ingenstans med en kaffe för samma 159kr.

Det går ju alltid att skjuta ner allt vad CCS/CHAdeMO heter av Nej-sägarna genom att hävda hemmaladdning är det som gäller. Vi får hålla tummarna och dom som inte vill ha CCS får sitta och kura i sina S/X istället.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av zyax »

Henrik Torphammar skrev:
jeppe_sthlm skrev:
En snabbladdare utanför affären där man storhandlar eller ett par kvarter hemifrån hjälper mycket. Kanske räcker med en laddning i veckan om man har hyggligt stort batteri.
Jag håller med dig! I Halmstad finns två st CCS mitt emot Busfabriken. Mycket mycket mycket bättre än att sitta på nån herrgård mitt i ingenstans med en kaffe för samma 159kr.

Det går ju alltid att skjuta ner allt vad CCS/CHAdeMO heter av Nej-sägarna genom att hävda hemmaladdning är det som gäller. Vi får hålla tummarna och dom som inte vill ha CCS får sitta och kura i sina S/X istället.
Allt som ger valmöjligheter är självklart bra. CCS kommer vara sjukt mycket större än vad det är idag om några år, SuC-nätverket kommer vara större men inte, för att tala Elon-språk, flera magnituder bättre.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av bonath »

Varför inte ha det bästa av två världar.
Tycker man CCS är ful o kass o vedervädig så låt täckbrickan sitta kvar över hålen och använd den inte.
OM jag/nån behöver använda den så är det naturligtvis kanon om möjligheten finns...…………… :!:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Jerker »

Huruvida SuC kan anses vara bra utbyggt i Sverige eller inte beror ju helt på var man bor och vad man har för resvanor. Det finns många som aldrig kan dra nån nytta av SuC utan att åka långa omvägar bara för att ladda.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Svenssons »

Ser det inte ut som att det sitter en plastbit över området runt uttaget?
Plast.png
Jämför med lite tydligare bild på Model 3 från USA enligt dagens nyhet:

Bild
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Teslaspolen »

Jag vidhåller min teori at Supercharger 3.0 kommer bli över CCS pinnarna, eftersom Typ-2 kontaktens gränser är nådda med dagens cirka 120 kW.

Kanske har käpprätt åt skogen fel, men det får vi se så småningom.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Svenssons »

Teslaspolen skrev:
Jag vidhåller min teori at Supercharger 3.0 kommer bli över CCS pinnarna, eftersom Typ-2 kontaktens gränser är nådda med dagens cirka 120 kW.

Kanske har käpprätt åt skogen fel, men det får vi se så småningom.
Låter inte som en helt dum idé förutom frågan kvarstår hur de kommer lösa det i USA.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Teslaspolen »

Nej, det är sant. I USA fungerar inte den lösningen... Men vi kan ju hoppas att vi får bästa möjliga lösningen här utan att hållas tillbaka över att det är kaos i laddkontakter där borta.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Laban »

Svenssons skrev:
Teslaspolen skrev:
Jag vidhåller min teori at Supercharger 3.0 kommer bli över CCS pinnarna, eftersom Typ-2 kontaktens gränser är nådda med dagens cirka 120 kW.

Kanske har käpprätt åt skogen fel, men det får vi se så småningom.
Låter inte som en helt dum idé förutom frågan kvarstår hur de kommer lösa det i USA.
i USA består kontakten väl i princip av de pinnar som utgör DC delen i CCS, dvs de nedre två "stora" pinnarna. Tror inte att vi kan anta att den är begränsad till 120 kW. Speciellt inte om man höjer spänningen till låt säga 800V. Detsamma gäller nog även den europeiska kontakten.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av chaffis75 »

Jag tror ju inte CCS kontakten kommer användas för SUC 3.0 eftersom de då får problem med att den kontakten som sitter på laddsladden inte ens går att koppla in på en modell S idag och jag tro inte riktigt på dubbla sladdar vid varje stall. Men hur de ska lösa de, tja inte en aning.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Surfaren »

Svenssons skrev:
Ser det inte ut som att det sitter en plastbit över området runt uttaget?
Jo, det ser ut som det. Snyggt spanat!
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av jonas »

Dubblerar man spänningen har dubbla effekten utan att byta uttag. Man kommer långt med typ 2. Det är dessutom enkelt att ha dubbla spänningar i samma SuC.

Så det går att ladda både 800V och 400V med samma laddare, bara det att man använder halva antalet chargers. då den lägre spänningen önskas.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Svenssons »

jonas skrev:
Dubblerar man spänningen har dubbla effekten utan att byta uttag. Man kommer långt med typ 2. Det är dessutom enkelt att ha dubbla spänningar i samma SuC.

Så det går att ladda både 800V och 400V med samma laddare, bara det att man använder halva antalet chargers. då den lägre spänningen önskas.
Det kommer dock inte gå att ladda dagens bilar med 800 V men det är väl aldrig uttalat att dagens bilar kommer kunna ladda i mycket snabbare hastighet? Tvärtom om man tänker på uttalandena som är gjorda under kvartalsmötena.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av jonas »

Svenssons skrev:
jonas skrev:
Dubblerar man spänningen har dubbla effekten utan att byta uttag. Man kommer långt med typ 2. Det är dessutom enkelt att ha dubbla spänningar i samma SuC.

Så det går att ladda både 800V och 400V med samma laddare, bara det att man använder halva antalet chargers. då den lägre spänningen önskas.
Det kommer dock inte gå att ladda dagens bilar med 800 V men det är väl aldrig uttalat att dagens bilar kommer kunna ladda i mycket snabbare hastighet? Tvärtom om man tänker på uttalandena som är gjorda under kvartalsmötena.
Riktigt att dagens bilar inte laddar snabbare på dessa nya uppgraderade SuC men man kan fortfarande ladda där till samma hastighet som idag plus att ev nya bilar med 800V kan ladda dubbelt så snabbt på samma laddare, om man nu väljer det spåret i framtiden.

Tror inte dagen bilar (Tesla) klarar högre laddström ändå, möjligtvis att den inte trappar ner lika snabbt.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Laban »

chaffis75 skrev:
Jag tror ju inte CCS kontakten kommer användas för SUC 3.0 eftersom de då får problem med att den kontakten som sitter på laddsladden inte ens går att koppla in på en modell S idag och jag tro inte riktigt på dubbla sladdar vid varje stall. Men hur de ska lösa de, tja inte en aning.
Högre spänning för högre effekt samt befintlig kontakt för SUC 3.0, CCS för laddning via Ionity oav.

Eller en övergång till CCS från och med SUC 3.0 med en adapter för befintliga bilar. Det är trots allt Teslas egna stationer så det bör väl gå att ordna.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av LarsL »

Laban skrev:
LarsL skrev:
Ja, antingen blir den bäst eller bland de sämsta.
Bland de sämsta vet jag inte. Släpper man bara en CHAdeMO adapter så ser jag inget direkt problem, eller om man nu tillsammans med de service center man ska bygga "överallt" även fyller på med SuC's i samma regioner.

Men jag blir lite besviken om de väljer bort CCS. Går det inte att göra det i samma kontakt så kan man väl göra som Audi och sätta en på andra sidan. Det finns ju ett lamphus/lampa även där och storleksmässigt är det inget problem. Om inte som standard så ett tillval.
Har den ingen CCS och ingen Chademo, vilket är vad vi ser just nu, så kommer Model 3 vara en av de sämsta bilarna på marknaden vad gäller snabbladdning.

Jämför kartan för Chademo/CCS med den för Superchargers.
0DD2A5AF-B2A7-4A71-90A2-CD8985B969AE.jpeg
9EEA2EFD-E156-4B47-B9CB-BB2C7E81B72E.jpeg
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Bjelke »

jonas skrev:
Svenssons skrev:
jonas skrev:
Dubblerar man spänningen har dubbla effekten utan att byta uttag. Man kommer långt med typ 2. Det är dessutom enkelt att ha dubbla spänningar i samma SuC.

Så det går att ladda både 800V och 400V med samma laddare, bara det att man använder halva antalet chargers. då den lägre spänningen önskas.
Det kommer dock inte gå att ladda dagens bilar med 800 V men det är väl aldrig uttalat att dagens bilar kommer kunna ladda i mycket snabbare hastighet? Tvärtom om man tänker på uttalandena som är gjorda under kvartalsmötena.
Riktigt att dagens bilar inte laddar snabbare på dessa nya uppgraderade SuC men man kan fortfarande ladda där till samma hastighet som idag plus att ev nya bilar med 800V kan ladda dubbelt så snabbt på samma laddare, om man nu väljer det spåret i framtiden.

Tror inte dagen bilar (Tesla) klarar högre laddström ändå, möjligtvis att den inte trappar ner lika snabbt.
Näe precis, dagens bilar lär inte klara högre effekt, cellerna kan inte laddas fortare än ca en dryg timme ändå,
annan batterikemi eller större batterier är det som skulle kunna utnyttja högre effekt.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Surfaren »

LarsL skrev:
Jämför kartan för Chademo/CCS med den för Superchargers.
Finns det någon karta som visar alla appar, kort, taggar m.m. som behövs för att ladda på alla dessa CCS-laddare? :D
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av e5m1r »

LarsL skrev:
Laban skrev:
LarsL skrev:
Ja, antingen blir den bäst eller bland de sämsta.
Bland de sämsta vet jag inte. Släpper man bara en CHAdeMO adapter så ser jag inget direkt problem, eller om man nu tillsammans med de service center man ska bygga "överallt" även fyller på med SuC's i samma regioner.

Men jag blir lite besviken om de väljer bort CCS. Går det inte att göra det i samma kontakt så kan man väl göra som Audi och sätta en på andra sidan. Det finns ju ett lamphus/lampa även där och storleksmässigt är det inget problem. Om inte som standard så ett tillval.
Har den ingen CCS och ingen Chademo, vilket är vad vi ser just nu, så kommer Model 3 vara en av de sämsta bilarna på marknaden vad gäller snabbladdning.

Jämför kartan för Chademo/CCS med den för Superchargers.
Kartan är grovt missvisande
SuC med 24 stall är en prick medan 24 CCS är 24 punkter
Vi får jämföra rättvist om vi nu ska göra det
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Walker »

Fortfarand gäller det att om man anser Tesla vara en av de sämsta alternativen som måste man faktiskt inte köpa en. Man kan välja fritt bland alla de andra elbilarna som (inte) finns. Eller så fortsätter man med bensin och diesel. Tänk att vi får välja själva.
Hepp
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Verdi

Re: Ingen CCS på Model 3

Inlägg av Verdi »

I verkligheten så är SuC överlägset alla andra laddare om man inte måste åka utanför SuC-nätets gränser.
Skriv svar