Jaguar I-Pace

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av vigge50 »

Jaguar svarar på kritiken angående den höga förbrukningen hos EPA.

https://cleantechnica.com/2018/11/05/ja ... fficiency/
p1457
elbilist
Inlägg: 293
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av p1457 »

Oj vad långa svar utan att egentligen svara något alls.
Såklart att förbrukning beror på hur man kör och bla bla.

Kanske min engelska som är dålig. Jag hittade inga egentliga kommentarer på varför I-pace drar mer än MX.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av vigge50 »

p1457 skrev:
Oj vad långa svar utan att egentligen svara något alls.
Såklart att förbrukning beror på hur man kör och bla bla.

Kanske min engelska som är dålig. Jag hittade inga egentliga kommentarer på varför I-pace drar mer än MX.
Sorry, skrev fel. De fick möjlighet till att svara men försökte få det att vara obetydligt.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

har inte hunnit köra så långt ännu, men min vardagskörning ligger på samma förbrukning som med Teslan och 21" dvs ca 230wh/km, så inget negativt där. I och med att ipace har större batteri än min MS 75D, så borde ju räckvidden vara längre. Återigen så känns det som en höna av en fjäder. Inget nytt, move on.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

HelectriC skrev:
har inte hunnit köra så långt ännu, men min vardagskörning ligger på samma förbrukning som med Teslan och 21" dvs ca 230wh/km, så inget negativt där. I och med att ipace har större batteri än min MS 75D, så borde ju räckvidden vara längre. Återigen så känns det som en höna av en fjäder. Inget nytt, move on.

Tror problemet blir tydligare i högre farter och med 22". I Norge har ni väl inga vägar med högre hastighet än 70 km/h väl? :lol:
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Laban »

HelectriC skrev:
har inte hunnit köra så långt ännu, men min vardagskörning ligger på samma förbrukning som med Teslan och 21" dvs ca 230wh/km, så inget negativt där. I och med att ipace har större batteri än min MS 75D, så borde ju räckvidden vara längre. Återigen så känns det som en höna av en fjäder. Inget nytt, move on.
Vilken medelhastighet pratar vi om ?

Vi har 80 km/h väg 2 mil in till Luleå, sedan några km stadstrafik på det. Jag brukar ligga 90-100 km/h på landsvägsdelen och medelhastigheten hamnar ändå bara på just över 50 km/h. Där borde i-Pace klara sig bra om vi förutsätter att högt Cd är det stora problemet i testerna ifråga som har varit konstant hastighet, 90+ km/h.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

Laban skrev:
HelectriC skrev:
har inte hunnit köra så långt ännu, men min vardagskörning ligger på samma förbrukning som med Teslan och 21" dvs ca 230wh/km, så inget negativt där. I och med att ipace har större batteri än min MS 75D, så borde ju räckvidden vara längre. Återigen så känns det som en höna av en fjäder. Inget nytt, move on.
Vilken medelhastighet pratar vi om ?

Vi har 80 km/h väg 2 mil in till Luleå, sedan några km stadstrafik på det. Jag brukar ligga 90-100 km/h på landsvägsdelen och medelhastigheten hamnar ändå bara på just över 50 km/h. Där borde i-Pace klara sig bra om vi förutsätter att högt Cd är det stora problemet i testerna ifråga som har varit konstant hastighet, 90+ km/h.
Om man kollar på EPA-siffrorna för city och highway så ser man att för I-pace blir räckvidden längre i stan, medans den blir längre på motorväg för MX. Så ett högre luftmotstånd bör vara det största "problemet" för I-pace. Sen framgår det ju inte vilken fälgstorlek osv bilarna certades med, men man kanske kan anta att det är standard?
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Min vardagskörning består av ca 50km med hälften ”motorväg” med 80kmh och hälften småvägar 30-50kmh. Startar i stort sett alltid med kallt batteri och det hinner aldrig bli tempererat under de korta turer jag kör. Men förutsättningarna är identiska för båda bilarna. Finns några kilometer motorväg runt Oslo med högre hastighet, men här gäller 80 :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Har nu kört en del med ipacen och jag måste säga att den är jäkligt skön att köra. Väghållning och ”fasthet” i chassit är bättre än i Teslan. Hade det inte varit för det urusla infotainmentsystemet, så hade man ju kunnat tänka sig att behålla kärran :D
En smart funktion som borde gå att implementera i Teslan via OTA är smart klimatanläggning, där man kan välja att enbart värma/kyla förarplatsen. När man är själv i bilen så går det åt mindre energi, vilket är bra :)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av NEO »

Kul att du är nöjd! Tycker färgen var riktigt fin, men jag tycker handtagen påminner om en design 30 år tillbaka i tiden. Smart idé med att enbart värma upp förarplatsen, lika smart som Teslas funktion att enbart öppna förarhandtaget om så vill.

PS: Jag trodde alla motorvägar var + 110 i Norge? Eller har jag blivit Oslofierad :lol:
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av TeslaTissel »

vigge50 skrev:
Jaguar svarar på kritiken angående den höga förbrukningen hos EPA.

https://cleantechnica.com/2018/11/05/ja ... fficiency/
Kanske detta klipp ger några svar, publicerades i kväll.

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

MDurante skrev:
Kul att du är nöjd! Tycker färgen var riktigt fin, men jag tycker handtagen påminner om en design 30 år tillbaka i tiden. Smart idé med att enbart värma upp förarplatsen, lika smart som Teslas funktion att enbart öppna förarhandtaget om så vill.

PS: Jag trodde alla motorvägar var + 110 i Norge? Eller har jag blivit Oslofierad :lol:
nix, max 80 här :cry:
Ganska nice med tidsinställd förvärmning också. Att inte Tesla har det vid denna tid är rent ut sagt skamligt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

HelectriC skrev:
MDurante skrev:
Kul att du är nöjd! Tycker färgen var riktigt fin, men jag tycker handtagen påminner om en design 30 år tillbaka i tiden. Smart idé med att enbart värma upp förarplatsen, lika smart som Teslas funktion att enbart öppna förarhandtaget om så vill.

PS: Jag trodde alla motorvägar var + 110 i Norge? Eller har jag blivit Oslofierad :lol:
nix, max 80 här :cry:
Ganska nice med tidsinställd förvärmning också. Att inte Tesla har det vid denna tid är rent ut sagt skamligt.
TeslaFi fixar det. Och mycket annat. Lifetime map är jättekul att titta på t ex. Battery report och annan statistik också. Skaffa!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
Ganska nice med tidsinställd förvärmning också. Att inte Tesla har det vid denna tid är rent ut sagt skamligt.
Men det är ju inget nytt egentligen. Du har ju samma funktion i e-Golfen, och den har ju även finessen att bara värma förarsidan när man sitter själv i bilen. Ioniq har det också.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
HelectriC skrev:
Ganska nice med tidsinställd förvärmning också. Att inte Tesla har det vid denna tid är rent ut sagt skamligt.
Men det är ju inget nytt egentligen. Du har ju samma funktion i e-Golfen, och den har ju även finessen att bara värma förarsidan när man sitter själv i bilen. Ioniq har det också.
Ja, jag har inte sagt att det är nytt. Har också tidsinställd förvärmning på eGolfen, men hur stor nytta har JAG av det när det är min fru som kör den?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av chaffis75 »

HelectriC skrev:
mati skrev:
HelectriC skrev:
Ganska nice med tidsinställd förvärmning också. Att inte Tesla har det vid denna tid är rent ut sagt skamligt.
Men det är ju inget nytt egentligen. Du har ju samma funktion i e-Golfen, och den har ju även finessen att bara värma förarsidan när man sitter själv i bilen. Ioniq har det också.
Ja, jag har inte sagt att det är nytt. Har också tidsinställd förvärmning på eGolfen, men hur stor nytta har JAG av det när det är min fru som kör den?
Elon har ju twittrat att han vill ha förslag på features, kanske dags för en tweet till Elon?

Jag minns när jag var liten säg mitten på 1980-talet kanske, där hade kompisens pappa en timer på sin Volvo 240 så att han kunde förvärma kupen med en diesel värmare... Kanske inte så miljö vänligt men featurn som så har några år på nacken :D :ugeek:
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av miksch »

HelectriC skrev:
Har nu kört en del med ipacen och jag måste säga att den är jäkligt skön att köra. Väghållning och ”fasthet” i chassit är bättre än i Teslan. Hade det inte varit för det urusla infotainmentsystemet, så hade man ju kunnat tänka sig att behålla kärran :D
En smart funktion som borde gå att implementera i Teslan via OTA är smart klimatanläggning, där man kan välja att enbart värma/kyla förarplatsen. När man är själv i bilen så går det åt mindre energi, vilket är bra :)
Det går jo å sette forskjellige temperaturer på fører/passasjer-side. Hold inn temp litt tid, og du får anledning å skille tempinnstillingen. Hold inne lenge igjen, og du kan koble de sammen.
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av blincoln »

Snygg bil! Om du vill hjälpa ABRP att justera förbrukningsmodellen för iPace så är du mer än välkommen! http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 57#p279050
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Som sagt. För 50 USD om år så får man tillgång till detta. Och mycket mer. :)

Jag har valt att köra HVAC en timme och sen stänga av den ifall man inte kört iväg med den som man tänkt. Så att man inte glömmer bort det om man t ex är ledig eller sjuk en dag. Teslan stänger ju inte av värmen själv numera vilket är lite märkligt. Eller finns det en inställning?

Finns schedulering på i3:an också men bara tre olika tider. Funkar ju bra om man börjar och slutar på jobbet exakt samma tid varje dag men för min fru som har lite oregelbundna tider blir det inte riktigt bra.
TeslaFi.jpg
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

miksch skrev:
HelectriC skrev:
Har nu kört en del med ipacen och jag måste säga att den är jäkligt skön att köra. Väghållning och ”fasthet” i chassit är bättre än i Teslan. Hade det inte varit för det urusla infotainmentsystemet, så hade man ju kunnat tänka sig att behålla kärran :D
En smart funktion som borde gå att implementera i Teslan via OTA är smart klimatanläggning, där man kan välja att enbart värma/kyla förarplatsen. När man är själv i bilen så går det åt mindre energi, vilket är bra :)
Det går jo å sette forskjellige temperaturer på fører/passasjer-side. Hold inn temp litt tid, og du får anledning å skille tempinnstillingen. Hold inne lenge igjen, og du kan koble de sammen.
Menar du vanlig 2-zons klimatanläggning? Det är inte samma sak. Här pratar vi om att stänga av allt utom det som värmer/kyler föraren, dvs passagerare och baksätet. Inte bara sänka eller höja temperaturen olika på vänster och höger sida.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Verdi skrev:
Som sagt. För 50 USD om år så får man tillgång till detta. Och mycket mer. :)

Jag har valt att köra HVAC en timme och sen stänga av den ifall man inte kört iväg med den som man tänkt. Så att man inte glömmer bort det om man t ex är ledig eller sjuk en dag. Teslan stänger ju inte av värmen själv numera vilket är lite märkligt. Eller finns det en inställning?

Finns schedulering på i3:an också men bara tre olika tider. Funkar ju bra om man börjar och slutar på jobbet exakt samma tid varje dag men för min fru som har lite oregelbundna tider blir det inte riktigt bra.
Jag är inte så väldigt intresserad av att lämna ut nyckeln (dvs lösenordet till MyTesla) till min bil till en oberoende app/site. Det känns inte tillräckligt säkert för mig.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Jeppe_E »

chaffis75 skrev:

Jag minns när jag var liten säg mitten på 1980-talet kanske, där hade kompisens pappa en timer på sin Volvo 240 så att han kunde förvärma kupen med en diesel värmare... Kanske inte så miljö vänligt men featurn som så har några år på nacken :D :ugeek:

Kanske inte då, men nu är det. Jag kör tidur på min XC60 när det är kallt. Varm kupe + effektivare förbränning ger en positiv miljöeffekt jämfört med den halvlitern som värmaren dricker.

Men, miljövänligast är förstås att jag byter till en elbil, vilket skall ske inom 1-2 år.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Foluke »

Jeppe_E skrev:
chaffis75 skrev:

Jag minns när jag var liten säg mitten på 1980-talet kanske, där hade kompisens pappa en timer på sin Volvo 240 så att han kunde förvärma kupen med en diesel värmare... Kanske inte så miljö vänligt men featurn som så har några år på nacken :D :ugeek:

Kanske inte då, men nu är det. Jag kör tidur på min XC60 när det är kallt. Varm kupe + effektivare förbränning ger en positiv miljöeffekt jämfört med den halvlitern som värmaren dricker.

Men, miljövänligast är förstås att jag byter till en elbil, vilket skall ske inom 1-2 år.
Förstår inte behovet av timer på Teslans värme när man startar värmen i bilen med appen och temperaturen stiger med nästan 5 grader per minut! Ingen tid att passa. Sätt på värmen, tag på rocken och gå ut till bilen som är drägligt varm. Om du skall avfrostning rutor så sätt på värmen vid kaffet! :x
Model S P85D,
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Foluke skrev:
Jeppe_E skrev:
chaffis75 skrev:

Jag minns när jag var liten säg mitten på 1980-talet kanske, där hade kompisens pappa en timer på sin Volvo 240 så att han kunde förvärma kupen med en diesel värmare... Kanske inte så miljö vänligt men featurn som så har några år på nacken :D :ugeek:

Kanske inte då, men nu är det. Jag kör tidur på min XC60 när det är kallt. Varm kupe + effektivare förbränning ger en positiv miljöeffekt jämfört med den halvlitern som värmaren dricker.

Men, miljövänligast är förstås att jag byter till en elbil, vilket skall ske inom 1-2 år.
Förstår inte behovet av timer på Teslans värme när man startar värmen i bilen med appen och temperaturen stiger med nästan 5 grader per minut! Ingen tid att passa. Sätt på värmen, tag på rocken och gå ut till bilen som är drägligt varm. Om du skall avfrostning rutor så sätt på värmen vid kaffet! :x

Oj, så arg :shock:
Det är ganska ofta jag glömmer manuell förvärmning i Teslan och kommer ut ”shoot, glömde det igen! In i kall bil!”
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Svenssons »

Schemalagd start av värmen vore smutt men hittils har jag klarat mig bra med att starta värmen en kvart innan. Har än så länge inte börjat använda jacka eller långärmat. Det är dock inte särskilt kallt ute ännu så ifall man skulle missa vore det rätt surt. Slumpfunktionen som finns idag har jag inte testat på länge, har den blivit bättre?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar