Bältesvarnare bak går igång med tom barnstol

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Greenlight
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 19 aug 2018 09:22

Bältesvarnare bak går igång med tom barnstol

Inlägg av Greenlight »

Har två barnstolar bak i min Model S 100D. En framvänd och en bakvänd. Den bakvända har alltid säkerhetsbältet spänt så inga problem med den men den framvända har jag problem med att bältesvarnaren piper och blinkar även när ett barn inte sitter i den. Enda lösningen än så länge är att spänna bältet även om ingen sitter i barnstolen. Pratade med Tesla service och de hade på rak arm inga lösningar på det. Det är inte så praktiskt att spänna bältet i stolen varje gång barnet gått ut eftersom man sen måste spänna upp det innan barnet sätter sig igen. Det här är inte en tung stol, väger max 10kg skulle jag tro. Verkar som sensorn är väldigt känslig. Har haft barnstolar i andra bilar förut och inte haft detta problem tidigare.

Nån som har några idéer på hur man kan göra? Att köra trots bältesvarnaren är igång går inte, den både låter och syns ju regelbundet när bältet inte är fastspänt.
Användarvisningsbild
Spexhult
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 28 sep 2016 18:39

Re: Bältesvarnare bak går igång med tom barnstol

Inlägg av Spexhult »

Jag har fått samma problem efter bytet till ny ModelS precis nu för 2 mån sedan. Förra MS hade aldrig problemet så ngt borde vara mer känsligt nu, då det är exakt samma stol.
Ingen idé på lösning dock utan kan bara bekräfta samma problem.
Verdi

Re: Bältesvarnare bak går igång med tom barnstol

Inlägg av Verdi »

Så känslig ska den inte vara. Be Tesla fixa.

Jag har motsatt problem i min nya S 100D att ibland larmar det trots att alla har på sig bältet. Tror det är främst mittenplatsen som är knepig så det märks inte så ofta.
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Bältesvarnare bak går igång med tom barnstol

Inlägg av erkap »

Har likadan setup som trådskaparen, en framåt och en bakåtvänd bilbarnstol i baksätet. Min bil (MS 2017) har aldrig larmar för inget säkerhetsbälte. Den bakåtvända är relativt tung men bältet är ej i där (Isofix).
Däremot har bilen larmat när någon suttit bak, lutat sig och satt en hand på mittensätet.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Bältesvarnare bak går igång med tom barnstol

Inlägg av pubbe »

Jag har samma problem med bältesvarning från båda min stolar, båda är med isofix och har en rätt tung bottenplatta, men inget som var ett problem i min tidigare bilar. Det går att flytta dom lite när dom är tomma så det inte låter men skulle önska att Tesla gjorde den lite mindre känslig! Har inte hittat någon riktigt bra lösning på problemet ännu.
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Bältesvarnare bak går igång med tom barnstol

Inlägg av erkap »

Läste precis detta i 2018.42.x-tråden på TMC där några klagade på bältesvarnaren och bilbarnstol.
Tap the red bubble in the warning card. Should toggle between red and car seat.
Har ej testat själv :)
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Bältesvarnare bak går igång med tom barnstol

Inlägg av johan_w »

Spexhult skrev:
Jag har fått samma problem efter bytet till ny ModelS precis nu för 2 mån sedan. Förra MS hade aldrig problemet så ngt borde vara mer känsligt nu, då det är exakt samma stol.
Ingen idé på lösning dock utan kan bara bekräfta samma problem.
Samma för mig mellan ny (2018) och gammal (2016), även hunden kunde sitta i mitten utan det gick av. Nu är det jättekänsligt.
Verdi

Re: Bältesvarnare bak går igång med tom barnstol

Inlägg av Verdi »

Har det med nya baksätet att göra månne?
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Bältesvarnare bak går igång med tom barnstol

Inlägg av johan_w »

Verdi skrev:
Har det med nya baksätet att göra månne?
Osäker på skillnader men det i min nya ser annorlunda ur mot min sena -16
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bältesvarnare bak går igång med tom barnstol

Inlägg av mati »

Jag har samma problem när det sitter en person i baksätet som har sin ena hand liggandes i baksätet på mittenplatsen. Så fort det läggs lite mer vikt på denna handen, t.ex i kurvor, så larmar bilen frenetiskt att någon person plötsligt har materialiserats i baksätet och glömt att sätta på bältet. Och plötsligt är personen borta igen och bilen är nöjd. Lösningen är ju såklart att "bälta fast" denna spöklika person.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Bältesvarnare bak går igång med tom barnstol

Inlägg av jeppe_sthlm »

Jepp - samma här. Så fort den ena av kidsen ska kolla vad som finns i den andres mobil så plingar det. Funkar som en bra varningssignal på att det potentiellt snart kan uppstå ett bråk.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Bältesvarnare bak går igång med tom barnstol

Inlägg av kler »

jeppe_sthlm skrev:
Jepp - samma här. Så fort den ena av kidsen ska kolla vad som finns i den andres mobil så plingar det. Funkar som en bra varningssignal på att det potentiellt snart kan uppstå ett bråk.
xD
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Bältesvarnare bak går igång med tom barnstol

Inlägg av johan_w »

jeppe_sthlm skrev:
Jepp - samma här. Så fort den ena av kidsen ska kolla vad som finns i den andres mobil så plingar det. Funkar som en bra varningssignal på att det potentiellt snart kan uppstå ett bråk.
:D

Igenkänningsfaktor!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bältesvarnare bak går igång med tom barnstol

Inlägg av Bjelke »

jeppe_sthlm skrev:
Jepp - samma här. Så fort den ena av kidsen ska kolla vad som finns i den andres mobil så plingar det. Funkar som en bra varningssignal på att det potentiellt snart kan uppstå ett bråk.
:lol: asbra!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar