Järnfilspån lär det väl inte vara? Det lär ju rosta rätt kvickt.Jerker skrev:Jag läste en insändare i min lokaltidning där nån pratade om däck med järnfilspån i som alternativ till dubbdäck. Den stora fördelen skulle vara att de är mycket tystare men ändå river lika bra som dubbade.
Nån som vet nåt om såna däck? Eller är det bara en skröna? (OK, jag har inte orkat söka information själv...)
Dubbade eller odubbade vinterdäck?
Moderator: Redaktion
Re: Dubbade eller odubbade vinterdäck?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Dubbade eller odubbade vinterdäck?
Nackdelen med att det sliter på vägen borde ju bestå och det är väl det största problemet med dubbdäck eller?Jerker skrev:Jag läste en insändare i min lokaltidning där nån pratade om däck med järnfilspån i som alternativ till dubbdäck. Den stora fördelen skulle vara att de är mycket tystare men ändå river lika bra som dubbade.
Nån som vet nåt om såna däck? Eller är det bara en skröna? (OK, jag har inte orkat söka information själv...)
Re: Dubbade eller odubbade vinterdäck?
Nej, nordiska ville jag inte ha på extrauppsättningen. Det hade jag kört om jag kört en uppsättning däck och dubbfritt.Verdi skrev:Om du menar nordiska dubbfria så är de minst stabila av alla däcksorter.johan_w skrev:Jag kör båda! Tycker dubb är bättre på riktig vinter, vill dock inte åka med det från oktober till april. Lägger därav på hårdare dubbfria (WR A4) i början av oktober (kör mot dalarna en del och det kan vara halt i vissa delar) och tar av i april, lägger där i mellan på dubbade Hakka när permanta vintern kommer i december typ och av några månader senare.
Tänker att det är goare att åka på de stabila dubbfria när ändå det mest är rena vägar och modd/snö i bland. Blir det isigt under den perioden kör jag lugnt. Sedan har jag dubb när det verkligen behövs!
Även om det ointuitivt för många så är dubbade däck bättre även på torr asfalt. Och på våt asfalt också för den delen. På att undvika vattenplaning är de mycket bättre.
Problemet med t ex Hakka r2 är att gummit är så mjukt för att sajpningarna ska kunna greppa ojämnheter och till viss del kompensera för frånvaron av dubbar. Mönstret är också dåligt på att evakuera vatten.
Jag kör Nokian WR A4 (”central europeiska dubbfria”) på en uppsättning 21” fälgar. Dom är superstabila tycker jag men inget vidare på packad snö eller is. Sedan kör jag Nokian Hakka 9 på 19” från ”riktig vinter”. De sistnämnda är superbra på vinter tycker jag, dock tycker jag det låter och bilen blir svajig på asfalt varför jag gjorde slag i saken och köpte en uppsättning beggade 21” turbine och lade WR A4 på
Byta ser jag inget problem, har lyft på jobbet.
Re: Dubbade eller odubbade vinterdäck?
"Metallspån" stod det i insändaren. Fel av mig. Jag googlade, och det finns. Green Diamond heter de. Regummerade däck:Svenssons skrev:Järnfilspån lär det väl inte vara? Det lär ju rosta rätt kvickt.Jerker skrev:Jag läste en insändare i min lokaltidning där nån pratade om däck med järnfilspån i som alternativ till dubbdäck. Den stora fördelen skulle vara att de är mycket tystare men ändå river lika bra som dubbade.
Nån som vet nåt om såna däck? Eller är det bara en skröna? (OK, jag har inte orkat söka information själv...)
http://www.elite-regummering.se/Templat ... amond.html
Edit: En inte helt förtroendeingivande hemsida. Taffligt gjord och prislistan är från 2013. Undrar om företaget ens existerar idag?
Men jag fick iaf svar på min fråga: Det finns/har funnits däck med metallspån i slitbanan.