CCS ombyggnation av alla Superchargers

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av NiklasTesla »

Som ni säkert redan har läst så kommer alla superchargers att byggas om Europa med en extra kabel för CCS-laddning (för Model 3 och kanske uppdaterad S & X inom kort). Skulle vara kul om ni som kör S & X idag kan hålla ögonen öppna när ni ser en supercharger med CCS-kabel och posta främst plats men även gärna lite bildbevis. :-)

Tack på förhand/Niklas
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av LarsL »

Lär dröja ett tag innan det kommer upp CCS på Superchargers, gissningsvis någon gång under nästa höst.

Jag kan inte riktigt se hur de ska lyckas pilla in en till kabel, utan att de trasslar in sig i varandra. Är det helt klart att det verkligen blir en till kabel?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av fth »

LarsL skrev:
Lär dröja ett tag innan det kommer upp CCS på Superchargers, gissningsvis någon gång under nästa höst.
CCS måste ju finnas på i stort sett samtliga SuC innan Model 3 börjar levereras i Europa.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av fth »

fth skrev:
LarsL skrev:
Lär dröja ett tag innan det kommer upp CCS på Superchargers, gissningsvis någon gång under nästa höst.
CCS måste ju finnas på i stort sett samtliga SuC innan Model 3 börjar levereras i Europa.

/fth
Förresten, stryk ”i stort sett”, det måste förstås finnas överallt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av Mickep »

Hur lång tid tror ni det tar att montera en ccskabel? Kan tänka mig att det är betydligt enklare att göra den än att hängna in och göra alla laddplatser privata.
Gissar att det tar max en timme. (Fast är ej hantverkare) säg en halvtimma per ställning.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av OfarligTesla »

Jag tror de kommer börja bygga ut så det kommer finnas några CCS på så många stationer de hinner. Gissar dock på att de inte hinner med att ens få någon CCS på alla stationer i Europa innan första Model 3 levereras till kund.
LarsL skrev:
Lär dröja ett tag innan det kommer upp CCS på Superchargers, gissningsvis någon gång under nästa höst.

Jag kan inte riktigt se hur de ska lyckas pilla in en till kabel, utan att de trasslar in sig i varandra. Är det helt klart att det verkligen blir en till kabel?
Enligt vad de sagt så skall det bli en till kabel.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av Jerker »

Var det inte nån som frågat om detta och fått svaret att det skulle ta nån enstaka dag per SuC?

Skrevs i nån tråd här.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av OfarligTesla »

Jerker skrev:
Var det inte nån som frågat om detta och fått svaret att det skulle ta nån enstaka dag per SuC?

Skrevs i nån tråd här.
Säkert när de väl är på plats, men logistiken kring att få fram delarna, boka in teknikerna och allt det kringliggande kommer göra att det tar tid. Men vi får se, skulle dock inte räkna med heltäckande från början.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av NiklasTesla »

fth skrev:
fth skrev:
LarsL skrev:
Lär dröja ett tag innan det kommer upp CCS på Superchargers, gissningsvis någon gång under nästa höst.
CCS måste ju finnas på i stort sett samtliga SuC innan Model 3 börjar levereras i Europa.

/fth
Förresten, stryk ”i stort sett”, det måste förstås finnas överallt.

/fth
Ja håller med. Det bör var i stort färdigt i hela Europa lagom tills typ Mars 2019 om Model 3 endast kommer att kunna ladda på Superchargers via CCS (vilket det mesta pekar på just nu). Skulle därför vilja se att det händer en del redan nu då jag kanske konfigurerar en dyrare Model 3 om bara några dagar.

Beställa en dyr Model 3 utan fungerande Supercharging vid leverans känns helt värdelöst för mig (åker ner till Kontinenten flera ggr/år). :-/
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av Bod »

Kanske blir Storuman först. Tänkte att de möjligen fixar till det när gör nya nu.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av NiklasTesla »

Bod skrev:
Kanske blir Storuman först. Tänkte att de möjligen fixar till det när gör nya nu.
Låter logiskt. Någonstans måste man börja. En annan tanke jag har är att Tesla börjar med ex 2st laddstolpar per Superchargingdestinaton (så kan man redan i April ta sig runt i Europa även om inte alla laddstolpar per Supercharging destination är färdiga).
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av lator »

Jag tycker det hela är mycket ologiskt. Om man vill öppna upp för att andra bilar ska kunna ladda på SuC så visst men det har det ju inte sagts något om. Måste ju vara väldigt mycket lättare att anpassa M3 för att kunna ladda på både befintliga SuC och CCS... :roll:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av Geni87 »

lator skrev:
Jag tycker det hela är mycket ologiskt. Om man vill öppna upp för att andra bilar ska kunna ladda på SuC så visst men det har det ju inte sagts något om. Måste ju vara väldigt mycket lättare att anpassa M3 för att kunna ladda på både befintliga SuC och CCS... :roll:
Lättare kanske, men knappast billigare i längden.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av NiklasTesla »

Geni87 skrev:
lator skrev:
Jag tycker det hela är mycket ologiskt. Om man vill öppna upp för att andra bilar ska kunna ladda på SuC så visst men det har det ju inte sagts något om. Måste ju vara väldigt mycket lättare att anpassa M3 för att kunna ladda på både befintliga SuC och CCS... :roll:
Lättare kanske, men knappast billigare i längden.[/quot

Har väl att göra med att CCS blir standarden för Europa när det kommer till DC laddning. Teslas Befintliga DC laddning är en egen variant av Typ 2 uttaget. CCS kommer kunna möjliggöra laddhastigheter på 350kw (vet inte/tror inte Teslas Befintliga DC laddlösning möjliggör dom hastigheterna).
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av Geni87 »

NiklasTesla skrev:
Geni87 skrev:
lator skrev:
Jag tycker det hela är mycket ologiskt. Om man vill öppna upp för att andra bilar ska kunna ladda på SuC så visst men det har det ju inte sagts något om. Måste ju vara väldigt mycket lättare att anpassa M3 för att kunna ladda på både befintliga SuC och CCS... :roll:
Lättare kanske, men knappast billigare i längden.[/quot

Har väl att göra med att CCS blir standarden för Europa när det kommer till DC laddning. Teslas Befintliga DC laddning är en egen variant av Typ 2 uttaget. CCS kommer kunna möjliggöra laddhastigheter på 350kw (vet inte/tror inte Teslas Befintliga DC laddlösning möjliggör dom hastigheterna).
Precis, och den varianten som Tesla nu har på Typ 2 uttaget kräver att bilen kan koppla om strömmen beroende på om det är AC som ska in i ombordladdaren, eller DC som ska in direkt i batteriet. En sådan omkoppling medför dyra kontaktorer som man kan slippa i Model 3 om man enbart stödjer CCS. Så om man på lång sikt jämför kostnaden för att sätta extra kablar på laddstationerna med att montera en "omkopplare" på varje bil i framtiden lär det förstnämnda vara att föredra.

350 kW med CCS kräver ca dubbla spänningen jämfört med de ~400 V som Tesla kör med för tillfället, annars kommer laddaren gå in i sin strömgräns långt innan 350 kW nås.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Verdi

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av Verdi »

lator skrev:
Jag tycker det hela är mycket ologiskt. Om man vill öppna upp för att andra bilar ska kunna ladda på SuC så visst men det har det ju inte sagts något om. Måste ju vara väldigt mycket lättare att anpassa M3 för att kunna ladda på både befintliga SuC och CCS... :roll:

Finns flera teorier.

1. Läste nånstans att det finns hårdvara i laddporten på Model S och X (fyra "brytare" eller vad det kallades) som krävs för att den ska klara både SuC och vanlig AC typ 2 och att de extra delarna i miljontals Model 3-bilar blir mycket dyrare än att byta några tusen kablar.
2. CCS-standarden tillåter inte modifierade portar. Antingen är det en renodlad CCS-kontakt eller så får man inte ladda på CCS.
3. Framtidssäkring. CCS tål högre effekter än dagens supercharger-standard. Så ska de kunna öka effekten på SuC så måste vi gå över till en annan kontakt och då ligger ju CCS bra till.

Eller nån slags kombination av dessa anledningar.

Jag tror att det går relativt snabbt att fixa de där CCS-kablarna. Vi får ju anta att det är förberett på nåt sätt och att det inte krävs nån omfattande ombyggnad.
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av boreno »

Det är ju uppenbart att det är affärsmässigt lämpligt att gå över till CCS för skapa en framtida möjlighet att sälja tillgång till Superchargers för alla som vill betala för det. Andra faktorer spelar säkert också in, men enbart denna är stark nog för att motivera bytet.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av Smutt »

Måste ju vara bättre att byta alla B stolpar till CCS gör att man kan flytta gamla stolpar till nya platser samt att man slipper att M3 korkar igen vissa SUC totalt
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Lofet2
elbilist
Inlägg: 56
Blev medlem: 03 mar 2016 01:02

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av Lofet2 »

Hur mycket måste bytas ut egentligen? Hela stolpen, sladden eller räcker det med hanen? Om en hane spricker sönder byter man väl inte hela stolpen? Kanske räcker med en halvtimme, chopchop nancy och alla b-stolpar har CCS före lunch :D
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av lator »

Verdi skrev:
lator skrev:
Jag tycker det hela är mycket ologiskt. Om man vill öppna upp för att andra bilar ska kunna ladda på SuC så visst men det har det ju inte sagts något om. Måste ju vara väldigt mycket lättare att anpassa M3 för att kunna ladda på både befintliga SuC och CCS... :roll:

Finns flera teorier.

1. Läste nånstans att det finns hårdvara i laddporten på Model S och X (fyra "brytare" eller vad det kallades) som krävs för att den ska klara både SuC och vanlig AC typ 2 och att de extra delarna i miljontals Model 3-bilar blir mycket dyrare än att byta några tusen kablar.
2. CCS-standarden tillåter inte modifierade portar. Antingen är det en renodlad CCS-kontakt eller så får man inte ladda på CCS.
3. Framtidssäkring. CCS tål högre effekter än dagens supercharger-standard. Så ska de kunna öka effekten på SuC så måste vi gå över till en annan kontakt och då ligger ju CCS bra till.

Eller nån slags kombination av dessa anledningar.

Jag tror att det går relativt snabbt att fixa de där CCS-kablarna. Vi får ju anta att det är förberett på nåt sätt och att det inte krävs nån omfattande ombyggnad.
1: Hårdvara brukar inte kosta speciellt mycket när vi pratar volymer på miljoner... Att byta (komplettera med) ca 4000 kablar blir definitivt inte gratis...
2: Det har ju pratats om CCS-adaptrar i samband med detta. Jag reagerade också på att det tidigare inte var tillåtet...
3: För att det ska bli intressant med högre effekter så krävs det ju som sagt högre systemspänning, inget som kommer än på länge vad det verkar. Befintliga Tesla DC laddningen klarar ju minst 150 kW.

Den som lever får se som vanligt. ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av OfarligTesla »

Smutt skrev:
Måste ju vara bättre att byta alla B stolpar till CCS gör att man kan flytta gamla stolpar till nya platser samt att man slipper att M3 korkar igen vissa SUC totalt
Tror inte de kommer göra det så, det är nog inte stolparna i sig som begränsar hur många platser de har. Alla stolpar lär få CCS till sist ändå då S och X lär ha CCS också.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av Jeppe_E »

Tesla har ju full koll på vilka SuC som används mest. Lite meck med logistiken kring detta om de väljer att bara sätta upp en sladd per SuC-ställe, men det får ju störst geografisk spridning snabbt. Det andra alternativet är förstås att sätta ccs på säg 50% av dem. Då tar utbyggnaden längre tid, men Installatörerna slipper att köra onödigt långt. Sedan finns det ju en hel del elektriker att tillgå. Men jag tror inte det händer något än på någon månad.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av Geni87 »

lator skrev:
Verdi skrev:
lator skrev:
Jag tycker det hela är mycket ologiskt. Om man vill öppna upp för att andra bilar ska kunna ladda på SuC så visst men det har det ju inte sagts något om. Måste ju vara väldigt mycket lättare att anpassa M3 för att kunna ladda på både befintliga SuC och CCS... :roll:

Finns flera teorier.

1. Läste nånstans att det finns hårdvara i laddporten på Model S och X (fyra "brytare" eller vad det kallades) som krävs för att den ska klara både SuC och vanlig AC typ 2 och att de extra delarna i miljontals Model 3-bilar blir mycket dyrare än att byta några tusen kablar.
2. CCS-standarden tillåter inte modifierade portar. Antingen är det en renodlad CCS-kontakt eller så får man inte ladda på CCS.
3. Framtidssäkring. CCS tål högre effekter än dagens supercharger-standard. Så ska de kunna öka effekten på SuC så måste vi gå över till en annan kontakt och då ligger ju CCS bra till.

Eller nån slags kombination av dessa anledningar.

Jag tror att det går relativt snabbt att fixa de där CCS-kablarna. Vi får ju anta att det är förberett på nåt sätt och att det inte krävs nån omfattande ombyggnad.
1: Hårdvara brukar inte kosta speciellt mycket när vi pratar volymer på miljoner... Att byta (komplettera med) ca 4000 kablar blir definitivt inte gratis...
2: Det har ju pratats om CCS-adaptrar i samband med detta. Jag reagerade också på att det tidigare inte var tillåtet...
3: För att det ska bli intressant med högre effekter så krävs det ju som sagt högre systemspänning, inget som kommer än på länge vad det verkar. Befintliga Tesla DC laddningen klarar ju minst 150 kW.

Den som lever får se som vanligt. ;)
1: Kontaktorer är dyra, och just för att det blir höga volymer (tänk alla framtida M3, MY och andra modeller) handlar det totalt sätt om väldigt mycket pengar. Dessutom tar man bort komplexitet vilket alltid är bra för tillförlitligheten.

3: Vad menar du med att det inte är något som kommer på länge? Från Tesla menar du kanske? För Porsche kör ju med 800 V systemspänning och Ionitys laddare har stöd för ~150-900 V. Även Audi kommer släppa bilar på Porsches 800 V-plattform.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av lator »

Geni87 skrev:

1: Kontaktorer är dyra, och just för att det blir höga volymer (tänk alla framtida M3, MY och andra modeller) handlar det totalt sätt om väldigt mycket pengar. Dessutom tar man bort komplexitet vilket alltid är bra för tillförlitligheten.

3: Vad menar du med att det inte är något som kommer på länge? Från Tesla menar du kanske? För Porsche kör ju med 800 V systemspänning och Ionitys laddare har stöd för ~150-900 V. Även Audi kommer släppa bilar på Porsches 800 V-plattform.
Hur menar du att man tar bort komplexitet? Att M3 kan laddas med både Tesla-typ2 och CCS borde ju bara öka komplexiteten...

Ja, jag menar Tesla. Detta är ett Teslaforum och vi diskuterar SuC här... ;-)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av OfarligTesla »

lator skrev:
Geni87 skrev:

1: Kontaktorer är dyra, och just för att det blir höga volymer (tänk alla framtida M3, MY och andra modeller) handlar det totalt sätt om väldigt mycket pengar. Dessutom tar man bort komplexitet vilket alltid är bra för tillförlitligheten.

3: Vad menar du med att det inte är något som kommer på länge? Från Tesla menar du kanske? För Porsche kör ju med 800 V systemspänning och Ionitys laddare har stöd för ~150-900 V. Även Audi kommer släppa bilar på Porsches 800 V-plattform.
Hur menar du att man tar bort komplexitet? Att M3 kan laddas med både Tesla-typ2 och CCS borde ju bara öka komplexiteten...

Ja, jag menar Tesla. Detta är ett Teslaforum och vi diskuterar SuC här... ;-)
Du slipper massa brytare i varje bil som skall koppla om mellan AC och DC på samma kontakter som sker i dagens bilar. CCS har en överdel dedikerad till AC och underdelen som kör DC.
Skriv svar