Batterier i svenska elnätet.

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

ml42
Inlägg: 94
Blev medlem: 10 nov 2018 18:54

Batterier i svenska elnätet.

Inlägg av ml42 »

Enligt ny teknik ska Fortum fixa reglerstyrka mha batterier. Stationen kommer att kunna leverera massor av reglerstyrka med minimal försämring av aggregatens prestanda.

https://www.nyteknik.se/premium/svensk- ... et-6939330

När jag först tänkte på batterier i Nordiska elnätet tänkte jag att vi skulle göra som i tex Australien och fixa ett stort batteri som håller frekvensen på 50Hz. Övriga maskinparken fick helt enkelt styras så att batteriet hölls på lagom SoC. Fortum tänker väl detta mest som ett test antar jag men det finns några fördelar med mindre utspridda batterier. Först och främst blir det ett mindre sårbart system när inte hela batterikapaciteten kan slås ut av enstaka fel. Ett lokalt batteri skulle dessutom kunna delvis ersätta de reservkraftsaggregat som finns på nästan alla vattenkraftverk. Prismässigt så finns det nog både + och - poster mellan de båda alternativen.

Alla är överens om att försäljning av reglerstyrka försämrar aggregatets verkningsgrad och ökar investeringsbehovet pga ökat slitage. Jag har inte hittat några bra siffror på verkningsgradsförsämringen men genom åren har jag hört så höga siffror som 1,5% på enskilda aggregat. Svensk vattenkraft levererar ett normalår 65 TWh och om vi räknar med 0,5% förbättring av verkningsgraden med ett väl utbyggt batterisystem så skulle det bli 325 GWh.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vattenkraft_i_Sverige

... någon fler som har tankar om detta?
S85D -15
Solpaneler -16
Vedex3300 -07
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Batterier i svenska elnätet.

Inlägg av evilirish »

Tycker det är bra att denna tekniska lösning börjar användas här också. Det har ju uppenbarligen varit succé i Australien.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Batterier i svenska elnätet.

Inlägg av TeslaTissel »

evilirish skrev:
Tycker det är bra att denna tekniska lösning börjar användas här också. Det har ju uppenbarligen varit succé i Australien.

YES! Heja! Bara inte de passar på höja elpriserna alltför mycket.
ml42
Inlägg: 94
Blev medlem: 10 nov 2018 18:54

Re: Batterier i svenska elnätet.

Inlägg av ml42 »

För er som inte kan öppna artikeln så är det ett 5 MW - 6,2 MWh batteri som ska installeras i Forshuvud kraftstation. Det är alltså en bråkdel av vad som gjordes i Australien men det är ändå en början på vad som kan bli ett nytt och effektivare sätt att köra våra vattenkraftverk.
S85D -15
Solpaneler -16
Vedex3300 -07
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Batterier i svenska elnätet.

Inlägg av joel80 »

Utan att räkna på det eller ha koll på alla ersättningsnivåer så tror jag man kan få ekonomi i ett sånt system på en inte alls för lång tid... Inte bara för att man kan öka produktionen, man kan också sälja mer el då det behövs som mest och är dyrast, samt frekvensreglera bättre vilket också ger bra ersättning.

Ca 31 miljoner kr står det att det kostar. Vad tror ni? Kan de få tillbaka investeringen på 10-15år? :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batterier i svenska elnätet.

Inlägg av Zalman3 »

joel80 skrev:
Utan att räkna på det eller ha koll på alla ersättningsnivåer så tror jag man kan få ekonomi i ett sånt system på en inte alls för lång tid... Inte bara för att man kan öka produktionen, man kan också sälja mer el då det behövs som mest och är dyrast, samt frekvensreglera bättre vilket också ger bra ersättning.

Ca 31 miljoner kr står det att det kostar. Vad tror ni? Kan de få tillbaka investeringen på 10-15år? :)
Kanske inte bara hos kraftverket.
Men lite batteribackuper här och var skapar bättre leveranssäkerhet.
Bara i Umeå så har det varit flera strömavbrott det senaste året, som har drabbat +10.000 abonnenter.
Det kostar samhället stora pengar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Kronberg
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 28 jun 2018 15:03

Re: Batterier i svenska elnätet.

Inlägg av Kronberg »

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batterier i svenska elnätet.

Inlägg av Zalman3 »

Kronberg skrev:
Intressant!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Batterier i svenska elnätet.

Inlägg av fth »

Kronberg skrev:
Det pratas i inlägget återigen om V2G (här med omskrivningen "dubbelriktad laddning"), en sak som stoppar upp detta är ju att det i praktiken inte finns några bilar som stöder just "dubbla riktningar".

Detta hindrar ju dock inte att man använder "enkelriktad laddning" mer intelligent.

När man har ett överskottsproduktion hos intermittenta energikällor (sol, vind) så finns det ju redan idag möjligheten att låta överskottet "strömma" in i anslutna elbilar istf att dumpa priset till 0 eller lägre.

Det krävs ju då "bara" en mer intelligent styrning, liknande det som Tibber gör redan idag.

Det vore ju tämligen enkelt att göra det möjligt för elbilsägare att ställa in en lägsta- och en högstanivå för laddning (t.ex. 65%/90%), och en prisnivå (t.ex. 1:-/kWh) där laddning upp till högstanivå skall fortsätta.
En intelligent tjänst skulle då först ladda bilen till lägstanivå, och sedan övervaka elpriset och fortsätta laddning när priset går under den inställda "triggernivån".

Det går ju förstås inte att använda elbilarna som reservkraft, eller fullt ut till frekvensreglering etc, men en hyfsat stor del av problemet med intermittenta energislag skulle ju kunna lösas med befintlig teknik, och sannolikt tämligen små investeringar. Finns det några initiativ i den här riktningen? Tibber fungerar ju i praktiken ungefär så om man utnyttjar möjligheten att optimera laddning efter pris, men det borde ju gå att göra i större skala, och hos alla operatörer?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Batterier i svenska elnätet.

Inlägg av taliz »

Det finns ju många serverhallar, och säkert andra verksamheter, som har stora batterier som reservkraft sedan länge.
Kan dom nyttjas även av kraftbolaget så blir det ju en win-win.
Visst, många är säkert sizeade bara för att klara tiden tills generatorn startar, men lite marginal finns nog inte sällan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Batterier i svenska elnätet.

Inlägg av ochso »

Bahnhof nyttjar ju befintlig UPS för att kunna stötta elnätet i Stockholm också.
Skriv svar