Vad var det som gjorde att det inte blev en Hyundai/Kia?
Den är för liten för vovvarna där bak. Man får in en hund, men inte båda. Och vill man ha hundbur, vilket är att föredra i en sådan bil, är det helt kört. Sen är ju visserligen enfasladdning inte världens bästa lösning. Men det hade jag accepterat om allt annat hade funkat för oss.
Och så punkten som Jerker ältar om i en annan tråd. Dragkroken. E--tron kommer med krok från dag ett. Det vet jag. Den är beställd så. Men e-Niro får krok lite som Teslan får funktioner. Sen. Kanske. Möjligen till hösten. Så länge vill jag inte vänta.
Okej då förstår jag, man har ju sina behov! Sen får du säkerligen en mycket trevligare bil i e-tron också, om än dyrare...
Ja, typ dubbelt så dyr. Men fortfarande ungefär en tusenlapp i månaden billigare än Teslan. I privata pengar alltså. Så sett är det nästan ett fynd.
Nu gäller det att få liv i släpkärran igen. Den har ju stått oanvänd i över tre år. Så himla skönt att få slippa transportkrånglet framöver.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
E-tron GT verkar riktigt fin faktiskt. Ingen dålig kandidat att ersätta en S med faktiskt.
Rätt fin, men ler lite åt "95% done" som kommer lanseras 9 år efter första TMS rullade ut fabriken
Visst kan man tycka att Audi är hopplöst efter Tesla, typ 8-9 år som du säger. Men e-tron GT kommer knappast vara jämförbar med en Model S 2013 heller. Förutom att båda går på el är det nog inte så mycket de har gemensamt skulle jag tro. Men att den kommer flera år för sent är vi väl alla överens om.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
85kWh vs 95kWh är ingen wow ökning
0-100 på 3.5 vs 4.4 är heller inget ground break
422hk vs 590hk är inget konstigt eftersom GT har två motorer. Eller menar du att det är imponerande mot Teslas specs 2012?
Jag tycker inte på något sätt att specifikationerna är wow faktor när man jämför 2012 mot förväntad lansering 2021, att design och kvalitet är bättre än i en Tesla är något jag tar för givet och snygg är den, utan tvekan. Men det är fortfarande löjligt att det tar 9-år (ännu inte 100% bekräftat) att få tilll en ordentlig el sedan ...
Specen är väl inte färdig.
Sen tycker jag personligen att en bil inte enbart består av accelerationssiffor och hästkrafter. Även om det är Teslas huvudfokus.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Specen är väl inte färdig.
Sen tycker jag personligen att en bil inte enbart består av accelerationssiffor och hästkrafter. Även om det är Teslas huvudfokus.
Nej men du var ju själv uppspelt över att E-Tron var snabbare än RS-modellerna.
Det är löjligt att Audi (och alla andra tillverkare) ligger så pass långt efter Tesla men det är roligt att de äntligen har anmält sig till loppet och även ifall specen inte har en Wow-faktor jämfört med Tesla så verkar Audi ändå göra sakerna rätt och det verkar bli ett par mycket kompetenta och genomtänkta elbilar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
85kWh vs 95kWh är ingen wow ökning
0-100 på 3.5 vs 4.4 är heller inget ground break
422hk vs 590hk är inget konstigt eftersom GT har två motorer. Eller menar du att det är imponerande mot Teslas specs 2012?
Jag tycker inte på något sätt att specifikationerna är wow faktor när man jämför 2012 mot förväntad lansering 2021, att design och kvalitet är bättre än i en Tesla är något jag tar för givet och snygg är den, utan tvekan. Men det är fortfarande löjligt att det tar 9-år (ännu inte 100% bekräftat) att få tilll en ordentlig el sedan ...
Det mest imponerande är väl Porsches batteri som radikalt ökar de kontinuerliga strömmarna in och ut jämfört med dagens största batterier.
Specen är väl inte färdig.
Sen tycker jag personligen att en bil inte enbart består av accelerationssiffor och hästkrafter. Även om det är Teslas huvudfokus.
Nej men du var ju själv uppspelt över att E-Tron var snabbare än RS-modellerna.
Verkligen inte, det är inget jag blir uppspelt över. Jag var snarare förvånad med tanke på dess vikt och de angivna siffrorna. Sen kan jag iofs tycka att det är roligt att en så tung klump som en e-tron kan vara så rapp. Men så som jag använder mina bilar har jag ingen större nytta av extrema accelerationssiffror. Jag kör inte på det viset. Jag blir bara åksjuk.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
85kWh vs 95kWh är ingen wow ökning
0-100 på 3.5 vs 4.4 är heller inget ground break
422hk vs 590hk är inget konstigt eftersom GT har två motorer. Eller menar du att det är imponerande mot Teslas specs 2012?
Jag tycker inte på något sätt att specifikationerna är wow faktor när man jämför 2012 mot förväntad lansering 2021, att design och kvalitet är bättre än i en Tesla är något jag tar för givet och snygg är den, utan tvekan. Men det är fortfarande löjligt att det tar 9-år (ännu inte 100% bekräftat) att få tilll en ordentlig el sedan ...
Det mest imponerande är väl Porsches batteri som radikalt ökar de kontinuerliga strömmarna in och ut jämfört med dagens största batterier.
Helt rätt, konkurrens ska man välkomna. Högre laddhastighet och innovativ teknik från tyska tillverkare uppskattas. Är ingen anti BMW eller AUDI men jag tycker de ligger så pass långt efter att det faktiskt är skrattretande. Man pratar fortfarande om 2021 och bilen de visar är inte ens färdig prototyp liksom.
85kWh vs 95kWh är ingen wow ökning
0-100 på 3.5 vs 4.4 är heller inget ground break
422hk vs 590hk är inget konstigt eftersom GT har två motorer. Eller menar du att det är imponerande mot Teslas specs 2012?
Jag tycker inte på något sätt att specifikationerna är wow faktor när man jämför 2012 mot förväntad lansering 2021, att design och kvalitet är bättre än i en Tesla är något jag tar för givet och snygg är den, utan tvekan. Men det är fortfarande löjligt att det tar 9-år (ännu inte 100% bekräftat) att få tilll en ordentlig el sedan ...
Det mest imponerande är väl Porsches batteri som radikalt ökar de kontinuerliga strömmarna in och ut jämfört med dagens största batterier.
Helt rätt, konkurrens ska man välkomna. Högre laddhastighet och innovativ teknik från tyska tillverkare uppskattas. Är ingen anti BMW eller AUDI men jag tycker de ligger så pass långt efter att det faktiskt är skrattretande. Man pratar fortfarande om 2021 och bilen de visar är inte ens färdig prototyp liksom.
Håller med dig om att de var sega ur startgroparna. Men tekniken i e-tron GT kommer ju från Taycan, och den har ju produktionsstart i slutet av nästa år iaf.
Det är löjligt att Audi (och alla andra tillverkare) ligger så pass långt efter Tesla men det är roligt att de äntligen har anmält sig till loppet och även ifall specen inte har en Wow-faktor jämfört med Tesla så verkar Audi ändå göra sakerna rätt och det verkar bli ett par mycket kompetenta och genomtänkta elbilar.
Detta är inte riktat till dig, utan mer allmänt. Men okej.. Först så får fossilbilstillverkarna skit och blir häcklade över att de inte kan tillverka elbilar. När elbilarna är på gång, så får de skit och häcklas för att det tar för lång tid och att bilarna är sämre än Tesla. När väl bilarna kommer ut på marknaden så får de skit för att de är för dyra sett till vad man får?
Man måste tänka på att Tesla började med elbilar, medan fossilbilstillverkarna står inför en omställning. Man kan inte bara helt abrupt sluta att tillverka något och sedan ha ersättningsprodukten ute dagen efter. Jag sitter själv i en tillverkande industri som i jämförelse har snabba omställningar. Men en ny produkt tar ändå ett antal år att utveckla och säkerställa kvaliten på.
Om vi nu är så miljömedvetna så bör vi väl istället hylla alla som försöker att ställa om? Sen kan jag personligen tycka att det är väldigt väldigt märkligt att det läggs fokus på dyra prestandavarianter. För även om vi i Sverige har hyfsat ren el, så är det inte så på många delar i världen. Så, hur miljösmart är det egentligen att bränna energi i onödan på att ligga och köra som en 18-åring?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Det är löjligt att Audi (och alla andra tillverkare) ligger så pass långt efter Tesla men det är roligt att de äntligen har anmält sig till loppet och även ifall specen inte har en Wow-faktor jämfört med Tesla så verkar Audi ändå göra sakerna rätt och det verkar bli ett par mycket kompetenta och genomtänkta elbilar.
Detta är inte riktat till dig, utan mer allmänt. Men okej.. Först så får fossilbilstillverkarna skit och blir häcklade över att de inte kan tillverka elbilar. När elbilarna är på gång, så får de skit och häcklas för att det tar för lång tid och att bilarna är sämre än Tesla. När väl bilarna kommer ut på marknaden så får de skit för att de är för dyra sett till vad man får?
Man måste tänka på att Tesla började med elbilar, medan fossilbilstillverkarna står inför en omställning. Man kan inte bara helt abrupt sluta att tillverka något och sedan ha ersättningsprodukten ute dagen efter. Jag sitter själv i en tillverkande industri som i jämförelse har snabba omställningar. Men en ny produkt tar ändå ett antal år att utveckla och säkerställa kvaliten på.
Om vi nu är så miljömedvetna så bör vi väl istället hylla alla som försöker att ställa om? Sen kan jag personligen tycka att det är väldigt väldigt märkligt att det läggs fokus på dyra prestandavarianter. För även om vi i Sverige har hyfsat ren el, så är det inte så på många delar i världen. Så, hur miljösmart är det egentligen att bränna energi i onödan på att ligga och köra som en 18-åring?
Min situation kanske är lite udda, men jag sålde min 911 hemma i Sverige när jag flyttade hit. Väl här skulle jag få betala minst det dubbla för att få samma typ av sportbil på grund av avgifter och skatter på effektstarka bilar, som billand är Norge antibilar, allt ska avgiftbeläggas. Så jag fick två flugor i en smäll, familjebil + "sportbil" det betyder inte att jag tar bilen till rudskogen men vill jag köra om eller gasa lite vill jag gärna ha mer än 400hk. Att bilen jag kör samtidigt är miljövänlig är ett plus. För mig är prestanda rätt avgörande.
Detta är inte riktat till dig, utan mer allmänt. Men okej.. Först så får fossilbilstillverkarna skit och blir häcklade över att de inte kan tillverka elbilar. När elbilarna är på gång, så får de skit och häcklas för att det tar för lång tid och att bilarna är sämre än Tesla. När väl bilarna kommer ut på marknaden så får de skit för att de är för dyra sett till vad man får?
Misstänker att de får kritik för att de är sena och en del tillverkare har sagt att det inte är några problem att producera en elbil. Det visar sig dock inte vara trivialt att producera elbilar och då kommer skit slängas runt. Tycker det är fel om alla kritiseras för vad vissa har sagt. Sedan är det vissa nya elbilar som skall kritiseras för vissa egenskaper. Tex Nissan för att de inte går att snabbladda och även Jaguar verkar det som men det kanske går att rädda delvis med mjukvara? Dessa brister verkar inte finnas hos Audi eller Porsche dock. Vi borde vara glada att de nu, rätt sent visserligen, håller på att komma med i matchen och verkar göra det på ett bra sätt. De bör dock få tåla en del skit pga deras saktfärdighet.
Elbilar har blivit häcklade på oftast felaktiga grunder och är fortfarande häcklade av en krympande skara.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.