Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Geni87 skrev:
mati skrev:
Geni87 skrev:
mati skrev:
E-tron beställd :)
Vad var det som gjorde att det inte blev en Hyundai/Kia? :)
Den är för liten för vovvarna där bak. Man får in en hund, men inte båda. Och vill man ha hundbur, vilket är att föredra i en sådan bil, är det helt kört. Sen är ju visserligen enfasladdning inte världens bästa lösning. Men det hade jag accepterat om allt annat hade funkat för oss.
Och så punkten som Jerker ältar om i en annan tråd. Dragkroken. E--tron kommer med krok från dag ett. Det vet jag. Den är beställd så. Men e-Niro får krok lite som Teslan får funktioner. Sen. Kanske. Möjligen till hösten. Så länge vill jag inte vänta.
Okej då förstår jag, man har ju sina behov! Sen får du säkerligen en mycket trevligare bil i e-tron också, om än dyrare... :)
Ja, typ dubbelt så dyr. Men fortfarande ungefär en tusenlapp i månaden billigare än Teslan. I privata pengar alltså. Så sett är det nästan ett fynd. :lol:
Nu gäller det att få liv i släpkärran igen. Den har ju stått oanvänd i över tre år. Så himla skönt att få slippa transportkrånglet framöver.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Jag är tillräckligt gammal för att kunna associera till Emanuelle. Nån mer? :D
Nej :oops:
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev:
Jag är tillräckligt gammal för att kunna associera till Emanuelle. Nån mer? :D
Nej :oops:
Sorry, jag stavade lite fel: Emmanuelle:
https://www.imdb.com/title/tt0071464/

Den var nåt man tittade på om man fick chansen. "Barntillåten" idag, men det var annat på den tiden. ;)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jo, jag vet. Eller ..öhm.. nej, jag minns inte. :oops: :P
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Inlägg av frippan »

Engadget har provkört e-tron GT

Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jo, jag vet. Eller ..öhm.. nej, jag minns inte. :oops: :P
Aha! Jag är lite trögtänkt.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

frippan skrev:
Engadget har provkört e-tron GT

Love it, love it, love it!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

E-tron GT verkar riktigt fin faktiskt. Ingen dålig kandidat att ersätta en S med faktiskt.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

OfarligTesla skrev:
E-tron GT verkar riktigt fin faktiskt. Ingen dålig kandidat att ersätta en S med faktiskt.
Rätt fin, men ler lite åt "95% done" som kommer lanseras 9 år efter första TMS rullade ut fabriken :lol:
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Snygg bil... Dock lite för mycket blandning av existerande TT och A7 IMO.

För mig känns Taycan mer spännande och ännu mer spännande än den är ju såklart nya Roadstern :)

Som vanligt blir mycket beroende av var prislapparna till slut hamnar också.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Legato skrev:

För mig känns Taycan mer spännande och ännu mer spännande än den är ju såklart nya Roadstern :)

Taycan är tydligen fullbokad 1 år framåt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Legato skrev:

Jag gillar taycan som den ser ut i conceptet iaf. Men sen får vi se hur det blir med den när den väl kommer.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

MDurante skrev:
OfarligTesla skrev:
Rätt fin, men ler lite åt "95% done" som kommer lanseras 9 år efter första TMS rullade ut fabriken :lol:
Visst kan man tycka att Audi är hopplöst efter Tesla, typ 8-9 år som du säger. Men e-tron GT kommer knappast vara jämförbar med en Model S 2013 heller. Förutom att båda går på el är det nog inte så mycket de har gemensamt skulle jag tro. Men att den kommer flera år för sent är vi väl alla överens om.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare

Inlägg av NEO »

Säker på det?

85kWh vs 95kWh är ingen wow ökning
0-100 på 3.5 vs 4.4 är heller inget ground break
422hk vs 590hk är inget konstigt eftersom GT har två motorer. Eller menar du att det är imponerande mot Teslas specs 2012?

Jag tycker inte på något sätt att specifikationerna är wow faktor när man jämför 2012 mot förväntad lansering 2021, att design och kvalitet är bättre än i en Tesla är något jag tar för givet och snygg är den, utan tvekan. Men det är fortfarande löjligt att det tar 9-år (ännu inte 100% bekräftat) att få tilll en ordentlig el sedan ...
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Specen är väl inte färdig.
Sen tycker jag personligen att en bil inte enbart består av accelerationssiffor och hästkrafter. Även om det är Teslas huvudfokus.
Verdi

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Sen tycker jag personligen att en bil inte enbart består av accelerationssiffor och hästkrafter. Även om det är Teslas huvudfokus.
Nej men du var ju själv uppspelt över att E-Tron var snabbare än RS-modellerna. ;)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Det är löjligt att Audi (och alla andra tillverkare) ligger så pass långt efter Tesla men det är roligt att de äntligen har anmält sig till loppet och även ifall specen inte har en Wow-faktor jämfört med Tesla så verkar Audi ändå göra sakerna rätt och det verkar bli ett par mycket kompetenta och genomtänkta elbilar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

MDurante skrev:
Säker på det?

422hk vs 590hk är inget konstigt eftersom GT har två motorer. Eller menar du att det är imponerande mot Teslas specs 2012?

Jag tycker inte på något sätt att specifikationerna är wow faktor när man jämför 2012 mot förväntad lansering 2021, att design och kvalitet är bättre än i en Tesla är något jag tar för givet och snygg är den, utan tvekan. Men det är fortfarande löjligt att det tar 9-år (ännu inte 100% bekräftat) att få tilll en ordentlig el sedan ...
Det mest imponerande är väl Porsches batteri som radikalt ökar de kontinuerliga strömmarna in och ut jämfört med dagens största batterier.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
mati skrev:
Nej men du var ju själv uppspelt över att E-Tron var snabbare än RS-modellerna. ;)
Verkligen inte, det är inget jag blir uppspelt över. Jag var snarare förvånad med tanke på dess vikt och de angivna siffrorna. Sen kan jag iofs tycka att det är roligt att en så tung klump som en e-tron kan vara så rapp. Men så som jag använder mina bilar har jag ingen större nytta av extrema accelerationssiffror. Jag kör inte på det viset. Jag blir bara åksjuk.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Men är batteriet på 105-110kW på e-tron?
Att kunna ladda i 50kW vid 98% tyder på det.

Och att kunna ligga i ca 150kW upp till ca 80% är imponerande!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare

Inlägg av NEO »

Geni87 skrev:
MDurante skrev:
Säker på det?

Det mest imponerande är väl Porsches batteri som radikalt ökar de kontinuerliga strömmarna in och ut jämfört med dagens största batterier.
Helt rätt, konkurrens ska man välkomna. Högre laddhastighet och innovativ teknik från tyska tillverkare uppskattas. Är ingen anti BMW eller AUDI men jag tycker de ligger så pass långt efter att det faktiskt är skrattretande. Man pratar fortfarande om 2021 och bilen de visar är inte ens färdig prototyp liksom.
Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

MDurante skrev:
Geni87 skrev:
MDurante skrev:
Säker på det?

Helt rätt, konkurrens ska man välkomna. Högre laddhastighet och innovativ teknik från tyska tillverkare uppskattas. Är ingen anti BMW eller AUDI men jag tycker de ligger så pass långt efter att det faktiskt är skrattretande. Man pratar fortfarande om 2021 och bilen de visar är inte ens färdig prototyp liksom.
Håller med dig om att de var sega ur startgroparna. Men tekniken i e-tron GT kommer ju från Taycan, och den har ju produktionsstart i slutet av nästa år iaf. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

Svenssons skrev:
Det är löjligt att Audi (och alla andra tillverkare) ligger så pass långt efter Tesla men det är roligt att de äntligen har anmält sig till loppet och även ifall specen inte har en Wow-faktor jämfört med Tesla så verkar Audi ändå göra sakerna rätt och det verkar bli ett par mycket kompetenta och genomtänkta elbilar.
Detta är inte riktat till dig, utan mer allmänt. Men okej.. Först så får fossilbilstillverkarna skit och blir häcklade över att de inte kan tillverka elbilar. När elbilarna är på gång, så får de skit och häcklas för att det tar för lång tid och att bilarna är sämre än Tesla. När väl bilarna kommer ut på marknaden så får de skit för att de är för dyra sett till vad man får?

Man måste tänka på att Tesla började med elbilar, medan fossilbilstillverkarna står inför en omställning. Man kan inte bara helt abrupt sluta att tillverka något och sedan ha ersättningsprodukten ute dagen efter. Jag sitter själv i en tillverkande industri som i jämförelse har snabba omställningar. Men en ny produkt tar ändå ett antal år att utveckla och säkerställa kvaliten på.

Om vi nu är så miljömedvetna så bör vi väl istället hylla alla som försöker att ställa om? Sen kan jag personligen tycka att det är väldigt väldigt märkligt att det läggs fokus på dyra prestandavarianter. För även om vi i Sverige har hyfsat ren el, så är det inte så på många delar i världen. Så, hur miljösmart är det egentligen att bränna energi i onödan på att ligga och köra som en 18-åring?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare

Inlägg av NEO »

Jeppe_E skrev:
Svenssons skrev:
Detta är inte riktat till dig, utan mer allmänt. Men okej.. Först så får fossilbilstillverkarna skit och blir häcklade över att de inte kan tillverka elbilar. När elbilarna är på gång, så får de skit och häcklas för att det tar för lång tid och att bilarna är sämre än Tesla. När väl bilarna kommer ut på marknaden så får de skit för att de är för dyra sett till vad man får?

Man måste tänka på att Tesla började med elbilar, medan fossilbilstillverkarna står inför en omställning. Man kan inte bara helt abrupt sluta att tillverka något och sedan ha ersättningsprodukten ute dagen efter. Jag sitter själv i en tillverkande industri som i jämförelse har snabba omställningar. Men en ny produkt tar ändå ett antal år att utveckla och säkerställa kvaliten på.

Om vi nu är så miljömedvetna så bör vi väl istället hylla alla som försöker att ställa om? Sen kan jag personligen tycka att det är väldigt väldigt märkligt att det läggs fokus på dyra prestandavarianter. För även om vi i Sverige har hyfsat ren el, så är det inte så på många delar i världen. Så, hur miljösmart är det egentligen att bränna energi i onödan på att ligga och köra som en 18-åring?
Min situation kanske är lite udda, men jag sålde min 911 hemma i Sverige när jag flyttade hit. Väl här skulle jag få betala minst det dubbla för att få samma typ av sportbil på grund av avgifter och skatter på effektstarka bilar, som billand är Norge antibilar, allt ska avgiftbeläggas. Så jag fick två flugor i en smäll, familjebil + "sportbil" det betyder inte att jag tar bilen till rudskogen men vill jag köra om eller gasa lite vill jag gärna ha mer än 400hk. Att bilen jag kör samtidigt är miljövänlig är ett plus. För mig är prestanda rätt avgörande.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Jeppe_E skrev:

Misstänker att de får kritik för att de är sena och en del tillverkare har sagt att det inte är några problem att producera en elbil. Det visar sig dock inte vara trivialt att producera elbilar och då kommer skit slängas runt. Tycker det är fel om alla kritiseras för vad vissa har sagt. Sedan är det vissa nya elbilar som skall kritiseras för vissa egenskaper. Tex Nissan för att de inte går att snabbladda och även Jaguar verkar det som men det kanske går att rädda delvis med mjukvara? Dessa brister verkar inte finnas hos Audi eller Porsche dock. Vi borde vara glada att de nu, rätt sent visserligen, håller på att komma med i matchen och verkar göra det på ett bra sätt. De bör dock få tåla en del skit pga deras saktfärdighet.

Elbilar har blivit häcklade på oftast felaktiga grunder och är fortfarande häcklade av en krympande skara.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar