Att kolla på en ny Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

dali

Inlägg av dali »

Engineering Explained har köpt en ny Model 3 och går igenom karossen: Det tog 2 dagar från beställning till leverans! :shock:

Kosmetiska fel vid leverans är inte unikt för Tesla, av egen erfarenhet vet jag att man alltid ska undersöka bilen noga innan man godkänner leveransen. Kan vara svårare att få repor och annat (kostnadsfritt) åtgärdat efter leverans.
Användarvisningsbild
frta02
Teslaägare

Re: Att kolla på en ny Model 3

Inlägg av frta02 »

Skulle aldrig acceptera så mycket defekter i lacken...herregud....
Kan jag förvänta mig detta vid leverans av mina nya M3? Som förstagångsköpare av Tesla vet jag inte mycket av hur redan gjorda nyleveranser varit men det där är katastrof.
- Model 3 LR AWD -21 (Midnight grey med dragkrok)
- Model 3 LR AWD -19 (Midnight grey med vit interiör samt EAP + FSD + 19")[/s]
- Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

frta02 skrev:
Skulle aldrig acceptera så mycket defekter i lacken...herregud....
Kan jag förvänta mig detta vid leverans av mina nya M3? Som förstagångsköpare av Tesla vet jag inte mycket av hur redan gjorda nyleveranser varit men det där är katastrof.
Min S var helt felfri, och jag ser allt.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Man ska nog inte glömma att pga allt snack så detaljstuderas Tesla i betydligt högre grad än andra.
Hur många går igenom sin nya Volvo, Passat, BMW eller whatever med lupp? Typ ingen, men det finns garanterat småfel på en hel del av dem också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Alla de där lackskadorna gränsar ju till skadegörelse. Dammkornet som hamnat under klarlacken tyder på brister i lackprocessen hos Tesla, men alla repor och dylikt tyder på mer än lovligt slarv i samband med transporten. Det där får man ju anstränga sig för att få till. Den där sortens brister krävs det verkligen ingen lupp och inget detaljstudium för att upptäcka.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
Man ska nog inte glömma att pga allt snack så detaljstuderas Tesla i betydligt högre grad än andra.
Hur många går igenom sin nya Volvo, Passat, BMW eller whatever med lupp? Typ ingen, men det finns garanterat småfel på en hel del av dem också.
Nästan alla Volvo, BMW, Audi etc jag har sett de senaste åren har apelsinhud i lacken, ser fasen inte bra ut och kan inte poleras bort.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare

Inlägg av ippii »

HelectriC skrev:
taliz skrev:
Nästan alla Volvo, BMW, Audi etc jag har sett de senaste åren har apelsinhud i lacken, ser fasen inte bra ut och kan inte poleras bort.
Har haft fyra nya BMW:s sedan 2012, ingen har haft nämnvärda skador jämfört med klippet ovan. Är det en kvaliteten man har att vänta sig så är jag inte glad. Men det tror jag inte.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Stora frågan är om lackskadorna uppstod i fabrik eller transport? För om transport så kommer europeiska Teslor fraktas och omlastas mångdubbelt fler gånger... :?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

För övrigt anser jag lackskadorna var oroväckande men panelgapen var inga problem alls.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

Niklas Z skrev:
Alla de där lackskadorna gränsar ju till skadegörelse. Dammkornet som hamnat under klarlacken tyder på brister i lackprocessen hos Tesla, men alla repor och dylikt tyder på mer än lovligt slarv i samband med transporten. Det där får man ju anstränga sig för att få till. Den där sortens brister krävs det verkligen ingen lupp och inget detaljstudium för att upptäcka.
Att betala 27000 för röd lack verkar riskabelt. Vad kostar det att wrappa en svart bil röd och hur blir det?
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

Foluke skrev:
Niklas Z skrev:
Att betala 27000 för röd lack verkar riskabelt. Vad kostar det att wrappa en svart bil röd och hur blir det?
Fast bilen går väl igenom samma lackprocess oavsett färg? Bör inte finnas något samband mellan färgval och risken för defekter, om det inte är så att vissa färger lackas i någon skum sidoprocess då men det vore märkligt.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

Det här är lite intressant. Här visar han att förardörren "sticker ut" mer än vad framskärmen gör, vilket är ett bra sätt att få mer vindljud i kupén då fartvinden trycks in i gapet mellan framskärmen och dörren. Man brukar sträva efter att det ska vara tvärt om, dvs att framskärmen ska sticka ut något (väldigt lite) mer än förardörren.

Har upplevt detta personligen efter en omlackering av framskärmen på en Saab jag hade för några år sedan, lackeringsverkstaden justerade inte in skärmen riktigt vilket resulterade i ett brus från fartvinden som hördes inne i bilen. Lämnade in bilen för justering igen och sen blev det tyst. "Småsaker" som panelgap kan faktiskt vara viktiga även för andra egenskaper än just det estetiska.

Model3_paneler.JPG
Användarvisningsbild
Syncronauten
Teslaägare
Referralkod: ts.la/svante12917

Inlägg av Syncronauten »

Geni87 skrev:
Det här är lite intressant. Här visar han att förardörren "sticker ut" mer än vad framskärmen gör, vilket är ett bra sätt att få mer vindljud i kupén då fartvinden trycks in i gapet mellan framskärmen och dörren. Man brukar sträva efter att det ska vara tvärt om, dvs att framskärmen ska sticka ut något (väldigt lite) mer än förardörren.

Har upplevt detta personligen efter en omlackering av framskärmen på en Saab jag hade för några år sedan, lackeringsverkstaden justerade inte in skärmen riktigt vilket resulterade i ett brus från fartvinden som hördes inne i bilen. Lämnade in bilen för justering igen och sen blev det tyst. "Småsaker" som panelgap kan faktiskt vara viktiga även för andra egenskaper än just det estetiska.

Model3_paneler.JPG
Det är också ett bra sätt att få rostskador på dörren. Har haft det problemet på en BMW 3serie. Blir en bra träffyta för grus på den utstickande dörrkanten.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

dali skrev:
Engineering Explained har köpt en ny Model 3 och går igenom karossen: Det tog 2 dagar från beställning till leverans! :shock:

Kosmetiska fel vid leverans är inte unikt för Tesla, av egen erfarenhet vet jag att man alltid ska undersöka bilen noga innan man godkänner leveransen. Kan vara svårare att få repor och annat (kostnadsfritt) åtgärdat efter leverans.
Man undrar ju hur det är med den där kön på 400k bilar, läser mycket om snabba leveranser.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare

Inlägg av tor »

SR-71-BlackBird skrev:
dali skrev:

Man undrar ju hur det är med den där kön på 400k bilar, läser mycket om snabba leveranser.
Jo fast dom har ju levererat runt 100 k i usa och kanada av dom dyrare modellerna. Säkert många som väntar på den billigare eller att det tidsmässigt inte passar för dom att byta bil nu.

Men jag håller med om att marknaden i Usa och kanada inte längre kan svälja hela deras produktionskapacitet. I synnerhet som skattelättnaden på 7500 usd försvinner vid årsskiftet.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Geni87 skrev:
.... "Småsaker" som panelgap kan faktiskt vara viktiga även för andra egenskaper än just det estetiska.
Precis. Just detta kan också förklara varför vissa Teslor är så mycket tystare än andra. Panelgapen är ju bevisligen lite random. På min bil har dörrarna på förarsidan samt huven satts på plats med hjälp av en kompass (ungefär där borta ska den sitta, typ), och slutkontrollen har gjorts genom en kikare från 100 meters håll. Och det är säkert en del av förklaringen varför det hörs så mycket vindbrus i bilen.
Synd att Tesla fortfarande inte har lärt sig hur man sätter ihop en bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av TeslaTissel »

Ytterligare ett intressant klipp beskrivande service och garanti-åtgärder

chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

tor skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
dali skrev:

Jo fast dom har ju levererat runt 100 k i usa och kanada av dom dyrare modellerna. Säkert många som väntar på den billigare eller att det tidsmässigt inte passar för dom att byta bil nu.

Men jag håller med om att marknaden i Usa och kanada inte längre kan svälja hela deras produktionskapacitet. I synnerhet som skattelättnaden på 7500 usd försvinner vid årsskiftet.
Jo de känns helt klart som marknaden är mättad i USA på dessa dyra modeller som finns idag, blir spännande att se vad som händer när SR lanseras.. Jag tror de behöver lansera den så snart som möjligt för annars kanske de står med överproduktion ganska snart beroende på hur många beställningar som görs i övriga världen.
Hur är de, bilen är väl nu lanserad på de flesta marknader där tesla finns idag med undantag för de som har ratten på fel sida?

Jag tror personligen att tex kia e-Niro plockar en del bilar som skulle kunna vara modell 3or pågrund av att SR inte finns än och att e-Niro har lite andra egenskaper, dock kan deras (kia) begränsade produktions kapacitet göra att folk ändå väntar på en SR modell 3.
Ja själv är jag mycket nära att beställa en e-Niro just för att jag tror jag får den snabbare än en SR modell 3, ja leaf leasing går ut i april.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

mati skrev:
Geni87 skrev:
.... "Småsaker" som panelgap kan faktiskt vara viktiga även för andra egenskaper än just det estetiska.
Precis. Just detta kan också förklara varför vissa Teslor är så mycket tystare än andra. Panelgapen är ju bevisligen lite random. På min bil har dörrarna på förarsidan samt huven satts på plats med hjälp av en kompass (ungefär där borta ska den sitta, typ), och slutkontrollen har gjorts genom en kikare från 100 meters håll. Och det är säkert en del av förklaringen varför det hörs så mycket vindbrus i bilen.
Synd att Tesla fortfarande inte har lärt sig hur man sätter ihop en bil.
För några år sedan lämnade jag in min BMW på plåt- och lackverkstaden för att fixa en skada på C-stolpen som någon illvillig person orsakat. Då tog de bort den list som löper på taket från framruta till bakruta, ganska nära dörrarna. Efter att jag hämtat ut bilen märkte jag att vindbruset var klart högre än tidigare i landsvägsfart. Det visade sig att listen inte satt som den skulle, efter att de hade monterat tillbaka den. Den satt något högre i framkant, men hade jag inte kunnat jämföra med motsvarande list på andra sidan taket hade jag inte märkt det. Genom att byta ett fästclips fick de listen att sitt som den ska och då försvann oljudet.
Så det kan vara viktigt att allt på karossen sitter som det ska.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

Geni87 skrev:
Foluke skrev:
Niklas Z skrev:
Fast bilen går väl igenom samma lackprocess oavsett färg? Bör inte finnas något samband mellan färgval och risken för defekter, om det inte är så att vissa färger lackas i någon skum sidoprocess då men det vore märkligt.
Om lacken ändå var en chansning tänkte jag att man tar den svarta utan extra kostnad och folierar till önskad kulör. Jag vet dock inte kvaliteten på hur foliering blir. Bättre om det blir rätt från början!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Jag undrar ju hur många beställningar dom förlorar på att inte kunna ge 7500 i bonus på SR. Var nog många som såg fram emot en Tesla för typ strax under 30009 dollar.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

Foluke skrev:
Geni87 skrev:
Foluke skrev:
Niklas Z skrev:
Om lacken ändå var en chansning tänkte jag att man tar den svarta utan extra kostnad och folierar till önskad kulör. Jag vet dock inte kvaliteten på hur foliering blir. Bättre om det blir rätt från början!
Ok då är jag med, kan vara ett bättre alternativ att välja en "tråkfärg" och sen foliera istället ja. :)
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av TeslaTissel »

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Pontus skrev:
Jag undrar ju hur många beställningar dom förlorar på att inte kunna ge 7500 i bonus på SR. Var nog många som såg fram emot en Tesla för typ strax under 30009 dollar.
Ja, det är säkert en del som nu får se sig om efter nån annan elbil än Tesla. Skulle vara intressant att se hur flödet av reservationer ser ut.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av TeslaTissel »

Jerker skrev:
Pontus skrev:
Ja, det är säkert en del som nu får se sig om efter nån annan elbil än Tesla. Skulle vara intressant att se hur flödet av reservationer ser ut.

Det borde gå att göra ett överslag/uppskattning på det genom våra diskussioner här?

Jag har fått uppfattningen att en del hoppat av sina reservationer då prisnivån, samt väntetid passerat bästa pris, bäst före datum?
Samt de som önskade dragkrok?

Kanske så mycket som en tredjedel??

I forumet har vi 333 röster. Men dem som reserverat kan ju vara långt fler än så??
Jag ser i omröstningen också att LR AWD-modellen ökat till 30% sedan sist.
Hela 89% väntar med att beställa.

Här är tabellen som Tibor lade ut den 13’e december, då han räknade med att det kan har varit över 2000 som reserverat. Intressanta skillnader.
Den undre från idag, 24’e december.
Skärmavbild 2018-12-24 kl. 18.05.19.png
Skärmavbild 2018-12-24 kl. 17.59.41.png
Senast redigerad av TeslaTissel, redigerad totalt 8 gång.
Skriv svar