Klimathotet

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Klimathotet

Inlägg av mati »

Ric skrev:
Surfaren skrev:
Verdi skrev:
Som tur är njuter vi av dess fördelar också. Aldrig förr har människan haft det så bra som idag. Åtminstone vad gäller levnadsstandard och materiellt välstånd.
Men när systemet är ohållbart så känns det som en klen tröst.
Giftläckage från gruvor brukar det bli vad som än utvinns.
Lite jobbigt bara när det sker i stor skala i ett område där det bor flera miljoner människor.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Klimathotet

Inlägg av TeslaTissel »

mati skrev:
Detta är inte direkt klimatrelaterat, men det handlar om kolkraft.
Hittills har jag alltid trott att den stora nackdelen med kolkraften är just att den förpestar luften och pyser ut massor med CO2.
Jag har igår sett ett reportage som tysk tv har gjort och som handlar om kolkraftens arv som få känner till. I slutet på 2018 stänger den sista stenkolsgruvan i ruhrområdet efter att Tyskland har slutat subventionera kolgruvorna. Nu börjar skadebegränsningarbetet. Man häpnar när man hör vad det handlar om. Det nämns huvudsakligen tre aspekter.
1. Under mer än 100 års gruvdrift har det producerats massor med giiftiga ämnen. Under kriget har gruvorna bombats sönder och stora mängder gifter har läckt ut i omgivningen. Men även själva verksamheten har släppt ut gifter i naturen och hittils har man inte brytt sig. Det handlar främst om bensen, men även en massa annat som jag har glömt vad det var. Nu börjar saneringsarbetet. Men grundvattnet är kontaminerat för alltid. Vattnet måste pumpas upp och filtreras, annars blir grundvattnet i stora områden förgiftat, samt att naturliga vattendrag dör. Detta pumparbete måste fortgå för alltid!
2. Genom den storskaliga gruvdriften har det skapats gigantiska hålrum under mark som nu sjunker ihop. I delar av ruhrområdet har marken sjunkit med 20-30 meter. Vattendrag måste dämmas in och i hela ruhrområdet har det satts upp pumpar som håller vattnet borta. Skulle man stänga av pumparma så skulle 40% av ruhrområdet översvämmas inom kort tid. Här ligger Tysklands tätast befolkade områden.
3. När gruvorna stängs ner fylls de med vatten som läcker in från berget runt omkring. När verksamheten var igång har man hela tiden pumpat upp vattnet och släppt ut det i naturen. Vattnet innehåller mängdavis med PCB som tidigare har använts i hydaulolja. Oljan har läckt ut och finns överallt i gruvorna. Gruvvattnet är dessutom mycket salt och egentligen helt olämpligt att ha i sötvattendrag.
Nu har gruvorna stängts ner och gruvvattnet börjar stiga. Ingen vet vad som händer när det giftiga vattnet kommer i kontakt med grundvattnet längre upp som står för dricksvattenförsörjningen. Förhoppningen är att det salta giftiga vattnet, som är tyngre, inte blandar sig med det hyfsat rena grundvattnet. Men eftersom ingen vågar chansa låter man gruvvattnet inte stiga för högt, utan man pumpar bort det. Även detta måste fortgå i all evighet.
Pumparna får aldrig någonsin stanna. Totala kostnaden bara för pumparna beräknas till nästan 250 miljoner € / år. För all framtid.
Det talas mycket om kärnkraftens långvariga problem när det gäller avfallet, men det här snackar ingen om. Och det är inte mycket bättre.
Ja, det här känner jag till. Det var något år sedan på Klotet i Sveriges radio?
Hade med protester mot kolbrytningen som irriterade lokalbefolkningen och andra intresse och miljögrupper i Tyskland.

Det slår mig att det borde vara samma/liknande bekymmer i Ukraina. Men de kanske har bättre sedimentlager på djupet där?

Tråkigt när det blir sådan konsekvenser av vår dumhet. Men för 40 - 50 år sedan var det lysande smart så klart!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Klimathotet

Inlägg av mati »

Protesterna mot kolbrytning i Tyskland rör dagbrott, och då är det brunkol det handlar om. Det är alltså stenkolsbrytningen i ruhrområdet som har lagts ner pga dålig lönsamhet, men brunkol gräver de fortfarande upp i kopiösa mängder. De (miljö-)konsekvenser pratas det nog inte heller gärna om. Gigantiska områden som blir helt obrukbara, en massa folk som tvångsförflyttas eftersom det råkar bo på fel ställe osv osv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Klimathotet

Inlägg av Surfaren »

Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Klimathotet

Inlägg av bjelkeman »

Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
kontakten2

Re: Klimathotet

Inlägg av kontakten2 »

Jag skulle inte lyssnat på det barnet. Har ni sökt på hennes bakgrund och familjen?
Användarvisningsbild
Rubiks
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 31 jan 2017 08:45
Ort: Borlänge
Kontakt:

Re: Klimathotet

Inlägg av Rubiks »

kontakten2 skrev:
Jag skulle inte lyssnat på det barnet. Har ni sökt på hennes bakgrund och familjen?
Så baserat på vem en 15-årig tjej har som mamma/pappa tycker du det inte är värt att lyssna på vad 15-åringen säger? Vem tycker du skulle stått där istället och sagt samma sak för att du skulle tänka dig att lyssna på vad som sägs?
kontakten2

Re: Klimathotet

Inlägg av kontakten2 »

En vuxen person med erfarenhet, men jag kanske är naiv. I framtiden blir det säkert fler barn och kanske tom yngre som ska stå som frontfigur.
Då får fortfarande gärna titta på hennes bakgrund, familjen och We don't have time.
Rubiks skrev:
kontakten2 skrev:
Jag skulle inte lyssnat på det barnet. Har ni sökt på hennes bakgrund och familjen?
Så baserat på vem en 15-årig tjej har som mamma/pappa tycker du det inte är värt att lyssna på vad 15-åringen säger? Vem tycker du skulle stått där istället och sagt samma sak för att du skulle tänka dig att lyssna på vad som sägs?
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Klimathotet

Inlägg av bjelkeman »

kontakten2 skrev:
En vuxen person med erfarenhet, men jag kanske är naiv. I framtiden blir det säkert fler barn och kanske tom yngre som ska stå som frontfigur.
Då får fortfarande gärna titta på hennes bakgrund, familjen och We don't have time.
Rubiks skrev:
kontakten2 skrev:
Jag skulle inte lyssnat på det barnet. Har ni sökt på hennes bakgrund och familjen?
Så baserat på vem en 15-årig tjej har som mamma/pappa tycker du det inte är värt att lyssna på vad 15-åringen säger? Vem tycker du skulle stått där istället och sagt samma sak för att du skulle tänka dig att lyssna på vad som sägs?
Du får gärna framföra lite mer detaljer än vaga antydningar på något som inte jag klarar att tolka.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Verdi

Re: Klimathotet

Inlägg av Verdi »

Jag har läst lite om dem och ja. De har skrivit en bok om bl a miljön men Malena och pappan säger att deras engagemang är sprunget ur dotterns övertygelse. Så på sätt och vis är hennes föräldrar de första hon omvände. Förhoppningsvis inte de sista.

Hon har haft en rätt tuff uppväxt och är inte som andra barn. Tycker vi ska vara ödmjuka inför det.
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Klimathotet

Inlägg av Teslalink »

Vi behöver fler som Greta
Model 3 LR AWD 19"
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Klimathotet

Inlägg av TeslaTissel »

Teslalink skrev:
Vi behöver fler som Greta
Tycker inte heller man skall dissa hennes föräldrar.

Det hon gör är av egen fri vilja.

Skvallra om vad som hänt oss i vår energiförening.

En ung tjej blev så tagen av upplevelsen när vi var ute på en elbilsmässa med just en Tesla Model S att hon idag är formell ledare av vår ungdomsgrupp!
Styrelsen i VUEF.se godkände det idag och hon får fria händer arbeta för en bättre värld.
Ida heter hon.

Så nu kunde jag presentera det. :D
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Klimathotet

Inlägg av Kevork »

kontakten2 skrev:
Jag skulle inte lyssnat på det barnet. Har ni sökt på hennes bakgrund och familjen?
Föklara gärna hur du tänker för att enbart antyda saker räknar jag in som FUD.

Hur anser du att det hon säger påverkas av hennes föräldrar och blir det mindre viktigt att lyssna på?

Hennes bakgrund är det en syftning på hennes neuropsykiatriskafunktionsnedsättning Asperger? Borde snarare ge en styrka till hennes argument då människor inom autismspektrat brukar ha lättare att vara objektiva. Sen är spektrat extremt brett och hur man är som person varierar i större grad jämfört med oss människor som är neurotypiska (normala), så att generalisera baserat på en diagnos blir ofta dumt och tar bort fokus från människan.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Klimathotet

Inlägg av TeslaTissel »

Kevork skrev:
kontakten2 skrev:
Jag skulle inte lyssnat på det barnet. Har ni sökt på hennes bakgrund och familjen?
Föklara gärna hur du tänker för att enbart antyda saker räknar jag in som FUD.

Hur anser du att det hon säger påverkas av hennes föräldrar och blir det mindre viktigt att lyssna på?

Hennes bakgrund är det en syftning på hennes neuropsykiatriskafunktionsnedsättning Asperger? Borde snarare ge en styrka till hennes argument då människor inom autismspektrat brukar ha lättare att vara objektiva. Sen är spektrat extremt brett och hur man är som person varierar i större grad jämfört med oss människor som är neurotypiska (normala), så att generalisera baserat på en diagnos blir ofta dumt och tar bort fokus från människan.

Instämmer helt med dig.
”Kevork”
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Klimathotet

Inlägg av Mickep »

Tycker greta är väl värd den uppmärksamhet hon fått. hon har skött sig bra (har t.o.m. pratat inför fn:s general sekreterare).
att försöka misstänkligöra och förminska är bara patetiskt. på egna meriter har hon gjort bra i från sig. som malala.
jag tror hon kommer gå långt.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Klimathotet

Inlägg av TeslaTissel »

Världen har just passerat ”peak bensinbil”, enligt analytiker

Försäljningen av bilar med förbränningsmotorer under 2018 kommer förmodligen aldrig att överstigas, bedömer fordonsanalytiker.

"Vi kommer förmodligen se peaken för bilar med förbränningsmotorer under 2018 baserat på global försäljning till och med oktober, plus estimat för november och december."

Det säger Felipe Munoz, global fordonsanalytiker på Jato Dynamics, till Financial Times.

Morgan Stanley väntar sig att globala bilproduktionen backar med 1 procent under 2019, medan Evercore ISI räknar med att försäljningen samtidigt krymper med 0,6 procent.

Vad som gör nuvarande situation unik är att även om totala bilförsäljningen skulle öka under 2019 och 2020 så väntas bensinbilarna bli färre när efterfrågan styrs om mot elektriska fordon.

Tidigare bedömdes det att efterfrågan på bensinbilar skulle fortsätta växa fram till år 2022 eller ännu längre. Men månader som analytiker beskriver som "katastrofala" och "mardrömslika" för industrin har ställt den prognosen på ända. Brexit, Trumps handelskrig och nya utsläppsmål i Europa är faktorer som påverkar, skriver FT.

I Kina, som är världens största bilmarknad, har försäljningen av bensinbilar redan bromsat in och börjat backa. Under fjolårets första tio månader såldes färre än 18 miljoner sådana bilar, en nedgång från 18,7 miljoner året dessförinnan, enligt tidningen. Samtidig närapå fördubblades försäljningen av bilar med alternativa drivmedel.

https://www.va.se/nyheter/2019/01/09/va ... OgQLLFlNzs
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Klimathotet

Inlägg av dd88 »

Under fjolårets första tio månader såldes färre än 18 miljoner sådana bilar, en nedgång från 18,7 miljoner året dessförinnan, enligt tidningen. Samtidig närapå fördubblades försäljningen av bilar med alternativa drivmedel.
Fördubblades från vad? Den där skribenten förtjänar en lavett.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Klimathotet

Inlägg av Svenssons »

dd88 skrev:
Under fjolårets första tio månader såldes färre än 18 miljoner sådana bilar, en nedgång från 18,7 miljoner året dessförinnan, enligt tidningen. Samtidig närapå fördubblades försäljningen av bilar med alternativa drivmedel.
Fördubblades från vad? Den där skribenten förtjänar en lavett.
https://www.wealthps.co.za/the-power-of-compounding/
The late Dr. Albert Bartlett, a professor, author, and expert on arithmetic and exponential growth, painted an interesting picture as it relates to the power of compounding and exponential growth in one of his papers. An adaptation by economic analyst Chris Martensen explains Dr. Bartlett’s analogy like this: “Suppose I had a magic eye dropper and I placed a single drop of water in the middle of your left hand. The magic part is that this drop of water is going to double in size every minute.

At first, nothing seems to be happening. But by the end of a minute, that tiny drop is now the size of two tiny drops. After another minute, you now have a little pool of water that is slightly smaller in diameter than a dime sitting in your hand. After six minutes, you have a blob of water that would fill a thimble.

Now suppose we take our magic eye dropper to Fenway Park and right at 12:00 p.m. in the afternoon, we place a magic drop way down there on the pitcher’s mound. To make this really interesting, suppose that the park is watertight and that you are handcuffed to one of the very highest bleacher seats. My question to you is, “How long do you have to escape from the handcuffs?” When would it be completely filled? In days? Weeks? Months? Years? How long would that take?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Klimathotet

Inlägg av Mickep »

80% kan inte tänka sig att flyga mindre.
små saker som källsortering och minska sin elföbrukning är lättare för folk att acceptera.
själv har jag skippat utlandssemestern förrå året(hoppas kunna ta igeen det iår;))
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Klimathotet

Inlägg av TeslaTissel »

Mickep skrev:
80% kan inte tänka sig att flyga mindre.
små saker som källsortering och minska sin elföbrukning är lättare för folk att acceptera.
själv har jag skippat utlandssemestern förrå året(hoppas kunna ta igeen det iår;))

Du menar förstås http://www.barometern.se/tt-ekonomi/sva ... -flygaret/

Ja det kan verka lite underligt med tanke på alla artiklar under året?
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Klimathotet

Inlägg av Kriper »

”Alla dom som framför kritik har en sak gemensamt och det är att dom inte förstår klimatkrisens fulla innebörd och gör man inte det så framstår ju det jag gör som helt obegripligt. Det hade jag självklart räknat med.” Greta Thunberg
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Klimathotet

Inlägg av LarsL »

Mickep skrev:
80% kan inte tänka sig att flyga mindre.
små saker som källsortering och minska sin elföbrukning är lättare för folk att acceptera.
själv har jag skippat utlandssemestern förrå året(hoppas kunna ta igeen det iår;))
Så är det med allt större som flyg eller bilåkande. Det går inte bara säga att folk ska sluta med det, bara så där. De måste erbjudas alternativ, helst alternativ som är bättre också som elbilar. Därför måste vi försöka utveckla flyg som inte drivs av fossiltbränsle men som ändå är bättre än dagens flyg.
Användarvisningsbild
KlasE
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 09 apr 2015 15:51
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Klimathotet

Inlägg av KlasE »

Absolut måste det erbjudas alternativ till fossilflyg, och det måste forskas mer. Problemet är att det inte finns något tillräckligt bra alternativ än. Då blir det enda görbara nu att helt enkelt sluta flyga, inte minst förströelseflyget. Att bara fortsätta med att flyga runt på semesterresor hit o dit håller inte.
Själv väljer jag bort flyget för semesterändamål.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Klimathotet

Inlägg av TeslaTissel »

KlasE skrev:
Absolut måste det erbjudas alternativ till fossilflyg, och det måste forskas mer. Problemet är att det inte finns något tillräckligt bra alternativ än. Då blir det enda görbara nu att helt enkelt sluta flyga, inte minst förströelseflyget. Att bara fortsätta med att flyga runt på semesterresor hit o dit håller inte.
Själv väljer jag bort flyget för semesterändamål.

Instämmer å det varmaste. ;)

Flög väldigt mycket i jobbet varannan helg utomlands. Boston USA - LONDON - Hit och dit.
Tyckte redan då det var märkligt det här med flygbränslen att det gick åt sådana mängder. Och kondenstrimmorna?
Var det avgaserna från planen?

Man fick ibland byta plan mitt på plattan i all hast och det var inga dofter jag minns med välbehag!

Huvudvärk och illamående men också jetlag ovanpå det antar jag?
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Klimathotet

Inlägg av TeslaTissel »

LarsL skrev:
Mickep skrev:
80% kan inte tänka sig att flyga mindre.
små saker som källsortering och minska sin elföbrukning är lättare för folk att acceptera.
själv har jag skippat utlandssemestern förrå året(hoppas kunna ta igeen det iår;))
Så är det med allt större som flyg eller bilåkande. Det går inte bara säga att folk ska sluta med det, bara så där. De måste erbjudas alternativ, helst alternativ som är bättre också som elbilar. Därför måste vi försöka utveckla flyg som inte drivs av fossiltbränsle men som ändå är bättre än dagens flyg.
Spot-on! Det görs äntligen också.

Här i Sverige beskrevs det så sent om häromdagen.

Projekt Elise. Planerar mindre flygplan inrikes inom minst sju år.
Skriv svar